Scielo RSS <![CDATA[Terapia psicológica]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-480820170001&lang=en vol. 35 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<b>Spanish adaptation of the Solution-Focused Inventory (SFI)</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082017000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en The aim of this study was to examine the psychometric properties of the solution-Focused Inventory (SFI) in a Spanish population, replicating the original validation study of Grant et al. (2012). The SFI, designed to evaluate solution-focused thinking, is a 12-item scale with three subscales: problem Disengagement, goal orientation and resource activation. The instrument was adapted and translated into Spanish, then two studies were carried out to examine its psychometric properties. The first study confirmed the instrument's structure, and its good internal consistency. The second study confirmed its convergent validity; SFI was positively correlated with measures of well-being, resilience, satisfaction with life and perspective taking, and negatively correlated with psychopathology. This second study confirmed the stability of the SFI scores across time. In sum, these two studies provide additional support for the reliability and validity of the SFI as a measure of solution-focused thinking, and open its use to Spanish-speaking populations.<hr/>El objetivo de este estudio fue analizar las propiedades psicométricas del cuestionario centrado en soluciones (CCS) en una muestra española, replicando el estudio original de Grant et al. (2012). El CCS diseñado para evaluar los pensamientos centrados en las soluciones, compuesta de tres subescalas: Distanciamiento del problema, orientación a la Meta y activación de recursos. Fue traducido y adaptado al castellano, posteriormente se realizaron dos estudios para examinar sus propiedades psicométricas. El primer estudio confirmó la estructura del instrumento y obtuvo una buena consistencia interna. El segundo estudio confirmó su validez convergente; el CCS correlacionó positivamente con el bienestar, resiliencia, satisfacción con la vida y toma de perspectiva, y negativamente con una medida de psicopatología. El segundo estudio confirmó la estabilidad, a lo largo del tiempo. Estos dos estudios confirman que el CCS es una medida que evalúa pensamientos centrados en las soluciones y puede ser utilizado para población española. <![CDATA[<b>Development of a culturally relevant instrument to measure beliefs in psychotherapy</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082017000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El estudio de cómo los factores culturales se relacionan con la adherencia a psicoterapia es altamente relevante y sin embargo, en Chile no existen instrumentos que tomen en consideración tales factores. El objetivo de este estudio es ilustrar la construcción de un instrumento para medir variables culturales que se asocian a la adherencia a psicoterapia. Se utilizó una metodología mixta de tres etapas. Primero, se realizaron 32 entrevistas semiestructuradas con el objetivo de identificar creencias socialmente compartidas respecto de la psicoterapia. Luego, se desarrolló la Escala de Creencias en Psicoterapia (ECPSI) y se piloteó en una muestra de 109 personas. Finalmente, se exploró la estructura factorial y propiedades psicométricas de la nueva escala en 201 usuarias de centros de salud primaria de la Región de La Araucanía. Los resultados indican que la ECPSI es un instrumento adecuado psicométricamente y culturalmente pertinente a la sociedad Chilena.<hr/>The study of how cultural factors are related to adherence to psychotherapy is highly relevant, however in Chile there are no available measures that addresses these factors. In order to develop an instrument culturally relevant for measuring cultural factors associated with adherence to psychotherapy, a three-stage mixed methodology was used. First, 32 semi-structured interviews were conducted aiming to identifying socially shared beliefs about psychotherapy. Second, the Psychotherapy Beliefs Scale was developed and piloted with a sample of109 participants. Finally, the factorial structure, and the scale reliability were tested with a sample of 201 women recruited from several primary care health centers. The results obtained suggest that this scale is psychometrically sound and culturally relevant for measuring cultural beliefs associated with adherence to psychotherapy. <![CDATA[<b>Triadic Family Alliance and Parental Mental Health</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082017000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El Lausanne Trialogue Play (LTP), instrumento que permite la evaluación estandarizada de la alianza familiar, releva la importancia del padre en los estudios de procesos e interacciones familiares, así como la existencia de un efecto familiar tríadico desde etapas tempranas. El presente estudio pretende aportar al conocimiento de la alianza familiar en familias con hijos(as) en edad preescolar, analizando su relación con la salud mental de los padres. 50 parejas parentales y sus hijos(as) fueron evaluadas en sus hogares con una batería de instrumentos que incluían el LTP, BDI-I, PSI-SF y un Cuestionario Sociodemográfico. Los resultados muestran que la mayoría de las familias evaluadas presentan alianzas familiares disfuncionales, sin evidenciarse una relación estadísticamente significativa con las variables de salud mental estudiadas. Sin embargo, se observa una tendencia a que familias con alianzas conflictivas presenten mayores niveles de sintomatología depresiva y estrés parental, sobre todo en el rol paterno.<hr/>The Lausanne Trialogue Play (LTP) is an instrument that allows the standardized assessment of the family alliance, highlighting the importance of the father in studies of family process and interactions, as also the existence of a triadic family effect since early stages. The present study pretends to contribute to extend the knowledge in family alliances in families with preschool aged children, analyzing it's relation with the parental mental health variables. 50 parental couples and their children were evaluated at their homes with the following instruments: LTP, BDI-I, PSI-SF and a sociodemographic questionnaire. Results show that most of the families have dysfunctional alliances, without proving a statistically significant relation with the parental studied variables. Nevertheless, families with conflictive alliances tend to show higher levels of depressive symptoms and parental stress, especially in fathers. <![CDATA[<b>"Not without my Smartphone"</b>: <b>Development and validation of the Dependency and Addiction to Smartphone Scale (EDAS)</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082017000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En los últimos años asistimos a la extensión de los Smartphones, cuya funcionalidad y versatilidad los convierten en una herramienta que impacta sobremanera en la vida diaria y las relaciones de sus usuarios. Pese a sus incuestionables ventajas, se observan problemas asociados a su uso problemático, que puede provocar adicción y dependencia. Esto justifica nuestro estudio, cuyo objetivo es la elaboración y validación de una escala que evalúe el uso problemático de las aplicaciones asociadas a los Smartphone, adaptada a la realidad actual, creada y validada en lengua hispana y destinada a población adulta. En la investigación participaron 820 personas, en su mayoría estudiantes de la Universidad de Jaén (España). El rango de edad oscilaba de 18 a 40 años (M = 22,38, Dt = 4,53), siendo un 69,3% mujeres y un 30,7% hombres. Los análisis estadísticos dieron lugar a una herramienta final constituída por 40 ítems y tres componentes.<hr/>In recent years, we are witnessing the spread of Smartphones, whose functionality and versatility make them a tool with a noticeable impact in users' daily life and social relatinships. Despite its unquestionable advantages, some problems connected to their problematic use (which can lead to addition and dependence) are observed. Due to it, we decided to undertake the present research, whose main aim is the development and validation of a scale to measure the problematic use of Spartphones applications, adapted to the current reality, created and validated in Spanish language and directed to adults. The study included 820 people, mostly students from the University of Jaén (Spain). The ages ranged from 18 to 40 years (M = 22,38, Dt = 4,53). Regarding gender, 69,3% were women, and the remaining 30,7% were men. Statistical analysis resulted in a final tool comprised of 40 items and three components. <![CDATA[<b>Emerging Adulthood and Cultural Characteristics of the Stage in Chilean University Students</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082017000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Adultez Emergente es un periodo de vida entre los 18 y 29 años, culturalmente construido y no de carácter universal. Ante la escasez de estudios en esta etapa en Chile, el objetivo de esta investigación fue caracterizar la Adultez Emergente, y determinar sus rasgos más relevantes en universitarios chilenos, a través de una aproximación cualitativa, desde los protagonistas. Seis grupos focales conformados por 60 universitarios a nivel nacional analizaron los ítems del Inventario de Dimensiones de Adultez Emergente o discutieron sus creencias sobre tres áreas definidas a priori: Identidad y Autoconcepto, Relación con los padres y salida del hogar, y Amor y sexualidad. Se evidencia la presencia de la Adultez Emergente en universitarios, pues las características centrales de la teoría están presentes en este grupo, y se obtiene evidencia de aspectos de carácter cultural propios de los universitarios chilenos, relacionados a la importancia de los vínculos familiares y sociales.<hr/>Emerging Adulthood is a period of life between 18 and 29 years old, culturally constructed and not universal. Given the paucity of studies about this developmental stage in Chile, the objective of this research was to characterize Emerging Adulthood and determine its most important features in Chilean university students using a qualitative approach, focused at the protagonists themselves. Six focus groups formed by 60 university students revised the items of the Inventory of Dimensions of Emerging Adulthood (IDEA) or discussed their beliefs about three areas defined a priori: Identity and self-concept, Relationship with parents and leaving home, and Love and sexuality. The presence of the Emerging Adulthood stage in university students is evident since its central features are present in this group; also there is evidence of others aspects that belong to cultural characteristics of the own Chilean university students which are related to the importance given to the family and social relationships. <![CDATA[<b>Effectiveness of impulsivity control techniques to videogame addiction prevention</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082017000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo principal de esta investigación consistió en el análisis de la eficacia de las técnicas de control de la impulsividad para la prevención de la adicción a videojuegos añadidas a un programa de prevención previamente validado (PrevTec 3.1). Los resultados se tomaron en cuatro momentos: línea base, pre-test (primera sesión), post-test (última sesión) y seguimiento (a los tres meses). Los resultados indican que, mientras los grupos que permanecen en lista de espera no presentan cambios ni en el patrón de uso ni en la dependencia de videojuegos, aquellos en los que se aplica el programa sí que experimentan un descenso significativo. Las dos modalidades del programa de prevención son eficaces en la reducción de las variables analizadas, pero los resultados se mantienen más consistentes durante el seguimiento a quienes se entrenaron las técnicas de control de la impulsividad.<hr/>The main objective of this research has been the analysis of the effectiveness of some impulsivity control techniques to prevent videogame addiction. It has compared the results obtained with a prevention program that it had been already validated with the same program in which additional impulsiveness control techniques were added. Four periods were selected for the analysis: baseline, pre-test, post-test and follow-up. Two experimental conditions were designed: a) conventional prevention program, and b) program with impulsiveness control techniques. Results were compared with a group control (waiting list). Results indicate that, while groups that remain on waiting list do not present changes in pattern of use, those which the program was applied decrease significantly. The two modalities of prevention program were effective in the reduction of the analyzed variables, but the changes produced by the implementation of impulsive control techniques were more consistent and lasting in time. <![CDATA[<b>Reducing anxiety, geriatric depression and worry in a sample of older adults through a mindfulness training program</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082017000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en This study aimed to analyze the effects of a mindfulness training program on anxiety, worry, and geriatric depression in a sample of older adults. A randomized controlled trial with pretest-posttest measurements was used on an experimental group (n = 42) and a control group (waiting list; n = 45). Participants in the experimental group completed the Short Cognitive Examination, the Penn State Worry Questionnaire (PSWQ), and the Geriatric Depression Scale. Analyses showed significantly stronger reductions in geriatric depression, anxiety and worry in the experimental group than in the control group, confirming the effectiveness of mindfulness techniques in reducing these conditions and, especially, for the trait-worry variable, followed by important changes in anxiety, depression and meta-worry. This is one of the few studies examining the effects of mindfulness training in the elderly. Results are especially noteworthy because traits are quite resistant to change. Implications for future research and intervention are underlined.<hr/>Se analizan los efectos de un programa de entrenamiento en mindfulness en la ansiedad, la preocupación y la depresión en una muestra de adultos mayores en este estudio controlado y aleatorizado con medidas pretrest-posttest con un grupo experimental (n = 42) y control (lista de espera; n = 42). El grupo experimental completó el Mini-Examen cognitivo, el Inventario de Preocupación de Pensilvania, y la Escala de Depresión Geriátrica. Se obtuvieron mayores reducciones significativas en este grupo comparado con el grupo control, confirmándose la efectividad de las técnicas de mindfulness en la reducción de estos transtornos y, especialmente, en la variable preocupación de rasgo, seguida de importantes cambios en ansiedad, depresión y metapreocupación. Este es uno de los pocos estudios que examinan los efectos del entrenamiento en mindfulness en la tercera edad. Los resultados son especialmente importantes porque los rasgos son resistentes al cambio. Se destacan implicaciones para la investigación futura e intervención. <![CDATA[<b>Psychology Journals in Chile</b>: <b>history and current situation</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082017000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo expone una revisión del desarrollo histórico y estado actual de las publicaciones científicas seriadas en psicología en Chile. Para determinar el análisis de las revistas se realizó una recuperación de las mismas por medio de su solicitud de ISSN (International Standard Serial Number), lo cual arrojó un resultado de 39 revistas clasificadas en la categoría psicología. De la cantidad total de revistas, 14 siguen vigentes y la mitad de ellas se encuentran indizadas en bases de datos como Web of Science, Scopus, SciELO y Redalyc. Se concluye que una mayor preocupación por potenciar los índices bibliométricos y cienciométricos de las revistas, permitirá mejorar las indizaciones de las revistas de psicología y de esta forma contribuir al mejoramiento de la calidad, visibilidad e impacto de estas tanto en Chile como en el resto de Latinoamérica. Palabras clave: Revistas de Psicología, Psicología en Chile, Historia de la Psicología, Trabajo editorial, comunicación científica.<hr/>This article is a review of the historical and current state of the periodical scientific publications about psychology in Chile. In order to choose the journals, a search of these journals was made through the ISSN (International Standard Serial Number), which found 39 journals classified in the category of "psychology". From the total number of journals, 14 are still being published and half of them are indexed in databases such as Web of Science, Scopus, SciELO and Redalyc. Based on this analysis, it is possible to conclude that it is necessary to promote and enhance bibliometric and scienciometric indexes of journals, which will improve the indexing of psychology journals, and thus contribute to the improvement of the quality, visibility and impact of these magazines, both in Chile and the rest of Latin America. <![CDATA[<b>Accreditation in Clinical Psychology in Spain</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082017000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en La acreditación de la actividad en Psicología Clínica en España tiene una corta historia, aunque pueden encontrarse precedentes lejanos. En la actualidad, los alumnos que superan el Grado en Psicología pueden optar por dos titulaciones para ejercer dentro del sistema sanitario español: Máster en Psicología General Sanitaria y Psicólogo Especialista en Psicología Clínica. Se describe no solo la habilitación profesional que comportan, sino también las formas de acceso, objetivos, contenidos y modelos de formación de ambas titulaciones. Además, se compara la acreditación española en ese ámbito profesional con la europea, y se hace mención de las acreditaciones no oficiales sin repercusión en la regulación profesional. Por último, se enumeran los problemas aún existentes en este campo de acreditación profesional, y se sugieren vías de solución para los mismos.<hr/>The accreditation of training in clinical psychology in Spain has a short history, although distant precedents can be found. At present, students who obtain an honour's degree in psychology can choose between two qualifications in order to practice within the Spanish health system: a master's degree in General Health Psychology or the qualification of Specialist Psychologist in Clinical Psychology. We describe the scope for which each of these titles qualifies the individual within the profession, and also the access routes, objectives, contents and training models of the two qualifications. Additionally, we compare the Spanish accreditation in this professional field with the European accreditation, and we mention the unofficial qualifications that have no repercussion in the professional regulation. Finally, we list the problems that still exist in this field of professional accreditation, and we suggest ways of solving them. <![CDATA[<b>Side effects of antipsychotic medication and quality of life in Latin-American patients with schizophrenia</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082017000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El estudio describe la relación entre los efectos secundarios a la medicación y la calidad de vida en pacientes con esquizofrenia. La muestra contó con 253 pacientes de los Servicios Públicos de Salud Mental de Bolivia, Perú y Chile quienes fueron evaluados con la Escala Barnes de Acatisia (EBA); la Escala de Simpson-Angus (SAS) y el Cuestionario de Calidad de Vida (SQoL-18). Ambas escalas: EBA (ß=-2,17; p=0,019) y SAS (ß=-1,97; p= 0,034) presentaron una relación significativa con la escala de calidad de vida. Variables sociodemográficas como la edad (ß=-2,17; p= 0,032); la ocupación (ß=-4,12; p= 0,046); el nivel educativo (ß=-7,14; p= 0,005); la etnia (ß=-3,91; p= 0,035) y variables clínicas como severidad del trastorno (PANSS) mostraron también un peso significativo en la calidad de vida (ß=-6,35; p= ≤ 0,01). Al igual que en países desarrollados, los efectos secundarios de los antipsicóticos tienen una influencia en la calidad de vida de los pacientes.<hr/>The study describes the relationship between antipsychotic drug side effects and quality of life in a sample of individuals suffering from schizophrenia. The sample included 253 patients' users of different Public Mental Health Services from Bolivia, Peru and Chile who were evaluated with the Barnes Akathisia Rating Scale (BARS), the Simpson-Angus (SAS) and the Schizophrenia Quality of Life short version questionnaire (SQoL-18). A statistical significant correlation was found between quality of life (SQoL-18) and total scores in the BARS (ß=-2,17; p= 0,019) and SAS (ß=-1,97; p= 0,034). Socio-demographic variables, such as age (ß=-2,17; p= 0,032), education (ß=-7,14; p= 0,005), occupation (ß=-4,12; p= 0,046) and ethnicity (ß=-3,91; p= 0,035), were significant predictors of quality of life. Clinical symptoms (PANSS) also contributed significantly to the model (ß=-6,35; p= ≤ 0,01). As in developed countries, the side effects of antipsychotics have an influence on patients' quality of life.