Scielo RSS <![CDATA[Revista de ciencia política (Santiago)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-090X20120001&lang=es vol. 32 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<b>ARGENTINA</b>: <b>DISPERSIÓN DE LA OPOSICIÓN Y EL AUGE DE</b> <b>CRISTINA</b> <b>FERNÁNDEZ DE</b> <b>KlRCHNER</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2012000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los años 2010 y 2011 marcaron un ciclo político en Argentina. Tras la muerte del ex presidente Néstor Kirchner sobrevino la consolidación de Cristina Fernández de Kirchner como líder de cuño propio, desembocando en una victoria electoral abrumadora a fines del 2011. Algunos cambios, operados a nivel institucional, podrían transformar el panorama político de largo plazo. Este trabajo repasa la coyuntura política, económica y social de Argentina durante estos dos años a la luz de las tendencias observadas en años anteriores y de determinantes de más largo plazo. Se repasan los principales cambios institucionales y de políticas públicas, datos del proceso legislativo, tendencias de la opinión pública y resultados electorales.<hr/>A new political cycle characterized the 2010-2011 period in Argentina. The death offormer president Néstor Kirchner was followed by the consolidation of Cristina Kirchner as a leader in her own right, leading to an overwhelming electoral victory in late 2011. Some changes, which occurred at the institutional level, have the potential to transform the political landscape in the long term. This paper reviews the political, economic and social development of Argentina during these two years in light of the trends observed in previous years and longer-term determinants. It reviews the main institutional and policy changes of these years, and highlights the legislative process, public opinion trends, and electoral results. <![CDATA[<b>BOLIVIA</b> <b>2011</b>: <b>GOBERNANDO CON EL CONFLICTO</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2012000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es El año 2011 en Bolivia se caracterizó por ser uno de los años más conflictivos de la gestión del presidente Morales; entre estos conflictos están el gasolinazo, el conflicto por la defensa del TIPNIS y los conflictos sectoriales. En este año por primera vez en la historia se dieron las elecciones para Magistrados del Poder Judicial, elecciones que tuvieron irregularidades desde su inicio. Todos estos hechos afectaron al gobierno que a pesar de todo ha logrado mantener a la mayoría de sus aliados sindicales y logró introducir al sector del empresariado nacional como parte de apoyo a la Agenda Nacional.<hr/>The year 2011 was characterized as one of the most troubled years of the president Morales administration, due to the raise ofprice of the gas-oil or gasolinazo conflict, the defense of the TIPNIS' protected areas, and some other union's conflicts. For thefirst time in the history of Bolivia, elections for judges took place but the process had irregularities since its inception. All these events affected the government; nevertheless it had managed to maintain most of its union allies and was able to gain the support of the national private entrepreneurs to the National Plan. <![CDATA[<b>BRASIL DESPUÉS DE</b> <b>LULA</b>: <b>¿MÁS DE LO MISMO?</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2012000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es El tema de mayor destaque en 2010 fueron las elecciones presidenciales. El éxito de la coalición liderada por el PT debe ser comprendido en un contexto de evaluación positiva del gobierno anterior y de optimismo con respecto al futuro. El análisis del primer año de gestión de Dilma Rousseff muestra que el nuevo gobierno se ha caracterizado más por la continuidad que por la innovación, tanto en términos de los actores que participan del gobierno como en términos de políticas públicas. Este texto argumenta que dicha continuidad es producto de una clara estrategia presidencial, pero también es fruto de un complejo escenario económico y político que dificultó que se hicieran cambios más profundos en 2011.<hr/>"The most prominent issue in Brazilian politics in 2010 was the Presidential election. The sucess of the PT-led coalition should be understood in the context of a positive evaluation of the outgoing administration, and of optimism with respect to the future. The analysis of the first year of Dilma Rousseff's government shows that it has been characterized more by continuity than by innovation, both in terms of the actors that participate in it as well as in terms of the contents of public policies. This article argues that this continuity has resulted not only from a clear Presidential strategy, but also from a complex economic and political scenario, which has made it harder to implement big changes in 2011". <![CDATA[<b>CHILE</b>: <b>EL AÑO EN QUE SALIMOS A LA CALLE</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2012000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo se describen y analizan Ios principales acontecimientos sociales y políticos que marcaron el segundo año de gobierno de Sebastián Piñera. Como veremos, el 2011 estuvo marcado por un aumento significativo de procesos de movilización social que llevaron a la calle la expresión de sus demandas sociales, y que mostraron la incapacidad del gobierno y los partidos políticos en su conjunto de hacer frente a estos nuevos desafíos. Estos acontecimientos y sus consecuencias políticas son indicios de que el sistema político chileno puede estar cambiando, generando un alto grado de incertidumbre respecto a cómo ellos se desarrollarán en el futuro.<hr/>This article describes and analyzes the main social and political events of the second year of Sebastián Piñeras government. The year 2011 showed a significant increase of social mobilization processes, that took to the streets the expression of social demands, showing the government' and political parties' inability to cope with these new challenges. These events and their political consequences are evidence of possible changes in the Chilean political system, producing a high level of uncertainty as to how they will develop in the future. <![CDATA[<b>DE</b> <b>URIBE A</b> <b>SANTOS</b>: <b>CAMBIOS Y CONTINUIDADES DE LA POLÍTICA COLOMBIANA EN</b> <b>2011</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2012000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es El siguiente artículo tiene como objetivo reseñar algunos de los hechos, procesos y decisiones de carácter público que definieron la política nacional colombiana durante 2011. A lo largo del año, el gobierno de Juan Manuel Santos tomó decisiones que reflejaron cambios con respecto a las políticas de su antecesor, Álvaro Uribe. En este documento se hace énfasis en ello. Dada la importancia que adquirieron las elecciones presidenciales y legislativas de 2010, acá se incluye un balance de las mismas. Las siguientes secciones resumen temas sobresalientes de la realidad nacional; resultados electorales de comicios nacionales y locales; cambios institucionales sustantivos; y aspectos que caracterizan a las ramas del poder público.<hr/>This article highlights some of the key events, processes and public policy decisions that have defined Colombian politics throughout 2011. Juan Manuel Santos's government has made decisions that have distanced his administrationfrom his predecessor Alvaro Uribes policies. This document focuses on these differences. It offers an overview of the 2010 presidential and legislative elections given their importance in defining national politics. The following sections summarize highly salient national issues, nationwide and local electoral results, substantial institutional changes, as well as other relevant aspects that characterize Colombian branches of government. <![CDATA[<strong>COSTA RlCA</strong>: <strong>RECONFIGURACIÓN POLÍTICA EN UN CONTEXTO DE GOBIERNO DIVIDIDO</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2012000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es La dinámica sociopolítica de Costa Rica en 2010-2011 se puede resumir en tres grandes áreas. En lo político, la gestión del gobierno ha estado marcada por divisiones internas, una alta rotación de ministros, y un fuerte desgaste en sus relaciones con el Legislativo. En materia económica hay una recuperación moderada y frágil, que se da en medio de la discusión sobre la difícil situación fiscal del país. Y en términos sociales, el panorama general es paradójico: por un lado se consolidan fortalezas en indicadores como esperanza de vida; y altas coberturas educativas y de la seguridad social, pero por el otro, se deterioran aspectos como el aumento en la desigualdad; la criminalidad y las dificultades para ejecutar obra pública.<hr/>Three main features characterize socio-political events in Costa Rica during 2010 and 2011. First, in the political system, internal divisions within the incumbent party and across other parties in Congress, the constant reshuffles in the cabinet under divided government have challenged the new government. S 1'SXSSSSSecond, the economic situation is improving after the most recent crisis, despite weaknesses remains. Finally, in the social realm there is a paradox, on one hand, the traditional human development indicators (life expectancy, education and social security) have improved over time whereas on the other, there have been an increasing trend in social inequality, and crime as well as a worsening in the public capacities to build required infrastructure. <![CDATA[<b>ECUADOR</b> <b>2011</b>: <b>REVOLUCIÓN</b> <b>ClUDADANA, ESTABILIDAD PRESIDENCIAL Y PERSONALISMO POLÍTICO</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2012000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es El gobierno del presidente Rafael Correa ha buscado radicalizar su proyecto de Revolución Ciudadana entre 2010 y 2011. A cinco años del inicio de su mandato, el Presidente continúa teniendo una significativa aprobación ciudadana, que se ha expresado en el Referéndum Constitucional y la Consulta Popular de mayo de 2011. A pesar de ello, tres elementos manifiestan la creciente tensión interna. Primero, la revuelta policial del 30S da cuenta de la reacción de las corporaciones cuando ven amenazados sus privilegios. Segundo, el uso de demandas judiciales contra los periodistas y los medios de comunicación llama la atención sobre los niveles de pluralismo democrático. Tercero, la ruptura interna de la coalición gobiernista, debido a la salida de algunos dirigentes, dificulta la capacidad de Alianza PAIS para conseguir mayorías legislativas que apoyen las reformas que aún faltan implementar por la Revolución Ciudadana.<hr/>President Rafael Correas government has aimed at radicalising its Citizen Revolution project between 2010 and 2011. Five years after his rise to power, the President still enjoys significant levels of popular support, as voiced in the Constitutional Referendum and Plebiscite held in May 2011. However, three elements underline growing internal tensions. Firstly, the 30S police revolt illustrates how corporations react when theyfeel their privileges are at risk. Secondly, the use of legal proceedings against journalists and media groups calls for attention on the levels of democratic pluralism. Thirdly, the internal break-up of the government coalition, on account of the exit of certain leaders, hinders Alianza País' capacity to attain legislative majorities that will in turn support pending Citizen Revolution reforms. <![CDATA[<b>EL</b> <b>SALVADOR</b>: <b>ENTRE EL CONTINUISMO Y LA DESILUSIÓN</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2012000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es 2010 y 2011 han sido particularmente convulsivos para El Salvador. En 2010 Ia crisis institucional y el enfrentamiento entre los poderes Legislativo y Judicial marcaron la agenda. Cuatro magistrados de la Corte Suprema de Justicia fueron considerados en desacato con lo que se considera como el primer órgano del Estado en El Salvador. De no haber sido por fuertes presiones de la sociedad civil, los diputados habrían destituido a los magistrados por haber intervenido en materia electoral, que ellos consideran de su estricta incumbencia. 2011 terminó con la decisión del Presidente de militarizar la seguridad pública. Esto desencadenó una avalancha de renuncias de los miembros de su gabinete de seguridad y enfrentamiento con organismos de derechos humanos locales. Así, se abortó el experimento de impulsar una concepción de izquierda, novedosa para El Salvador, en materia de enfrentamiento de la violencia. De paso, durante estos dos años el desencuentro político entre el presidente Mauricio Funes y su partido el Frente Farabundo Martí para la Liberación Nacional (FMLN) también ha marcado el ritmo de la vida política.<hr/>2010 and 2011 have been two convulsive years for El Salvador. In 2010 the institutional crisis and confrontation between the Legislative and Judicial Organs were the most salient political events. Four Judgesfrom the Constitutional Court were considered in contempt with the Legislative, which is considered in El Salvador as thefirst Organ of the State. Had it not beenfor intense pressures from organized actors in the Civil Society, the deputies would have dismissed the judges, for having dared to decide in electoral matters, consider to be the sole responsibility ofthe legislators. 2011 ended with the president's decision to put the military in charge ofpublic security. This decision triggered an avalanche of resignationfrom members of his security cabinet and harsh criticism of the local human rights organizations. In 2011 the experiment to promote a leftist and new concept to curb violence in El Salvador was aborted. During these two years clashes between the President, Mauricio Funes and its party Frente Farabundo Martí para la Liberación Nacional (FMLN) have kept attention of observers. <![CDATA[<b>ESCENARIOS DE FRAGILIDAD POLÍTICA, BALANCE POLÍTICO</b>: <b>GUATEMALA</b> <b>2010-2011</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2012000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es En 2010 y 2011, la democracia guatemalteca experimentó procesos en que dificultaron la gobernabilidad. Ambos años representaron la segunda parte del gobierno presidido por el Ingeniero Álvaro Colom. La expectativa inicial del gobierno de supuesta orientación socialdemócrata pasó a rápido debilitamiento. Los programas sociales, inicialmente la punta de lanza de su gestión, dieron paso a su uso clientelar. El interés de la ex primera dama en participar en las elecciones de finales de 2011 y el posterior "divorcio presidencial" supuso un mayor grado de desgaste y pérdida de credibilidad del gobierno. El adelanto del proceso electoral, la debilidad del Tribunal Supremo Electoral TSE, la continuidad del frágil sistema de partidos políticos, el excesivo y opaco financiamiento privado electoral vinculado, en gran parte, al crimen organizado, generaron un proceso electoral paradigmático. Las opciones partidarias representaron un espectro reducido, conservador y dominado por opciones autoritarias. A nivel económico, a pesar de que el país no estuvo afectado por los efectos de la crisis económica mundial, el debilitamiento en el manejo de las finanzas públicas, el aumento de la deuda pública a niveles nunca antes conocidos y las consecuencias de la serie de desastres naturales ocurridos anualmente como consecuencia del cambio climático, generaron un escenario complejo con serias consecuencias para los siguientes gobiernos. Los niveles de criminalidad y violencia se mantuvieron altos, solo por debajo de Honduras y El Salvador. La presencia de las redes del crimen organizado y en particular del narcotráfico se generalizaron por todo el país. Las elecciones 2011 se desarrollaron en un clima de debilidad de la institucionalidad electoral, altos niveles de violencia electoral y una lucha entre carteles por el control territorial, destacando el avance de los Zetas.<hr/>In 2010 and 2011, the Guatemalan democracy experienced processes which hampered governance. Both years accounted for the second part of the Government headed by the engineer Álvaro Colom. The initial expectation of alleged Government guidance became its rapid weakening. Social programs, the initial strategy of his management, led to a patronage. The interest of the presidents Colom ex wife in participating in elections in late 2011 and the subsequent "presidential divorce" meant a greater degree of wear and loss of credibility of the Government. The advancement of the electoral process, the weakness of the Supreme Electoral Court (Tribunal Supremo Electoral), the continuity of thefragile system, ofpolitical parties, excessive and opaque private campaign financing linked to organized crime, sparked a paradigmatic electoral process. Political Parties choices represented a reduced spectrum, conservative and dominated by authoritarian options. In a economic level, although the country was not affected by the effects of the global economic crisis, the weakening in the management of public finances, the increase in the public debt to levels never before known and the consequences of the series of natural disasters that occurred annually as a result of climate change, generated a complex scenario with serious consequences to the following Governments. Levels ofcrime and violence remained high in Guatemala, just below Honduras and El Salvador. The presence oforganized crime and in particular drug trafficking networks was even throughout the country. The 2011 were held in a climate ofweak electoral institutions, high levels ofelectoral violence and a struggle between cartels for territorial control, highlighting the advance of los Zeta organized crime group. <![CDATA[<b>MÉXICO 2010-2011</b>: <b>LOS ÚLTIMOS AÑOS</b> <b>DE UNA GESTIÓN CUESTIONADA</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2012000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente artículo describe los eventos políticos y económicos más relevantes ocurridos en México durante los años de 2010 y 2011. Durante estos años la economía mostró signos de recuperación, tras la recesión de 2009, pero la violencia continuó su incremento, en parte como resultado de la política de combate al crimen organizado. El gobierno intentó, sin éxito, impulsar una reforma del sistema político. En el terreno electoral, el PRI fue el partido con mejor desempeño en las elecciones locales, al mismo tiempo que su candidato a la presidencia aparece en las encuestas como favorito.<hr/>This essay describes the most relevant economic and political events that transpired during the years 2010 and 2011. During those years the economy showed some signs of recovery following the recession of 2009. However, violent activities continued to grow, in part as a result of the policies involved in the "war" against organized crime. The government tried unsuccessfully, to push for reforms of the political system. In the electoral terrain, the PRI had the best performance in local elections, while its presidential candidate is leading in public opinion polls. <![CDATA[<b>NlCARAGUA</b>: <b>DEMOCRACIA ELECTORAL SIN CONSENSO SOCIAL</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2012000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es La vida política de Nicaragua en el 2011 giró alrededor de las elecciones generales de noviembre, en las que se debatió la suerte del proyecto "cristiano, socialista y solidario" del Frente Sandinista de Liberación Nacional (FSLN) liderado por Daniel Ortega. Triunfó Ortega con un amplio margen, en medio de acusaciones de fraude. En realidad, el FSLN pasó por encima de la Constitución y las normas que rigen el proceso electoral para alcanzar su contundente victoria. Una explicación de la victoria de Ortega, sin embargo, también debe considerar las enormes debilidades de la oposición que no logró articular un discurso y una visión social congruentes con las necesidades del país. Ortega, por el contrario, logró capturar la imaginación de millones de nicaragüenses que se debaten en la pobreza.<hr/>The political life of Nicaragua in 2011 revolved around the November elections and, more specifically, around the future of the "Christian and socialist project of social solidarity" promoted and defended by the FSLN, led by Daniel Ortega. The FSLN won a landslide re-election amid accusations of electoral fraud. In fact, the FSLN manipulated the law, the institutions of the country and the electoral process to ensure its powerful victory. An explanation of the Sandinista victory, however, has to take into consideration the opposition parties inability to articulate a discourse and a vision of society congruent with the needs and aspirations of the Nicaraguan poor. The FSLN, on the other hand, was able to capture the imagination of this sector of Nicaraguan society. <![CDATA[<b>PARAGUAY</b>: <b>CRECIMIENTO ECONÓMICO, CONFLICTO SOCIAL E INCERTIDUMBRE POLÍTICA</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2012000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente trabajo analiza la coyuntura paraguaya centrándose en tres dimensiones principales. La primera es la económica. Se resalta la altísima tasa de crecimiento alcanzada después de la crisis de 2008, la estabilidad de precios, el buen manejo fiscal, el alto nivel de reservas, el bajo grado de endeudamiento y, en general, las buenas perspectivas económicas. La segunda dimensión es la social. En este plano se examinan tres conjuntos de problemas. En primer lugar se enfatiza la escasa capacidad de generación de empleos de una economía excesivamente dependiente de los agronegocios, especialmente la soja y la carne. En segundo lugar se constata que a pesar de haberse realizado ingentes inversiones en programas sociales los niveles de pobreza no han disminuido y la distribución de los ingresos ha empeorado. Finalmente, se discute la problemática del acceso a la tierra y se concluye que, lamentablemente, a pesar de haber sido esta la bandera insignia de la campaña de Lugo, casi cuatro años después de su asunción hay muy poco en su haber. La tercera dimensión, la política, analiza la lógica del gobierno y la oposición a medida que ambas se preparan para la contienda presidencial del 21 de abril de 2013. Se observa que el proceso que comenzó en el gobierno con inmensas dificultades y graves errores, se encuentra sin embargo encaminándose mejor. En contraste, el panorama en el Partido Colorado, que parecía claro un año atrás, se ve cada vez más incierto.<hr/>This article analyzes the Paraguayan situationfocusing on three key dimensions. Thefirst is the economic one. The article underlines the very high rates ofgrowth achieved after the 2008 crisis, the low level of inflation, the solid management of thefiscal variables, the high level of reserves, the low debt ratio, and, in general, the very good economic prospects. The second dimension is the social one. Three sets of problems are examined. First, the article notes the very weak job creation capability of an economy excessively dependent on agribusiness, especially soybeans and meat. Second, it stresses the fact that in spite of large-scale investment in social policies poverty levels remain high and income distribution has worsened. Finally it discusses the problem of access to arable land for peasants and it notes that, unfortunately, in spite of having been the most emblematic point of its platform, after almost four years the government has little progress to show. The third dimension, the political one, analyzes the government and the opposition as they prepared for the upcoming general elections scheduled for April 21, 2013 It notes that while the Government began in apparent disarray and making serious mistakes, things appear to be taken a better turn. Conversely, the panorama in the Colorado party that began as all clear, said, and done, has begun to unravel. <![CDATA[<b>PERÚ</b> <b>2011</b>: <b>CONTINUIDADES Y CAMBIOS EN LA POLÍTICA SIN PARTIDOS</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2012000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es La elección de Ollanta Humala en mayo del 2011 hizo pensar que este año podrían darse cambios sustanciales en la política peruana. Si bien en el 2011 el Perú sí experimentó cambios políticos que dejan algunas preguntas abiertas sobre el futuro, la imagen que presentamos en este reporte es fundamentalmente una de continuidad, tanto en la forma de hacer política como en los factores que afectan la misma. En este reporte nos centramos en la política peruana en el 2011, aunque en algunos casos que lo ameriten revisamos eventos del 2010. Resaltamos aquellos aspectos que creemos hacen interesante al caso peruano desde una perspectiva comparada.<hr/>The election of Ollanta Humala in May 2011 made some observers speculate that this year could signal substantial changes in Peruvian politics. Even ifPeru did witness some political changes that did leave questions open about possiblefuture change, the image presented in this report is fundamentally one of continuity, both in the way in which politics is conducted as well as in thefactors that affect politics. While this reportfocuses on Peruvian politics during 2011, it reviews some cases from 2010 that deserve attention as well. Those aspects that make the Peruvian case interesting from a comparative perspective are highlighted throughout. <![CDATA[<b>URUGUAY</b>: <b>¿DÓNDE ESTÁ EL PILOTO?</b> <b>A</b> <b>DOS AÑOS DE GOBIERNO DEL PRESIDENTE</b> <b>MUJICA</b> <b>(2010-2011)</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2012000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo analiza Ia coyuntura política de Uruguay durante 2010 y 2011. Para ello, el trabajo se divide en cinco secciones. La primera repasa el contexto macroeconómico de mediano plazo, así como algunos indicadores vinculados a la pobreza y la distribución del ingreso. La segunda sección se centra en la asunción del nuevo gobierno electo en las elecciones nacionales de 2009. En particular, esta sección describe y analiza la elaboración de la agenda del nuevo gobierno liderado por el presidente José Mujica, la definición de un nuevo gabinete y la búsqueda de acuerdos interpartidarios para el establecimiento de consensos de larga duración en algunas áreas de política pública definidas por el propio Presidente. Todo ello, en el marco de un análisis sistemático sobre la forma en que el Presidente gestiona la agenda de gobierno dentro y fuera de su partido, así como adentro del gabinete y en interacción con el Poder Legislativo. Precisamente, la tercera sección está dedicada a la actividad del Poder Legislativo y en particular a la forma en que el cartel legislativo del gobierno opera la agenda prioritaria del Ejecutivo. La cuarta sección repasa brevemente la realización de elecciones municipales, luego de constituirse en la única innovación político-institucional desde la reforma constitucional de 1996. La quinta sección repasa los asuntos principales del bienio y concluye.<hr/>This article analyzes the Uruguayan political juncture during 2010-2011. To that end, the paper is divided in five sections. Section one reviews the medium term economic context as well as some indicators related to poverty and income distribution. Section two focuses on the new elected government in 2009. In particular, this section describes and analyzes the agenda setting process defined by president Mujica, the new cabinet appointments and the first steps to achieve multiparty agreements on a set ofpolicy areas defined by the president's agenda. We review these processes, by exploring the way in which president Mujica leads his own agenda and interacts within and outside his own party and the legislature to endorse his policy proposals. Section three focuses on the Legislative branch and the way in which the Executive is able to cartelize the agenda by sponsoring and endorsing legislation. Sectionfour briefly reviews the subnational elections held in 2010, after performing the only institutional innovation since the constitutional reform in 1996. Section five reviews and concludes with the main issues covered during 2010 and 2011. <![CDATA[<b>VENEZUELA</b> <b>2010-2011</b>: <b>POLARIZACIÓN Y RADICALIZACIÓN DEL PROYECTO SOCIALISTA</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2012000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es En Venezuela el bienio de 2010 y 2011 se caracterizó por una polarización política y social y la radicalización continua del gobierno socialista de Hugo Chávez Frías, con la gecución de nuevas leyes, oficialmente para expandir y profundizar la democracia participativa y radical. Paralelamente, también se manifestó el retorno de la oposición política a partir de las elecciones parlamentarias de 2010. En el 2011, la crisis interna ya existente dentro del chavismo se acentuó con la enfermedad del presidente Chávez y los aspectos de incertidumbre en cuanto al liderazgo de un movimiento político que hasta la fecha se ha caracterizado por un alto grado de personalismo y poder concentrado en el Presidente. En el campo social, el gobierno ha mantenido sus políticas progresistas/asistencialistas de diferentes Misiones sociales del Estado, especialmente a partir del 2011 para confrontar la escasez habitacional. En 2011 igualmente se puede observar el inicio de la precampaña electoral para las presidenciales del 2012. En el presente estudio se ofrece un resumen político de Venezuela en 2010 y 2011 y habrá un enfoque analítico particular en las elecciones parlamentarias de 2010, así como en las tensiones entre dos modelos democráticos: uno liberal representativo y otro más radical y participativo. De este ultimo modelo, habrá un énfasis especial en la evolución de los consejos comunales y sus implicaciones para la democracia.<hr/>Theyears of2010 and 2011 were characterized by political and social polarization and similarly by a radicalization of the socialist government of Hugo Chávez Frías, with the establishment of new laws to expand the model of radical participatory democracy. The period however also witnessed the return of the opposition to the National Assembly in 2010. In 2011, the already existing crisis within the chavismo was hit by the health problems of the President, which added to uncertainty regarding the leadership ofa movement that hitherto has been characterized by a high degree of personalism and power concentration in Chávez. In the social field, the government has maintained its progressive (and/or paternalist) policies ofdifferent State Social Missions (Misiones), since 2011 mainly to confront housing shortages. Already in 2011, the beginning of a pre-campaign before the presidential elections of 2012 can be observed. This study provides a political summary of Venezuela in 2010 and 2011, and there will be special analytical attention paid to the parliamentary elections of 2010, and -particularly- the tensions between two different democratic schemes: a liberal representative model and a more radical and participatory type of democracy. As for the second type there will be special attention to the Community Councils and their implications for Venezuelan democracy. <![CDATA[George Kateb, <i>Dignidad Humana</i>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2012000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es En Venezuela el bienio de 2010 y 2011 se caracterizó por una polarización política y social y la radicalización continua del gobierno socialista de Hugo Chávez Frías, con la gecución de nuevas leyes, oficialmente para expandir y profundizar la democracia participativa y radical. Paralelamente, también se manifestó el retorno de la oposición política a partir de las elecciones parlamentarias de 2010. En el 2011, la crisis interna ya existente dentro del chavismo se acentuó con la enfermedad del presidente Chávez y los aspectos de incertidumbre en cuanto al liderazgo de un movimiento político que hasta la fecha se ha caracterizado por un alto grado de personalismo y poder concentrado en el Presidente. En el campo social, el gobierno ha mantenido sus políticas progresistas/asistencialistas de diferentes Misiones sociales del Estado, especialmente a partir del 2011 para confrontar la escasez habitacional. En 2011 igualmente se puede observar el inicio de la precampaña electoral para las presidenciales del 2012. En el presente estudio se ofrece un resumen político de Venezuela en 2010 y 2011 y habrá un enfoque analítico particular en las elecciones parlamentarias de 2010, así como en las tensiones entre dos modelos democráticos: uno liberal representativo y otro más radical y participativo. De este ultimo modelo, habrá un énfasis especial en la evolución de los consejos comunales y sus implicaciones para la democracia.<hr/>Theyears of2010 and 2011 were characterized by political and social polarization and similarly by a radicalization of the socialist government of Hugo Chávez Frías, with the establishment of new laws to expand the model of radical participatory democracy. The period however also witnessed the return of the opposition to the National Assembly in 2010. In 2011, the already existing crisis within the chavismo was hit by the health problems of the President, which added to uncertainty regarding the leadership ofa movement that hitherto has been characterized by a high degree of personalism and power concentration in Chávez. In the social field, the government has maintained its progressive (and/or paternalist) policies ofdifferent State Social Missions (Misiones), since 2011 mainly to confront housing shortages. Already in 2011, the beginning of a pre-campaign before the presidential elections of 2012 can be observed. This study provides a political summary of Venezuela in 2010 and 2011, and there will be special analytical attention paid to the parliamentary elections of 2010, and -particularly- the tensions between two different democratic schemes: a liberal representative model and a more radical and participatory type of democracy. As for the second type there will be special attention to the Community Councils and their implications for Venezuelan democracy.