Scielo RSS <![CDATA[Psykhe (Santiago)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-222820130002&lang=en vol. 22 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<strong>Editorial</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282013000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>Some Reflections on the 40<sup>th</sup> Anniversary of the Military Coup in Chile and the Conditions of Political Reconciliation</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282013000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo describe algunos elementos de la crisis política que derivó en la dictadura (19731990) y en las violaciones de derechos humanos en Chile. Se hace referencia a la defensa legal y a la atención clínica y psicosocial de las víctimas y sus familias como expresiones de resistencia moral, profesional y ciudadana. Se resumen las políticas de verdad y reparación de los gobiernos de la transición a la democracia después de 1990, así como los procesos de justicia y memoria social. Finalmente, se destacan algunas de las conclusiones de los artículos incluidos en este número especial, recogiendo los esfuerzos académicos de reflexión y análisis sobre la memoria individual y social de las violaciones de derechos humanos, la reparación y la reconciliación política desde las percepciones de los distintos grupos sociales investigados.<hr/>The paper describes some elements of the political crisis that led to the dictatorship (19731990) and to human rights violations in Chile. It refers to the legal defense and the clinical and psychosocial care for victims and their families as expressions of moral, professional, and citizen resistance. It summarizes the policies of the post-1990 transition governments regarding truth and reparation for victims, and considers the issues of justice and social memory. Finally, the text highlights some of the conclusions of the articles included in this special issue, collecting the academic efforts to reflect and analyze the problems of the social and individual memory of human rights violations, reparation, and political reconciliation from the perceptions of different social groups. <![CDATA[<strong>Social Psychology of Memory</strong>: <strong>Places and Policies of Memory</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282013000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en La psicología social de la memoria busca comprender e intervenir en los procesos de memoria colectiva desde un enfoque discursivo y performativo, atendiendo tanto a las narraciones del pasado como a los usos del espacio público en las acciones de recordar. Se presenta el recorrido conceptual e investigativo que el equipo de Psicología Social de la Memoria de la Universidad de Chile ha desarrollado durante su trayectoria. A partir de las diversas investigaciones realizadas, se muestra cómo la incorporación de la dimensión performativa de la memoria ha implicado un énfasis teórico y metodológico en el estudio de conmemoraciones, lugares de memoria y políticas del recuerdo. Asimismo, se da cuenta de ciertos desplazamientos investigativos que han llevado desde el estudio de las memorias centradas en la figura de la víctima a la comprensión de “otras memorias”, aquellas que construyen sujetos no víctimas, considerando las diferencias entre las generaciones que no vivieron la dictadura en Chile y las que sí lo hicieron.<hr/>The aim of the social psychology of memory is to understand and intervene in the processes of collective memory from a discursive and performative approach, looking both at the narrations about the past and at the uses of public space in the actions of recalling. This paper presents the conceptual path that the Social Psychology of Memory Team at the University of Chile has developed during its research and action trajectory. Drawing on the multiple studies conducted, this paper shows how incorporating the performative dimension of memory has involved a theoretical and methodological emphasis on the study of commemoration, places of memory and policies on memories. The article also shows certain shifts in research, which have gone from focusing on the study of the figure of the victim to considering “other memories”, those constructed by non-victim subjects, bearing in mind the differences between the generations that did not experience the dictatorship in Chile and those that did. <![CDATA[<strong>Consensus and Dissent in Historical Memory and in Attitudes Toward Reparation in Three Generations of Chileans</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282013000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En 2 estudios correlacionales, con muestras basadas en cuotas de nivel socioeconómico, edad y género (N1 = 996 y N2 = 841), en Santiago de Chile se evaluaron 2 hipótesis: (a) chilenos que se socializaron políticamente en diferentes épocas (previa, durante y posterior a la dictadura) y que tienen diferente orientación política (izquierda, centro o derecha) manifiestan consenso en su memoria histórica, pero disenso en su valoración de las políticas de reparación hacia víctimas de la dictadura y (b) las actitudes ideológicas (autoritarismo, apoyo a la democracia y orientación a la dominancia social) explican las diferencias en la valoración de las políticas de reparación. El análisis de una pregunta abierta muestra consenso intergeneracional y entre grupos políticos en que el golpe de Estado de 1973 y la transición a la democracia son los elementos centrales de la historia política chilena. Usando un modelo de ecuaciones estructurales, se encontró que los grupos políticos disienten en su valoración de las políticas de reparación (la izquierda tiene actitudes más positivas), en función de las actitudes ideológicas que subyacen a la orientación política.<hr/>In 2 correlational studies conducted in Santiago de Chile (N1= 996 and N2= 841) -with samples based on quotas of socioeconomic status, age, and gender- 2 hypotheses were tested: (a) that Chileans socialized in different political context (before, during or after the dictatorship) and who have different political orientations (left, center or right) exhibit consensus in their historical memory, but differ concerning the evaluation of reparation policies toward victims of the dictatorship, and (b) that ideological attitudes (authoritarianism, support for democracy, and orientation towards social dominance) explain differences in the evaluation of the reparation policies. Analysis of an open question showed consensus between generations and between political groups about considering the coup d’état in 1973 and the transition to democracy as the central elements of Chilean political history. Results of structural equation modeling showed that political groups differ in their evaluation of reparation policies (with the left being more supportive). Dissent was explained by the ideological attitudes underlying the left-right distinction. <![CDATA[<strong>Histories About the Chilean Military Dictatorship Through Generational Voices</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282013000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en A 40 años del golpe militar en Chile y a más de 20 años de post-dictadura, una preocupación de los ámbitos académico y político son las formas en que este pasado reciente es recordado por distintas generaciones. Qué y cómo se recuerda este pasado son interrogantes planteadas por el estudio. Con una muestra intencionada que relevó la posición generacional de 25 participantes, se realizó un estudio cualitativo con relatos de vida. Los participantes de distintas regiones del país se diferenciaron además según género, posición ideológica, experiencia de represión política y nivel socioeconómico. Por medio de la articulación de 2 lógicas analíticas (singular y transversal), los resultados permiten trazar ciertas particularidades generacionales respecto de los contenidos de sus historias, especialmente en cuanto tramas características e intrigas articuladoras. Se conformarían generaciones discursivas marcadas por devenires socio-políticos en los que se han desenvuelto biográficamente y donde el hecho de haber vivido directamente los eventos no representa el único referente para desplegar una historia. La posición ideológica y la cercanía con la represión política son también referentes que determinan particularidades en los contenidos generacionales.<hr/>Forty years after the military coup and after over 20 years of post-dictatorship in Chile, the ways in which this recent past is remembered by different generations are a point of concern in the academic and political fields. What is remembered and how are questions raised by the study. With a purposive sample that highlighted the generational position of 25 participants, a qualitative study was conducted using life stories. The participants, from different regions of Chile, also differed in terms of gender, ideological position, political repression experience, and socioeconomic status. Through the articulation of 2 analytical logics (singular and cross-sectional), the results reveal certain generational particularities in the contents of their stories, especially with regard to their characteristic plots and articulating storylines. Based on these findings, different discursive generations can be identified, which are marked by the socio-political contexts which they have experienced biographically, and for which having experienced the events directly is not the only reference point to construct a story. Ideological position and proximity to political repression experience are also salient elements that determine certain generational contents. <![CDATA[<strong>Children’s Theories of the Military Coup in Chile 25 Years After the Events</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282013000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Cuando no existe experiencia directa ni socialización formal sobre un evento histórico, los medios de recordación se sostienen solamente en la memoria colectiva. El estudio se basó en entrevistas que abordaron representaciones, explicaciones y evaluaciones respecto del golpe de Estado de 1973 en Chile, en una muestra intencional de 213 preadolescentes de Santiago (edad promedio 11 años). El análisis de sus relatos, según frecuencias de contenidos, permitió construir un modelo de los esquemas de relato acerca de este evento político en términos de diversos patrones narrativos. Los datos, obtenidos en 1997, permiten identificar patrones narrativos 25 años después del evento, antes de que se abriera masivamente el tema de la legitimidad del golpe y se formalizara su tratamiento escolar. Se observó un nivel de conocimiento básico acerca del evento, así como patrones narrativos coherentes, contrariamente a hipótesis derivadas de la literatura en cognición social y desarrollo cognitivo. Se discuten los resultados relacionándolos con la memoria colectiva en adultos respecto del mismo evento, concluyendo que la socialización política temprana e informal ha tenido un impacto duradero en la memoria histórica.<hr/>When there is neither direct experience nor formal socialization about a historical issue, the means of remembering rely only on collective memory. This study was based on interviews that addressed representations, explanations, and evaluations regarding the 1973 coup in Chile, in an intentional sample of 213 pre-adolescent students (mean age 11). A frequency analysis of the contents of their responses originated a model of the schemas of their narrations about this political event in terms of different narrative patterns. The data, obtained in 1997, allow identifying narrative patterns a quarter of a century after the event, before the debate about the legitimacy of the coup became widespread and its treatment at school was formalized. Contrary to hypotheses derived from social cognition and cognitive development literature, a basic level of information about the event was observed, along with coherent narrative patterns. The paper discusses these results in relation to other findings pertaining to the collective memory of the same event in adults, concluding that early and informal political socialization has had a long-lasting impact on historical memory. <![CDATA[<strong>Transgenerational Psychosocial Trauma</strong>: <strong>Images of the Detention of Political Prisoners in the Chilean Military Dictatorship Reconstructed by the Victims’ Grandchildren</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282013000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se analiza el fenómeno de la transgeneracionalidad del trauma psicosocial provocado por la violencia política de la dictadura chilena de Augusto Pinochet, a partir de narraciones que construyen nietos de ex presos políticos. Participaron 14 jóvenes con un promedio de 21,4 años de edad de las regiones Metropolitana y de La Araucanía. Se utilizó el relato de vida como técnica de producción de información. Se realizó un análisis narrativo basado en los aportes interdisciplinarios provenientes de la teoría de la interpretación y teorías narrativas. Los participantes mostraron un alto grado de conocimiento respecto de la historia de prisión política y tortura de sus abuelos, lo que se refleja en que integran en sus narraciones parámetros temporales y espaciales que permiten una reconstrucción de dicha experiencia. Entre los contenidos narrados, destaca la descripción de la imagen construida por los nietos en torno a la escena de detención de sus abuelos, la que emerge en el relato, imaginada y reconstruida por los nietos, como un elemento articulador de sus narraciones en torno al trauma psicosocial.<hr/>The article analyzes the phenomenon of transgenerational psychosocial trauma caused by the political violence of the Chilean dictatorship led by Augusto Pinochet, based on narratives constructed by the grandchildren of former political prisoners. The participants were 14 young people aged 21.4 years on average from Regions Metropolitana and La Araucanía. The information production technique used was the life story. Narrative analyses were performed based on interdisciplinary inputs from the theory of interpretation and discourse theories. Participants showed a high degree of knowledge about the history of political imprisonment and torture of their grandparents, which is reflected in their narratives, that integrate spatial and temporal parameters, making it possible to reconstruct the experience. The description of the image constructed upon the basis of the scene of the arrest of their grandparents is the highlight of the contents narrated by the detainees’ grandchildren. The scene emerges in the story, imagined and reconstructed by the victims’ grandchildren, as a focal point of narratives related to psychosocial trauma. <![CDATA[<strong>The Role of the Institutional in the Torture Listening Experience of Professionals of the National Commission on Political Imprisonment and Torture</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282013000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo surge de una investigación cualitativa más amplia, centrada en los procesos de elaboración del impacto socio-biográfico de la escucha de la tortura en profesionales de la Comisión Nacional sobre Prisión Política y Tortura realizada en Chile entre 2003 y 2004. Se produjeron relatos de vida con 19 profesionales que trabajaron en esta Comisión, seleccionados por medio de un muestreo intencionado, guiado teóricamente. El análisis de los datos se realizó siguiendo el modelo de la grounded theory. Los resultados muestran cómo los profesionales, en función de sus biografías institucionales y las dinámicas grupales que se generan entre ellos en el contexto de institucionalidad de la Comisió n, se apropian subjetivamente y adaptan el rol prescrito por la institución. Además, se muestra que los profesionales sienten orgullo por el rol desempeñado en la Comisión, a la vez que se muestran críticos frente a las medidas de reparación que emanan de esta. Se discute cómo la posición de “escucha del Estado” sitúa a los profesionales metafóricamente en las ambivalencias de la sociedad chilena respecto de la escucha de la tortura.<hr/>This study derives from a broader qualitative research focused on elaborative processes associated with the socio-biographical impact of torture listening on professionals of the National Commission on Political Imprisonment and Torture held in Chile between 2003 and 2004. The research produced the life stories of 19 professionals who worked in this Commission, selected with purposive theoretical sampling. The data analysis was performed according to the grounded theory model. The results show how these professionals, through their institutional biographies and the group dynamics that emerged in the institutional context of the Commission, subjectively appropriated and adapted the role prescribed by the institution. Furthermore, it is shown that professionals are proud of their role in the Commission, but are also critical of reparation politics arising from it. The article then discusses how the position of “State listening” metaphorically situates professionals in the ambivalences of Chilean society with regard to torture listening. <![CDATA[<strong>The Perception of the Socio-emotional Climate and Institutional Trust in Victims of Political Violence</strong>: <strong>Impact Assessment of the National Commission of Truth and Reconciliation</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282013000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en The article analyzes the impact of the National Commission of Truth and Reconciliation (NCTR) on the socio-emotional climate, institutional trust and appreciation of transitional justice processes in a purposive sample of 304 people affected by political violence in Chile during the dictatorship (1973-1990). Analyses based on Student’s test indicate that the participants who disapprove of the NCTR’s work perceive a less positive socio-emotional climate and tend to distrust institutions. Those who approve of the NCTR’s work tend to concur with the notion that it helped to know the truth, promote justice processes, create an inclusive story, and ensure that violence will not recur; also, they agree more with the possibilities of forgiveness to the perpetrators, perceive a positive emotional climate, are more convinced of the sincerity of institutional apologies, and are more trustful of institutions. A variance analysis revealed that young people express less positive and negative emotions, display less institutional trust, are less convinced by official apologies and present a more critical assessment of the achievement of the NCTR’s functions. <![CDATA[<strong>Social Identities and Intergroup Emotions</strong>: <strong>The Background of Forgiveness Attitudes and Political Reparation in Chile</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282013000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el contexto de los procesos de reconciliación política en Chile, el estudio conceptualiza y somete a prueba un modelo mediacional que examina el patrón de relaciones que se establece entre identidades sociales (nacional y política) y actitudes de perdón y reparación política, mediado por emociones intergrupales (rabia, empatía, confianza, culpa y vergüenza). El modelo predice que las identidades sociales se asocian a las actitudes de perdón y reparación a través de las emociones propuestas. Implementando un muestreo intencional, 225 alumnos de 6 universidades de Santiago que se identifican con la derecha y 264 con la izquierda participaron voluntariamente en el estudio. Hubo un apoyo parcial al rol mediador de las emociones intergrupales en la relación entre identidad social y actitudes de reparación y perdón, pues se constató un patrón diferente según el grupo: en el de izquierda la empatía y la rabia fueron mediadores significativos del perdón; en el de derecha solo la empatía resultó ser un mediador significativo para la reparación y perdón intergrupal. Se discuten las implicancias teóricas y prácticas de estos hallazgos.<hr/>In the context of the Chilean political reconciliation process, the present study conceptualizes and tests a meditational model that examines the relational pattern established between social identities (national and political) and attitudes toward political forgiveness and reparation, mediated by intergroup emotional factors (anger, empathy, trust, guilt, and shame). The model predicts that social identities are associated with forgiveness and reparation through the proposed emotional processes. A purposive sample of 225 students of 6 universities of Santiago who identify with the right and 264 who identify with the left voluntarily took part in the study. The results partially supported the predicted meditational role played by intergroup emotions in the relationship of identities with forgiveness and reparation, with different relational patterns being observed in the left and right-wing groups. In the former, empathy and anger were significant mediators of forgiveness, while in the latter, only empathy was a significant mediator of intergroup forgiveness and reparation. The theoretical and practical implications of these findings are addressed. <![CDATA[<strong>Coup D’état and Military Dictatorship</strong>: <strong>Study of a Single Case of the Teaching of a Controversial Issue in a Private School Sixth Grade Class at the Metropolitan Area - Santiago, Chile</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282013000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo da cuenta del análisis cualitativo de un caso único realizado en un curso de un colegio particular pagado de la Región Metropolitana, Chile. Muestra lo que acontece en una sala de clases cuando en 6º básico se enseña el golpe de Estado y la subsecuente dictadura militar. Participó un profesor de estilo de enseñanza constructivista y 31 estudiantes (1112 años). Se realizaron registros de aula durante el trabajo de una sub-unidad dedicada al tema. El profesor se apropia de propósitos y recomendaciones ministeriales. Los resultados, presentados en forma de un relato cronológico de 8 clases impartidas, evidencian la tensión entre la intención del profesor de no manifestar su opinión y la necesidad de los estudiantes de conocerla y el deseo de los estudiantes de explicitar sus memorias y la dificultad de integrar la historia familiar con la historia colectiva. Se observa el conflicto de memorias y el trabajo de la memoria familiar que posibilita la clase. Se evidencia la necesidad de estrategias pedagógicas que incluyan la memoria colectiva y las emociones en la enseñanza de la historia.<hr/>This article reports on the qualitative analysis of one case study carried out in a classroom of a private school in the Metropolitan Region, Chile. It shows what happened in a 6th grade when teaching the coup d’état and the subsequent military dictatorship. The teacher, who had a constructivist approach, was in charge of 31 students aged 11-12. Classroom recordings were made during the sub-unit activities on this topic. The teacher adhered to the objectives and recommendations provided by the Ministry of Education on how to impart the subject matter. The results, presented as a chronologically ordered narration of 8 classsessions, reveal the tension between the teacher’s intentions of not showing his own opinion and the students’ need of actually knowing it, along with the students’ desire to describe and explain their memories and the difficulty of integrating their family history with the collective history. The article then focuses on these conflictive memories and on how working with family memory facilitates teaching. The need for teaching strategies that include both collective memory and emotions in history teaching is made evident. <![CDATA[<strong>The Politics of Memory as Seen From Everyday Discourse</strong>: <strong>The Depoliticization of the Recent Past in Today’s</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282013000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Un debate actual en Chile en el plano político-institucional son los efectos políticos que implica recordar u olvidar un pasado reciente signado como conflictivo y violento. Se analiza la producción de políticas de memoria en un ámbito poco explorado: los discursos cotidianos. Desde una perspectiva cualitativa y con un enfoque discursivo, se analiza el material obtenido en 5 grupos de discusión conformados por diferentes posiciones: (a) ideológicas (izquierda y derecha), (b) generacionales (adulto, adulto joven y joven) y (c) involucramiento directo en las violaciones a los derechos humanos ocurridas entre 1973 y 1990 (víctimas de represión política, familiar de víctimas, uniformados y familiar de uniformados). La muestra fue estructural y se convocó a 48 personas. Del análisis resalta la imposibilidad de una reconciliación nacional, planteándose más bien una convivencia con el conflicto entre distintas versiones del pasado. Las tácticas discursivas desplegadas para convivir implican la producción de políticas que apuntan a la despolitización de la memoria, restándole potencia en tanto dispositivo de reflexión y debate respecto de cómo convive y cómo quiere convivir la sociedad chilena.<hr/>One of the current debates in the Chilean political-institutional field concerns the political effects of remembering or forgetting a recent past marked as conflicted and violent. The article analyzes the production of politics of memory in a field that has hardly been explored before: everyday discourse. From a qualitative perspective and with a discursive approach, the authors analyze material from 5 discussion groups made up of people who differ regarding their: (a) ideology (left and right), (b) generation (adult, young adult and late adolescent), and (c) involvement in human rights violations between 1973 and 1990 (victim of political repression, victims’ relative, military personnel, and relative of military personnel). A structural sample was used, comprising 48 people in total. The analysis reveals the impossibility of attaining national reconciliation, suggesting instead a coexistence with the conflict between different versions of the past. The discursive tactics employed for this coexistence involve the production of policies aimed at depoliticizing memory, thus diminishing its power as a means for reflection and debate regarding how Chileans live together in society and how they want to coexist.