Scielo RSS <![CDATA[Revista de ciencia política (Santiago)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-090X20140003&lang=pt vol. 34 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<strong><i>Presidential control of the legislative agenda in Latin America</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2014000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo analiza bajo qué condiciones los presidentes logran dominar la agenda legislativa. Para abordar esta cuestión analizamos los períodos gubernamentales de 30 presidentes latinoamericanos, desarrollando un análisis cualitativo comparativo (QCA). El análisis destaca que la combinación de un diseño institucional favorable y una división del Congreso en bloques ideológicos diferenciados favorece al poder ejecutivo. Otras dos condiciones, la existencia de una mayoría parlamentaria afín y la ausencia de fragmentación partidaria, se combinan con los elementos anteriores para garantizar el predominio del ejecutivo. Las conclusiones de este estudio comparativo son confirmadas por un análisis estadístico complementario.<hr/>This paper analyzes the conditions under which presidents dominate the legislative agenda. To address this issue we analyze the governmental period of 30 Latin American Presidents, developing a qualitative comparative analysis (QCA). The analysis highlights that the combination of a favorable institutional design and a division of Congress in different ideological blocs favors the Executive branch. Two other conditions, reliance on a parliamentary majority and the absence of party fragmentation, are combined with the above elements to ensure the predominance of the Executive. The findings of this comparative study are confirmed by a supplementary statistical analysis. <![CDATA[<strong><i>The Invincibles</i></strong>: <strong><i>Presidential Reelection and Constitutional Change in Latin America</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2014000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En América Latina se ha observado una tendencia a la modificación de los límites constitucionales para la reelección en aras de ampliar los horizontes temporales de los presidentes en ejercicio. De igual forma existe evidencia que apunta a la relevancia que tiene la ventaja para quienes ejercen la presidencia de ganar las reelecciones en los distintos países. Partiendo de una base de datos de 137 elecciones para 18 países se describe la evolución histórica de los distintos tipos de reelección para los presidentes en América Latina, se reporta su tasa de éxito y se estima si los presidentes que buscan la reelección logran ganar con mayores márgenes frente a sus opositores controlando tanto por variables económicas como institucionales.<hr/>There is a significant trend in Latin America of extending term limits for the presidency in order to allow reelection. There is also evidence that incumbency advantage matters of those presidents seeking reelection in different countries tipically win their electoral bids. Based on a dataset ofl37 elections in 18 countries in Latina America, this paper describes the evolution of different reelection schemes since the transition to democracy, reports the success rates for presidential incumbents and estimates the impact of incumbency on electoral margins controlling for institutional and economic variables. <![CDATA[<strong><i>Presidents' distributive strategies under different contexts of fiscal centralization and party system nationalization</i></strong>: <strong><i>Discretionary transfers during Peronist governments in Argentina</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2014000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se analizan las estrategias distributivas presidenciales en países federales en contextos cambiantes de centralización fiscal y nacionalización del sistema de partidos, mediante el estudio de la distribución de transferencias discrecionales a las provincias argentinas y comparando dos períodos en que presidentes del mismo partido enfrentaron contextos diferentes: 1) descentralización fiscal y nacionalización partidaria durante las presidencias de Carlos Menem; y 2) centralización fiscal y desnacionalización del sistema de partidos durante las presidencias de Néstor Kirchner y Cristina Fernández de Kirchner. El análisis muestra que la distribución obedeció a consideraciones estratégicas, aunque en el primer contexto se premió a los distritos sobrerrepresentados en el Congreso Nacional y, en el segundo, a aquellas provincias cuyos gobernadores pertenecían al mismo partido que el presidente.<hr/>This paper analyzes the distributive strategies of presidents in federal countries under different contexts of fiscal centralization and party system nationalization by studying the allocation of discretionary fiscal transfers to the Argentine provinces and comparing two periods in which presidents from the same political party (Peronist) operated under different contexts: one of fiscal decentralization and party system nationalization during Carlos Menem's presidencies; and another of fiscal centralization and party system denationalization during the presidencies of Néstor Kirchner and Cristina Fernández de Kirchner. The analysis shows that in both cases the distribution followed strategic considerations even when this means, in the first case, to reward the over represented provinces and, in the second, the copartisan ones. <![CDATA[<strong><i>Indigenous Voting in Chile</i></strong>: <strong><i>Ideological Preference and Ethnic Support in the Mapuche Electorate</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2014000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo busca avanzar en el estudio referente a las preferencias políticas de los grupos indígenas en Chile. En específico, pretende romper con el pensamiento convencional respecto de las tendencias electorales de los mapuches, a partir del análisis de los resultados por mesa de las elecciones presidenciales y parlamentarias en la región de La Araucanía en el 2009. Se argumenta que no existe una relación significativa entre las mesas con mayor cantidad de inscritos de origen Mapuche y el voto por la derecha. Por el contrario, se observa una relación positiva y significativa del voto Mapuche y candidatos de la propia etnia.<hr/>This article seeks to explore the political preferences of indigenous peoples in Chile. Specifically, it attempts to challenge conventional wisdom, which holds that the Mapuche are largely right-wing oriented, and that they also bear a low adherence level to their own ethnicity. In light of the results of2950 polls in presidential and parliamentary elections in La Araucanía we argue that there is no significant correlation between Mapuche and right-wing voting. In contrast, there is a positive and significant correlation between Indigenous votes and Indigenous candidates. <![CDATA[<b><i>Ethno-Cultural Minorities and Women's Rights</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2014000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo examina las bases de una propuesta conciliatoria que permita equilibrar las pretensiones del feminismo de la igualdad con una noción de la ciudadanía suficientemente inclusiva, deteniéndose en particular en la propuesta de las jurisdicciones multiculturales. Para ello, en primer lugar, se revisa el modo en que el feminismo de la igualdad y el multiculturalismo coinciden en una crítica a la noción tradicional de ciudadanía liberal. En segundo lugar se indaga la posibilidad de construir una concepción que permita superar ese ideal de ciudadanía. Finalmente se analiza críticamente la tesis de las jurisdicciones multiculturales para concluir que por sí sola no es suficiente, debiendo insertarse en una adecuada concepción de la democracia deliberativa.<hr/>This article examines the foundation of a conciliatory proposal that balances the claims of equality feminism with a notion of an inclusive citizenship that consider the multicultural jurisdictions approach. We first review how equality feminism and multiculturalism agree on a critique of a traditional liberal citizenship notion. Second, we explore the possibility of building a conception that allows overcoming that ideal of citizenship. Finally, it analyses critically the thesis of the multicultural jurisdictions for conclude that it alone is not enough and it must be inserted into an adequate conception of deliberative democracy. <![CDATA[<b><i>Social Protest, Deliberative Politics, and Democracy</i></b>: <b><i>Analyzing the "Dialogues for Peace" in Mexico</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2014000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este trabajo empleamos una perspectiva deliberativa de la democracia para analizar los "Diálogos por la paz" que sostuvieron el Gobierno Federal y el Movimiento por la Paz, con Justicia y Dignidad. Este intercambio se originó en una movilización social que reclamó al Estado mexicano responsabilizarse por las consecuencias humanitarias del combate al narcotráfico emprendido por la administración calderonista. Nuestro objetivo es evaluar las contribuciones de este episodio al fortalecimiento de las cualidades deliberativas de la política en México. Señalaremos que este caso es significativo porque promovió el intercambio de argumentos y justificaciones entre actores políticos con posturas antagónicas, aunque también ilustra las dificultades que persisten para que la deliberación sea una práctica habitual y consecuente en la democracia mexicana.<hr/>We adopt the perspective of deliberative democracy to analyze the "Dialogues for Peace" between the Mexican Federal Government and the Movement for Peace with Justice and Dignity. The origin of such exchange was a social movement that demanded the Mexican State to assume responsibility for the humanitarian consequences of President Calderón administrations war on drugs. Our purpose is to evaluate the contributions of this episode to the strengthening of the deliberative features of politics in Mexico. We will show that this case is meaningful because of the exchange of reasons and justifications that took place between political actors with conflicting positions. This episode, however, also highlights the enduring difficulties that hinder deliberation to become a common and consequential practice in Mexico's democracy. <![CDATA[<b>Eulex's Impact on the Rule of Law in Kosovo</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2014000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Kosovo is the largest per capita recipient of EU financial aid in the world, and is home to the largest civilian crisis management mission ever launched by the Union (EULEX). However, it is questionable whether this assistance has been sufficiently effective. The judiciary continues to suffer from political interference, inefficiency and a lack of transparency and enforcement. This paper considers the EU's assistance to Kosovo in the field of the Rule of Law and attempts to assess whether it is achieving its intended results. It discusses what EULEX's impact has been on overall progress in the main areas of the Rule of Law: the police and justice.<hr/>Kosovo es el mayor receptor per cápita de la ayuda financiera de la UE en el mundo, y es el hogar de la mayor misión de gestión civil de crisis jamás lanzado por la Unión Europea (EULEX). Sin embargo, es dudoso que esta ayuda haya sido suficientemente eficaz. El poder judicial sigue sufriendo la interferencia política, la ineficiencia y la falta de transparencia y cumplimiento. En este trabajo se considera la asistencia de la UE para Kosovo en el ámbito del Estado de Derecho y se intenta evaluar si se están alcanzando los resultados previstos . Se discute el impacto de EULEX en el progreso global de las principales áreas del Estado de Derecho: la policía y la justicia. <![CDATA[<b>Existential Democratic Individuality</b>: <b>A Conversation with George Kateb</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2014000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The interview took place at the Department of Politics, Princeton University, in two consecutive, two-hour long, morning sessions on January 14th and 15th, 2013. The interview was conducted by two professors of the Pontifical Catholic University of Chile: Tomás Chuaqui Henderson, associate professor of political science, and former student of Professor Kateb at Princeton and Diego Rossello, an assistant professor of political science, who obtained his Ph.D. at Northwestern University. The transcription of the interview has been edited to improve clarity and readability.<hr/>La entrevista se realizó en el Departamento de Ciencia Política de la Universidad de Princeton, en dos sesiones consecutivas de dos horas cada una, el 14 y 15 de enero de 2013. Realizaron la entrevista dos profesores de la Pontificia Universidad Católica de Chile: Tomás Chuaqui Henderson, profesor asociado de ciencia política, quien tuvo al profesor Kateb como tutor de tesis doctoral en Princeton; y Diego Rossello, profesor asistente de ciencia política que obtuvo su doctorado en la Northwestern University. La transcripción de la entrevista ha sido editada para lograr una lectura más clara y fluida. <![CDATA[<b>Luna, Juan Pablo y Cristóbal Rovira Kaltwasser, eds. </b><b>(2014). <i>The Resilience of the Latin American Right</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2014000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The interview took place at the Department of Politics, Princeton University, in two consecutive, two-hour long, morning sessions on January 14th and 15th, 2013. The interview was conducted by two professors of the Pontifical Catholic University of Chile: Tomás Chuaqui Henderson, associate professor of political science, and former student of Professor Kateb at Princeton and Diego Rossello, an assistant professor of political science, who obtained his Ph.D. at Northwestern University. The transcription of the interview has been edited to improve clarity and readability.<hr/>La entrevista se realizó en el Departamento de Ciencia Política de la Universidad de Princeton, en dos sesiones consecutivas de dos horas cada una, el 14 y 15 de enero de 2013. Realizaron la entrevista dos profesores de la Pontificia Universidad Católica de Chile: Tomás Chuaqui Henderson, profesor asociado de ciencia política, quien tuvo al profesor Kateb como tutor de tesis doctoral en Princeton; y Diego Rossello, profesor asistente de ciencia política que obtuvo su doctorado en la Northwestern University. La transcripción de la entrevista ha sido editada para lograr una lectura más clara y fluida.