Scielo RSS <![CDATA[Alpha (Osorno)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-220120130002&lang=en vol. num. 37 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<b>PRESENTACIÓN</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b><i>The eminence of “disciplinary” detail in</i></b><b> Purén Indómito<i>,</i> Martín Rivas <i>and</i> El Matadero</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Proponemos que ciertos “detalles” (la catálisis, según Barthes) revelan la presencia del poder disciplinario en la esfera del relato moderno. Iniciamos el análisis a partir de algunas unidades descriptivas del Purén Indómito, a las que consideramos antecedentes directos de esa revelación, y concluimos con la novela Martín Rivas y el cuento El matadero. El texto colonial da cuenta detallada de la vida cotidiana en el reino de Chile, cuenta que expresa las estrategias del poder de soberanía, mientras que en los relatos modernos relevará la presencia del poder disciplinario. Así, la presencia de detalles dramáticos en el Purén obedece a lograr la intervención jurídica-moral del monarca en el reino. En cambio, a partir del realismo esos detalles muestran el actuar de los cuerpos a someter y disciplinar, tal y como ocurre en Martín Rivas y El matadero. La estrategia narrativa será entonces sacar a la luz los detalles de las costumbres retrógradas, bárbaras, sucias, de la sociedad latinoamericana para disciplinarlas, limpiarlas y conseguir, así, naciones modernas y productivas.<hr/>Our proposition is that certain “details” (catalysis, according to Barthes) reveal the presence of disciplinary power in the sphere of modern fiction. Our analysis starts with some of the descriptive units of Purén Indómito, which we consider to be a direct precedent for this revelation, and we conclude with the novella, Martín Rivas, and the short story, El matadero. The text dating from the colonial period gives a detailed account of daily life in the kingdom of Chile, describing the strategies of the sovereign power, while the modern stories highlight the presence of disciplinary power. Thus, the purpose of the dramatic details recounted in Purén is to ensure the legal-moral intervention of the monarch in the kingdom. In realist works, on the other hand, these details show the actions of organisations to subject and discipline the people, just as it occurs in Martín Rivas and El matadero. In this case, the narrative strategy is to exhibit the details of the foul, barbarous, reactionary customs of Latin American societies in order to discipline and purify them, and thus transform them into modern, productive nations. <![CDATA[<b><i>Poetry and History in Mezquina Memoria by Antonio Gil</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el artículo proponemos que la novela Mezquina memoria del escritor Antonio Gil actualiza la compleja relación entre poesía e historia que instituye a La Araucana de Alonso de Ercilla como canto épico fundacional. Según esta propuesta de lectura, Mezquina memoria se configura a partir de una hipótesis que constantemente se frustra y que dice relación con la imposibilidad de construir un relato --unitario, un “gran relato”-- sobre la escritura de Ercilla como acto poético creador. De esta manera, la dimensión mitohistórica de la novela da lugar a una lectura crítica de Chile como territorio simbólico.<hr/>In this text we propose that the novel Mezquina memoria, of the writer Antonio Gil, updates the complex relationship between poetry and history that establishes the La Araucana, of Alonso de Ercilla, as a foundational epic. In our proposal for reading, Mezquina memoria is configured from a hypothesis that constantly frustrates and that said relationship with the impossibility of constructing a story --unitary, a “meta recit”-- about the writing of Ercilla as an act of poetic creation. In this way, the mythistorical dimension of the novel, gives rise to a critical reading of Chile as a symbolic territory. <![CDATA[<b>Peoples <i>of sea by Recasens</i></b>: <b><i>Between Ethnography and Literature</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Pueblos de mar. Relatos etnográficos es un libro singular que forma parte de una clase de textos ambivalentes entre la escritura etnográfica y la literatura antropológica, género nuevo en las letras chilenas paralelo a la llamada antropología poética. Esta condición depende de los diversos metatextos que lo conforman en gran parte, tales como el título, subtítulo, prólogo, estructura y especificidades textuales, que reconocen expresamente su plural condición de texto etnográfico y literario. Al mismo tiempo, su narración referencial se mezcla con subjetividad, autorreflexividad y ficcionalidad.<hr/>Peoples of sea. Ethnographic accounts is a unique book that is part of a class of ambivalent textual writings between ethnographic and anthropological literature, a new gendre in Chilean letters parallel to the so-called poetic anthropology. This condition depends on the different metatexts that compriseit, such as title, subtitle, prologue, and specific textual structures, which expressly recognize plural condition of ethnographic and literary text. At the same time, his referential discourse is mixed with subjectivity, self-reflexivity and fictionality. <![CDATA[<b><i>Mythical voices generated at the coal mine’s shade</i></b>: <b><i>semiotics approach</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Análisis de un corpus de textos míticos relatados por exmineros de la zona del carbón de la Región del Biobío (Chile). En primer lugar se observa en los textos seleccionados (casos y leyendas) la memoria sensorial como proceso de actualización psicológica cognitiva y semiótica. En segundo lugar se analizan los discursos míticos desde dos perspectivas: la teoría semiótica de los signos naturales de Umberto Eco y la semiosis de Charles Morris. Finalmente, el trabajo aporta diferencias estructurales entre estas dos superestructuras discursivas orales utilizadas por los informantes: el caso y la leyenda.<hr/>This article is related to the field of oral literature. It is focused on a theoretical and analytical approach in the corpus of mythical texts narrated by former miners from the Coal District of the Bío-Bío Region (Chile). Firstly, sensory memory is found in the texts as a process of updating (cognitive and semiotic psychology). Secondly, the mythical discourses are analyzed from two perspectives: the semiotics theory of natural signs of Umberto Eco and the semiosis of Charles Morris. Finally, this work shows structural differences between these two superstructures used by the informant miners: the case and the legend. <![CDATA[<b><i>The animality</i></b>: <b><i>The figure of misfortune in Büchner’s</i></b><b> Woyzeck</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El ensayo ofrece una lectura de la tragedia Woyzeck, del dramaturgo alemán del siglo XIX Georg Büchner. Se intenta mostrar que la obra de ficción constituye una suerte de antípoda respecto de su fuente de inspiración: el informe psiquiátrico que precipitó la condena del sujeto histórico que da título al drama. En esta perspectiva, se propone como clave de lectura el complejo de variaciones que aporta la obra en torno al tópico o la figura de la animalidad como fuerza neutra, impensable e incontrolable que no solo arrastra al protagonista hacia la desgracia, sino que además opera como principio dinámico de toda la galería de personajes.<hr/>The essay offers a reading of the Woyzeck tragedy, by the XIX century German playwright Georg Büchner. It intends to portray that the fictional work constitutes a sort of antipodes in relation to its source of inspiration: the psychiatric report that precipitated the sentence of the historical subject, which gives the title to the drama. On this point of view, a reading codeis proposed from the set of variations that the play contributes to the subject or the figure of animality. As a neutral, inconceivable, and uncontrollable force, which not only pulls the protagonist towards tragedy, but also functions as a dynamic principle of the complete rangeof characters. <![CDATA[<b><i>Nature and culture</i></b>: <b><i>montaigne in America</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El examen que del Nuevo Mundo llevó a cabo el escritor francés del Renacimiento tardío Michel de Montaigne, en alguno de sus más famosos ensayos, proporcionó un retrato de la condición humana que rompía con el paradigma aristotélico mantenido por, entre muchísimos otros, el humanista español Juan Ginés de Sepúlveda. Montaigne, usando las mismas fuentes que la mayoría de estudiosos escolásticos de su tiempo, se distanció de la dominante visión peripatética (cristianizada a lo largo de Edad Media) del hombre, ofreciendo una perspectiva alternativa que podríamos calificar de radicalmente moderna.<hr/>The review of the New World carried out by the French Renaissance writer Michel de Montaigne in some of his most famous essays provided a picture of human condition that broke with the Aristotelian paradigm held by the Spanish humanist Juan Ginés de Sepúlveda and other authors. Montaigne, using the same texts that most of the scholastic scholars of his time used, takes distance from the dominant peripatetic view of man (christianized during the Middle Ages), showing an alternative perspective that we could qualify as radically Modern. <![CDATA[<b><i>Memory as Fiction</i></b>: <b><i>An Aesthetic of History in Juan José Saer and Germán Espinosa</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo ofrece una aproximación al papel de la historia en los proyectos narrativos de Juan José Saer y Germán Espinosa. Para el caso del primer autor, se plantea un análisis crítico de la novela El entenado, debido a su particular naturaleza metaficcional, así como de algunos de los textos recogidos en su libro de ensayos El concepto de ficción (1997). En lo que respecta a Germán Espinosa, el paralelo será establecido primordialmente a partir de su ensayística, sin olvidar, desde luego, las oportunas reflexiones que sobre la historia y la literatura aparecen contenidas en un notable acervo de entrevistas y en su extenso libro de memorias.<hr/>This article offers an approach to the role of history in the narrative projects of Juan José Saer and Germán Espinosa. In the case of the first author, this article poses a critical analysis of the novel The Step Brother, given its particular metafictional nature, as well as some of the texts compiled in his book of essays The Concept of Fiction (1997). With regard to Germán Espinosa, a parallel will be drawn primarily with his essays, without forgetting, of course, the proper reflections upon history and literature that appear in his remarkable body of extensive interviews and memoirs. <![CDATA[<b><i>Modernity against Nature</i></b>: <b><i>About the aesthetic argument in defense of landscapes and territories (Regarding HidroAysén)</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se propone una aproximación a las significaciones del argumento estético utilizado en defensa de paisajes y territorios naturales ante intervenciones industriales mayores. Se indaga en algunas variables que entran en juego en este argumento, como la representación de y actitudes hacia la naturaleza, el paisaje, los lugares, el territorio, atendiendo a los ambivalentes efectos que tiene o puede tener la apelación a la belleza paisajística: desde su conversión en fetiche estético para beneficio de las elites que tienen recursos para hacer de su relación con la naturaleza experiencias de postal hasta su perfilamiento como un argumento genuinamente crítico, político y ético, contra una modernidad industrial que ha hecho de la naturaleza (y de los lugares y sus habitantes) objetos de uso desechables.<hr/>This article proposes an approach to the meanings behind the aesthetic argument used in defense of natural landscapes and territories facing major industrial interventions. It explores some variables that enter into play in this argument, such as the representations of and the attitudes toward nature, landscape, places, territory, paying particular attention to the ambivalent effects that the invocation of landscape beauty has or can have: from its conversion to aesthetic fetish for the elite who have resources to make of their relation with nature postcard experiences, to its profile as a genuinely critical, political and ethical argument against an industrial modernity that has made of nature (and of places and their inhabitants) disposable objects. <![CDATA[<b><i>Reception of Egaña’s conception of the arts classics (1768-1836)</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El jurista chileno Juan Egaña manifestó en sus acciones y en sus escritos una especial valoración por las expresiones artísticas. Para el autor las normas jurídicas y el arte deben articularse y apuntar a un mismo objetivo. El presente trabajo se orienta a mostrar los fundamentos que permiten afirmar que, en sintonía con las concepciones de Platón, Egaña concibió la pintura, la escultura, la música y la arquitectura al servicio de la organización de la sociedad.<hr/>The chilean attorney Juan Egaña showed in his actions and essays a special interest in artistic expressions. Art and the juridical norms must work together and point to a same objective. This article is oriented to show the essentials that confirm that following ideas of Plato, Egaña conceived painting, sculpture, music and architecture put to the service of the organization of the society. <![CDATA[<b><i>José Miguel Blanco</i></b>: <b><i>a writer of fine arts</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artista chileno José Miguel Blanco tuvo un rol protagónico en la escena cultural del país durante la segunda mitad del siglo XIX. Aparte de su labor escultórica, traducida en una cantidad importante de obras, una buena parte de su quehacer estuvo vinculado con la escritura de arte, lo que se materializó, principalmente, en el periódico El Taller Ilustrado, el primer medio informativo en el país dedicado exclusivamente a temas de arte, que este escultor creó y dirigió por casi cinco años. Desde esa tribuna Blanco promovió información, debates e iniciativas que favorecieron el desarrollo cultural del país. Este escultor es, sin lugar a dudas, el autor más prolífico en la escritura artística chilena de su tiempo.<hr/>The Chilean artist José Miguel Blanco had a protagonic role in the culture scene in the country during the second half of the 19th century. Besides his works of sculpture, reflected in an important quantity of pieces of art, a great part of his work was related to the Artistic Writing, which was materialized, mainly in the newspapers called El Taller Ilustrado, the first informative media in the country dedicated exclusively to the topics of Art, that this sculptor created and managed for almost five years. From this tribune, Blanco promoted information, debates and initiatives that contributed to the development of culture in Chile. The sculptor is, without any doubt, the most prolific author in Chilean Artistic Writing in his time. <![CDATA[<b><i>A methodological model for studying the body in biographic research</i></b>: <b><i>Body Maps</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo teórico se presenta el modelo metodológico de los Mapas Corporales como una estrategia para la producción de conocimientos sobre el cuerpo en investigaciones biográficas. Este modelo aborda la corporeidad como un lugar por el que fluye el trazado de construcciones intersubjetivas que regulan al sujeto, permitiendo textualizar procesos subjetivos que, con las estrategias tradicionales del método biográfico, quedan invisibles, en tanto, lenguajes semiótico-materiales encarnados. A nivel interpretativo se busca la comprensión del orden normativo inscrito en el cuerpo donde se articulan aspectos relativos a procesos psicosexuales y modelos de género anclados en la cultura, como así también, la expresión de transgresiones o disidencias a las ideologías de género vigentes.<hr/>This theoretical paper refers to a methodological model of Body Maps as a strategy to create knowledge on corporeity in bibliographic research. This model approaches the body as a place through which the intersubjective construction path regulating the subject flows, allowing the textualization of subjective processes which, together with the traditional strategies of the bibliographic method, remain invisible as embodied semiotic-material languages. At an interpretational level, the paper deals with understanding the normative order of the body where aspects relative to psychosexual processes and gender models rooted in the culture articulate, along with the expression of transgression to current gender ideologies. <![CDATA[<b><i>Psychoanalysis and Phenomenology about the constitution of the experience of the body</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el presente artículo se abordará, desde una perspectiva fenomenológica, el problema que llevó a Sigmund Freud a transitar desde la fisiología a la psicopatología, terreno en el cual va a dar origen al psicoanálisis. Este problema consiste en la constitución “patológica” de la experiencia del cuerpo. En esta línea se argumentará a favor del papel principal que este asunto juega en el origen del psicoanálisis y se expondrá la manera en que el mismo tema puede ser abordado desde una perspectiva fenomenológica, que trasciende la alternancia entre las aproximaciones fisiológicas y psicológicas.<hr/>From a phenomenological perspective, this article will try to deal with the problematic issue that forced Sigmund Freud to move from the field of physiology to the field of the psycho-pathology, which gave birth to the discipline known as psychoanalysis. These range of problems, deal with the constitution of a “pathologic” experience of the body. On this issue, it will be argued on the essential role it has in the origin of psychoanalysis and it will be shown how this same issue can be understood from a phenomenological perspective, which will transcend the dichotomy between a physiological and psychological approach. <![CDATA[<b><i>Experimenting with excited selves</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo trata de investigar si es posible que se produzca una emoción partiendo solo de su expresión, y no de un estímulo. Para ello se analizarán algunos trabajos de autores como William James, Francisco Alcayde y Vilar o la psicóloga chilena Susana Bloch. Todos ellos han tratado de demostrar que la expresión de una emoción puede conducir al sujeto a experimentarla. Sin embargo, estas tesis cometen el error de abolir el pensamiento del sujeto, otorgándole una especial importancia a la parte física que diferencian de la que podríamos llamar la parte mental.<hr/>This article intends to investigate whether an emotion can be born from their expression, and not of an external stimulus. For this reason, I will analyze some works of authors such as William James, Francisco Alcayde and Vilar and Susana Bloch. All of them have tried to show that the expression of an emotion leads a person to experience that emotion. However, these theories are not correct because they invalidate the thinking of the self, and they give special importance to the physical part which they distinguish from what we might call the mental part. <![CDATA[<b><i>The political production and instrumentalisation of fear in the Christian and Nationalism Conception of the Declaration of Principles of the military Junta</i></b>: <b><i>Chile, 1974</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el presente artículo se analiza la forma en que las elites del régimen cívico-militar, en Declaración de Principios del Gobierno de Chile, generaron un dispositivo de poder discursivo para la producción e instrumentalización de miedo y angustia, en función de sus elementos trascendentes. Por medio del análisis historiográfico y crítico del discurso, y de teorías sobre el miedo y la angustia y sociología de las religiones, se vinculan sus componentes textuales con el contexto de poder en que se produjeron, incluyendo las ideologías, percepciones teológicas y míticas existentes, para establecer cómo se activa discursivamente la “concepción cristiana” y el “nacionalismo” para determinar sociopolíticamente los ritmos del miedo y angustia.<hr/>This article analyses how the civic-military regime’s elite, in the Declaration of Declaration of the Government of Chile, generated a mechanism of discursive power to create and instill fear and anguish. Through an analysis of historical writings and a critical analysis of discourse and theories of fear and anguish and the sociology of religions, we link quotes with the context of power of that historical moment, including the ideologies and existing theological perceptions, to establish how discourse activates “christian ideology” and “nationalism” to bring about, sociopolitically, fear and anguish. <![CDATA[<b>Hell is other people</b>: <b>An approach to the question of the Other in Sartre and Levinas</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en En la obra dramática A puerta cerrada (1944), el filósofo y literato Jean-Paul Sartre plantea la relación interpersonal como plena de conflicto e imposibilidad para llevar a cabalidad los ideales dialógicos. Las conclusiones a las que llega Sartre serán confrontadas con la propuesta del filósofo judío Emmanuel Levinas, con el fin de vislumbrar sus tesis en torno a la alteridad, mostrando cómo, en vez de acuerdos racionales que superen lo diverso y lo engloben en la totalidad, habrá que recibir al Otro y responderle en la trascendencia que exige su infinitud.<hr/>The Philosopher and Writer Jean-Paul Sartre, in the dramatic work No Exit (1944), claims the inter-subjective relationship is full of conflict and that it is impossible to reach the dialogical ideal. We will confront Sartre´s conclusions from the proposal of the jewish philosopher Emmanuel Levinas in order to see his thesis about otherness. We will explain how, instead of some rational agreements that overcome the diversity inside totality, it is necessary to receive the other and respond to him in the transcendence that Infinity requires. <![CDATA[<b><i>Aristotle’s thesis and the biconditional interpretation of conditional statements</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Pfeifer defiende que los seres humanos no interpretan los enunciados condicionales como condicionales materiales, sino como eventos condicionales. Para probarlo, plantea dos experimentos basados en la tesis de Aristóteles y, a partir de los resultados que obtiene, argumenta que es obvio que sus participantes entendieron los enunciados condicionales que se les presentaron como eventos condicionales. No obstante, si tenemos en cuenta el fenómeno de la perfección del condicional y que los enunciados condicionales pueden ser interpretados como bicondicionales, se puede pensar en una explicación alternativa para los resultados de Pfeifer sin necesidad de admitir su tesis relativa a que los enunciados condicionales se interpretan como eventos condicionales. En este trabajo, tratamos de demostrarlo.<hr/>Pfeifer holds that human beings do not interpret conditional statements as material conditionals, but as conditional events. To demonstrate it, he presents two experiments based on Aristotle´s thesis and, from the outcomes he obtained, he argues that it is obvious that his participants understood the conditional statements that were presented as conditional events. However, if we consider that conditional perfection phenomenon and conditional statements can be interpreted as biconditional statements, we can think of an alternative explanation for Pfeifer´s outcomes without admitting his thesis, namely, that conditional statements are interpreted as conditional events. In this paper, I try to prove that. <![CDATA[<b><i>Kamaska, kamarikun and müchulla</i></b>: <b><i>Loaned words and crossroads of meaning in the central and southern andean space</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en A partir del estudio de tres quechuismos vigentes en el habla mapuche williche² evidenciamos la existencia de relaciones interculturales en el horizonte andino. Nuestro análisis se concentra en voces de origen quechua que refieren a instituciones mapuches centrales en términos identitarios, religiosos y sociales. En cada uno de los casos, los préstamos lingüísticos revelan paralelismos culturales preexistentes. El estudio comparativo de los conceptos designados por estas voces y las prácticas culturales asociadas a ellas expone el correlato de sistemas de representaciones simbólicas que se perfilan como variantes de una matriz cosmovisionaria común.<hr/>From the study of three quechuisms in mapuche williche speech, we show the existence of intercultural relations in the Andean horizon. Our analysis focuses on Quechua voices which refer to central identitarian, religious, and social mapuche institutions. In each of the cases, the loaned words reveal preexisting cultural parallels. The comparative study of concepts designated by these voices and cultural practices associated with them exposes the correlation of symbolic representational systems which appear as variants of a common worldview matrix. <![CDATA[<b><i>Linguistic interaction between spanish and mapudungun in a rural bilingual community</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se presenta la dinámica sociolingüística del contacto entre el mapudungun y el castellano de Chile en una comunidad² rural bilingüe mapuche-castellano. Se analiza la interacción lingüística entre los códigos en dominios vinculados con la transmisión intergeneracional, ámbitos de uso y eventos comunicativos que ocurren en la comunidad. La información se obtuvo a partir de la aplicación de un cuestionario sociolingüístico dirigido a 20 habitantes de la zona lafkenche de Isla Huapi, IX Región de La Araucanía. Los datos proporcionados permiten describir los procesos interactivos entre ambos códigos y proyectar la formación de una variedad de castellano particular que se habla en estas comunidades. Lo anterior, bajo el marco de referencia propuesto por Godenzzi (2007), quien valida la formación de variedades singulares, las cuales se originan en situaciones de conflictos sociolingüísticos históricos que operan bajo dinámicas de oposición y complementariedad.<hr/>This research exposes the sociolinguistic contact between mapudungun and Spanish of Chile inside of a bilingual rural community mapuche/spanish. We review the linguistic interaction between both codes in sociolinguistics domains related with the intergenerational transmission, the sociolinguistic domains and the communicative events. The information has been extracted from a sociolinguistic questionnaire applied to 20 people living in the lafkenche area of Isla Huapi. The collected data allows us to describe the interactive processes between the codes and to predict the formation of a different type of Spanish spoken in these communities. All of this occurs under the framework suggested by Godenzzi (2007) who validates the formation of particular language varieties, which are created in situations of historical sociolinguistic conflicts characterized by dynamics of opposition and complementarity. <![CDATA[<b><i>Multiculturalism and Interculturalism</i></b>: <b><i>Epistemological Challenges of Schooling in Indigenous Contexts</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200020&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo aborda los conceptos de multiculturalidad, interculturalidad y educación intercultural, como perspectivas teóricas que permiten explicar la dinámica intercultural de la acción educativa y como desafío epistemológico de los conocimientos indígenas en la escolarización. Para ello se realiza un análisis de los elementos teóricos que sustentan estos conceptos; se problematiza la dificultad epistemológica de la educación intercultural, considerando el contexto en que se lleva a cabo, y en consecuencia, se plantea que la dinámica de estos conceptos permite la posibilidad de considerar la interculturalidad tanto para la formación como para la problematización de situaciones interculturales que están en proceso de investigación.<hr/>This article addresses the concepts of multiculturalism, interculturalism and intercultural education as theoretical perspectives to explain the intercultural dynamic of educational activities, and as epistemological challenges to indigenous knowledge in the school context. To examine these concepts we analyze the theoretical foundations which underlie them. We then formulate the epistemological problem of intercultural education, considering the context in which it takes place. Consequently, we argue that it is the dynamic of these concepts which makes it possible to consider interculturalism both in education and in the formulation of the questions posed by the intercultural situations under investigation. <![CDATA[<b><i>Theatricality and Scars in Memory Museums</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200021&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo aborda los conceptos de multiculturalidad, interculturalidad y educación intercultural, como perspectivas teóricas que permiten explicar la dinámica intercultural de la acción educativa y como desafío epistemológico de los conocimientos indígenas en la escolarización. Para ello se realiza un análisis de los elementos teóricos que sustentan estos conceptos; se problematiza la dificultad epistemológica de la educación intercultural, considerando el contexto en que se lleva a cabo, y en consecuencia, se plantea que la dinámica de estos conceptos permite la posibilidad de considerar la interculturalidad tanto para la formación como para la problematización de situaciones interculturales que están en proceso de investigación.<hr/>This article addresses the concepts of multiculturalism, interculturalism and intercultural education as theoretical perspectives to explain the intercultural dynamic of educational activities, and as epistemological challenges to indigenous knowledge in the school context. To examine these concepts we analyze the theoretical foundations which underlie them. We then formulate the epistemological problem of intercultural education, considering the context in which it takes place. Consequently, we argue that it is the dynamic of these concepts which makes it possible to consider interculturalism both in education and in the formulation of the questions posed by the intercultural situations under investigation. <![CDATA[<b>LA CONSTRUCCIÓN DE NARRACIONES POPULARES</b>: <b>UN EJEMPLO DESDE SUS ELEMENTOS SIMBÓLICOS</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200022&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo aborda los conceptos de multiculturalidad, interculturalidad y educación intercultural, como perspectivas teóricas que permiten explicar la dinámica intercultural de la acción educativa y como desafío epistemológico de los conocimientos indígenas en la escolarización. Para ello se realiza un análisis de los elementos teóricos que sustentan estos conceptos; se problematiza la dificultad epistemológica de la educación intercultural, considerando el contexto en que se lleva a cabo, y en consecuencia, se plantea que la dinámica de estos conceptos permite la posibilidad de considerar la interculturalidad tanto para la formación como para la problematización de situaciones interculturales que están en proceso de investigación.<hr/>This article addresses the concepts of multiculturalism, interculturalism and intercultural education as theoretical perspectives to explain the intercultural dynamic of educational activities, and as epistemological challenges to indigenous knowledge in the school context. To examine these concepts we analyze the theoretical foundations which underlie them. We then formulate the epistemological problem of intercultural education, considering the context in which it takes place. Consequently, we argue that it is the dynamic of these concepts which makes it possible to consider interculturalism both in education and in the formulation of the questions posed by the intercultural situations under investigation. <![CDATA[<b>NOTAS PARA LA LECTURA DE <i>METAMORFOSIS</i>, POEMARIO OLVIDADO DE JOAQUÍN EDWARDS BELLO</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200023&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo aborda los conceptos de multiculturalidad, interculturalidad y educación intercultural, como perspectivas teóricas que permiten explicar la dinámica intercultural de la acción educativa y como desafío epistemológico de los conocimientos indígenas en la escolarización. Para ello se realiza un análisis de los elementos teóricos que sustentan estos conceptos; se problematiza la dificultad epistemológica de la educación intercultural, considerando el contexto en que se lleva a cabo, y en consecuencia, se plantea que la dinámica de estos conceptos permite la posibilidad de considerar la interculturalidad tanto para la formación como para la problematización de situaciones interculturales que están en proceso de investigación.<hr/>This article addresses the concepts of multiculturalism, interculturalism and intercultural education as theoretical perspectives to explain the intercultural dynamic of educational activities, and as epistemological challenges to indigenous knowledge in the school context. To examine these concepts we analyze the theoretical foundations which underlie them. We then formulate the epistemological problem of intercultural education, considering the context in which it takes place. Consequently, we argue that it is the dynamic of these concepts which makes it possible to consider interculturalism both in education and in the formulation of the questions posed by the intercultural situations under investigation. <![CDATA[<b><i>Espejo de Brujas</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200024&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo aborda los conceptos de multiculturalidad, interculturalidad y educación intercultural, como perspectivas teóricas que permiten explicar la dinámica intercultural de la acción educativa y como desafío epistemológico de los conocimientos indígenas en la escolarización. Para ello se realiza un análisis de los elementos teóricos que sustentan estos conceptos; se problematiza la dificultad epistemológica de la educación intercultural, considerando el contexto en que se lleva a cabo, y en consecuencia, se plantea que la dinámica de estos conceptos permite la posibilidad de considerar la interculturalidad tanto para la formación como para la problematización de situaciones interculturales que están en proceso de investigación.<hr/>This article addresses the concepts of multiculturalism, interculturalism and intercultural education as theoretical perspectives to explain the intercultural dynamic of educational activities, and as epistemological challenges to indigenous knowledge in the school context. To examine these concepts we analyze the theoretical foundations which underlie them. We then formulate the epistemological problem of intercultural education, considering the context in which it takes place. Consequently, we argue that it is the dynamic of these concepts which makes it possible to consider interculturalism both in education and in the formulation of the questions posed by the intercultural situations under investigation. <![CDATA[<b>El doble veredicto de la piedra</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22012013000200025&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo aborda los conceptos de multiculturalidad, interculturalidad y educación intercultural, como perspectivas teóricas que permiten explicar la dinámica intercultural de la acción educativa y como desafío epistemológico de los conocimientos indígenas en la escolarización. Para ello se realiza un análisis de los elementos teóricos que sustentan estos conceptos; se problematiza la dificultad epistemológica de la educación intercultural, considerando el contexto en que se lleva a cabo, y en consecuencia, se plantea que la dinámica de estos conceptos permite la posibilidad de considerar la interculturalidad tanto para la formación como para la problematización de situaciones interculturales que están en proceso de investigación.<hr/>This article addresses the concepts of multiculturalism, interculturalism and intercultural education as theoretical perspectives to explain the intercultural dynamic of educational activities, and as epistemological challenges to indigenous knowledge in the school context. To examine these concepts we analyze the theoretical foundations which underlie them. We then formulate the epistemological problem of intercultural education, considering the context in which it takes place. Consequently, we argue that it is the dynamic of these concepts which makes it possible to consider interculturalism both in education and in the formulation of the questions posed by the intercultural situations under investigation.