Scielo RSS <![CDATA[Alpha (Osorno)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-220120170001&lang=en vol. num. 44 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[PRESENTACIÓN]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The human body and the expedition-conquest device: an effect of heterogeneous practices]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este artículo propongo una lectura del cuerpo humano como “efecto” de heterogéneas y múltiples prácticas, como la escribanía, la catequesis, la violencia física, el “mito literario” del conquistador y el “mito del fin de las antiguas culturas”. Planteo que dichas prácticas están articuladas con lo que he llamado “dispositivo expedición-conquista”, cuyo papel más importante es el de configurar las representaciones antagónicas del cuerpo entre el conquistador y el indígena en la conquista, de modo particular en México, en tiempos de Hernán Cortés y Moctezuma.<hr/>Abstract: In this article I propose a reading of the body as “effect” of heterogeneous and multiple practices, such as the clerkship, catechesis, physical violence, “literary myth” of the conqueror and the “myth of the end of the ancient cultures”. I argue that such practices are articulated with what I have called “expedition-conquest device” which plays the role of the antagonistic set representations of the body between the conqueror and the conquered indigenous in a particular way in Mexico, in times of Hernán Cortés and Moctezuma. <![CDATA[The Mapuche and government officials as portrayed by Chilean newspaper La Nacion’s coverage of the chilean-mapuche conflict, during the first government of Michelle Bachelet Jeria (2006-2010)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000100023&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este artículo analizamos, en un corpus del diario La Nación, la ideología de la cobertura mediática respecto del conflicto chileno-mapuche durante el primer gobierno de Michelle Bachelet Jeria (2006-2010). En particular, nos preocupa dar cuenta de la forma en que son retratados en este periódico los comuneros indígenas y los personeros de gobierno. Para ello, en primer lugar, describimos la caracterización de estos dos tipos de actores a partir de un análisis de contenido, y luego, en una segunda parte, damos cuenta del panorama ideológico general en donde se insertan estas construcciones. Concluimos que la cobertura del diario se funda en tres puntos nodales: en primer lugar, el “reconocimiento cultural”, donde prima la construcción del llamado indio permitido; en segundo lugar, la “seguridad pública”, donde predomina la imagen del indio insurrecto. Estos dos puntos, el “reconocimiento cultural” y la “seguridad pública”, siempre van en la dirección de insinuar “competencia gubernamental”, el tercer punto nodal, entendido como “éxito y destreza en la generación de gobernabilidad”, parte fundamental en el proyecto político de la Concertación de Partidos por la Democracia.<hr/>Abstract: In this article we analyze the ideology behind chilean newspaper La Nacion’s coverage of the chilean-mapuche conflict, specifically during the first government of Michelle Bachelet Jeria (2006-2010). We try to account for the way both indigenous subjects and government officials are portrayed, characterizing these types of actors, to later, in a second part, attempt to account for the general ideological landscape in which these constructs are inserted. We conclude that the coverage moves between three nodal points: first, “cultural recognition”, in which we find the indio permitido; second, “public security”, where we find the indio insurrecto. Both these nodal points always seem to imply the third one: “governmental competence”, understood as success and skill in generating political governance, a fundamental part of the Concertacion’s political project. <![CDATA[Mapuche images of peoples as devices of critical thought]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000100051&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Dentro del movimiento sociopolítico mapuche por la autodeterminación que surge en Chile en la década de los noventa, una generación de mapuches de las ciudades comienzan a llevar a cabo proyectos de comunicación y cultura. Allí se vuelve relevante el desarrollo de producciones audiovisuales, estas han jugado un rol fundamental en la disputa por el derecho a la elaboración y circulación de sus propias imágenes y representaciones. El presente trabajo busca establecer el estatuto crítico de algunas de estas imágenes en tanto dispositivos de pensamiento, para abordar la potencia afirmativa e inmanente que implica su irrupción estético-política, y plantearla como contracara de un historicismo teleológico Estado-nacional y como suspensión proliferante de la violencia biopolítica funcional al patrón económico regional de acumulación por desposesión.<hr/>Abstract: Within the Mapuche sociopolitical movement for self-determination (autonomy) which rose in Chile in the nineties, a generation of urban Mapuche began to undertake projects of communication and culture. The development of audiovisual productions, which have played a fundamental role in the struggle for the right to do and to spread their own images and representations, has become relevant there. This paper seeks to establish the status of these images as devices of critical thought in order to address the affirmative and immanent power which this aesthetic-political breakthrough implies. In this way it is stated as a counterpart of the teleological nation-state historicism and as proliferating suspension of the consubstantial biopolitics sacrificial violence of the regional economic pattern of accumulation by dispossession. <![CDATA[Intercultural relations in two contemporary novels]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000100067&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El propósito de este artículo es describir -con fundamento en teorías de la comunicación y en estudios de semiótica- las relaciones interculturales que generan los protagonistas de la novela de Patricio Manns El corazón a contraluz: un colono rumano y su joven cautiva selk’nam; y los protagonistas de la novela de Isabelle Autissier El amante de la Patagonia: una joven criada de procedencia escocesa enamorada de un pescador yámana. Esas relaciones, y en primer lugar las lingüísticas, son favorecidas, o frenadas, por factores personales, y también por factores influyentes del contexto histórico -desde fines del siglo XIX hasta comienzos del XX-, caracterizado por la situación de conflicto entre colonos europeos y pueblos nativos de Tierra del Fuego.<hr/>Abstract: The purpose of this paper is to describe -with basis in communication theories and semiotic studies- the intercultural relations that are generated by the protagonists of the Patricio Manns’s novel El corazón a contraluz: a rumano colonist and their young selk´nam captive; and by the protagonists of the Isabelle Autissier’s novel El amante de la Patagonia: a young servant coming from Scotland in love of a yámana fisher. Those relations, the linguistics in the first place, are favoured or obstructed by personal factors, as well as by influential factors of the historical context -from the end of the 19th century to the beginning of the 20th century-, distinguished by the conflict’s situation between the European colonists and native peoples of Tierra del Fuego. <![CDATA[Think from passion. Philosophize with Vladimir Jankélévitch]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000100087&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El pasado 6 de junio se cumplieron 30 años de la muerte del pensador Vladimir Jankélévitch, acaecida en Paris en 1985. Se trata de un lapso temporal considerable, casi un tercio de siglo, que nos permite realizar un balance de la actualidad y previsible pervivencia en el futuro de su obra. En el presente trabajo pretendo realizar un breve recorrido por algunos de los temas filosóficos que abordó en sus obras más relevantes, reivindicando la vigencia de su pensamiento en este siglo XXI, que va abriéndose paso entre profundos dramas humanos. En cierta forma, tan complejas circunstancias constituyen otras tantas proyecciones de las que Jankélévitch conoció a lo largo de su extraordinaria peripecia vital. Con todo ello como telón de fondo, focalizaré mi atención en cinco grandes asuntos: el estatuto del saber filosófico, la ética como base de la relación con el otro, el amor, la muerte y la búsqueda de la pureza.<hr/>Abstract: On June 6 the 30th anniversary of the death of Vladimir Jankélévitch, happened in Paris in 1985. After a considerable time lag, almost a third of a century, allows us to take stock of the present and foreseeable future survival of his work. In this paper we try to provide a brief overview of some of the philosophical issues addressed in his most important works, vindicating their importance thought this century, which are presented through deep human dramas. In a way, such complex circumstances are projections of those that Jankélévitch met throughout his extraordinary life. With all this as background, I will focus my attention on five major issues: the status of philosophical knowledge, ethics as the basis for the relationship with the other, love, death and the search for purity. <![CDATA[Amalfitano or The Unlimited Wind Rose: the imaginary nation in Los sinsabores del verdadero policía, of Roberto Bolaño]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000100105&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente estudio intenta demostrar que mediante la novela Los sinsabores del verdadero policía (2011), Roberto Bolaño construye una alegoría de las fisuras que se provocan en las tramas simbólicas de la geografía global mediante la figura de su protagonista Oscar Amalfitano. A partir de este personaje en constante tránsito por distintos territorios, el autor deja en evidencia la situación diaspórica de un sujeto que representa el conflicto de aquellos individuos que traspasan las fronteras establecidas en la lógica del mapa trazado por Occidente, constituyendo así una transgresión de la propia configuración identitaria nacional. Desde este enfoque, se propone la figura de Amalfitano como el sujeto que deconstruye la idea eurocéntrica de la “rosa de los vientos” y permite apropiarse de esta misma noción para generar un juego casi “archimboldiano”: el origen de una “rosa ilimitada de los vientos”.<hr/>Abstract: The present study attempts to show that through the novel Los sinsabores del verdadero policía (2011), Roberto Bolaño constructs an allegory of the cracks that are caused in the symbolic frame of global geography through the figure of its protagonist, Oscar Amalfitano. From this character in constant transit through other territories, the author shows clearly the diasporic situation of a subject that represents the conflict of individuals who cross borders established in the logic of the map drawn by the West, thus constituting a violation of the configuration of national identity itself. In this approach, the figure of Amalfitano as the subject that deconstructs the Eurocentric idea of wind rose and allows the appropriation of this notion to generate an almost "archimboldiano" game: the origin of the the unlimited wind rose. <![CDATA[Lleupeko tuwün. An exploratory study on proficiency levels in Mapuzungun among mapuche children in the Araucanía region]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000100119&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este artículo se presentan y discuten los resultados preliminares de una investigación en torno a la competencia lingüístico-comunicativa en mapuzungun de niños procedentes de una zona reconocida por su alta vitalidad lingüística. La muestra del estudio se compone de 34 niños mapuches, de 6 a 10 años. Los datos se recogieron mediante la aplicación de un instrumento de medición directa (Cuestionario de Competencia Lingüística en Mapuzungun, CCLM), realizada individualmente en dependencias de la escuela rural a la que asisten los participantes. Los resultados generales muestran que la competencia en la lengua es de un bajo nivel, y que el desempeño es mejor en comprensión que en producción. Se destacan cuatro casos que presentan niveles de competencia media o alta, y que corresponden a niños de mayor edad. Se discuten las implicaciones de estos resultados a la luz de los procesos de adquisición y transmisión intergeneracional del mapuzungun.<hr/>Abstract: This article presents and discusses the preliminary results of an investigation about the linguistic and communicative competence in mapuzungun of children from an area renowned for its high linguistic vitality. The sample consists of 34 Mapuche children between 6 and 10 years of age. Data were collected through the application of a direct measurement instrument (Questionnaire of Language Proficiency in Mapuzungun). The application was carried out individually at the rural school attended by the participants. The overall results show low levels of language proficiency, and performance is better in comprehension than production. Four cases with medium or high level proficiency in mapuzungun, corresponding to older children, were highlighted. The implications of these results in light of the processes of language acquisition and the intergenerational transmission of mapuzungun are discussed. <![CDATA[Sketches of the universal: the opening of language in Trilce, Altazor and En la masmédula]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000100137&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este trabajo propone una aproximación a tres obras centrales de la poesía latinoamericana: Trilce, Altazor y En la masmédula, tomando como base la confrontación entre las limitaciones que el lenguaje necesariamente impone y la voluntad radicalmente transgresora que estos textos exhiben. En particular, el trabajo explora la tensión entre la tendencia del lenguaje a fragmentar la realidad mediante conceptos y la aspiración a la unidad -la superación de toda fragmentación- que denotan los procesos verbales desplegados en estas obras. Para profundizar el análisis, se propone un diálogo entre el lenguaje poético y el pictórico, tomando como referencia los planteamientos teóricos de Piet Mondrian y su visión acerca de la relación entre lo “individual” (la fragmentación) y lo “universal” (la unidad).<hr/>Abstract: This article presents an approach to three masterpieces of Latin American poetry: Trilce, Altazor, and En la masmédula, based on the confrontation between the limitations that language necessarily entails and the rule-breaking attitude that these poetical works display. Specifically, this study explores the tension between the tendency to divide reality into segments inherent in language and the quest of unity -the cancellation of any kind of segmentation- that underlies verbal processes in Trilce, Altazor, and En la masmédula. In order to deepen the analysis, this work poses a significant connection between poetical and pictorial language, taking as reference Piet Mondrian’s theoretical contributions about the relationship between “individual” and “universal” forms. <![CDATA[Is the Relectio of Indis only a discourse of political analysis?]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000100153&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo postula que el mejor modo de leer la Relectio de Indis de Francisco de Vitoria (1539) es considerar que no solo se trata de un texto que pertenece al género de análisis político. Para fundar esta hipótesis de lectura la investigación discurre en tres niveles: analiza el contexto de producción del texto; fija las características de los textos de análisis político y propone un autor y lector modelos de la Relectio. La conclusión de la investigación distingue entre interpretación y uso del texto, y sostiene que la interpretación de la Relectio exige que el lector empírico conozca los tres niveles de análisis, mientras que el uso del texto exige considerar que él trata un conjunto de soluciones a problemas perennes en las sociedades: los dilemas interculturales.<hr/>Abstract: This article postulates that the best way of reading Francisco Victoria’s Relectio of Indis (1539) is having in mind that it not only is about a text which belongs to the political analysis genre. To support this reading hypothesis, the investigation proceeds in three levels: First, it analyzes the context of production of the text; second, it sets the features of the texts of political analysis and; third, it proposes an author and model reader of the Relectio. The conclusion of the investigation distinguishes between interpretation and the use of text as well as it holds that the interpretation of the Relectio demands the empiric reader to know the three levels of analysis, whereas the use of the text demands him to deal with a set of solutions to perennial problems in societies: intercultural dilemmas. <![CDATA[Augusto Pérez’s character through the Mist]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000100175&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El título de Niebla, acaso el relato más importante de toda la obra de Unamuno, sugiere las ideas de confusión, indefinición e imprecisión. Lo contrario de lo que se busca en el ámbito intelectual, aunque caracteres esenciales en toda vida humana. Tomando estas coordenadas como punto de partida, nuestro propósito es relacionar la nebulosa vida de Augusto Pérez, sus acciones y circunstancias, en apariencia azarosas e impredecibles, con la concepción de Schopenhauer en torno a la Voluntad, el querer y el carácter humano. Esto nos permitirá conciliar, o confundir, la libertad con el determinismo y la realidad con la ficción, incurriendo en contradicción, si es preciso, para sugerir que quizá la vida de Augusto, como la nuestra, no sea otra cosa que el despliegue temporal de un eterno e inquebrantable anhelo.<hr/>Abstract: Mist, perhaps the most important of all of Unamuno’s works, suggests ideas of confusion, uncertainty and imprecision; the opposite of what is desired in intellectual spheres, but essential features in every human life. Taking these coordinates as a starting point, the aim of this study is to link the nebulous life of Augusto Pérez, his apparently random and unpredictable actions and circumstances, to Schopenhauer’s conception of Will, desire and human character. This will allow this study to bring together, or confuse, freedom with determinism and reality with fiction. If necessary, we will incur in the contradiction of suggesting that Augusto’s life, much like ours, may just be the temporary display of an eternal and unbreakable fervor. <![CDATA[The history on the window: configuration and representation of time in the albertian window]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000100197&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo ofrece una lectura de la pintura renacentista según los principios establecidos por Leon Battista Alberti, uno de los primeros teóricos de la perspectiva en cuyo Tratado de pintura (1435) se refiere al cuadro como “una ventana abierta a la historia”. El concepto de historia empleado por Alberti, que se presta a numerosas interpretaciones, es abordado a partir de las reflexiones de Erwin Panofsky en torno a la perspectiva como “forma simbólica”, avanzando hacia una hipótesis en torno al carácter simbólico de la configuración y representación del tiempo en el cuadro-ventana albertiano.<hr/>Abstract This paper offers a reading of the renaissance painting according to the principles established by Leon Battista Alberti, one of the first theorists of perspective in painting which Trattato della pittura (1435) define the frame of the painting as “an open window into history”. The concept of history employed by Alberti, which lends itself to many interpretations, is approached from the reflections of Erwin Panofsky about the prospect as “symbolic form”, moving towards a hypothesis about the symbolic nature of the configuration and representation of time in the alberti’s window. <![CDATA[The game of contemporary narrative art in Fuerzas Especiales by Diamela Eltit: Reality revealed and ludic and ironic space of resistance]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000100211&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo ofrece una lectura de la pintura renacentista según los principios establecidos por Leon Battista Alberti, uno de los primeros teóricos de la perspectiva en cuyo Tratado de pintura (1435) se refiere al cuadro como “una ventana abierta a la historia”. El concepto de historia empleado por Alberti, que se presta a numerosas interpretaciones, es abordado a partir de las reflexiones de Erwin Panofsky en torno a la perspectiva como “forma simbólica”, avanzando hacia una hipótesis en torno al carácter simbólico de la configuración y representación del tiempo en el cuadro-ventana albertiano.<hr/>Abstract This paper offers a reading of the renaissance painting according to the principles established by Leon Battista Alberti, one of the first theorists of perspective in painting which Trattato della pittura (1435) define the frame of the painting as “an open window into history”. The concept of history employed by Alberti, which lends itself to many interpretations, is approached from the reflections of Erwin Panofsky about the prospect as “symbolic form”, moving towards a hypothesis about the symbolic nature of the configuration and representation of time in the alberti’s window. <![CDATA[<em>VILLA</em> O CÓMO PRACTICAR (Y ABRIR O AMPLIAR) UN LUGAR Y SUS MEMORIAS A TRAVÉS DE LA TEATRALIDAD]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000100221&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo ofrece una lectura de la pintura renacentista según los principios establecidos por Leon Battista Alberti, uno de los primeros teóricos de la perspectiva en cuyo Tratado de pintura (1435) se refiere al cuadro como “una ventana abierta a la historia”. El concepto de historia empleado por Alberti, que se presta a numerosas interpretaciones, es abordado a partir de las reflexiones de Erwin Panofsky en torno a la perspectiva como “forma simbólica”, avanzando hacia una hipótesis en torno al carácter simbólico de la configuración y representación del tiempo en el cuadro-ventana albertiano.<hr/>Abstract This paper offers a reading of the renaissance painting according to the principles established by Leon Battista Alberti, one of the first theorists of perspective in painting which Trattato della pittura (1435) define the frame of the painting as “an open window into history”. The concept of history employed by Alberti, which lends itself to many interpretations, is approached from the reflections of Erwin Panofsky about the prospect as “symbolic form”, moving towards a hypothesis about the symbolic nature of the configuration and representation of time in the alberti’s window. <![CDATA[Virtues, Rationality and Moral Development]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000100243&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo ofrece una lectura de la pintura renacentista según los principios establecidos por Leon Battista Alberti, uno de los primeros teóricos de la perspectiva en cuyo Tratado de pintura (1435) se refiere al cuadro como “una ventana abierta a la historia”. El concepto de historia empleado por Alberti, que se presta a numerosas interpretaciones, es abordado a partir de las reflexiones de Erwin Panofsky en torno a la perspectiva como “forma simbólica”, avanzando hacia una hipótesis en torno al carácter simbólico de la configuración y representación del tiempo en el cuadro-ventana albertiano.<hr/>Abstract This paper offers a reading of the renaissance painting according to the principles established by Leon Battista Alberti, one of the first theorists of perspective in painting which Trattato della pittura (1435) define the frame of the painting as “an open window into history”. The concept of history employed by Alberti, which lends itself to many interpretations, is approached from the reflections of Erwin Panofsky about the prospect as “symbolic form”, moving towards a hypothesis about the symbolic nature of the configuration and representation of time in the alberti’s window. <![CDATA[Politicizing the ethical scene. The butlerian reading of the levinasian proposal]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000100253&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo ofrece una lectura de la pintura renacentista según los principios establecidos por Leon Battista Alberti, uno de los primeros teóricos de la perspectiva en cuyo Tratado de pintura (1435) se refiere al cuadro como “una ventana abierta a la historia”. El concepto de historia empleado por Alberti, que se presta a numerosas interpretaciones, es abordado a partir de las reflexiones de Erwin Panofsky en torno a la perspectiva como “forma simbólica”, avanzando hacia una hipótesis en torno al carácter simbólico de la configuración y representación del tiempo en el cuadro-ventana albertiano.<hr/>Abstract This paper offers a reading of the renaissance painting according to the principles established by Leon Battista Alberti, one of the first theorists of perspective in painting which Trattato della pittura (1435) define the frame of the painting as “an open window into history”. The concept of history employed by Alberti, which lends itself to many interpretations, is approached from the reflections of Erwin Panofsky about the prospect as “symbolic form”, moving towards a hypothesis about the symbolic nature of the configuration and representation of time in the alberti’s window. <![CDATA[The disarticulation of the habitual. Fenomenological considerations on space according to the arquitectonic intervention Haus u r of Gregor Schnider]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000100265&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo ofrece una lectura de la pintura renacentista según los principios establecidos por Leon Battista Alberti, uno de los primeros teóricos de la perspectiva en cuyo Tratado de pintura (1435) se refiere al cuadro como “una ventana abierta a la historia”. El concepto de historia empleado por Alberti, que se presta a numerosas interpretaciones, es abordado a partir de las reflexiones de Erwin Panofsky en torno a la perspectiva como “forma simbólica”, avanzando hacia una hipótesis en torno al carácter simbólico de la configuración y representación del tiempo en el cuadro-ventana albertiano.<hr/>Abstract This paper offers a reading of the renaissance painting according to the principles established by Leon Battista Alberti, one of the first theorists of perspective in painting which Trattato della pittura (1435) define the frame of the painting as “an open window into history”. The concept of history employed by Alberti, which lends itself to many interpretations, is approached from the reflections of Erwin Panofsky about the prospect as “symbolic form”, moving towards a hypothesis about the symbolic nature of the configuration and representation of time in the alberti’s window. <![CDATA[RESEÑA]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000100275&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo ofrece una lectura de la pintura renacentista según los principios establecidos por Leon Battista Alberti, uno de los primeros teóricos de la perspectiva en cuyo Tratado de pintura (1435) se refiere al cuadro como “una ventana abierta a la historia”. El concepto de historia empleado por Alberti, que se presta a numerosas interpretaciones, es abordado a partir de las reflexiones de Erwin Panofsky en torno a la perspectiva como “forma simbólica”, avanzando hacia una hipótesis en torno al carácter simbólico de la configuración y representación del tiempo en el cuadro-ventana albertiano.<hr/>Abstract This paper offers a reading of the renaissance painting according to the principles established by Leon Battista Alberti, one of the first theorists of perspective in painting which Trattato della pittura (1435) define the frame of the painting as “an open window into history”. The concept of history employed by Alberti, which lends itself to many interpretations, is approached from the reflections of Erwin Panofsky about the prospect as “symbolic form”, moving towards a hypothesis about the symbolic nature of the configuration and representation of time in the alberti’s window. <![CDATA[RESEÑA]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000100277&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo ofrece una lectura de la pintura renacentista según los principios establecidos por Leon Battista Alberti, uno de los primeros teóricos de la perspectiva en cuyo Tratado de pintura (1435) se refiere al cuadro como “una ventana abierta a la historia”. El concepto de historia empleado por Alberti, que se presta a numerosas interpretaciones, es abordado a partir de las reflexiones de Erwin Panofsky en torno a la perspectiva como “forma simbólica”, avanzando hacia una hipótesis en torno al carácter simbólico de la configuración y representación del tiempo en el cuadro-ventana albertiano.<hr/>Abstract This paper offers a reading of the renaissance painting according to the principles established by Leon Battista Alberti, one of the first theorists of perspective in painting which Trattato della pittura (1435) define the frame of the painting as “an open window into history”. The concept of history employed by Alberti, which lends itself to many interpretations, is approached from the reflections of Erwin Panofsky about the prospect as “symbolic form”, moving towards a hypothesis about the symbolic nature of the configuration and representation of time in the alberti’s window. <![CDATA[RESEÑA]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000100279&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo ofrece una lectura de la pintura renacentista según los principios establecidos por Leon Battista Alberti, uno de los primeros teóricos de la perspectiva en cuyo Tratado de pintura (1435) se refiere al cuadro como “una ventana abierta a la historia”. El concepto de historia empleado por Alberti, que se presta a numerosas interpretaciones, es abordado a partir de las reflexiones de Erwin Panofsky en torno a la perspectiva como “forma simbólica”, avanzando hacia una hipótesis en torno al carácter simbólico de la configuración y representación del tiempo en el cuadro-ventana albertiano.<hr/>Abstract This paper offers a reading of the renaissance painting according to the principles established by Leon Battista Alberti, one of the first theorists of perspective in painting which Trattato della pittura (1435) define the frame of the painting as “an open window into history”. The concept of history employed by Alberti, which lends itself to many interpretations, is approached from the reflections of Erwin Panofsky about the prospect as “symbolic form”, moving towards a hypothesis about the symbolic nature of the configuration and representation of time in the alberti’s window. <![CDATA[RESEÑA]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000100281&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo ofrece una lectura de la pintura renacentista según los principios establecidos por Leon Battista Alberti, uno de los primeros teóricos de la perspectiva en cuyo Tratado de pintura (1435) se refiere al cuadro como “una ventana abierta a la historia”. El concepto de historia empleado por Alberti, que se presta a numerosas interpretaciones, es abordado a partir de las reflexiones de Erwin Panofsky en torno a la perspectiva como “forma simbólica”, avanzando hacia una hipótesis en torno al carácter simbólico de la configuración y representación del tiempo en el cuadro-ventana albertiano.<hr/>Abstract This paper offers a reading of the renaissance painting according to the principles established by Leon Battista Alberti, one of the first theorists of perspective in painting which Trattato della pittura (1435) define the frame of the painting as “an open window into history”. The concept of history employed by Alberti, which lends itself to many interpretations, is approached from the reflections of Erwin Panofsky about the prospect as “symbolic form”, moving towards a hypothesis about the symbolic nature of the configuration and representation of time in the alberti’s window. <![CDATA[RESEÑA]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012017000100287&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo ofrece una lectura de la pintura renacentista según los principios establecidos por Leon Battista Alberti, uno de los primeros teóricos de la perspectiva en cuyo Tratado de pintura (1435) se refiere al cuadro como “una ventana abierta a la historia”. El concepto de historia empleado por Alberti, que se presta a numerosas interpretaciones, es abordado a partir de las reflexiones de Erwin Panofsky en torno a la perspectiva como “forma simbólica”, avanzando hacia una hipótesis en torno al carácter simbólico de la configuración y representación del tiempo en el cuadro-ventana albertiano.<hr/>Abstract This paper offers a reading of the renaissance painting according to the principles established by Leon Battista Alberti, one of the first theorists of perspective in painting which Trattato della pittura (1435) define the frame of the painting as “an open window into history”. The concept of history employed by Alberti, which lends itself to many interpretations, is approached from the reflections of Erwin Panofsky about the prospect as “symbolic form”, moving towards a hypothesis about the symbolic nature of the configuration and representation of time in the alberti’s window.