Scielo RSS <![CDATA[Revista signos]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-093420140001&lang=en vol. 47 num. 84 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<b><i>Narrative discourse in first grade children with Specific Language Impairment (SLI)</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-09342014000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las narraciones de los niños con Trastorno Específico del Lenguaje (TEL) pueden estar alteradas y es posible que dichas alteraciones impacten en su desempeño académico. La información con que se cuenta sobre las características del problema narrativo en niños hispanohablantes con TEL es escasa. Por ello, el objetivo del presente trabajo es conocer la estructura y las relaciones semánticas (causales y temporales) de los relatos orales producidos por escolares con TEL de 1º básico. Se trabajó con un grupo de estudio constituido por 20 alumnos con TEL y un grupo control conformado por 19 escolares sin problemas de lenguaje. El promedio de edad de ambos grupos fue 6 años, 7 meses. La elicitación de las narraciones se realizó mediante el recontado de tres cuentos. En los relatos obtenidos se identificaron las categorías estructurales y relaciones semánticas (causales y temporales). Los resultados indicaron que los estudiantes con TEL, al compararlos con el grupo control, presentaban desempeños significativamente inferiores en la estructuración de sus relatos. Además, se encontró un porcentaje relevante de niños con TEL que evidencian déficit en la estructuración de sus narraciones. También se advirtió que utilizaban menos relaciones causales que los niños sin problemas de lenguaje. Sin embargo, la cantidad de relaciones temporales producidas por ambos grupos es similar. Finalmente, se estableció que existía correlación entre los aspectos estructurales y del contenido del discurso narrativo.<hr/>Narrative production in children with Specific Language Impairment (SLI) may be poor, and that deficit could impact their school performance. There is scarce information regarding the features of the narrative deficit in Spanish-speaking children with SLI. Consequently, the aim of this work is to study the structure and the semantic relations (causal and temporal) of the oral narrations produced by first grade children with SLI. Twenty children with an SLI diagnose were recruited, together with 19 children with no language impairment. Mean age for both groups were 6 years, 7 months. Narrative discourse was elicited through the retelling of three stories. Narratives were analyzed for structural categories and semantic relations (causal and temporal relations between the events). Results showed that children with SLI structured their stories poorly when compared to the control group. In addition, a significant percentage of children with SLI showed deficits in the structure of their stories. Moreover, children with SLI used fewer causal relations than the control group. However, the amount of temporal relations was similar in both groups. Finally, a significant correlation between structure and content of narrative discourse was found. <![CDATA[<b>Evaluating types and combinations of multimodal presentations in the retention and transfer of concrete vocabulary in EFL learning</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-09342014000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Although multimodality has been addressed in the educational psychology arena, this study evaluates the effects of presentation modality in the retention and transfer of concrete vocabulary in students of English as a second language. The participants were 104 second year university students belonging to three groups. Group 1 (n=32) was exposed to vocabulary through on screen text and narration (Group TN); group 2 (n=42) was exposed to on screen text, narration and video (Group TNV); and group 3 (n=30) was presented vocabulary via on screen text, narration and still image (Group TNI). All three groups were given a retention test (RT), a transfer test (TT), and a questionnaire to evaluate the type of presentation (TPQ). Results indicate that in the RT there are statistically significant differences among groups (ANOVA), being the TNI group the one that retains more lexical items. In the TT, using the t-student, results show that there are significant differences between groups TNI and TN, being group TNI the one with the highest scores. Results from the TPQ suggest that still images helped more than text and video in vocabulary learning, that actions are better represented through videos than through still images, and that more attention is paid to narration in group TN than in groups TNV and TNI.<hr/>Este estudio es uno de los primeros que evalúa los efectos de la modalidad de presentación, en la retención y la transferencia de vocabulario concreto, en los estudiantes de inglés como segunda lengua. Los participantes fueron 104 estudiantes universitarios de segundo año pertenecientes a tres grupos. El grupo 1 (n = 32) fue expuesto a vocabulario en una presentación con texto en pantalla y narración (Grupo TN); el grupo 2 (n = 42) fue expuesto a texto en pantalla, narración y vídeo (Grupo TNV); y al grupo 3 (n = 30) a texto en pantalla, narración e imagen fija (Grupo TNI). Los tres grupos rindieron una prueba de retención (RT), una de transferencia (TT), y un cuestionario para evaluar el tipo de presentación (TPQ). Los resultados indican que en la RT existen diferencias estadísticamente significativas entre los 3 grupos (ANOVA), siendo el grupo TNI el que más retiene elementos léxicos. En la TT, utilizando la t-student, los resultados muestran diferencias significativas entre los grupos TNI y TN, siendo TNI el grupo que obtiene los mejores resultados. Los resultados del TPQ sugieren que las imágenes fijas ayudan a retener y transferir información de mejor forma. Asimismo, las acciones estarían mejor representadas a través de videos que de imágenes fijas, y que se presta mayor atención a la narración en el grupo TN que en los grupos TNV y TNI. <![CDATA[<b><i>Writing at university</i></b>: <b><i>Object of study, method and discourses</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-09342014000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en La investigación en escritura académica o, más bien, la escritura en las disciplinas plantea hoy en día una serie de interrogantes. Una de ellas es la relación entre objeto de estudio, método y escritura en una disciplina en particular. En este contexto, el objetivo orienta este trabajo es dilucidar el nexo entre objeto de estudio, método y discursos, plasmados en los géneros. Para ello, se indaga en las concepciones que tienen de la escritura académica profesores y estudiantes de los programas de licenciatura en Bioquímica, Matemática, Historia y Arte en una universidad del Honorable Consejo de Rectores de Chile. La metodología utilizada es de carácter cualitativo en la línea de la Teoría Empíricamente Fundada (TEF), que busca, a partir de los datos, relevar las representaciones sociales de los sujetos que participan en la investigación. Los resultados muestran que en Bioquímica, el objeto de estudio es un hecho científico que se somete al método experimental, expresado en un informe o artículo de investigación. En Matemática, el foco está en un sistema formal axiomático para lo cual se aplica, en este caso, el método bourbakiano, lo que deriva en un escrito con un código propio. En Historia, el objeto de estudio está determinado por la temporalidad y el método historiográfico que se materializa principalmente en un ensayo. Finalmente, en Arte, la dificultad estriba en la búsqueda de un objeto de estudio común por la naturaleza de las subdisciplinas que lo componen, la involucración del sujeto escritor y las prácticas interpretativas de la cultura visual que generan diversos géneros discursivos.<hr/>Research on academic writing, or rather, writing in the disciplines, today raises a number of questions. One is the relationship between object of study, method and writing in a particular discipline. In this context, the purpose of this study is to elucidate the link between object of study, method and discourses realized in the genres. To this end, teachers and students’ conceptions about academic writing were investigated in Biochemistry, Mathematics, History, and Arts undergraduate programs at a university belonging to the Honorable Council of University Directors of Chile. Drawing on Grounded Theory, we set out to identify, from data, the social representations of the subjects participating in the research. The results show that in Biochemistry, the object of study is a scientific fact that is subjected to the experimental method, expressed in a report or research paper. In Mathematics, the focus is on a formal axiomatic system for which, in this case, the Bourbaki’s method is applied, resulting in a paper with its own code. In History, the object of study is determined by temporality and mainly by the historical method that is materialized in an essay. Finally, in Arts, the difficulty lies in finding a common object of study, given the nature of the sub-disciplines that comprise it, the involvement of the individual writer and the interpretive practices of the visual culture that generate different discourse genres. <![CDATA[<b><i>Assessment of syntactic awareness</i></b>: <b><i>Effects of plausibility in solving tasks and in its relation to sentence comprehension</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-09342014000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este estudio se presenta una tarea de evaluación de la conciencia sintáctica. La tarea consiste en ordenar frases previamente desordenadas. Las frases se diferencian en longitud (corta-larga), complejidad sintáctica (activa-pasiva, simple-compuesta, coordinada-subordinada) y verosimilitud (la mitad de las oraciones son semánticamente verosímiles y la mitad inverosímiles). Se analiza la información proporcionada por esta tarea en su aplicación a un grupo de 97 estudiantes del tercer ciclo de educación primaria (5º y 6º curso) y se comparan los resultados en función de cada una de las condiciones contempladas, así como del nivel de comprensión de oraciones. Los resultados confirman mayores dificultades cuando el contenido es semánticamente inverosímil, haciendo imprescindible el uso de estrategias de procesamiento sintáctico. Los datos muestran también que si bien la longitud y algunos elementos de complejidad sintáctica muestran efectos significativos sobre los resultados, la introducción de oraciones semánticamente inverosímiles constituye una mayor dificultad de forma generalizada, modulando el efecto producido por las anteriores condiciones. Los datos no revelan diferencias en comprensión entre estudiantes con un perfil lector ‘sintáctico’ y aquellos con perfil ‘semántico’. Finalmente, constatamos que aquellos ítems de la tarea que permiten un procesamiento semántico, se relacionan mejor con la medida de comprensión que los ítems que solo admiten un procesamiento sintáctico. Los resultados sugieren que la tarea aplicada permite obtener información diferenciada en relación a los componentes sintáctico y semántico del lenguaje escrito en procesos de evaluación de la lectura.<hr/>In this study, we present one task to assess syntactic awareness. This task consists in rearranging the word order in a set of sentences. The sentences vary in length (short-long), syntactic complexity (active-passive, simple-compound, coordinated-subordinated) and plausibility (half of the sentences are semantically plausible and the other half are semantically implausible). We analyzed the information provided by this task in its application to a group of 97 primary students, and we compared the results based on each of the conditions and depending on the level of understanding. The results show greater difficulty when the content is semantically implausible, making essential the implementation of syntactic processing skills. The data also show that while some elements of length and syntactic complexity show significant effects on the results, the introduction of semantically implausible sentences overwhelmingly affects task performance, modulating the effect of the aforementioned conditions. The data reveal no differences in comprehension among students who had a syntactic reader profile and those with a semantic reader profile. Finally, we found that those items in the task that allow for semantic processing relate better to the measure of reading comprehension than the items that support only syntactic processing. The results suggest that the designed task allowed to obtain differentiated information about the syntactic and semantic components of written language in the process of reading assessment. <![CDATA[<b><i>Integrating ontologies and supervised methods in the multi-classification of biomedical documents</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-09342014000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta investigación tiene como objetivo analizar y clasificar artículos biomédicos en el ámbito de neurociencias y, en particular, se consideran artículos científicos relacionados con hipoacusia. El proceso de categorización de textos generalmente consta de dos etapas: la primera, consistente en la delimitación de las clases que dividen al tema de nuestro interés, y la segunda, enfocada a la categorización de los textos de interés. En la mayoría de las aplicaciones, la categorización se resuelve basando el modelo en la obtención de clases que se encuentran dispersas, lo cual permite que los algoritmos de categorización existentes tengan buenos resultados dado que entre ellos hay una línea amplia de separación de las clases. El problema radica cuando la evaluación de las clases contiene una línea de separación estrecha entre ellas. En este trabajo se presenta un enfoque diferente al tradicional mediante la integración de dos algoritmos de categorización, el uso de n-gramas de letras para la categorización de clases parcialmente distantes y posteriormente la afinación de la categorización de documentos utilizando los términos de una ontología de dominio. Los resultados obtenidos con este método han sido prometedores.<hr/>This study aims to analyze and categorize biomedical articles from the field of neuroscience, specifically, scientific articles related to hearing loss are considered. The text categorization process usually consists of two stages: the first one consists of the division of the classes that divide the object of study, and the second one is focused on the categorization of the texts which make up our corpus. In most applications, the categorization is solved by basing the models on the obtention of dispersed classes; this allows for existing algorithms of categorization to get good results because there are big lines of separation among the classes. But there are problems when these lines of separation are narrow. This paper presents a different approach by integrating two algorithms of categorization: using n-grams of letters for categorizing distant classes, and later refining the categorization of documents partially, using the terms of a domain ontology related with genes, diseases and syndromes. Promising results were obtained with this method. <![CDATA[<b><i>Knowledge engineering in the legal domain</i></b>: <b><i>The construction of a FunGramKB Satellite Ontology</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-09342014000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Una de las tareas más tediosas en la labor diaria de los profesionales del derecho es la búsqueda de información en el ámbito jurídico. Con el fin de implementar aplicaciones avanzadas del procesamiento del lenguaje natural en este dominio, hemos desarrollado un modelo de representación del conocimiento especializado orientado a la semántica profunda dentro del marco de FunGramKB, una base de conocimiento léxico-conceptual multilingüe de propósito general. Más concretamente, el resultado de esta investigación ha dado como fruto una ontología terminológica sobre derecho penal en el dominio del terrorismo y el crimen organizado transnacional para ser utilizada en sistemas inteligentes que permitan la comprensión automática del discurso legal. El objetivo de este artículo es la descripción de la metodología empleada en el desarrollo de dicha ontología, centrándonos en la descripción de la herramienta que asiste al lingüista en el proceso de adquisición y conceptualización de los términos.<hr/>One of the most time-consuming tasks in the daily work of legal professions is the search for information in the field of law. To implement advanced computer-based applications of natural language processing in this regard, we have developed a model of specialized knowledge representation driven by the deep semantics of FunGramKB, a multilingual general-purpose lexico-conceptual knowledge base. In particular, our research results in a terminological ontology on criminal law in the domain of transnational terrorism and organized crime to be implemented in intelligent systems which aim to understand legal discourse automatically. The objective of this paper is to describe the methodology used in the development of that ontology, focusing on the computerised tool to assist linguists in the process of terminological acquisition and conceptualization.