Scielo RSS <![CDATA[Alpha (Osorno)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-220120160002&lang=pt vol. num. 43 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<b>PRESENTACIÓN</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b><i>Is natural anthropology possible according to Kierkegaard or is it only possible based on faith?</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este trabajo se estudia si, según Kierkeggard, el conocimiento de la propia intimidad humana es natural o exclusivamente sobrenatural. Se concluye que, aunque tal punto no sea explícito en los textos del pensador danés, ya que admite que la relación del hombre con Dios es en exclusiva sobrenatural, por medio de la fe, y que esta no es cognoscitiva porque acepta que Dios está detrás del absurdo, por consiguiente, según él no cabe antropología filosófica como ciencia.<hr/>In this paper, we examine whether knowledge of our own human intimacy is natural or exclusively supernatural, as Kierkegaard proposes. We conclude that, even though this idea is not explicit in his writings, he admits that man's relationship with God is exclusively supernatural through faith, and that faith is not cognitive because it accepts that God is behind the absurd; hence, philosophical anthropology is not possible as a science. <![CDATA[<b><i>The primacy of modus ponens in human cognition</i></b>: <b><i>selection task and conditional perfection</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este trabajo se presenta una explicación para el problema de las versiones abstractas de la tarea de selección de las cuatro tarjetas de Peter Wason: los discretos resultados de los participantes cuando se enfrentan a ellas. Nuestra explicación apunta a que los sujetos no comprenden la regla de la tarea como un condicional, sino como un bicondicional, provocando tal circunstancia que no elijan las tarjetas correctas. Santamaría planteó una objeción para todo enfoque que defienda que en la tarea de selección se produce una interpretación bicondicional de la regla, pero nosotros también respondemos aquí a dicha objeción atendiendo a la primacía que en el razonamiento humano puede tener la regla lógica del modus ponens. Igualmente, exponemos un estudio, basado en diálogos de seminario tutoriales al modo socrático, realizado por nosotros con el propósito de comprobar si nuestra explicación puede ser viable y comentamos los resultados obtenidos.<hr/>In this paper, we present an explanation for the problem of the abstract versions of Peter Wason’s four-card selection task: modest subjects’ results when they are confronted with these tasks. Our explanation poses that individuals do not comprehend the task rule as a conditional sentence, but as a biconditional one, causing that subjects do not choose the correct cards. Santamaría presented an objection for any approach that suggests a biconditional interpretation in the task selection. In this work, we discuss this objection based on the apparent primacy of a logical rule in human reasoning: modus ponens. Additionally, we present a study based on Socratic dialogue seminars with a tutorial style, developed by us, to check whether our explanation is viable or not, and discuss the results achieved. <![CDATA[<b><i>The role of argumentation in critical thinking and epistemic writing in Biology and History</i></b>: <b><i>An approach from the social representations of teachers</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El desarrollo de la argumentación en el proceso de alfabetización académica cobra especial importancia debido a que el conocimiento académico es esencialmente argumentativo (Serrano y Villalobos, Niveles discursivos). Por esto, el objetivo de esta investigación es, por un lado, relevar, a partir del discurso de los docentes en un programa de Biología e Historia, las representaciones sociales acerca de la enseñanza-aprendizaje de la argumentación y, por otro, generar un modelo explicativo de este fenómeno. La recolección de datos se realizó por medio de entrevistas a docentes de ambas disciplinas y el análisis de ellos, mediante la técnica de análisis de contenido, la que busca formular inferencias reproducibles y válidas que puedan aplicarse a un contexto determinado (Krippendorff, 1997).<hr/>The development of argumentation in the process of academic literacy is particularly important because scientific knowledge is essentially argumentative (Serrano y Villalobos, Niveles discursivos). For this reason, the purpose of this research is to elicit social representations about teaching and learning of argumentation from the discourse of teachers in a program of Biology and History, as well as to generate an explanatory model for this phenomenon. The data collection instrument used was an interview to teachers in both disciplines, and the data was analyzed using content analysis, a technique that seeks to develop replicable and valid inference that can be applied to a given context (Krippendorff, 1997). <![CDATA[<b><i>The effectiveness of written direct corrective feedback on learning improvement of the prepositions</i></b><b> por <i>and</i> para <i>in Spanish as second language</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este trabajo es medir el efecto del feedback correctivo escrito (FCE) directo en el incremento del aprendizaje y el uso correcto de las preposiciones por y para en español como segunda lengua. Dichas preposiciones se consideran como unas de las más complejas durante el proceso de aprendizaje teniendo en cuenta la frecuencia de errores cometidos en sus usos y la naturaleza sintáctico-semántica (Ferreira et al, 2014; Fernández Jodar, 2006; Ginés y Ramírez, 1998; Fernández López, 1997). Para ello se llevó a cabo un estudio cuasiexperimental con pretest, postest inmediato, postest diferido y grupo control, aplicando sistemáticamente las estrategias de FC metalingüístico directo y no metalingüístico directo a nivel escrito. Los resultados han demostrado evidencia de los efectos positivos de estos feedbacks correctivos en el incremento del aprendizaje y uso correcto de estas estructuras preposicionales.<hr/>The aim of this research is to evaluate the effectiveness of written direct corrective feedback on the learning improvement of prepositions “por and para” in Spanish as second language. These grammatical structures are considered among the most complex prepositions to acquire during the learning process, considering the frequency of errors in their use and their syntactic-semantic nature (Ferreira et al, 2014; Fernández Jodar, 2006; Ginés y Ramírez, 1998; Fernández López, 1997). In order to achieve this aim, a quasi-experimental study with a pretest, immediate posttest, delayed posttest and control group was conducted. In this context, we have systematically applied the strategies of written metalinguistic and non-metalinguistic direct corrective feedback on these prepositions errors. The results have shown the positive effects of the written corrective feedback on the acquisition of these prepositional structures. <![CDATA[<b><i>The idiotism of modernization without modernity</i></b>: <b><i>an approach to Colombia’s early twentieth century urban dynamics starting from Luis Vidales’s</i></b><b> Suenan timbres</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo exploramos desde la literatura, por medio de Suenan timbres de Luis Vidales, la dinámica de las nacientes urbes colombianas que inician un proceso acelerado de modernización, carente de un desarrollo adecuado del pensamiento moderno, a la par con los nuevos avances materiales, lo que imposibilita debatir la pertinencia y el proceso de este tipo de transformaciones. Circunstancia que lleva a Colombia a experimentar los idiotismos de la modernización sin modernidad, impidiéndoles a los hombres entender las necesidades y conflictos que genera el progreso. Estas aldeas de principios del siglo XX se convierten rápidamente en proyectos de ciudades determinadas por la aparición de nuevos objetos, creando una atmósfera móvil y ruidosa por oposición a la pasividad de las aldeas, realidad que nos recrea Vidales desde una poética comprometida con los cambios sociales y políticos como poeta de la crítica en Colombia.<hr/>In this paper, from the literature of Luis Vidales’s Suenan timbres, we explore the dynamics of Colombian rising cities that initiate an accelerated modernization process, deprived of an appropriate development of modern thinking, along with the new material advances, which makes it impossible to debate the relevance and the process followed by these types of transformations. This situation leads Colombia to experience the idiotism of modernization without modernity, impeding men to understand the needs and conflicts generated by progress. These villages from twentieth century beginnings quickly turn into city projects determined by the arrival of new objects, creating a mobile and noisy atmosphere, opposed to villages’ passivity. From poetics committed to social and political change, Vidales recreates reality as a poet of criticism in Colombia. <![CDATA[<b>Archeology of the image-network</b>: <b>Dialogic subjectivity in Chris Marker’s Level Five</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo explora la presencia de un principio dialógico en la configuración de las subjetividades que interactúan en Level Five de Chris Marker con el objetivo de matizar la metáfora crítica que califica de forma consistente el cine del director francés como ejemplo del autorretrato. Mediante el concepto bajtiniano de “devenir ideológico”, el texto presta especial atención a la creciente importancia que juegan las tecnologías de la comunicación en los procesos de reacentuación discursiva que determinan en último término la construcción de subjetividades. La noción de “imagen-red” busca poner de relieve las formas en las que la imagen digital ha propiciado el desarrollo de un nuevo pasaje de la imagen hacia un régimen representativo dominado por las ideas de intercambio autoinscripción cuyos ecos Level Five explora mediante el análisis de aspectos que van desde la dicotomía entre historia y memoria al papel de la imagen documental en la construcción de la realidad.<hr/>This article analyzes the presence of a dialogic principle in the way subjectivities are constructed within Chris Marker’s Level Five, with a view to critically counteract the notion of Marker’s films as forms of the self-portrait. Through the Bakhtinian concept of “ideological becoming”, special attention is paid to the role played by new technologies of information and communication in the processes of re- accentuation which determine how subjectivities evolve in the context of the film. The concept of an “image-network” attempts to highlight the development of a new passage of the image towards a mode of representation dominated by a principle of exchange, whose importance is echoed in the film through the analysis of issues ranging from the dichotomy between memory and history to the relevance of documentary image for reality construction. <![CDATA[<b><i>The Indian memory in</i></b><b> Cautiverio feliz y razón individual de las guerras dilatadas del reino de Chile <i>by Francisco Núñez de Pineda y Bascuñán</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo tiene como propósito demostrar que la voz indígena presente en Cautiverio feliz y razón individual de las guerras dilatadas del reino de Chile no es una reivindicación de la alteridad sino un instrumento discursivo útil para la consecución del objetivo textual del cronista. Para ello, examinaremos las interferencias -voluntarias o involuntarias- de la voz del soldado Francisco Núñez de Pineda y Bascuñán en el trasvase lingüístico y cultural que hace en el registro letrado de la memoria araucana. Durante su cautiverio, el cronista tiene acceso a la oralidad que la configura y al modo en que se transmite entre los miembros del grupo. Irrumpirá en este proceso -como actor, durante su experiencia, y en su memorial, décadas más tarde- desde un imaginario criollo que, a pesar de haber madurado en la multicultural frontera araucana, conserva motivaciones de lucha de un pensamiento etnocéntrico.<hr/>The purpose of this paper is to show that the Indian voice included in Happy Captivity and Reason for the Prolonged Wars of the Kingdom of Chile is not a recognition of otherness, but a useful discursive instrument for achieving the chronicler’s text objective. To that end, we examine the voluntary and involuntary interferences of the soldier’s voice of Francisco Núñez de Pineda y Bascuñán within the written cultural and linguistic transfer from the Araucanian memory. During his captivity, the chronicler has access to its oral configuration and the way in which it is passed on to the members of the group. He interferes in this process -as an actor, during his experience, and as a memory writer a few decades later- and he always does it from a Creole imaginary that retains the fight motivations of ethnocentric thinking, despite having been shaped in the multicultural Araucanian frontier. <![CDATA[<b><i>Camilo Henríquez</i></b>: <b><i>theater, republicanism and modernity</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo examina la obra teatral de fray Camilo Henríquez, específicamente La Camila o la Patriota de Sudamérica, a partir del supuesto de que en esta los principios estéticos quedan subordinados al ideario ilustrado y republicano, a cuya defensa y difusión fray Camilo dedicó su vida. A partir del análisis de la obra se develan las diferentes marcas textuales por las que el autor publicita las ideas republicanas e instala -en un modelo de asimilación- a un sujeto indio moderno. Operación que se da en un contexto de recepción en que colonialidad y modernidad son fenómenos simultáneos, lo que deviene a la postre en un pensamiento republicano utópico.<hr/>This article approaches the work of Friar Camilo Henríquez, specifically the play The Camila or the Patriot of South America, from the assumption that aesthetic principles are subordinate to the illustrated modern and republican ideas, who Fray Camilo devoted most of his life to defend and disseminate. From the analysis of La Camila, the article unveils the different textual marks through which the author disseminated republican ideas and established, in an assimilation fashion, a modern Indian subject. This happens in a reception context in which colonialism and modernity appear to be simultaneous, and therefore republican thought becomes utopian. <![CDATA[<b><i>Alcoholic imaginaries in Pablo Neruda and Pablo de Rokha</i></b>: <b><i>towards a poetic of drunkenness</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el artículo analizo los imaginarios etílicos elaborados en Oda al vino de Pablo Neruda y Borrachos dionisíacos de Pablo de Rokha. A modo de hipótesis, propongo que ambos textos constituyen una defensa o apología del alcohol y sus efectos embriagadores, donde la valoración del consumo etílico se vincula con la idea de masculinidad a la que adscriben las voces poéticas. Desde esta perspectiva, postulo también que ambos textos configuran una poética de la embriaguez, que se inscribe en la tradición de poetas que desde la Antigüedad hasta la Modernidad han cantado las bondades del alcohol y sus efectos.<hr/>In this article, I analyze the alcoholic imaginaries elaborated in Oda al vino by Pablo Neruda and Borrachos dionisíacos by Pablo de Rokha. As a hypothesis, I propose that both texts are a defense or apology of alcohol and drunkenness, where the worth of alcohol consumption is closely connected with the idea of masculinity postulated by poetic voices. In this sense, I also propose that both texts configure a poetic of drunkenness, which belongs to the tradition of poets who have sung the virtues of alcohol and its effects from Antiquity to Modernity. <![CDATA[<b>Porteñas buenas mozas</b>: <b><i>Heart and beauty in the construction of women in the narrative of Salvador Reyes</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo propone un estudio de la mujer en los textos que conforman la narrativa porteña de Salvador Reyes: El café del puerto (1926), Piel nocturna (1936), Mónica Sanders (1951) y Valparaíso, puerto de nostalgia (1955). Para esto se plantea analizar la construcción del sujeto femenino a partir de la noción de “corazón y belleza” propuesta por Rimbaud, la que, contra la mirada falogocéntrica del Chile de la primera parte del siglo XX, termina generando líneas de fuga que abren posibilidades de transgresión y ruptura en el orden de las familias. Asimismo, se realizan ciertas conexiones intertextuales necesarias para la comprensión del componente disruptivo de la representación de la mujer en la escritura de Reyes.<hr/>The article proposes a review of the role of women in the works thatSalvador Reyes' narrative of Valparaíso:El café del puerto (1926),Piel nocturna(1936),Mónica Sanders(1951) andValparaíso, puerto de nostalgia(1955). The construction of the female subjectRimbaud’s notionof “heart and beauty”. This notion counters the phallocentric bias prevalent in Chile in the early 20th centurysettingof flightopen possibilities of transgressiontheof the family. In addition,this article proposesintertextual connections necessary for understandingdisruptive component of the representation of women in Reyes’ writing. <![CDATA[<b><i>The characters of the Quixote in their setting (some notes)</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo repasa algunos de los espacios más significativos en el Quijote (la región de la Mancha, los bosques, locus amoenus, la casa, la ventas, palacios…) estudiando la función que cada uno desempeña en relación con el personaje, y analizando las dimensiones de cada espacio en la doble posibilidad de la evocación realista o la fabulación de la fantasía. Todos esos espacios integran una red semiótica de sistemas procedentes de mundos geográficos, literarios, culturales o míticos variados: espacios de las novelas de caballerías, pastoriles, domésticos, aristocráticos, mitológicos o emblemáticos, que componen el tejido complejo de los espacios del Quijote.<hr/>The article reviews some of the most significant spaces in Don Quixote (the region of La Mancha, forests, locus amoenus, domestic spaces, taverns and palaces ...), studying the role that each space plays in relation to the character, and analyzing their dimensions in the double possibility of realistic evocation or fantastic creation. All these spaces integrate a semiotic network constituted by geographical, literary, cultural or mythical worlds: spaces of the romances, pastoral genre, and mythology that compose the complex fabric of space in Don Quixote. <![CDATA[<b><i>About Steps and substitutes of Don Quixote in the</i></b><b> Entremeses <i>of the Golden Age</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo revisa las diferentes recreaciones de don Quijote en los Entremeses del siglo diecisiete. Estas recreaciones tratan, a veces, simples menciones de motivos. Otras veces, sin embargo, funcionan como textos más complejos que señalan la popularidad de la novela y del personaje cervantino desde una perspectiva siempre lúdica y festiva.<hr/>This paper reviews the different recreations of Don Quixote in the Entremeses of the seventeenth century. These recreations sometimes are treated as very simple motive mentions. However, they also function as complex texts signaling the popularity of the novel of Cervantes and his character always from a playful and festive perspective. <![CDATA[<b>Con no sé qué vislumbres de ironía</b>: <b><i>indicators and marks of irony in</i></b><b> Viaje del Parnaso</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se analiza la ironía en el Viaje del Parnaso desde la perspectiva pragmalingüística. Tras una exposición resumida de los problemas literarios que ha generado la obra en cuestión, incluida casi unánimemente entre la poesía burlesca, se aplica la concepción lingüística a la estrategia empleada por Cervantes, haciendo hincapié en la ironía como elemento de la parodia y de la sátira y como procedimiento ecoico o polifónico. Se concluye la caracterización de la obra como ironía continuada inestable o heurística, en la que se aprecian ciertos indicadores o marcas que permiten una adecuada interpretación de los tercetos cervantinos. Destacan entre estos indicadores o marcas las palabras de alerta, el eufemismo, los juegos de palabras y la modalización epistémica.<hr/>This article analyzes the irony present in Viaje del Parnaso from a pragmalinguistic perspective. After a summarized explanation of the literary problems that the piece of work under consideration -which has almost unanimously been classified as burlesque poetry- has caused, linguistic conception has been applied to the strategy used by Cervantes, emphasizing the irony as an element of parody and satire as well as a polyphonic or echoic technique. Thus, this piece of work is classified as a continuous unstable or heuristic irony, in which some indicators or marks that enable an accurate interpretation of the Cervantine tercets are visible. Among these indicators or marks, alarm words, euphemisms, word plays and epistemic modalization stand out. <![CDATA[<b><i>Las Cortes de la Muerte, Sacramental Play attributed to Lope de Vega, and the Cervantes’ Cart of Death episode (Quijote, II, 11)</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo se centra en la relación existente entre el episodio cervantino de la carreta de la Muerte (Quijote, II, 11) y el auto sacramental de Las Cortes de la Muerte, tradicionalmente atribuido a Lope de Vega. Esta pieza dramática ha recibido cierta atención por parte de la crítica debido a que, casi con total seguridad, tal es el auto mencionado en la Segunda parte del Quijote, cuando el caballero andante se encuentra con el carro en el que van los representantes de la compañía de Angulo el Malo. Tras reseñar brevemente el episodio cervantino y la posible identificación del auto en él mencionado, se ofrece un análisis dramático-literario de Las Cortes de la Muerte, comentando su estructura y otras cuestiones relativas a su construcción alegórico-simbólica.<hr/>This paper focuses on the relationship between Cervantes’ Cart of Death episode (Quijote, II, 11) and the sacramental play entitled Las Cortes de la Muerte (The Parliament of Death), usually attributed to Lope de Vega. This play has received some attention by the critics because it is almost certainly the sacramental play mentioned in the second part of Don Quixote, when the knight-errant meets the actors belonging to the Angulo el Malo’s company. After commenting on Cervantes’ episode and the possible identification of the sacramental play mentioned there, the paper provides a dramatic and literary analysis of Las Cortes de la Muerte (The Parliament of Death), with comment about its structure and other details concerning its allegorical and symbolic constructions. <![CDATA[<b><i>Evocations of Cervantes in Tirso</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo trata de las relaciones, inexistentes, probables o seguras, entre ambos escritores teniendo en cuenta cuatro aspectos: si se conocieron; la presencia de Tirso en Cervantes, la influencia de Cervantes en Tirso y la evocación cervantina en la obra del Mercedario.<hr/>This article analyses the non-existent, probable or concrete relationships between both writers: Cervantes and Tirso de Molina. The analysis focuses on four aspects: the probability that both of them met and knew each other, the presence of Tirso in the works by Cervantes, the influence of Cervantes in the plays of Tirso and Cervantes evocation in the works of the friar. <![CDATA[<b><i>Authority and Power in</i></b><b> Monsignor Quixote <i>by Graham Greene</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se analiza una recreación quijotesca en la novela de Graham Greene Monseñor Quijote. Para ello se utilizan dos términos procedentes del Derecho romano: los conceptos de autoridad y poder. En esta obra de Greene, la autoridad surge de los libros o de autores de libros, cuya lectura permite que la vida siga teniendo sentido. En Greene encontramos la estrategia de lectura conocida como las sortes virgilianae que permite a los personajes orientarse en las dificultades diarias. Sin embargo, el poder está caracterizado por su condición iletrada, la ausencia de libros y su ignorancia.<hr/>In this article a novel by Graham Greene entitled Monsignor Quixote is analysed, a book that involves a recreation of the novel by Cervantes. The author of this article employs two concepts from Roman law: authority and power in his analysis. In this work by Greene, authority arises from the books or the book writers, whose reading allows life to keep making sense. In Greene, a strategy of reading known as the sortes virgilianae is found and this allows the characters to get their bearings in the daily difficulties. However, power is described as illiterate, the absence of books and ignorance. <![CDATA[<b><i>Bacon, some pragmatic considerations of knowledge and an altered metaphysics</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se analiza una recreación quijotesca en la novela de Graham Greene Monseñor Quijote. Para ello se utilizan dos términos procedentes del Derecho romano: los conceptos de autoridad y poder. En esta obra de Greene, la autoridad surge de los libros o de autores de libros, cuya lectura permite que la vida siga teniendo sentido. En Greene encontramos la estrategia de lectura conocida como las sortes virgilianae que permite a los personajes orientarse en las dificultades diarias. Sin embargo, el poder está caracterizado por su condición iletrada, la ausencia de libros y su ignorancia.<hr/>In this article a novel by Graham Greene entitled Monsignor Quixote is analysed, a book that involves a recreation of the novel by Cervantes. The author of this article employs two concepts from Roman law: authority and power in his analysis. In this work by Greene, authority arises from the books or the book writers, whose reading allows life to keep making sense. In Greene, a strategy of reading known as the sortes virgilianae is found and this allows the characters to get their bearings in the daily difficulties. However, power is described as illiterate, the absence of books and ignorance. <![CDATA[<b><i>Historicity as fundamental experience in</i></b><b> Being and Time <i>of Martin Heidegger</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se analiza una recreación quijotesca en la novela de Graham Greene Monseñor Quijote. Para ello se utilizan dos términos procedentes del Derecho romano: los conceptos de autoridad y poder. En esta obra de Greene, la autoridad surge de los libros o de autores de libros, cuya lectura permite que la vida siga teniendo sentido. En Greene encontramos la estrategia de lectura conocida como las sortes virgilianae que permite a los personajes orientarse en las dificultades diarias. Sin embargo, el poder está caracterizado por su condición iletrada, la ausencia de libros y su ignorancia.<hr/>In this article a novel by Graham Greene entitled Monsignor Quixote is analysed, a book that involves a recreation of the novel by Cervantes. The author of this article employs two concepts from Roman law: authority and power in his analysis. In this work by Greene, authority arises from the books or the book writers, whose reading allows life to keep making sense. In Greene, a strategy of reading known as the sortes virgilianae is found and this allows the characters to get their bearings in the daily difficulties. However, power is described as illiterate, the absence of books and ignorance. <![CDATA[<b><i>New sights about the self</i></b>: <b><i>looking for the family elsewhere. The case of</i></b><b> Fantasmas literarios. </b><b>Una convocación (2005)<i>, by Hernán Valdés</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se analiza una recreación quijotesca en la novela de Graham Greene Monseñor Quijote. Para ello se utilizan dos términos procedentes del Derecho romano: los conceptos de autoridad y poder. En esta obra de Greene, la autoridad surge de los libros o de autores de libros, cuya lectura permite que la vida siga teniendo sentido. En Greene encontramos la estrategia de lectura conocida como las sortes virgilianae que permite a los personajes orientarse en las dificultades diarias. Sin embargo, el poder está caracterizado por su condición iletrada, la ausencia de libros y su ignorancia.<hr/>In this article a novel by Graham Greene entitled Monsignor Quixote is analysed, a book that involves a recreation of the novel by Cervantes. The author of this article employs two concepts from Roman law: authority and power in his analysis. In this work by Greene, authority arises from the books or the book writers, whose reading allows life to keep making sense. In Greene, a strategy of reading known as the sortes virgilianae is found and this allows the characters to get their bearings in the daily difficulties. However, power is described as illiterate, the absence of books and ignorance. <![CDATA[<b><i>The recurrence of metaphor</i></b>: <b><i>A philosophical-linguistic framework</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se analiza una recreación quijotesca en la novela de Graham Greene Monseñor Quijote. Para ello se utilizan dos términos procedentes del Derecho romano: los conceptos de autoridad y poder. En esta obra de Greene, la autoridad surge de los libros o de autores de libros, cuya lectura permite que la vida siga teniendo sentido. En Greene encontramos la estrategia de lectura conocida como las sortes virgilianae que permite a los personajes orientarse en las dificultades diarias. Sin embargo, el poder está caracterizado por su condición iletrada, la ausencia de libros y su ignorancia.<hr/>In this article a novel by Graham Greene entitled Monsignor Quixote is analysed, a book that involves a recreation of the novel by Cervantes. The author of this article employs two concepts from Roman law: authority and power in his analysis. In this work by Greene, authority arises from the books or the book writers, whose reading allows life to keep making sense. In Greene, a strategy of reading known as the sortes virgilianae is found and this allows the characters to get their bearings in the daily difficulties. However, power is described as illiterate, the absence of books and ignorance. <![CDATA[<b><i>Literature in University from the European Higher Education Area</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se analiza una recreación quijotesca en la novela de Graham Greene Monseñor Quijote. Para ello se utilizan dos términos procedentes del Derecho romano: los conceptos de autoridad y poder. En esta obra de Greene, la autoridad surge de los libros o de autores de libros, cuya lectura permite que la vida siga teniendo sentido. En Greene encontramos la estrategia de lectura conocida como las sortes virgilianae que permite a los personajes orientarse en las dificultades diarias. Sin embargo, el poder está caracterizado por su condición iletrada, la ausencia de libros y su ignorancia.<hr/>In this article a novel by Graham Greene entitled Monsignor Quixote is analysed, a book that involves a recreation of the novel by Cervantes. The author of this article employs two concepts from Roman law: authority and power in his analysis. In this work by Greene, authority arises from the books or the book writers, whose reading allows life to keep making sense. In Greene, a strategy of reading known as the sortes virgilianae is found and this allows the characters to get their bearings in the daily difficulties. However, power is described as illiterate, the absence of books and ignorance. <![CDATA[<b>María Jesús ZAMORA CALVO (Ed.). <i>Brujas de cine</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se analiza una recreación quijotesca en la novela de Graham Greene Monseñor Quijote. Para ello se utilizan dos términos procedentes del Derecho romano: los conceptos de autoridad y poder. En esta obra de Greene, la autoridad surge de los libros o de autores de libros, cuya lectura permite que la vida siga teniendo sentido. En Greene encontramos la estrategia de lectura conocida como las sortes virgilianae que permite a los personajes orientarse en las dificultades diarias. Sin embargo, el poder está caracterizado por su condición iletrada, la ausencia de libros y su ignorancia.<hr/>In this article a novel by Graham Greene entitled Monsignor Quixote is analysed, a book that involves a recreation of the novel by Cervantes. The author of this article employs two concepts from Roman law: authority and power in his analysis. In this work by Greene, authority arises from the books or the book writers, whose reading allows life to keep making sense. In Greene, a strategy of reading known as the sortes virgilianae is found and this allows the characters to get their bearings in the daily difficulties. However, power is described as illiterate, the absence of books and ignorance. <![CDATA[<b>José ANADÓN. </b><b><i>Historiografía literaria latinoamericana colonial-contemporánea (1973-1993)</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200024&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se analiza una recreación quijotesca en la novela de Graham Greene Monseñor Quijote. Para ello se utilizan dos términos procedentes del Derecho romano: los conceptos de autoridad y poder. En esta obra de Greene, la autoridad surge de los libros o de autores de libros, cuya lectura permite que la vida siga teniendo sentido. En Greene encontramos la estrategia de lectura conocida como las sortes virgilianae que permite a los personajes orientarse en las dificultades diarias. Sin embargo, el poder está caracterizado por su condición iletrada, la ausencia de libros y su ignorancia.<hr/>In this article a novel by Graham Greene entitled Monsignor Quixote is analysed, a book that involves a recreation of the novel by Cervantes. The author of this article employs two concepts from Roman law: authority and power in his analysis. In this work by Greene, authority arises from the books or the book writers, whose reading allows life to keep making sense. In Greene, a strategy of reading known as the sortes virgilianae is found and this allows the characters to get their bearings in the daily difficulties. However, power is described as illiterate, the absence of books and ignorance. <![CDATA[<b>Vicente Enrique MONTES NOGALES. <i>La memoria épica de Amadou Hampâté Bâ</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200025&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se analiza una recreación quijotesca en la novela de Graham Greene Monseñor Quijote. Para ello se utilizan dos términos procedentes del Derecho romano: los conceptos de autoridad y poder. En esta obra de Greene, la autoridad surge de los libros o de autores de libros, cuya lectura permite que la vida siga teniendo sentido. En Greene encontramos la estrategia de lectura conocida como las sortes virgilianae que permite a los personajes orientarse en las dificultades diarias. Sin embargo, el poder está caracterizado por su condición iletrada, la ausencia de libros y su ignorancia.<hr/>In this article a novel by Graham Greene entitled Monsignor Quixote is analysed, a book that involves a recreation of the novel by Cervantes. The author of this article employs two concepts from Roman law: authority and power in his analysis. In this work by Greene, authority arises from the books or the book writers, whose reading allows life to keep making sense. In Greene, a strategy of reading known as the sortes virgilianae is found and this allows the characters to get their bearings in the daily difficulties. However, power is described as illiterate, the absence of books and ignorance. <![CDATA[<b>Felipe MONTIEL VERA. <i>Chiloé. Historias de viajeros</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012016000200026&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se analiza una recreación quijotesca en la novela de Graham Greene Monseñor Quijote. Para ello se utilizan dos términos procedentes del Derecho romano: los conceptos de autoridad y poder. En esta obra de Greene, la autoridad surge de los libros o de autores de libros, cuya lectura permite que la vida siga teniendo sentido. En Greene encontramos la estrategia de lectura conocida como las sortes virgilianae que permite a los personajes orientarse en las dificultades diarias. Sin embargo, el poder está caracterizado por su condición iletrada, la ausencia de libros y su ignorancia.<hr/>In this article a novel by Graham Greene entitled Monsignor Quixote is analysed, a book that involves a recreation of the novel by Cervantes. The author of this article employs two concepts from Roman law: authority and power in his analysis. In this work by Greene, authority arises from the books or the book writers, whose reading allows life to keep making sense. In Greene, a strategy of reading known as the sortes virgilianae is found and this allows the characters to get their bearings in the daily difficulties. However, power is described as illiterate, the absence of books and ignorance.