Scielo RSS <![CDATA[Revista de ciencia política (Santiago)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-090X20170002&lang=es vol. 37 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[Introducción al Anuario Político de América Latina 2016]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2017000200227&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Argentina: el año de Cambiemos]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2017000200231&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo analiza el primer año de gobierno de Mauricio Macri, líder de la coalición Cambiemos. Su victoria en 2015 sobre el candidato del entonces gobernante Frente para la Victoria marcó un giro en la política del país. Presentamos los principales acontecimientos políticos, sociales y económicos, así como las líneas fundamentales del nuevo gobierno en esos campos. Mostramos las tensiones de un proyecto de orientación de centro-derecha con tonalidades refundacionales, sustentado en una visión de modernización gerencial de la política y el Estado y de desregulación económica controlada. Este proyecto debe hacer frente a desequilibrios económicos y a pujas sociales estructurales, además de que debe gobernar con minoría parlamentaria y sin control de la mayor parte de los gobiernos provinciales.<hr/>ABSTRACT This paper analyzes the first year of government of Mauricio Macri, leader of the Cambiemos coalition. His victory in 2015 over the candidate of the incumbent Front for Victory marked a turning point in the country's politics. We present the main political, social and economic events of the year and outline the fundamental positions of the new government in relation to these fields. We show the tensions of this center-right reorientation currently unfolding in Argentina, based on a vision of managerial modernization of politics and the state and controlled economic deregulation. We also explain how this project must deal with economic imbalances and social-structural conflicts, in addition to governing with a parliamentary minority and without control of most of the provincial governments. <![CDATA[Bolivia y la “democracia en transición”: más preguntas que respuestas en 2016]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2017000200255&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT On 21 February 2016, an absolute majority of Bolivian voters (51.3%) voted against a constitutional revision that would clear the way for President Morales to assume a fourth term in office. Evaluating the municipal level change in pro-MAS vote share over previous elections, I find that the pro-government vote share declined most dramatically in traditional MAS electoral strongholds, particularly those with high concentrations of mine workers or indigenous voters. This, along with numerous other challenges to the MAS institutional hegemony, begs larger questions about the future of the MAS as a political coalition, and about Bolivia's “democracy in transition.”<hr/>RESUMEN En el referéndum constitucional del 21 de febrero de 2016, una mayoría absoluta de bolivianos (51,3%) votaron en contra de la propuesta de que postulara el Presidente Evo Morales por una cuarta vez. Investigo a los resultados municipales de esa elección histórica, mostrando que el partido MASista perdió más en sus bastiones electorales, especialmente en aquellos municipales con concentración alta de mineros o población indígena. Ese hecho, juntamente con varios otros desafíos a la hegemonía institucional del MAS, abre nuevas cuestiones sobre la futura política del MAS como coalición política y electoral, y sobre el Estado Plurinacional como una “democracia en transición.” <![CDATA[Impeachment, crisis política y democracia en Brasil]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2017000200281&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The year 2016 was marked by the deepening of the crisis that interrupted two decades of unusual political stability in Brazil. Although it has been the most significant event, Dilma Rousseff's impeachment did little to “stop the bleeding,” as was shown by the subsequent arrest of the former president of the Chamber of Deputies, Eduardo Cunha (PMDB), and the unfolding of Operation Car Wash (Lava Jato). Besides the economic problems, the Brazilian political system also faced a serious crisis of legitimacy: the main parties were put in check, and a period of uncertainty regarding electoral and partisan competition opened up. In this article, we will review the sequence of the events, exploring some of the factors that explain it, and, aware of the fact that we are in the middle of process with an undefined outcome, we would like to take advantage of the opportunity to resume the debate on the performance of Brazilian democracy as well its perspectives.<hr/>RESUMEN El año 2016 estuvo marcado por la profundización de una crisis que interrumpió dos décadas de inusual estabilidad política en Brasil. A pesar de ser el acontecimiento político más significativo del año, el enjuiciamiento de Dilma Rousseff hizo poco para detener el “sangrado,” como lo demostró la posterior detención del ex presidente de la Cámara de Diputados, Eduardo Cunha (PMDB), y el despliegue de la Operación Coche Lavado (LavaJato). Sumado a los problemas económicos latentes en el país, el sistema político brasileño se enfrenta a una grave crisis de legitimidad: los principales partidos están cuestionados lo que facilita un período de incertidumbre en términos de competencia electoral y partidista. En este artículo, revisamos la secuencia de los eventos ocurridos en 2016, explorando algunos de los factores que los explican, conscientes que estamos aún inmersos en un proceso con un resultado indefinido. Aprovechamos esta oportunidad para reanudar el debate sobre el desempeño de la democracia brasileña y sus perspectivas a futuro. <![CDATA[Chile 2016: ¿El nadir de la legitimidad democrática?]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2017000200305&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este artículo argumenta que la legitimidad del sistema político se encuentra en su punto más bajo desde el retorno a la democracia. El 2016 fue el año en el que un presidente recibió la mayor desaprobación, el que registró el mayor ausentismo electoral, el que padeció la mayor desconfianza en los tres poderes del Estado, y el que registró la menor identificación con partidos políticos. La baja legitimidad política del sistema puede relacionarse a causas coyunturales —mala gestión gubernamental y escándalos de corrupción— y subyacentes —desconfianza interpersonal, desapego de la actividad política y élites cerradas— que explican la baja legitimidad. De continuar esta tendencia, esta etapa de baja legitimidad puede transformar el sistema de partidos, favorecer el surgimiento de movimientos y liderazgos populistas, y erosionar la calidad de la democracia chilena.<hr/>ABSTRACT This article argues that the legitimacy of the political system is currently at its lowest point since the return to democracy. Presidential approval ratings dipped to a record low in 2016. The year also saw the highest levels of electoral absenteeism and distrust in the three branches of government, and the lowest levels of identification with political parties. This low legitimacy of the political system can be attributed to cyclical —governmental mismanagement and corruption scandals— and underlying causes —interpersonal mistrust, detachment from the political activity and insulated elites—. If these trends continue, we may witness a transformation of the party system, the emergence of populist movements and leaders, and the erosion of the quality of Chilean democracy. <![CDATA[Colombia: país del año 2016]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2017000200335&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El objetivo de este artículo es reseñar los eventos más importantes del entorno político en Colombia durante 2016. El énfasis de este resumen del año está en los hechos y procesos que condujeron a la firma del acuerdo de paz entre el gobierno de Juan Manuel Santos y las Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia (FARC). La primera sección describe cómo fue el camino hacia la firma del primer acuerdo en agosto, rastrea el proceso de refrendación mediante un plebiscito popular en octubre, y analiza los impactos que tuvo la victoria de quienes se oponían al acuerdo sobre el proceso de negociación y sobre el gobierno mismo. La segunda sección muestra cómo algunas actitudes de confianza ciudadana hacia las instituciones se han deteriorado en los últimos años y relaciona dicho clima de la opinión con el fenómeno de polarización entre los seguidores del expresidente Álvaro Uribe y las demás personas. La tercera sección reseña cómo la economía, durante 2016, sufrió una desaceleración moderada en términos comparativos con el resto de América Latina. En la cuarta parte se analiza la composición del gobierno y su gabinete, y en la quinta se hace una relación de la producción legislativa durante este año. El artículo cierra con unas breves conclusiones sobre cómo el resultado del plebiscito constituyó un golpe anticlimático para el esperado fin del conflicto con la guerrilla más antigua del mundo.<hr/>ABSTRACT This article reviews the most important events in the Colombian political arena during 2016. The focus of this review is on the facts and processes that led to the signature of the peace agreement between the national government led by Juan Manuel Santos and the Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia (FARC). The first section describes the road towards the signing of the first agreement in August, tracks the process of popular ratification of the agreement through a plebiscite in October, and analyzes the impact of the victory of the opposition to the agreement on the peace talks, and on the administration itself. The second section shows how some attitudes related to public trust in institutions have deteriorated in the past few years and states how these attitudes might be related to a sharp polarization between those who follow former president Álvaro Uribe and those who do not. The third section reviews the moderate economic slowdown as compared to other countries in Latin America. In the fourth section I analyze the composition of Santos's cabinet, and in the fifth I show the legislative agenda during the year. The article closes with some brief conclusions on how the plebiscite's results became an anti-climactic blow to the much-awaited end of the conflict with the oldest guerrilla group in the world. <![CDATA[El plebiscito y los desafíos políticos de consolidar la paz negociada en Colombia]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2017000200369&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este artículo analiza los pormenores del proceso de paz entre el gobierno colombiano y las FARC durante el 2016, con énfasis en el antes y el después del plebiscito por la paz. Colombia y el mundo se sorprendieron cuando el No (rechazo a los acuerdos) superó al Sí (apoyo) por un muy estrecho margen. ¿Cómo entender este resultado? Es necesario ubicarse en la intersección de lo estructural con lo político para comprender lo sucedido. Primero, resalto la importancia de algunas características sociodemográficas que emergen de los análisis de la votación a nivel municipal. Conecto estos patrones estructurales con la dinámica de la campaña política previa a la votación. Finalmente, discuto las implicaciones políticas del plebiscito y los desafíos que impuso a la implementación de los acuerdos.<hr/>ABSTRACT This article analyzes key moments of the peace process between the Colombian government and the FARC during 2016. Colombia and the world were shocked when voters narrowly rejected the peace accords in a national plebiscite. What explains these electoral results? I argue that it is necessary to incorporate structural and political elements into our efforts to understand what happened in October of 2016. I emphasize the importance of sociodemographic patterns at the municipal level and connect these with the dynamics of the political campaign leading up to the vote. In the last section I discuss the political implications of the plebiscite and the challenges that it entails for the implementation of the peace accords. <![CDATA[Costa Rica: La tercera no fue la vencida, fracaso de la reforma fiscal de Luis Guillermo Solís]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2017000200389&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La política costarricense durante 2016 fue dominada por el debate y eventual fracaso de las reformas tributarias promovidas por la administración Solís. Este fracaso es emblemático de una crisis de gobernabilidad más generalizada, marcada por crecientes niveles de fragmentación y polarización partidaria que hacen cada vez más difícil forjar acuerdos sobre temas nacionales de transcendencia. Las elecciones programadas para febrero 2018 dominarán la política durante 2017.<hr/>ABSTRACT Costa Rican politics in 2016 were dominated by the debate and eventual failure of a tax reform proposed by the Solís administration. This failure is emblematic of a wider political crisis marked by growing levels of partisan fragmentation and polarization that have made it increasingly difficult to forge cross-partisan agreements on major national policy issues. Elections scheduled for February 2018 are expected to dominate politics during 2017. <![CDATA[Ecuador: Una década de correísmo]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2017000200413&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El 2016 fue un año complejo para el Ecuador. En el frente económico, el país cayó oficialmente en recesión. El terremoto de abril de ese año agudizó la emergencia económica. En el plano político, la popularidad presidencial entró en declive por el impacto de la recesión. En este contexto dio inicio la campaña electoral para fijar la sucesión de Rafael Correa: el oficialismo barajó varias opciones para definir su candidato presidencial y la oposición no forjó una candidatura unitaria. A partir del cambio inminente de mando, se anticiparon algunas evaluaciones preliminares del legado de Correa. El artículo hace notar el híperpresidencialismo ecuatoriano —tanto en su diseño institucional como en su práctica autoritaria— así como el deterioro de la calidad de la democracia y su legitimidad.<hr/>ABSTRACT In many respects, 2016 was a complex year for Ecuador. On the economic front, the country officially fell into recession. The earthquake that took place in April exacerbated the economic emergency. In the political realm, presidential approval declined due to the recession. In this context, the electoral campaign for the succession of Rafael Correa started: pro-government forces considered several options for their presidential bid and the opposition did not forge a united candidacy. Considering the imminent presidential change, some initial assessments of Correa's tenure were anticipated. This article highlights Ecuadorian hyper-presidentialism —both in its institutional design and in its authoritarian practice— as well as the deterioration of the quality of democracy and its legitimacy. <![CDATA[El Salvador: un país lejos de la paz]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2017000200449&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT El Salvador continues to struggle with elevated levels of criminal violence perpetrated by street gangs, drug trafficking organizations, members of the security forces, and other criminal groups. The Attorney General's Office and courts have taken some positive steps towards tackling impunity for current and civil war-era crimes. However, a history of corruption and favoritism within those institutions continues to undermine citizens' faith in the legitimacy of their actions. Finally, El Salvador confronts a challenging road ahead characterized by uncertainty over the implications of an overturned amnesty law, low rates of economic growth, and a new U.S. president in the White House.<hr/>RESUMEN El Salvador sigue luchando con altos niveles de violencia criminal perpetrada por maras, las organizaciones narcotraficantes, miembros de las fuerzas de seguridad, y otros grupos delictivos. La Oficina de la Fiscalía General de la República y los tribunales han tomado algunas medidas positivas hacia la lucha contra la impunidad para la corriente y los crímenes de la época de la guerra civil. Sin embargo, una historia de corrupción y favoritismo dentro de esas instituciones siguen a socavar la fe de los ciudadanos en la legitimidad de sus acciones. Por último, El Salvador enfrenta un camino difícil por delante caracterizado por incertidumbre sobre las consecuencias de una ley de amnistía volcada, las bajas tasas de crecimiento económico y un nuevo presidente en la Casa Blanca de los Estados Unidos. <![CDATA[Guatemala: la lucha por la rendición de cuentas y el Estado de derecho]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2017000200471&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT Guatemala's political system has been shaken by corruption scandals over the past two years. In large part, the country's political system has been consumed by efforts to fight impunity for corruption and human rights abuses. In 2015 voters elected Jimmy Morales to the presidency on an anti-corruption platform, hopeful for change from a political outsider. Throughout 2016 some advances were achieved in the fight against corruption, and prosecutors won several high-profile convictions for human rights violations that occurred during the country's civil war. But organized criminal networks continued to operate in the country, posing serious challenges to the rule of law, and both the Morales administration and the new Congress displayed some of the same shortcomings as previous governments.<hr/>RESUMEN Durante los últimos dos años, el sistema político guatemalteco ha sido sacudido por escándalos de corrupción. En gran parte, el sistema político ha centrado sus esfuerzos por combatir la impunidad, la corrupción y los abusos contra los derechos humanos. En 2015 los votantes eligieron a Jimmy Morales como presidente. Con una promesa anticorrupción, Morales se presentó como un “outsider” que puede implementar un cambio. A través de 2016 se lograron algunos avances en la lucha contra la corrupción y los fiscales ganaron varias condenas de alto perfil por violaciones de derechos humanos ocurridas durante la guerra civil del país. Sin embargo, las redes de crimen organizado continuaron operando en el país, planteando graves desafíos al Estado de derecho. Ante estos retos, la administración de Morales y el nuevo Congreso mostraron deficiencias similares a las presentadas por gobiernos anteriores. <![CDATA[México 2016: El declive de la confianza institucional]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2017000200493&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El balance del 2016 para México es de saldo negativo: no solo las condiciones nacionales de violencia y descontento social siguieron empeorando sino que una coyuntura internacional particular —caracterizada por una situación económica volátil con el precio del petróleo y el valor del peso por los suelos y unas elecciones presidenciales norteamericanas que culminaron con Donald Trump como ganador— hicieron que el año registrara cifras sin precedentes de impopularidad presidencial, corrupción generalizada y falta de legitimidad en todos los niveles de gobierno y en la democracia misma.<hr/>ABSTRACT Mexico finished 2016 in worse shape than it started: not only did national indicators worsen, mainly in terms of violence and social unrest, but the country also faced an increasingly hostile international climate characterized by a volatile economy with low oil prices, a depreciating peso, and the victory of Donald Trump in the US presidential elections. Consequently, the year ended with presidential approval ratings at an all-time low, widespread and unchecked corruption, and increasing concerns about the government's legitimacy and the future of democracy in Mexico. <![CDATA[Panamá: Democracia bajo la sombra de la corrupción]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2017000200519&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT In 2016 Panama was buffeted by corruption scandals and a decelerating economy, which had negative consequences for the political standing of President Juan Carlos Varela. The “Panama Papers” revealed the underlying pathology in Panama's political and economic system. After a decade of rapid economic growth, Panama's economy showed signs of slowing down. However, the completion of the Panama Canal expansion project provided hope for an economic boost as the waterway was able to service a greater proportion of maritime commercial traffic.<hr/>RESUMEN En el año 2016 Panamá fue azotada por escándalos de corrupción y una economía en desaceleración que tuvo consecuencias negativas en la posición política del Presidente Juan Carlos Varela. Los “Papeles de Panamá” revelaron la patología subyacente en el sistema político y económico de Panamá. Tras una década de rápido crecimiento la economía panameña mostró signos de desaceleración. Sin embargo, la terminación del proyecto de ampliación del Canal de Panamá genera un impulso económico en la medida que la vía marítima puede servir una mayor proporción de tráfico comercial. <![CDATA[Paraguay: la reelección Presidencial y los inicios de la carrera electoral 2018]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2017000200543&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este artículo analiza la coyuntura paraguaya a lo largo del año 2016, centrándose en tres dimensiones principales: la económica, la social y la política. Con respecto a la economía, se presenta un panorama general de los principales resultados económicos del año, la política fiscal aplicada y la política de inversiones desarrollada, teniendo como base un creciente endeudamiento público mediante la emisión de bonos. En lo social, se coloca el énfasis en las principales movilizaciones sociales, presentando a los principales actores y sus demandas. Finalmente, el artículo analiza la coyuntura política paraguaya en 2016, signada por las disputas suscitadas en torno al proyecto de incorporar la reelección presidencial al sistema político, de cara a las próximas elecciones presidenciales de 2018.<hr/>ABSTRACT The article analyzes the Paraguayan situation throughout 2016, focusing on economic, social and political dimensions. In relation to the economy, it presents an overview of the year's main economic results, applied fiscal policy and the development investment policy that has financed a growing public debt through the issuance of government bonds. With respect to the social sphere, emphasis is placed on the main social mobilizations, presenting the main social actors and their demands. Finally, the article analyzes the Paraguayan political situation in 2016, marked by disputes about the project of incorporating presidential reelection into the Paraguayan political system in the face of the upcoming presidential elections of 2018. <![CDATA[Perú 2016: continuidad y cambio en un año electoral]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2017000200563&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT As an electoral year, 2016 confirmed the endurance of neoliberal economic models and democratic procedures in Peru. The election of Pedro Pablo Kuczynski, popularly known as PPK, points to another year of the "automatic pilot" mode from the right, with continued neoliberal programs in the context of weak and inefficient institutions. The national elections also illustrate the continued trajectory of peaceful, democratic transfers of power at the national level, evincing the Peruvian electorate's commitment to democratic procedures. Part of this commitment lies in a significant proportion of the population's persistent rejection of Keiko Fujimori as presidential candidate. At the same time, the quality of Peruvian democracy remains moderately low, due to a variety of factors including pervasive corruption, weak political parties, problematic state institutions, and inequality. This article outlines many of the patterns that persist despite the changes in leadership that were ushered in after the April and June national elections.<hr/>RESUMEN Como un año electoral, 2016 demostró la resistencia de los modelos económicos neoliberales y los procedimientos democráticos en el Perú. La elección de Pedro Pablo Kuczynski, popularmente conocido como PPK, indica que Perú experimentó un año más del modo “piloto automático" de la derecha, con la continuación de programas neoliberales dentro de un contexto de instituciones débiles e ineficientes. Las elecciones nacionales ilustran también la trayectoria de transferencias pacíficas y democráticas de poder a nivel nacional, evidenciando el compromiso del electorado peruano con los procedimientos democráticos. Parte de este compromiso se basa en un persistente rechazo hacia Keiko Fujimori como candidata presidencial por parte de una significante proporción de la población. Al mismo tiempo, la calidad de la democracia peruana permanece moderadamente baja, debido a una variedad de factores, como la omnipresente corrupción, los débiles partidos políticos, las problemáticas instituciones estatales y los problemas de desigualdad y exclusión social. Este artículo esboza estos patrones que continúan persistiendo a pesar de los cambios en el liderazgo que se introdujeron después de las elecciones de abril y junio. <![CDATA[Uruguay 2016: mayorías parlamentarias en jaque y desafíos de revisión para sostener el modelo]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2017000200589&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este artículo analiza los eventos políticos, económicos, sociales y de economía política ocurridos en Uruguay durante 2016, proveyendo un conjunto de información relevante y consistente con anteriores números de este anuario. El 2016 es un año clave en la política uruguaya dado que una serie de eventos de carácter político y económico ponen en tensión al gobernante Frente Amplio, tal vez por primera vez desde que está en el gobierno. En primer lugar, el Frente Amplio pierde la mayoría parlamentaria en la cámara de diputados, lo que plantea un escenario completamente nuevo para el gobierno. En segundo lugar, el déficit fiscal alcanza un 4% del PIB a diciembre de 2016, siendo el mayor déficit en más de dos décadas. Esto plan-tea un desafío tanto para el gobierno, como para la propia fuerza de izquierda, en términos de acuerdos sobre el programa de gobierno. En tercer lugar, el presidente Vázquez recibe durante 2016 más desaprobaciones a su gestión que aprobaciones, algo inédito desde 2005. En cuarto lugar, el fuerte desprestigio sufrido por la figura del vicepresidente Sendic acrecienta las tensiones políticas dentro de la coalición gobernante. Estamos ante el fin de una luna de miel de dos lustros del Frente Amplio (FA).<hr/>ABSTRACT This article analyzes the political, economic, and social events that occurred in Uruguay in 2016. This was a key year in Uruguayan politics given that a series of political and economic challenges put the ruling Frente Amplio (FA) under real strain, perhaps for the first time since it came to office. First, the Frente Amplio lost its parliamentary majority in the Chamber of Deputies, which created a completely new scenario for the government. Second, the fiscal deficit reached 4% of GDP in December 2016: the largest deficit in more than two decades. This poses a challenge to both the government and its leftist agenda. Third, public approval of President Vaìzquez has declined dramatically, leading to a situation in which more Uruguayans disapprove of their President than support him—something that has not happened since 2005. Finally, the accusations that led Vice-President Sendic to resign increased political tensions within the ruling coalition. This constellation of factors suggests that the extended honeymoon the Frente Amplio had enjoyed is now over. <![CDATA[Venezuela 2016: El año de vivir peligrosamente]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2017000200613&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT This article outlines the deepening political, social and economic crisis facing Venezuela. Overall, we argue that both government and opposition must take responsibility for the present crisis as both have failed to offer coherent policy responses to the problems facing the country. The government has failed to address the crisis with sufficient rigor, and seems more concerned with maintaining power, while the opposition MUD continues to offer the removal of the government as its sole solution to the crisis. Yet its policy proposals are poorly developed and do not offer long-term solutions to the country's problems. Finally, we suggest that the continuation of the Vatican/UNASUR-sponsored dialogue is the best way for Venezuela to advance if it wishes to restore economic and social stability and reduce political tension.<hr/>RESUMEN Este artículo esboza la profundización de la crisis política, social y económica que enfrenta Venezuela. En general, argumentamos que tanto el gobierno como la oposición deben asumir la responsabilidad de la crisis actual, ya que ambos han fracasado en ofrecer respuestas políticas coherentes a los problemas que enfrenta el país. El gobierno no ha logrado abordar la crisis con suficiente rigor, y parece estar más preocupado por mantener el poder, mientras que la oposición MUD sigue ofreciendo la eliminación del gobierno como su única solución a la crisis. Sin embargo, sus propuestas de política están poco desarrolladas y no ofrecen soluciones a largo plazo a los problemas del país. Por último, sugerimos que la continuación del diálogo patrocinado por el Vaticano / UNASUR es la mejor vía para que Venezuela avance si desea restablecer la estabilidad económica y social y reducir la tensión política.