Scielo RSS <![CDATA[Universum (Talca)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-237620070001&lang=es vol. 22 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[EDITORIAL]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[El vino en la gastronomía romana antigua: clases y usos en De re Coquinaria de Apicio]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo se estudia qué noticias en materia de vinos proporciona la obra De re coquinaria, atribuida a Apicio; se analiza qué papel desempeñó el vino en la gastronomía romana antigua, cuáles caldos se emplearon en la cocina, y con qué finalidad. Según el testimonio de Apicio, el vino resultó un líquido sumamente versátil para la cocina romana de la antigüedad: sirvió para aderezar, conservar y guisar alimentos; para dar color a los platillos; para endulzar, como sustituto de la miel, y hasta para preparar remedios, bebidas digestivas y tónicos reconstituyentes<hr/>In this article there is studied what news as for wines provides the book De re coquinaria, attributed to Apicius; there is analyzed what paper recovered the wine in the Roman ancient gastronomy, which broths were used for cooking, and with what purpose. According to Apicius' testimony, the wine turned out to be an extremely versatile liquid for the Roman cookery of the antiquity: it served to season, to preserve and to cook food; to give color to the saucers; to sweeten, as substitute of the honey, and even to prepare remedies, digestive drinks and restorative tonics <![CDATA[Dioniso, dios del lagar, dador del vino (AP IX 524)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Dos himnos anónimos, uno a continuación del otro, figuran en la Antología Palatina IX, libro enteramente dedicado a epigramas exhortatorios. Bajo el número 524 aparece el "Himno a Dioniso" y el 525 es el correspondiente a Apolo. Basta una mirada para advertir su semejanza en diseño, longitud, criterio distribucional, estilo, métrica y propósito. Veintiséis versos conforman cada texto: la primera y la última líneas, idénticas, sirven de marco en cada caso, con versos iniciales apelativos conjugados en primera persona plural. El resto detalla en orden alfabético epítetos, cuatro por renglón: así, los términos que comienzan con alfa ocupan la segunda línea y se avanza hasta completar las veinticuatro letras. Curiosamente, en varias ocasiones el mismo epíteto nombra y destaca a estos dioses tan opuestos en genealogía, características, intereses, atributos, culto, simbolización e intervención en relatos míticos. Por eso, el presente trabajo procura examinar la semblanza de Dioniso que traza el texto; esclarecer, mediante el cotejo de las fuentes, la particular duplicación para calificar a Dioniso y Apolo y finalmente indagar a partir de los apelativos con los que se canta a Dioniso si el vino resulta en definitiva positivo o negativo para los hombres<hr/>Two subsequent anonymous hymns play a part in the Palatine Anthology, in book IX, entirely dedicated to persuasive epigrams. Dionysus' hymn appears as number 524 and the corresponding poem to Apollo follows it. Only one sight is enough to point out their similitude in design, length, distribution criterion, style, metric and purpose. Twenty-six lines form each text: the first and the final lines are identical and serve as frame in each case, with initial appealing verses conjugated in first person plural. The rest details epithets in alphabetical order, four per stanza: thus, the terms that begin with alpha occupy the second row and then they go on until the twenty-four Greek letters are completed. Curiously, on various occasions, the same epithet names and brings out these gods, so opposite in genealogy, characteristics, interest, attributes, cult, symbolization and mediation in mythical stories. That is why the present work tends to examine Dionysus' portrait drawn in the text, to clarify this particular doubling through the comparison of the sources and to later consider if wine results, definitively, positive or negative for men, starting from the epithets with which Dionysus is sung <![CDATA[Origen y desarrollo del cultivo del vino en el mediterráneo: la península Ibérica]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los estudios arqueológicos en torno a la denominada "cultura del vino" han experimentado en España un incuestionable auge en la última década. En la Península Ibérica, el inicio de su consumo -asociado a las elites dirigentes- y, sobre todo, el conocimiento tecnológico de su elaboración, surgió dentro del fenómeno cultural de ámbito mediterráneo de expansión de gentes e ideas del Oriente hacia el Occidente del Mediterráneo, a través de gentes semitas (fenicio y púnico). El difícil estudio de los primeros momentos de su implantación en la Península Ibérica, dada la ausencia de fuentes textuales ha sido suficientemente suplido en estas dos últimas décadas gracias al descubrimiento y posterior excavación de yacimientos como L'Alt de Benimaquía (Alicante), Cancho Roano (Badajoz) y Los Villares y La Quéjola, ambos en la provincia de Albacete. Todos ellos permiten hoy defender la existencia de una "cultura del vino" en aquellos primeros momentos (ss. VIII-IV a.C) legitimada por creencias religiosas orientales, a la vez que cargadas de un profundo valor ideológico asociado al poder<hr/>Over the last decade there has been a considerable increase of archaeological research in what is known as the "Wine Culture". Its consumption -associated to the ruling class- and elaboration is associated to the Mediterranean cultural exchange of ideas and people from East to West through semite population (Phoenicians and Punics). The complex study of its origins and introduction in the Iberian peninsula due to the lack of written sources, has developed during the last two decades thanks to the discovery and excavation of sites such as L'Alt de Benimaquía (Alicante), Cancho Roano (Badajoz) y Los Villares y La Quéjola , both in the province of Albacete. This allows us to defend that in those early periods (VII-IV centuries b.C.) there was in fact a wine culture legitimated by eastern religious beliefs with a deep ideological value and associated to power <![CDATA[<b>Vino y filosofía moral</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es El vino estuvo asociado a la civilización en el mundo helénico arcaico y clásico. Sin embargo, la ecuación vino=civilización siempre tuvo que lidiar con el problema de la embriaguez, fenómeno que generó prescripciones sobre la manera correcta de beber y vivir. El propósito del presente trabajo es hacer hincapié en la contribución del vino en el nacimiento de la filosofía moral. Muestro que las reflexiones relativas al consumo del vino realizadas por los siete sabios y los líricos arcaicos inspiraron las prescripciones del dominio de sí y la propensión hacia el término medio, características del kalos kagathos, esto es, del ser humano moralmente correcto de las éticas clásicas. Sucintamente, habrá que anexar a la conocida sentencia "In Vino Veritas" una segunda parte que afirma "In Vino... Éticas".<hr/>Wine has been associated to civilization in the Hellenic archaic and classical world. However, the equation "wine=civilization" has always had to deal with the problem of drunkenness -phenomenon that generated prescription on the correct form of drinking and living. The purpose of this paper is to make emphasis on how wine contributed to the birth of moral philosophy. It is shown that reflections on wine consumption made by the seven sages and the archaic lyrics inspired the prescriptions of self domain and the tendency to the mean between excess and deficiency, characteristics of the kalos kagathos, that is of the morally correct human being of the classic ethics. Briefly, to the widely known quotation "In Vino Veritas" it should be added a second part that states "In Vino... Ethics" <![CDATA[Claves de la expansión vitivinícola en el período medieval hispano: Aragón, siglos XII-XV]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es La producción vitícola adquiere relevancia en el marco geográfico de Aragón (NE de España) a partir del siglo XI, con el asentamiento del nuevo orden político, social, económico y religioso en los espacios hasta entonces controlados y dominados por el Islam. Durante el período de avances militares y consolidación de fronteras (ss. XI-XIII), el viñedo fue la gran apuesta en la colonización económica y social del territorio y en la creación de nuevos espacios agrícolas en un ámbito geográfico -el reino de Aragón- en el que el clima, el relieve y el suelo dificultaron la repoblación y la extensión de otros cultivos y aprovechamientos. Leyes generales, normativas locales y fórmulas jurídicas de propiedad y explotación de la tierra fomentaron el cultivo de la vid y facilitaron la posesión generalizada de viñas entre la población rural. A partir del siglo XIII, el desarrollo de las ciudades y la necesidad de abastecimiento de vino como producto básico alimentario dieron un impulso definitivo al cultivo del viñedo en las áreas periurbanas, De este modo, en el Aragón medieval se constata la transición de un cultivo integrado en un sistema de expansión agrícola y autoabastecimiento a un monocultivo intensivo de la vid en los terrenos más productivos y próximos a los mercados de consumo y distribución<hr/>The viticulture production acquires importance within the geographic framework of Aragon (North East of Spain) from the 11th century, due to the establishment of the new political, social, economic and religious order in the spaces controlled and dominated by Islam until that century. During the period of military advances and consolidation of borders (11th-13th centuries), the vineyard was the great bet in the economic and social colonization of the territory and in the creation of new agricultural spaces in a geographic area -the kingdom of Aragón- in which the climate, the relief and the ground were an obstacle to repopulation and to the expansion of new crops and resources. General laws, local norms and legal formulae relative to earth property and soil explotation fomented the cultivation of the grapevine and facilitated the generalized possession of vines among the rural population. From the 13th century onwards the development of the cities and the need for wine supplies as a nourishing staple product gave a definitive impulse to the culture of the vineyard in the suburban areas. In this way, in the medieval Aragón there was a transition from a self-supplying culture integrated in a system of agricultural expansion to an intensive grapevine monoculture in the most productive lands, close to consumption and distribution markets <![CDATA[<b>La moral y el gusto</b>: <b>El vino en Le mesnagier de Paris (siglo XIV</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Un burgués parisiense escribió Le mesnagier de Paris alrededor de 1393. En este libro didáctico que destinaba a su joven esposa, evocó la manera de vivir como buen cristiano, la economía doméstica, la cocina, etc. Inspirándose de obras que conocía, nos dio a saber su cultura personal. En la presente comunicación, en antropólogo, propongo analizar el papel que el vino desempeñaba en el universo mental que nos revela este texto parisiense. Veremos que era considerable. En Le mesnagier de Paris, en efecto, el vino se evoca frecuentemente en contextos simbólicos (historias edificantes) o muy prácticos (recomendaciones técnicas, recetas de cocina). A través el estudio de estas diferentes evocaciones del vino, es una relación moral y material con este producto que aparece en su entera complejidad<hr/>A member of the Parisian bourgeoisie wrote Le Mesnagier de Paris around 1393. In this book which was written for his young wife, he evoked the good Christian way of life, housekeeping, cooking, etc. His advices were inspired by reading. Therefore, Le Mesnagier is an image of his own personal culture. In the present work, as an anthropologist, I will analyze the role of wine inside the mental universe that this Parisian text reveals. It was considerable. Wine plays a part in moral teachings and it is frequently mentioned in the most technical chapters (practical advices, recipes...). Analyzing these different evocations of wine reveals a complex moral and material relation with this product <![CDATA[El arrendamiento del vino como sistema de recaudación en el Bilbao bajomedieval y moderno (siglos XIV a XVI]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Durante la baja Edad Media y la Edad Moderna, la Corona española y sus Ayuntamientos utilizaron el arrendamiento de los abastecimientos para recaudar dinero. En Bilbao, las rentas del vino, local y foráneo, permitió a su Consistorio aliviar situaciones económicas críticas. Además, estos contratos de arrendamiento nos han permitido conocer facetas de la vitivinicultura bilbaína<hr/>During the low Middle Ages and Modern Ages, spanish Crown and its councils used the lease of provisions to collect money. In Bilbao, the local and foreign win rents allowed to the Council to relieve economic critical situations. Besides, these lease contracts have allowed us to know Bilbao viticulture aspects <![CDATA[<B>La bodega mendocina de los siglos XVII Y XVIII</B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es La vitivinicultura en Mendoza tiene una larga tradición que se remonta a los tiempos fundacionales. Los limitados conocimientos sobre el desarrollo de esta actividad en los tres primeros siglos de la ciudad han dado lugar a que esta época fuera considerada de menor relevancia vitivinícola. A partir de investigaciones recientes, han sido realizadas las búsquedas retrospectivas que iluminan la historia del vino en Mendoza. De allí que, en los siglos XVII y XVIII, ha sido revelada la existencia de un importante desarrollo de la producción de vinos finos, así como un proceso de avances tecnológicos que benefició esta actividad. De la básica bodega doméstica, frecuente en la periferia rural de la ciudad, se dio paso a construcciones más específicas destinadas a la fabricación de vinos y aguardientes. Desde esta perspectiva, nos permitimos descubrir cómo fueron los edificios de las bodegas mendocinas y sus instalaciones; qué formas recibieron, con qué materiales fueron construidas, cómo funcionaron y se relacionaron con los otros edificios rurales, cuáles fueron sus anexos, qué relación tuvo la bodega con la ciudad y el mercado<hr/>Viticulture in Mendoza has a long tradition originated in the foundation times. Limited knowlege about this activity development in the first three centuries of the city, make us consider that viticulture was not so important as it really was. Recently, many important researches have made us know the past of wine industry in Mendoza, where fine wines were produced in the XVII and XVIII centuries. From the basic domestical winery, frequent in the properties around the city, new wineries with an advanced technology were built to provide fine wines and brandy. This perspective, let us know how the mendocinian wineries were built, which were their technical settlings, their shapes, their materials, how they functioned and related with other rural buildings, which were the other buildings in the farm and how was the relation between the winery and the city <![CDATA[La infraestructura para la elaboración de caldos: bodegas y lagares en San Juan de la frontera. (S. XVII-XVIII)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es En el presente artículo intentaremos reconstruir una parte del paisaje industrial que genera la vitivinicultura en el periodo colonial. Al cultivo de las vides se suma la producción de vinos y aguardientes, elaboración que tenía lugar en bodegas con características peculiares y con lagares sencillos, realizados con materiales de la tierra. Así pues, a partir de la información obtenida en los fondos documentales de la Provincia de San Juan, compararemos métodos y utensilios de elaboración (ad-hoc) con las prácticas realizadas en el ámbito peninsular, a fin de demostrar que, a pesar de presentar una continuidad en la tradición vitivinícola, se producen claras diferencias entre uno y otro ámbito<hr/>The present article will try to reconstruct a part of the industrial landscape that generates the viticulture and viniculture in the colonial period. To the cultivation of the vines it sinks the production of wines and liquors, elaboration that was carried out in wine cellars with peculiar characteristics and with simple presses, using local materials. Therefore, starting from the information obtained in the documental funds of San Juan's County, we will compare methods and elaboration utensils (ad-hoc) with the practices developed in the peninsular environment, in order to demonstrate that, in spite of presenting a continuity in the vine and wine tradition, clear differences take place between one and another environment <![CDATA[<b>La hacienda vitivinícola (Mendoza y San Juan, siglo XVIII)</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo debate acerca de la tradicional hacienda latinoamericana. La más conocida es la hacienda agropecuaria, signada por los grandes latifundios y sus terratenientes. Ese modelo convivió con la hacienda vitivinícola. Este tiene varios elementos en común con aquella, pues ambas compartían las prácticas autoritarias y la ideología conservadora de sus propietarios. Pero, paralelamente, había interesantes diferencias entre ambas. Por un lado, la hacienda vitivinícola estaba conectada con la pequeña propiedad y la agricultura intensiva orientada a la industria; por otra parte, la hacienda vitivinícola se revelaba más dinámica en términos sociales y económicos. El caso estudiado se encuentra en la provincia de Cuyo del Reino de Chile y se funda en documentos originales inéditos de archivos de Mendoza, San Juan, Buenos Aires y Santiago<hr/>Present article discuses the traditional Latin American "hacienda". The most known one is the agrarian hacienda, signed by extensive activity, primary production and great landowners; but this paper focuses the viticulturist hacienda. This model has many characteristic in common with the agrarian model; both are authoritarian habits and conservative ideologies. But also, there are some interesting differences. On the one hand, the viticulturist hacienda is well connected with de little property and intensive agriculture oriented to the industry; on the other, it is more dynamic in economic and social terms. The study is focused on Cuyo Province, Chile's Kingdom, based on original files of Santiago, San Juan, Mendoza and Buenos Aires <![CDATA[<b>Filoxera en los viñedos Agentinos de San Juan</b>: <b>Reseña de una crisis olvidada en la década de 1930</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Las crisis vitivinícolas cuyanas, muchas veces, ofrecen perfiles propios que no han sido evaluados por ser datos discordantes con los procesos de larga duración. Tal es lo que ocurre con la invasión de la filoxera (Philloxera vastatrix) en la provincia de San Juan entre 1928 a 1940. En este caso particular la plaga agrícola arrasó con el 17 % del cultivo vitivinícola de la provincia, afectando fundamentalmente la cuna del viñedo sanjuanino. Sin embargo esta plaga, que se extendió más o menos una década, ha pasado desapercibida en el estudio de la crisis vitivinícola, posiblemente subsumida por política establecida por el gobierno nacional a través de las acciones de la Junta Reguladora de Vinos. Es nuestro propósito reseñar esta coyuntura examinando la fiabilidad de las fuentes y delimitando los orígenes de la invasión filoxérica, la zona de impacto y las consecuencias de la plaga<hr/>Particular features in Cuyo wine growing crises, have not always been properly evaluated, because they imply differing facts within the long term processes. This is the case of the Phylloxera (Philloxera vastatrix) disease that devastated San Juan between 1928 and 1940, destroying 17% of the vine plantations in the province, with major effects in the heart of the productive area. In spite of its damage for almost a decade, several studies of viticulture crises, haven't taken proper notice of Phyloxera, probably because it remained hidden in the shade of the national policies established by the Junta Reguladora de Vinos -Wine Regulation Board-. It is our purpose in this article, to review this critical point, examine the reliability of the sources and trace the origins of the phylloxeric disease, the area of impact and consequences of the plague <![CDATA[<b>De las tablas a las calles</b>: <b>Aproximaciones al análisis del espacio escenográfico vendimial</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo es una reflexión acerca de los espacios escenográfico-arquitectónicos, en donde se despliega la fiesta de la Vendimia de Mendoza. Este festejo, que puede ser abordado como un fenómeno de origen popular, fue sufriendo desde sus orígenes distintas mutaciones, tanto en las prácticas como en el uso y apropiación de los espacios. El artículo desarrolla un análisis de las diversas representaciones del espacio: al punto de vista único del teatro fundado en la escenografía clásica, se le opone la multiperspectividad característica de la escenografía cinematográfica. Se concluye con una reflexión en torno al concepto de espacio-fiesta en función de los espacios utilizados en la puesta en escena<hr/>This article reflects upon the scenographical-architectural spaces of Mendoza's Vintage Festival. This celebration, which has popular origins, has suffered various changes from its beginning, in practices as well as in usage and space appropriation. This paper analyses the different representations of space: the multiple perspectives typical of film scenography oppose the single point of view of classical scenography. The conclusion ponders on the concept of space-celebration, considering the spaces used in the mise-en-scéne <![CDATA[<b>How the vineyard came to matter</b>: <b>grape quality, the meaning of grapevines and technological change in mendoza's wine production</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Según los diferentes actores implicados en el proceso de producción, el vino argentino ha vivido cambios radicales en las últimas décadas. Limitándose a la región de Mendoza, esta investigación intenta analizar algunos de los cambios observados en los viñedos desde una perspectiva socio-técnica. Siguiendo la forma como la definición de calidad es (re)construida, se busca comprender la relación existente entre la interpretación de la vid y el uso de ciertas tecnologías. El artículo muestra cómo las dinámicas entre grupos sociales y artefactos crean significados diferentes de calidad, lo que a su vez otorga diferentes papeles a las uvas en el proceso de producción de vinos. También muestra que los cambios descriptos no necesariamente implican que una 'nueva tradición' haya reemplazado a una 'vieja tradición', sino que diferentes grupos sociales son relevantes en diferentes marcos tecnológicos, desplazando a otros<hr/>According to those involved, Argentine wine has changed radically over the past few decades. Limiting itself to the Mendoza region, this paper wants to analyze some of the changes observed in vineyards from a socio-technical perspective. Following the way that the definition of quality is (re)constructed, a relationship is sought between vines and wine and the use of certain technologies. The paper shows how the dynamics between social groups and artifacts create different conceptions of quality, which in turn lead to a different role of grapes in the wine making process. It also shows that the changes observed do not necessarily imply a 'new way' has taken over an 'old way'. It rather seems that different social groups are relevant in different technological frames, displacing others <![CDATA[<b>La arquitectura del buen amar</b>: <b>Matrimonio, normas y transgresión en testamentos de mujeres. Concepción 1754-1809</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es A través del matrimonio católico se procuró en Hispanoamérica ordenar y moralizar a una sociedad mestiza que terminó generando mecanismos propios de relaciones afectivas. Para el caso de las mujeres el papel de sumisión impuesto chocó con las diversas actuaciones que realizaron en el ámbito social y económico. El presente artículo tiene el propósito de poder comparar las prácticas sociales referentes al matrimonio de un grupo de mujeres coloniales con el imaginario social del &laquo;buen amar&raquo;<hr/>The implantation of Catholic marriage in America sought to structure and moralize a mixed-race society that ended up creating its own means of establishing sentimental relationships. For women, the submissive role imposed on them clashed with their diverse activities in the social and economic realm. This article compares social practices under the institution of marriage of a group of colonial women with the social imaginary of &laquo;proper love&raquo; <![CDATA[<b>Mujeres y participación política</b>: <b>¿Es viable una ley de cuotas en Chile?</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente artículo examina el proceso de apertura de oportunidades para el ejercicio del poder político para las mujeres en la historia reciente de América Latina, buscando evaluar el rol de medidas de acción afirmativa -también conocida como "discriminación positiva"- en las transformaciones posibles en esta esfera. El estudio se centra en tres países -Argentina, Brasil y Chile- examinando las experiencias argentina y brasileña, en busca de claves que permitan proyectar los posibles resultados de una ley de cuotas en Chile, en términos de equilibrar la participación de hombres y mujeres en el ámbito de la representación políticas, particularmente en el Poder Legislativo a nivel nacional<hr/>This article examines de process by which, in recent years, Latin American women have seen their chances to enter the sphere of formalised political relationships increased. The study seeks to evaluate the impact of measures of affirmative action -also known as "positive discrimination"- on the transformations (or lack of) that have been verified in this sphere, focusing on three countries: Argentina, Brazil and Chile. The experience of affirmative action in the first two cases is examined with the purpose of establishing key variables that would make possible to asses the potential impact of a quota law in Chile, particularly in the domain of political representation and, within it, Legislative bodies at the national level <![CDATA[<b>Bolivia en dos frentes</b>: <b>las negociaciones de los tratados de acre y de límites con Chile</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo postula que en la dinámica de las negociaciones limítrofes bolivianas de 1903 y 1904 hay una relación no destacada ni por la historiografía chilena ni boliviana en el proceso de rectificación general de las fronteras de Bolivia. Esta es la relación y similitud entre el conflicto del Acre y la negociación del Tratado con Chile en 1904<hr/>This paper argues that in the dynamics of the bolivian border's negociations in 1903-1904 there is a link - this is a appealing similarity- among the Acre conflict and the 1904 Chilean Treatment which has not been studied neither by Chilean nor Bolivian historiography <![CDATA[<b>La construcción social de la región</b>: <b>globalización y prácticas culturales</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100018&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo examina las distintas concepciones de la globalización y las perspectivas inertes o proactivas frente a lo que implica esta nueva oleada de modernización. Se centra en el concepto de "administrar la globalización", examinando la situación y las alternativas de las provincias o regiones en el caso chileno. Finalmente hace algunas proposiciones en términos de la construcción social de la región -vis a vis la globalización- y el rol que ello conlleva en términos de reconfigurar lo nacional y profundizar la democracia<hr/>The article examines the social construction of the region or province (focusing in Antofagasta as an example), in the context of an overcentralized country, with the perspective of a reconfiguration of the nation vis a vis globalization <![CDATA[<b>José Martí, Nuestra (Macondo) América</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100019&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo se enfoca en la herencia y en la trascendencia intelectual de José Martí, desde los contextos de la modernización frustrada de América hispana en el siglo XX y de sus diversas conceptualizaciones y justificaciones (problemas de la identidad cultural reflejados en el realismo mágico y en el macondismo-éste derivado de Cien años de soledad, 1967-, las profecías malogradas de Martí, diversos postulados posmodernos). Desde esta perspectiva se discute el ensayo "fundacional" de Martí, "Nuestra América". Dejando de un lado las lecturas patrióticas acostumbradas, el artículo señala la violencia latente y casi-totalitaria del discurso de Martí, su Realpolitik, su voluntarismo utópico, virajes y contradicciones bipolares, imaginación cautivante pero vacua, solución mítico-metafórica del problema de la identidad, todo lo cual problematiza la misión del ensayo. "Nuestra América" emerge como uno de los textos paradigmáticos de la actitud romántica, básicamente conservadora y antimoderna, que el pensamiento hispanoamericano adopta hacia finales del siglo XIX, y que encuentra su figura completa en el macondismo<hr/>This article focuses on the intellectual transcendence and heritage of José Martí (1853-1895) within the contexts of the stymied modernization of Spanish America in the 20th century and within its diverse conceptualizations and justifications (cultural identity concerns as reflected in magic realism and in macondismo-stemming from García Márquez's One Hundred Years of Solitude, 1967-, Martí's failed prophecies, and diverse postmodern tenets). Martí's "foundational" essay "Nuestra América" (Our America) is discussed from this perspective. Skirting the usual patriotic readings, the article points out the latent violence and quasi-totalitarian aspects of Martí's discourse, his Realpolitik, his utopian voluntarism, bipolar shifts and contradictions, stirring yet vacuous imagination, a mythic-metaphoric solution to the identity conundrum, undercutting his essay's purported mission. "Nuestra America" emerges as one of the paradigmatic text of the romantic, basically conservative and antimodern, stance that Spanish American thought adopted towards the end of the 19th century, stance that reached its full figure in macondism <![CDATA[<b>El Mercurio y el 11 de Septiembre del 73</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100020&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo describe el tratamiento periodístico del diario El Mercurio acerca del 11 de septiembre de 1973. Esta fecha, considerada un hito en la historia nacional, es objeto de un tratamiento que del tono positivo pasa a uno predominantemente neutro. Lo importante para los autores, es demostrar cómo esta neutralidad se opone a la visión crítica del 11 de septiembre, aspecto que tiene una sensibilidad interna en el medio, debido a su franca oposición en los días de la Unidad Popular. Igualmente se constata estadísticamente que el término del énfasis positivo se produce desde la crisis económica de los años 80 y sufre las crisis derivadas de acontecimientos ligados, principalmente, a la figura del general Pinochet<hr/>The article describes the journalistic treatment of the newspaper El Mercurio of the Santiago de Chile brings over of September 11, 1973. This date, considered a milestone in the national history, is an object of a treatment that from the positive tone happens to the predominantly neutral one. The authors is demonstrate as this neutrality is opposed to the critical vision of September 11, aspect that has an internal sensibility in the way, due to your franc opposition in the days of the Popular Unit. Equally there is stated statistically that the end of the positive emphasis is produced for the economic crisis of the 80s and suffers the crises derived from tied events, principally, to the figure of the general Pinochet <![CDATA[<b>El arte de narrar</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100021&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo describe el tratamiento periodístico del diario El Mercurio acerca del 11 de septiembre de 1973. Esta fecha, considerada un hito en la historia nacional, es objeto de un tratamiento que del tono positivo pasa a uno predominantemente neutro. Lo importante para los autores, es demostrar cómo esta neutralidad se opone a la visión crítica del 11 de septiembre, aspecto que tiene una sensibilidad interna en el medio, debido a su franca oposición en los días de la Unidad Popular. Igualmente se constata estadísticamente que el término del énfasis positivo se produce desde la crisis económica de los años 80 y sufre las crisis derivadas de acontecimientos ligados, principalmente, a la figura del general Pinochet<hr/>The article describes the journalistic treatment of the newspaper El Mercurio of the Santiago de Chile brings over of September 11, 1973. This date, considered a milestone in the national history, is an object of a treatment that from the positive tone happens to the predominantly neutral one. The authors is demonstrate as this neutrality is opposed to the critical vision of September 11, aspect that has an internal sensibility in the way, due to your franc opposition in the days of the Popular Unit. Equally there is stated statistically that the end of the positive emphasis is produced for the economic crisis of the 80s and suffers the crises derived from tied events, principally, to the figure of the general Pinochet <![CDATA[<b>Lucy Casali: la vida de una mujer en el norte</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100022&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo describe el tratamiento periodístico del diario El Mercurio acerca del 11 de septiembre de 1973. Esta fecha, considerada un hito en la historia nacional, es objeto de un tratamiento que del tono positivo pasa a uno predominantemente neutro. Lo importante para los autores, es demostrar cómo esta neutralidad se opone a la visión crítica del 11 de septiembre, aspecto que tiene una sensibilidad interna en el medio, debido a su franca oposición en los días de la Unidad Popular. Igualmente se constata estadísticamente que el término del énfasis positivo se produce desde la crisis económica de los años 80 y sufre las crisis derivadas de acontecimientos ligados, principalmente, a la figura del general Pinochet<hr/>The article describes the journalistic treatment of the newspaper El Mercurio of the Santiago de Chile brings over of September 11, 1973. This date, considered a milestone in the national history, is an object of a treatment that from the positive tone happens to the predominantly neutral one. The authors is demonstrate as this neutrality is opposed to the critical vision of September 11, aspect that has an internal sensibility in the way, due to your franc opposition in the days of the Popular Unit. Equally there is stated statistically that the end of the positive emphasis is produced for the economic crisis of the 80s and suffers the crises derived from tied events, principally, to the figure of the general Pinochet <![CDATA[<b>La mujer migrante boliviana, caso Ugarteche</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100023&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo describe el tratamiento periodístico del diario El Mercurio acerca del 11 de septiembre de 1973. Esta fecha, considerada un hito en la historia nacional, es objeto de un tratamiento que del tono positivo pasa a uno predominantemente neutro. Lo importante para los autores, es demostrar cómo esta neutralidad se opone a la visión crítica del 11 de septiembre, aspecto que tiene una sensibilidad interna en el medio, debido a su franca oposición en los días de la Unidad Popular. Igualmente se constata estadísticamente que el término del énfasis positivo se produce desde la crisis económica de los años 80 y sufre las crisis derivadas de acontecimientos ligados, principalmente, a la figura del general Pinochet<hr/>The article describes the journalistic treatment of the newspaper El Mercurio of the Santiago de Chile brings over of September 11, 1973. This date, considered a milestone in the national history, is an object of a treatment that from the positive tone happens to the predominantly neutral one. The authors is demonstrate as this neutrality is opposed to the critical vision of September 11, aspect that has an internal sensibility in the way, due to your franc opposition in the days of the Popular Unit. Equally there is stated statistically that the end of the positive emphasis is produced for the economic crisis of the 80s and suffers the crises derived from tied events, principally, to the figure of the general Pinochet <![CDATA[<b>La formación del capitalismo en el marco de Jerez. De la vitivinicultura tradicional a la agroindustria vinatera moderna (siglos XVII y XIX)</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100024&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo describe el tratamiento periodístico del diario El Mercurio acerca del 11 de septiembre de 1973. Esta fecha, considerada un hito en la historia nacional, es objeto de un tratamiento que del tono positivo pasa a uno predominantemente neutro. Lo importante para los autores, es demostrar cómo esta neutralidad se opone a la visión crítica del 11 de septiembre, aspecto que tiene una sensibilidad interna en el medio, debido a su franca oposición en los días de la Unidad Popular. Igualmente se constata estadísticamente que el término del énfasis positivo se produce desde la crisis económica de los años 80 y sufre las crisis derivadas de acontecimientos ligados, principalmente, a la figura del general Pinochet<hr/>The article describes the journalistic treatment of the newspaper El Mercurio of the Santiago de Chile brings over of September 11, 1973. This date, considered a milestone in the national history, is an object of a treatment that from the positive tone happens to the predominantly neutral one. The authors is demonstrate as this neutrality is opposed to the critical vision of September 11, aspect that has an internal sensibility in the way, due to your franc opposition in the days of the Popular Unit. Equally there is stated statistically that the end of the positive emphasis is produced for the economic crisis of the 80s and suffers the crises derived from tied events, principally, to the figure of the general Pinochet <![CDATA[<b>Globalización e identidades nacionales y postnacionales ...¿De qué estamos hablando?</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762007000100025&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo describe el tratamiento periodístico del diario El Mercurio acerca del 11 de septiembre de 1973. Esta fecha, considerada un hito en la historia nacional, es objeto de un tratamiento que del tono positivo pasa a uno predominantemente neutro. Lo importante para los autores, es demostrar cómo esta neutralidad se opone a la visión crítica del 11 de septiembre, aspecto que tiene una sensibilidad interna en el medio, debido a su franca oposición en los días de la Unidad Popular. Igualmente se constata estadísticamente que el término del énfasis positivo se produce desde la crisis económica de los años 80 y sufre las crisis derivadas de acontecimientos ligados, principalmente, a la figura del general Pinochet<hr/>The article describes the journalistic treatment of the newspaper El Mercurio of the Santiago de Chile brings over of September 11, 1973. This date, considered a milestone in the national history, is an object of a treatment that from the positive tone happens to the predominantly neutral one. The authors is demonstrate as this neutrality is opposed to the critical vision of September 11, aspect that has an internal sensibility in the way, due to your franc opposition in the days of the Popular Unit. Equally there is stated statistically that the end of the positive emphasis is produced for the economic crisis of the 80s and suffers the crises derived from tied events, principally, to the figure of the general Pinochet