Scielo RSS <![CDATA[Psykhe (Santiago)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-222820160001&lang=pt vol. 25 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<strong>Estilos de Apego y Dificultades de Regulación Emocional en Estudiantes Universitarios</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282016000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo del estudio fue evaluar la relación entre los estilos de apego y las dificultades en la regulación emocional (DRE) en una muestra intencionada de 548 estudiantes universitarios de 4 universidades de Antofagasta, Chile. Los instrumentos utilizados fueron el cuestionario de Experiencias en Relaciones Cercanas (ECR-E) y la Escala de Dificultades en la Regulación Emocional (DERS-E). Mediante un análisis multivariado de la varianza y contrastes post hoc se desprende que existen diferencias en las DRE en función de los estilos de apego. Específicamente, quienes poseen estilos de apego seguro presentaron niveles más bajos de confusión emocional que quienes poseen estilos inseguros; asimismo, evidenciaron menores niveles de descontrol, rechazo emocional e interferencia cotidiana que quienes poseen patrones preocupados y temerosos; sin embargo, no difirieron en estas dificultades de quienes poseen apego desentendido. Además, los mayores niveles de desatención y confusión emocional se detectaron en los individuos con apego desentendido y temeroso. Finalmente, quienes poseen estilos de apego preocupado y temeroso evidenciaron mayor rechazo emocional e interferencia cotidiana. Se discuten las implicancias de explicar las DRE desde el marco de la teoría del apego.<hr/>The aim of this study was to evaluate the association between attachment styles and emotion regulation difficulties in a purposive sample of 548 undergraduate students attending 4 universities in Antofagasta, Chile. The instruments used were the Experiences in Close Relationships Scale (ECR-E) and the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS-E). The results of multivariate analysis of variance and post hoc contrasts reveal statistically significant differences in emotion regulation difficulties according to attachment styles. Specifically, subjects with secure attachment styles had lower levels of confusion than those with insecure styles; moreover, they manifested lower levels of lack of control, emotional rejection, and daily interference than individuals with preoccupied and fearful styles; however, they did not differ from those with dismissive styles. In addition, the highest levels of lack of emotional awareness and emotional confusion were detected among individuals with dismissive and fearful attachment styles. Finally, individuals with preoccupied and fearful attachment styles showed more emotional rejection and daily interference. The implications of explaining difficulties in emotion regulation within the framework of attachment theory are discussed. <![CDATA[<strong>Distress of Adult Daughters who Give Support to Their Older Parents</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282016000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El estudio buscó aportar evidencia empírica sobre las consecuencias de las relaciones intergeneracionales de apoyo hacia los padres mayores sobre el bienestar -operacionalizado como distrés- de hijas de 45 años y más y determinar los factores moderadores que pueden disminuir la eventual asociación directa entre entrega de apoyo y distrés. Utilizando los datos de la encuesta “Cohesión familiar, solidaridad intergeneracional y conflicto: impacto en el bienestar del adulto mayor” de 2009, representativa de personas de 45 y más años de Santiago, Chile, se calcularon modelos de regresión lineal jerárquica con la corrección de clustered robust standard errors a una sub-muestra de 102 mujeres con al menos un padre/madre vivo/a. No se encontró asociación entre distrés y brindar o no apoyo regular al padre o madre; se encontró, más bien, una asociación entre percepción de apoyo y bienestar. Se confirmó que las condiciones de vida constituyen los principales predictores de bienestar. Si bien dar apoyo a los padres mayores no implica mayor distrés, el tener menos hermanos -especialmente no tenerlos- se asocia con mayores niveles de malestar emocional.<hr/>The study sought to find empirical evidence of the effect of intergenerational support relationships with older parents on the well-being-operationalized as distress-of daughters aged 45 and older and to determine the moderating factors that can limit the potentially direct association between providing support and distress. Using data from "Family cohesion, intergenerational solidarity and conflict: Impact on the well-being of the older adult", a survey conducted in 2009, which represents people aged 45 and older in Santiago, Chile, hierarchical linear regression models were calculated with clustered robust standard errors, using a sub-sample of 102 women with at least one living parent. No association was found between distress and providing regular care to one's father or mother; instead, an association was observed between perceived support and well-being. Even though providing support to older parents does not involve additional distress, having fewer siblings-especially having none-is associated with higher levels of emotional distress. <![CDATA[<strong>Dyadic Adjustment, Victimization, and Perpetration in Mexican Women and Men</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282016000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La investigación tuvo como objetivo detectar la relación del ajuste diádico con victimización y perpetración de violencia, considerando sexo, número de hijos y años de relación. Una cédula de datos demográficos, el Cuestionario de Violencia Sufrida y Ejercida de Pareja y la Escala de Ajuste Diádico fueron aplicados a una muestra no probabilística incidental de 120 mujeres y 120 hombres de Monterrey, México. Se contrastaron modelos por análisis de senderos. En ambos sexos menor número de hijos predijo mayor ajuste diádico y este, menor victimización y perpetración. En mujeres, victimización y perpetración fueron independientes; en hombres, se relacionaron bajo un modelo recursivo de violencia reactiva o proactiva. En hombres, pero no en mujeres, mayor número de hijos predijo perpetración. En hombres los años de relación correlacionaron con victimización y perpetración, pero no predijeron violencia, debido a que estas correlaciones estaban totalmente mediadas por el ajuste diádico. Se concluye que existen diferencias en predictores de perpetración y victimización entre ambos sexos y que el ajuste diádico media las correlaciones de años de relación y número de hijos con violencia de pareja.<hr/>The present study sought to detect the relationship between dyadic adjustment and victimization and perpetration of violence, taking into account sex, number of children and years of relationship. A demographic data form, the Suffered and Exerted Couple Violence Questionnaire, and the Dyadic Adjustment Scale were administered to an incidental non-probability sample of 120 women and 120 men from Monterrey, Mexico. Models were contrasted by path analysis. In both sexes, having fewer children predicted greater dyadic adjustment, and greater dyadic adjustment predicted lower levels of victimization and perpetration. In women, victimization and perpetration were independent, whereas in men they were related, following a recursive model of reactive or proactive violence. In men, but not in women, having more children predicted a higher perpetration level. In men years of relationship were correlated with victimization and perpetration, but did not predict violence, because these correlations were fully mediated by dyadic adjustment. It is concluded that predictors of victimization and perpetration differ between both sexes and that dyadic adjustment mediates the correlations between years of relationship, number of children, and intimate partner violence. <![CDATA[<strong>Sense of Community as a Source of Well-Being in Socially Vulnerable Populations in Lima, Peru</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282016000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Estudios en contextos socialmente vulnerables sugieren que la identificación con el entorno social inmediato tiene efectos en el bienestar. Dichas relaciones cobran relevancia en contextos en los que las estrategias colectivas son necesarias para la supervivencia y el desarrollo familiar y comunitario. Esta investigación exploró la relación entre el sentido de comunidad (SC) y las expresiones subjetivas, psicológicas y sociales del bienestar en una muestra intencionada de mujeres y varones de barrios urbano-marginales de Lima Metropolitana (N = 150). A través de un estudio cuantitativo se encontraron relaciones significativas entre las dimensiones del SC y distintos aspectos del bienestar. El tiempo de residencia en la comunidad se asoció directamente con mayores niveles de SC y con algunas dimensiones del bienestar psicológico y social. Se realizó un análisis de ruta, cuyo resultado sugiere un modelo recursivo, en el cual el SC influye en el bienestar social y este, a su vez, en el bienestar psicológico. El bienestar subjetivo es impactado por el psicológico, mientras que el aspecto cognitivo del bienestar subjetivo fortalece, a su vez, el SC.<hr/>Studies conducted in socially vulnerable contexts suggest that identification with the immediate social environment influences well-being. These relationships become relevant in contexts where collective strategies are necessary for the survival and development of families and communities. The present study explored the relationship between the sense of community (SC) and the subjective, psychological, and social manifestations of well-being in a purposive simple of women and men living in Lima’s slums (N = 150). A quantitative study showed significant relationships between the dimensions of SC and several manifestations of well-being. The length of residence in the community was directly associated with higher levels of SC and with some dimensions of psychological and social well-being. A path analysis was conducted, whose results suggest a recursive model in which the SC influences social well-being, with the latter also having an effect on psychological well-being. Subjective well-being is influenced by psychological well-being, while at the same time the cognitive aspect of subjective well-being strengthens the SC. <![CDATA[<strong>Facial Emotion Recognition in Older Adults From the City of Córdoba</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282016000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se evaluó el reconocimiento de emociones faciales en una muestra no probabilística accidental de 116 adultos mayores de 60 años de la ciudad de Córdoba, Argentina. Se indagó la relación de esta capacidad con variables sociodemográficas (edad, sexo, años de escolaridad y actividad laboral), afectivas (depresión y ansiedad) y rendimiento cognitivo. Se utilizó un conjunto de fotografías, el Inventario de Ansiedad Estado-Rasgo, el Inventario de Depresión de Beck II y el Addenbrooke’s Cognitive Examination - Revised. Se hallaron correlaciones entre el rendimiento cognitivo (directas) y la edad (inversas) con las emociones en su conjunto y específicamente con sorpresa, enojo, tristeza y una categoría neutra; no se encontraron con alegría, asco y miedo. La prueba t de Student reveló un mayor reconocimiento de los adultos mayores con más de 12 años de escolaridad de las emociones en conjunto y asco, enojo, sorpresa y miedo. Los años de actividad laboral, la ansiedad y depresión no se correlacionaron con el reconocimiento de emociones. Un análisis de regresión reveló que es el rendimiento cognitivo el que más explica el reconocimiento del conjunto de fotografías.<hr/>This study evaluated facial emotions recognition in a non-probability sample of 116 older adults over 60 years of age from the city of Cordoba, Argentina. It examined the relationship between this capability and sociodemographic variables (age, sex, years of schooling, and years of working life), affective variables (depression and anxiety), and cognitive performance. A set of photographs, the State-Trait Anxiety Inventory, the Beck Depression Inventory-II, and Addenbrooke’s Cognitive Examination - Revised were used. Cognitive performance and age were observed to correlate (directly and inversely, respectively) with emotions as a whole and specifically with surprise, anger, sadness, and a neutral category; no correlations were found with happiness, disgust, or fear. Student’s t test revealed that older adults with more than 12 years of schooling displayed better recognition of emotions as a whole and specifically of disgust, anger, surprise, and fear. Years of working life, anxiety, and depression were not found to correlate with emotion recognition. A regression analysis revealed that cognitive performance was the best predictor of recognition of the set of photographs. <![CDATA[<strong>Attitudinal Ambivalence Toward Organizational Change</strong>: <strong>An Analysis From the Perspective of Individuals in a Work Environment</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282016000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Tradicionalmente, las reacciones de los trabajadores ante situaciones de cambio organizacional han sido investigadas desde la perspectiva de la resistencia al cambio, existiendo aún controversia. Esta investigación indagó el rol de la ambivalencia actitudinal, integrando aportes de la psicología social. Un primer estudio experimental tuvo por objetivo manipular el nivel de ambivalencia del trabajador controlando el tipo de información que recibe respecto del cambio organizacional. Un segundo estudio correlacional evaluó el rol moderador de la ambivalencia actitudinal entre su actitud e intención conductual. En cada estudio participaron, respectivamente, 61 y 418 trabajadores pertenecientes a una empresa minera chilena en proceso de cambio, empleándose un muestreo probabilístico estratificado. Se emplearon 2 formas de un cuestionario. Por medio de t de Student, correlaciones bivariadas y análisis de regresión moderada, los resultados del Estudio 1 indicaron que los trabajadores expuestos a información inconsistente presentaron niveles mayores de ambivalencia. El Estudio 2 sugirió que la ambivalencia modera la relación entre actitud e intención conductual del trabajador. Se concluye que la evaluación de ambivalencia es un factor importante a considerar en contextos de cambio organizacional.<hr/>Traditionally workers' reactions in organizational change situations have been studied from the perspective of resistance to change, an approach which has led to controversial findings. The present research focused on the role of attitudinal ambivalence, integrating contributions from social psychology. A first experimental study aimed to manipulate worker's ambivalence levels controlling the type of information on organizational change that was provided to them. A second correlational study evaluated the moderating role of attitudinal ambivalence in the relationship between workers' attitudes and behavioral intentions. The participants were, respectively, 61 and 418 workers of a Chilean mining company undergoing a change process, selected through a stratified random sampling process. Two forms of a questionnaire were administered. Student's t-test, bivariate correlations, and moderated regression analyses revealed that the participants of Study 1 who were exposed to inconsistent information displayed higher levels of ambivalence. Study 2 suggested that ambivalence moderates the relationship between workers’ attitudes and behavioral intentions. These results indicate that ambivalence assessment should be regarded as a relevant factor in organizational change contexts. <![CDATA[<strong>The Role of Attention and Visual-Spatial Perception in Reading Performance During Middle Childhood</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282016000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El estudio tuvo como objetivo explorar el rol de la atención visual focalizada y la percepción viso-espacial como variables moduladoras del desempeño lector. Se utilizó un diseño transversal correlacional-causal. La muestra fue no probabilística intencionada y estuvo compuesta por 118 escolares de Mendoza, Argentina, de ambos sexos, de 8 a 11 años de edad. Se administró a los escolares el test CARAS, el test REY y los subtest Identificación Letras-Palabras y Comprensión de Textos de la Batería Woodcock-Muñoz. A través de t de Student, los resultados mostraron que la habilidad para identificar palabras y comprender textos varió en función de la capacidad atencional de los escolares. Un análisis de regresión reveló que la atención y la percepción, en forma conjunta, explicaron la habilidad para identificar palabras en los niños de 8-9 años. En cambio, en el grupo de 10-11 años la atención visual moduló el rendimiento en lectura de palabras y comprensión de textos. Promover el desarrollo de la focalización atencional debería incidir en la capacidad de discriminación, disminuyendo los errores en la lectura e incrementando la comprensión del texto.<hr/>This study aimed to explore the role of focal visual attention and visual-spatial perception as modulators of reading performance. A correlational-causal cross-sectional design was employed. A sample of 118 schoolchildren from Mendoza, Argentina, of both sexes, between 8-11 years of age, was selected through purposive, non-probabilistic sampling. The schoolchildren took the CARAS Test, the REY Test, and the Letter-Word Identification and Passage Comprehension subtests of the Woodcock-Muñoz Test Battery. Student t-test showed that the ability to identify words and understand a text varied significantly in relation to the students’ attentional capacity. A regression analysis revealed that attention and perception jointly accounted for the ability of 8-9 year-old children to identify words. On the other hand, for the 10-11 year-old group, attention modulated reading ability and text comprehension. Promoting the development of attentional focalization may have an impact on discrimination capacity and, as a result, decrease reading errors and enhance text comprehension. <![CDATA[<strong>Adaptation and Piloting of a Portfolio for Evaluating Classroom Assessment Practices of Middle School Mathematics Teachers</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282016000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Entre las habilidades más importantes y valiosas de los profesores se encuentra su capacidad para realizar prácticas de calidad de evaluaciones de aprendizaje en el aula (PEAA). El objetivo del estudio fue la adaptación y pilotaje de un portafolio que capture las PEAA de profesores de matemática de segundo ciclo básico. El pilotaje se realizó con una muestra intencionada de 17 profesores de diversos contextos socioeconómicos de Santiago, Chile. Los profesores recolectaron 2 portafolios con evidencia de sus PEAA y contestaron 2 cuestionarios de autopercepción respecto de ellas, además de una entrevista. Los portafolios fueron evaluados por 2 profesores de matemática entrenados con una rúbrica de evaluación. Se hicieron análisis de generalizabilidad, correlaciones, comparación de medias y análisis de contenido de las entrevistas. Los resultados muestran baja correlación entre el auto-reporte y los resultados del portafolio. También se encuentran indicios iniciales cualitativos de un posible efecto positivo del portafolio en las prácticas de reflexión y la auto-percepción. Se observa la necesidad de perfeccionar el instrumento, la rúbrica, la selección y capacitación de los correctores para aumentar la confiabilidad del portafolio.<hr/>One of the most important and valuable skills of a teacher is the capacity to use high quality classroom assessment practices. The present study adapted and piloted a portfolio that captures teachers’ classroom assessment practices in middle school mathematics. The purposive sample comprised 17 middle school teachers from schools of diverse socioeconomic status in Santiago, Chile. Participants completed 2 portfolios with evidence of their classroom assessment practices, answered 2 self-perception questionnaires about their practices, and were interviewed. The portfolios were scored by 2 mathematics teachers who were trained to apply a scoring rubric. The analyses included a generalizability study, correlations, mean comparisons, and content analysis of the interviews. Results indicate a low correlation between teachers’ self-reported practices and the portfolio evidence. In addition, initial qualitative results suggest a positive effect of the portfolio on participants’ capacity to reflect about their assessment practices. It is necessary to further improve the instrument, the scoring rubric, and rater selection and training in order to increase the portfolio’s reliability. <![CDATA[<strong>Design and Validation of the Normative Beliefs About Prosociality Scale in Chilean Adolescents</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282016000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se presenta el diseño y validación de la escala de Creencias Normativas Sobre la Prosocialidad (CNPROS). Se tomó como modelo la escala de Creencias Normativas Sobre la Agresividad (NBAGGS; Huesmann & Guerra, 1997). El proceso de validación se realizó en varias etapas durante 2012 y 2013, con un muestreo por conveniencia de 762 estudiantes de 4°, 5° y 6° año de educación básica de 4 establecimientos particulares subvencionados de 4 comunas de Santiago, Chile. Los análisis se realizaron con 4 muestras diferentes de alumnos de distintos grados y colegios. Los análisis factoriales exploratorios y confirmatorio realizados, así como las correlaciones calculadas, fueron indicando la estructura, consistencia interna y validez concurrente que presenta la escala con la empatía (en mujeres) y las conductas prosociales (en las que no se aprecian diferencias por género), así como correlaciones inversas con la NBAGGS y la agresividad. Un análisis de varianza con alumnos de 6° grado mostró que las mujeres obtienen un promedio mayor que los hombres en la CNPROS. Se presenta, finalmente, una escala de 9 ítems que puede aportar al diagnóstico, investigación e intervención en contextos escolares.<hr/>This article presents the design and validation of a scale to assess Normative Beliefs About Prosociality (CNPROS), taking as a model the Normative Beliefs About Aggression Scale, NBAGGS (Huesmann & Guerra, 1997). The validation was developed in several phases during 2012 and 2013, with a convenience sample of 762 4th, 5th and 6th graders from 4 private subsidized schools located in 4 different neighborhoods in Santiago, Chile. Analyses were carried out with 4 different samples of students from different grades and schools. Through exploratory and confirmatory factor analyses, the structure and internal consistency of the scale were shown. Its direct correlations with empathy (for girls) and prosocial behavior (where significant gender differences cannot be discerned) and inverse correlations with NBAGGS and aggression showed concurrent validity. An analysis of variance among 6th graders showed that girls obtained a higher average score than boys in CNPROS. A 9 items scale is finally presented, which may help the diagnosis, research, and intervention in school contexts. <![CDATA[<strong>Family Educational Strategies in Primary Education</strong>: <strong>Psychometric Analysis of a Scale of Parental Practices</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282016000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se presenta el análisis psicométrico de la escala de prácticas parentales del cuestionario sobre Estrategias Educativas Familiares, elaborado por los autores en el marco de una investigación más amplia. El diseño consideró una muestra no probabilística por conveniencia de 408 apoderados de estudiantes que cursan 1° a 4° año básico en 7 establecimientos educacionales de Santiago, Chile (28% de dependencia municipal, 42% particular subvencionado y 30% particular privado). Los análisis realizados muestran que la escala de prácticas parentales presenta altos niveles de consistencia interna, medida por alfa de Cronbach, pero, de acuerdo a análisis factoriales confirmatorios, no se organiza según los 3 factores teóricamente propuestos: prácticas educativas en el hogar, prácticas de participación en actividades no formales y prácticas de participación en organizaciones formales de la escuela. Esta evidencia puede contribuir a avanzar en el estudio de las prácticas parentales y su relación con el aprendizaje escolar y la desigualdad educativa entre estudiantes de grupos socioeconómicos diferentes que cursan la enseñanza básica.<hr/>The article presents the psychometric analysis of the parental practices scale of the Family Educational Strategies Questionnaire, created by the authors within the context of a larger research project. The design involved a non-probability convenience sample which comprised 408 parents of 1st to 4th grade students attending 7 schools in Santiago, Chile (28% public schools, 42% subsidized private schools, 30% private schools). The analyses performed show that the parental practices scale has high levels of internal consistency as measured by Cronbach’s alfa; however, according to confirmatory factor analyses, it is not organized according to the 3 factors proposed theoretically: educational practices at home, participation practices in informal activities, and participations practices in formal school organizations. This evidence can contribute to furthering the study of parental practices and their association with school learning and educational inequality between primary school students from different socioeconomic groups.