Scielo RSS <![CDATA[Terapia psicológica]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-480820160001&lang=pt vol. 34 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<b>Characteristics of Internet use in cybercafes</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082016000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se analizan las características del uso de Internet en una muestra de 93 jóvenes usuarios de cibercafés de la ciudad de Concepción (Chile). Fueron evaluados mediante dos instrumentos: el Cuestionario de Datos Sociodemográficos y Hábitos de Uso de Internet y el Cuestionario de Experiencias Relacionadas con Internet (CERI), que evalúa específicamente el uso problemático de la red. Los resultados mostraron que la mayor parte de los usuarios de los cibercafés eran hombres que utilizaban Internet con fines lúdicos o de comunicación. El tiempo medio de uso era de 2.5 horas por sesión, y la aplicación más utilizada era el correo electrónico. Los usuarios con puntuaciones más altas en el CERI eran aquellos que utilizaban los juegos de rol online (MMORPG) y Youtube. En estos casos, la principal motivación para el juego era de carácter social-relacional, todos eran hombres y pasaban hasta 12 horas seguidas en el cibercafé.<hr/>This article discusses the pattern of Internet use from 93 young users of cybercafés in the city of Concepción (Chile). Two instruments were administrated: a questionnaire about Sociodemographic Data and Internet habits and another one about Internet problematic use (CERI). Additionally, the main motivation for using the Internet was analyzed. The results showed that most users of cybercafés were men and the frequented this place in search of games or communication. The users spent an average of 2.5 hours per session and email was the most used service. Users with higher scores in CERI were those of role playing games (MMORPG) and youtube. The main motivation of MMORPG players was social-relational. All players were men and spent extended periods in the cybercafé (up to 12 hours). <![CDATA[<b>Determinants of maintenance snuff consumption</b>: <b>extension of the Theory of Planned Behavior</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082016000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo fundamental de este trabajo es explorar la importancia de las emociones positivas y negativas, la norma moral y la conducta pasada en la intención de mantener el consumo del tabaco más allá de la explicación dada por la Teoría de la Conducta Planificada. Se utilizó una muestra final de 202 estudiantes fumadores de la Universidad de Santiago de Compostela, con edades comprendidas entre 18 y 25 años. Los resultados muestran que las variables añadidas aumentan de forma significativa la capacidad explicativa del modelo (ΔR² = 20 %). Esto, junto con la relación que presentan estas variables con la intención conductual [emociones positivas (β = .23); norma moral (β = -.14); conducta pasada (β= .72)], es lo que hace que estas variables adquieran relevancia explicativa en el modelo y nos dote de herramientas necesarias para intervenir y ayudar a mejorar la salud de nuestros jóvenes.<hr/>The main objective of this paper is to explore the importance of positive and negative emotions, the moral norm and the past behavior in the intention of keeping the consumption of snuff beyond the explanation given by the Theory of Planned Behavior. A final sample of202 smokers students at the University of Santiago de Compostela, aged between 18 and 25 years was used. The results show that the added variables significantly increase the explanatory power of the model (ΔR² = 20%). This, together with the list presented by these variables with behavioral intention [positive emotions (β = .23); moral norm (β = -.14); past behavior (β = .72)], it is what makes these explanatory variables acquire relevance in the model and we dowry of tools needed to intervene and help improve the health of our young's. <![CDATA[<b>Community versus Clinical Cognitive-Behavioral Intervention in Young-Adult Spanish Population with Generalized Social Phobia</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082016000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Ei objetivo del estudio es mejorar los resultados informados por las revisiones sobre el tratamiento de adultos con Fobia social generalizada. La muestra la integraron 91 participantes con Fobia social generalizada (EM: 19.90 años; DT: 1.05) asignados aleatoriamente a tres condiciones experimentales, evaluados antes y después del tratamiento, y a los 6, 12, y 24 meses en los grupos tratados. Los resultados muestran (a) la efectividad de la detección en el contexto comunitario versus la intervención clínica, en el corto y medio plazo, y (b) una mejora significativa de los efectos del tratamiento, frente a los de las revisiones de las intervenciones clínicas ad hoc, tanto en los abandonos como en las tasas de recuperación. Ello permite concluir que esta modalidad de aplicación del tratamiento cognitivo-conductual puede ser una estrategia complementaria a la convencional con la que mejorar los resultados actuales de la intervención psicológica en este trastorno.<hr/>The study investigates how to improve the results reported by the reviews on the effects of clinical interventions in adults with Generalized social phobia. The sample was composed of 91 participants (median age = 19.90 years, SD = 1.05) randomly assigned to three experimental conditions. The evaluations were conducted before and after treatment in all three groups and at 6-, 12-, and 24-month follow-up for the treatment groups. The results show (a) the effectiveness of the cognitive-behavioral strategy of detection and intervention, in a community context, versus clinical intervention both for the short and medium term; and (b) a significant improvement over the percentages of dropouts and of rates of complete recovery from the disorder. These findings allow us to conclude that the cognitive-behavioral strategy of detection and intervention, in a community context is shown to be a complementary intervention to the conventional and with high efficiency ratios. <![CDATA[<b>Male batterers</b>: <b>are they mentally ill and are they needed of psychological treatment?</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082016000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Hay muchas razones por las que los hombres maltratadores contra la pareja deben recibir tratamiento psicológico. En este artículo se analizan los transtornos más relevantes, tales como el abuso de alcohol/drogas, los celos patológicos y los transtornos de personalidad (antisocial, límite, narcisista y paranoide), así como los déficits psicológicos de estas personas, tales como el descontrol de la ira, las dificultades emocionales, las distorsiones cognitivas, la baja autoestima y los déficits de comunicación y de solución de problemas. Se describen las tipologías de hombres maltratadores más relevantes y se señala su importancia para la planificación del tratamiento individualizado. La inclusión de medidas penales y de tratamiento psicológico es posible. Se analiza la motivación para el tratamiento y se señalan las principales vías de intervención terapéutica, así como los resultados obtenidos. Por último, se comentan las líneas de investigación más urgentes para el futuro.<hr/>There are many reasons why men who batter should be psychologically treated. In this paper the most relevant mental disorders, such as substance use disorder, pathological jealousy, and antisocial, borderline, narcissistic and paranoid personality disorders, and psychological deficits of batterer men, such as anger, emotional difficulties, cognitive distortions, low self-esteem and deficits in social skills and problem solving, are analyzed. Male domestic violence offender typologies according to the most relevant classifications are commented. The role of these typologies for treatment is pointed out. An analysis of how to combine court intervention and psychological treatment to rehabilitate abusive men is also carried out. Motivational enhancement strategies and effective therapy for men who batter are discussed. Finally, the future perspectives and the most relevant goals of research are commented on. <![CDATA[<b>Development of a self reported scale for ADHD in childhood (EA-ADHD)</b>: <b>Delphi study and preliminary psychometric data</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082016000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Eli objetivo del presente estudio es desarrollar una escala de evaluación del TDAH en la infancia, diseñada específicamente para ser respondida por los propios menores. Se generó una escala preliminar (IM1) basada en los criterios DSM-IV para el TDAH, incluyendo otros signos y síntomas relacionados. Se utilizó el método Delphi para analizar la validez aparente y de contenido. Asimismo se llevó a cabo un pilotaje de la versión final del instrumento (IM2) con una muestra normativa de 384 escolares de entre nueve y 17 años. El EA-TDAH fue valorado por los expertos como clínicamente útil y obtuvo una alta consistencia interna (α=.86) así como una validez estructural adecuada. El instrumento mostró validez discriminante en tanto que el grupo clasificado como 'No TDAH' mostró puntuaciones más bajas que el grupo 'Probable TDAH' (13.8%). Aunque se requiere ampliar el estudio incorporando muestras clínicas, la EA-TDAH parece ser una escala adecuada para valorar signos y síntomas de TDAH.<hr/>The purpose of this study is to develop a self reported scale specifically designed to assess ADHD symptoms and signs (EA-TDAH). Methods: A preliminary scale was generated based on DSM-IV criteria for ADHD and related signs. The Delphi technique was used due to analyze content and apparent validity. A pilot study was conducted using a normative sample compound by 382 children and adolescents aged nine to 17. The EA-TDAH scale was rated by experts as clinically useful, and it showed high internal consistency (α=.86) and an adequate structural validity with two components. According to YSR's DSM correspondences, participants were classified as possible ADHD cases (13.8%) and not ADHD cases, it was the first group that showed higher ratings in the new scale. Although further investigation with clinical samples is needed, EA-TDAH seems to be an adequate scale for assessing ADHD symptoms and signs. <![CDATA[<b>Validation of the Spanish Version of the Life Orientation Test-Revised (LOT-R) in a Chilean sample of college age students</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082016000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El Optimismo Disposicional se asocia con mejores resultados de salud física y mental. Disponer de instrumentos válidos y confiables para su medición es fundamental. El presente estudio tuvo por objetivo confirmar la estructura factorial y la confiabilidad de la versión en Español del Life Orientation Test-Revised (LOT-R) en una muestra de 526 estudiantes universitarios Chilenos (65% hombres), cuyo promedio de edad fue 21 años. Se realizó Análisis Factorial Confirmatorio, con estimación de máxima verosimilitud, corrección Satorra-Bentler y análisis de consistencia interna. Los resultados confirman una estructura factorial unidimensional de seis ítemes, cargas factoriales superiores a .35 e indicadores de bondad de ajuste excelentes. La confiabilidad del instrumento fue adecuada, estimándose un Alfa de Cronbach equivalente a .72. Los resultados obtenidos, sumado a que esta escala tiene tan sólo seis ítemes, sugieren que el LOT-R es un instrumento válido y confiable, fácilmente utilizable en población Chilena para medir Optimismo Disposicional.<hr/>Optimism is a variable associated with better physical and mental health outcomes. Thus, a valid and reliable measure that account for this construct is needed. Therefore, this study had as purpose to confirm the factorial structure, and reliability of the Life Orientation Test-Revised Spanish version with a large sample of 526 Chilean College age students (Mage = 21 years old; 65% Male). A Confirmatory Factor Analysis, with Maximum Likelihood, and Satorra-Bentler correction was performed. The internal consistency was estimated with Cronbach Alpha. The results confirmed a single factor solution with six indicators, and factorial loadings greater than .35. The overall goodness of fit is excellent, and the internal consistency was adequate (.72). These results, in addition to the short lenght of the scale, suggest that the LOT-R is a valid and reliable measure of optimism that can be easyly used with Chilean population. <![CDATA[<b>Sexual arousal</b>: <b>A review of its relationship with sexual risk behaviors</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082016000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se plantea una revisión sistemática de las publicaciones que relacionan excitación sexual con conductas sexuales de riesgo. La búsqueda bibliográfica en Scopus, Web of Science Pub Medproporcionó 50 estudios. Los resultados fueron organizados en: (a) consumo de alcohol-drogas en encuentros sexuales; (b) uso de métodos anticonceptivos-barrera/riesgo de infección de transmisión sexual y embarazo no deseado; (c) sexo casual/número de parejas sexuales/sexo como profesión. El instrumento de evaluación de la excitación sexual más usado fue Sexual Inhibition/Sexual Excitation Scales. La excitación sexual se relacionó de forma positiva con consumo de alcohol y drogas en una situación sexual, con sexo casual, número de parejas sexuales y trabajar o pagar por sexo y, de forma negativa, con uso métodos anticonceptivos/barrera. Se considera la necesidad de incluir la excitación sexual como una variable relevante en los programas de prevención e intervención de conductas sexuales de riesgo y de educación sexual.<hr/>We conducted a systematic review of the literature about the association between sexual arousal and sexual risk behaviors. The literature search in Scopus, Web of science and pubMed provided 50 studies. The results were organized considering: (a) use of alcohol-drugs in sexual encounters; (b) use of contraceptive methods/ risk of sexually transmitted infections and unwanted pregnancy; (c) casual sex/number of sex partners/sex workers. We observed that the self-reported measure more frequently used to assess sexual arousal was the sexual inhibition/sexual excitation scales. In addition, levels of sexual arousal has been positively associated with the use of alcohol and drugs in a sexual situation, casual sex, number of sexual partners and work or pay for sex, and negatively with using contraceptives methods. This review, highlights the need to include sexual arousal as a relevant variable in programmes for the prevention and intervention of sexual risk behaviors and sexual education. <![CDATA[<b>Mentalization based interventions for parents and educators</b>: <b>A systematic review</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082016000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Estudios recientes han mostrado la importancia de la mentalización y/o función reflexiva de los cuidadores como una de las variables que predice el desarrollo de esta habilidad y el apego seguro en el niño/a. A partir de estos antecedentes se revisa la literatura existente sobre intervenciones psicológicas focalizadas en promover la mentalización en padres y/o personal educativo de niños/as en etapa preescolar. Se consideran 17 estudios publicados entre los años 2000 y 2013. Los resultados muestran que gran parte de los estudios analizan y desarrollan modelos teóricos, siendo incipientes aquellos que consideran los estudios acerca de intervenciones basadas en la mentalización dirigidas a padres y/o agentes educativos. Dentro de estos últimos la mayoría están orientados a intervenciones tempranas en niños/as de 0 a 3 años, siendo escasos los estudios en preescolares (3 a 5 años de edad) dentro de un contexto educativo que reportan los efectos en los niños/as.<hr/>Recent studies have shown the importance of mentalizing or reflective function of caregivers as one of the variables that predict awareness and secure attachment in children. From this background there is a review of the literature on psychological interventions focused on promoting mentalizing or reflective function in parents and preschool educators. 17 studies published between 2000 and 2013 are considered. The results show that most of the studies analyzed and developed in theoretical models, with those who consider emerging studies based on mentalizing aimed at parents and educators interventions. Within the latter most are aimed at early intervention in children aged 0-3 years, with few studies in preschool children (3-5 years old) within an educational context that the effects reported in children.