Scielo RSS <![CDATA[Estudios pedagógicos (Valdivia)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-070520160002&lang=es vol. 42 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<strong>La evaluación en educación física a través del "Game Performance Assessment Instrument" (GPAI)</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es El uso de herramientas evaluativas del rendimiento deportivo que contribuyan a mejorar los procesos de enseñanza no está normalizado. Los objetivos de este artículo fueron obtener una visión actualizada del uso Game Perfomance Assessment Instrument (GPAI); y analizar su uso en la literatura científica para establecer nuevas líneas de investigación. Se utilizaron las bases de datos WEB OF SCIENCE, SPORTDISCUS, SCOPUS y PROQUEST, recogiendo artículos publicados entre enero de 1998 y mayo de 2015. De la muestra inicial de 582 investigaciones, 34 fueron analizadas tras aplicar los criterios de inclusión/exclusión. En 15, el GPAI ha servido para ver el progreso de los sujetos en distintos deportes tras periodos de enseñanza aprendizaje. Se ha usado principalmente en el ámbito educativo y con deportes de invasión. En conclusión, debido a las ventajas que presenta, su uso debería estar más extendido para dar solución al problema que la evaluación representa para muchos profesores.<hr/>The use of assessment tools for sports performance which contributes to improve the process of teaching is not formalized. The aims of this article were: to obtain an updated view of the Game Performance Assessment Instrument (GPAI) and, to analyze its use in scientific literature to establish new routes for investigation. The databases used were WEB OF SCIENCE, SPORTDISCUS, SCOPUS and PROQUEST, gathering articles from January of 1998 to May of 2015. From the initial sample of 582 studies, 34 were analyzed after applying the criteria of inclusion and exclusion. In 15, the GPAI has served to demonstrate the progress of the subjects in different sports after periods of teaching- learning. It has been used mainly in the education field and with invasion sports. In conclusion, due to the benefits that its presents, its use should be further extended to solve the problem that assessment represents to many teachers. <![CDATA[Investigación-acción y método de proyectos en educación física: organización de un torneo de marro]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo expone una experiencia educativa desde el área de educación física mediante la metodología de proyectos. La propuesta consistió en la organización de un torneo del juego popular del marro. Los organizadores fueron 32 alumnos de un Curso de Acceso al Grado Superior, de un Instituto público del Vallés Occidental, de la provincia de Barcelona. La experiencia se enmarca en la metodología de investigación-acción. La preparación del evento, conducido autónomamente por los propios alumnos, duró dos trimestres, en los cuales los escolares tuvieron que encargarse de todos los aspectos necesarios para la óptima realización del evento final. Los resultados obtenidos detallan que el proyecto representó un poderoso recurso para alcanzar los objetivos competenciales curriculares. A la vez, presentó un enfoque constructivista hacia propuestas didácticas de una pedagogía crítica, que sitúan al alumnado en un entorno escolar afectivo y que les concede espacios de autonomía para el desarrollo personal y académico.<hr/>This article exposes an educative experience in the physical educational area by using the projects based methodology. The experience consists in the organization of the popular Prisoner's Base game. It was organized by 32 students in a prep course conducting to a Superior Grade (post-school studies that are only possible to do after getting "level A" or by passing this course) of a public school of Vallés Occidental, a Barcelona province. The experience is based in the action-research methodology. The event preparation, conducted autonomously by the students, lasted two quarters, in which they have to take care of all the necessary aspects for the optimal realization of the final event. The results obtained show that the project presents a powerful resource to achieve the competence-based curricular objectives. Besides, it presents a constructivist approach to didactic proposals of critic pedagogy, that locate the student in an affective scholar environment that grants them spaces of autonomy for the personal and academic development. <![CDATA[Percepción de la calidad de vida en personas con discapacidad y su relación con la educación]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabajo tiene como objetivo principal identificar la percepción que poseen profesorado y alumnado sobre la calidad de vida de los estudiantes con discapacidad de centros de formación laboral, y más concretamente, si existe relación entre la percepción del profesorado y la percepción del alumnado. Para ello, han participado 751 estudiantes y 82 profesionales. Se ha utilizado la Escala Integral de Calidad de Vida. Los principales resultados demuestran que las diferentes dimensiones de calidad de vida percibida por los profesionales se relacionan con sus homólogas en la versión subjetiva, pero además se complementan con dimensiones que atiendan a diversos aspectos de la persona. Los autores concluyen que los resultados encontrados muestran la necesidad de formar a educadores en aspectos relacionados con una educación integral y con metodologías docentes que sirvan para lograr una educación inclusiva.<hr/>This paper identifies the perceptions of teachers and students about the quality of life of students with disabilities in vocational training centers. It specifically identifies the correlations between the perceptions of teachers and the perceptions of pupils. A total of 751 students and 82 professionals have participated. The Comprehensive Quality of Life Scale was used. The main results show that the different dimensions of quality of life perceived by professionals interact with their counterparts in the subjective version, but also complement dimensions that address various aspects of the person. The authors conclude that the results show the need to train educators in issues related to comprehensive education and teaching methodologies to achieve inclusive education. <![CDATA[Mecanismos de influencia educativa en un Preuniversitario Popular de Santiago de Chile: control del aprendizaje y equidad en la educación superior]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Desde la psicología instruccional y una mirada socioconstructivista se discute la labor de un preuniversitario popular en el desarrollo de equidad en el acceso a la educación superior chilena. Se describe como mecanismo de influencia educativa el traspaso del control y la responsabilidad en el proceso de aprendizaje desde el profesor al estudiante, en dos secuencias didácticas de temas evaluados en la Prueba de Selección Universitaria: matemáticas y lenguaje. La muestra fue intencionada y constituida por un grupo de egresados de liceos Técnico Profesionales del preuniversitario popular durante el año 2011. Se produjo la información mediante observaciones y registros de audio de clases que fueron analizados según segmentos de interactividad y actuaciones. Se observaron similitudes y diferencias entre las secuencias didácticas estudiadas, así como indicadores de este mecanismo que resulta crucial para una mayor equidad educativa.<hr/>This paper discusses the role of a popular preparatory school to Universities' admission exams in developing equity access to Chilean Higher Education from the instructional psychology and the social constructivism perspective. The transference of control and the responsibility of the learning process from the teacher to the student are described as an educational influence mechanism in two didactic sequences of evaluated themes in the 'University Selection Exam': Mathematics and Language. The sample was directed and constituted by a group of graduates from Technical High Schools that attended a popular preparatory school to Universities' admission exams during 2011. The data was collected through observations and classes audio records, which were analyzed according to segments of interactivity and performances. Similarities and differences between teaching sequences studied were observed, as well as indicators of this mechanism, which are crucial for greater educational equity. <![CDATA[Desigualdad de oportunidades en Colombia: impacto del origen social sobre el desempeño académico y los ingresos de graduados universitarios]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir del cruce de tres bases de datos, se realiza un análisis estadístico del impacto del origen social (OS) sobre los logros educativos y ocupacionales de graduados de educación superior en Colombia (n=16 899). Se distinguen los niveles socioeconómico y educativo de las familias como dos factores mediante los cuales el OS determina: (1) el desempeño académico; (2) el tipo de institución educativa; y (3) los ingresos en el mercado laboral formal. Los resultados sugieren que el OS tiene un impacto significativo sobre los logros en la educación media, durante la universidad y la posterior inserción al trabajo. En particular, indican que el OS opera fuertemente, de manera directa a través del nivel socioeconómico y de la escolaridad de los padres, sobre el desempeño en la educación media. El OS también opera indirectamente, a través de la segmentación de trayectorias educativas, sobre el desempeño en la universidad y los ingresos.<hr/>Using merged data from three databases, this study makes a statistical analysis of the impact of social origin (SO) on educational achievement and occupational attainment of higher education graduates in Colombia (n=16 899). The families' socioeconomic status and schooling level are distinguished as two separate mechanisms through which the SO determines the following interrelated factors: (1) academic achievement; (2) the type of educational institution; and (3) the individual's income in the formal labor market. Results suggest that SO has a significant impact on educational outcomes during secondary school but also at higher educational levels and in the later transition into the world of work. They point out that SO operates directly through the socioeconomic status and parental education, whose effects are particularly strong on the academic achievement at secondary education. SO also operates indirectly, through the segmentation of educational paths, on the academic achievement during university studies and on income. <![CDATA[Creencias de educadoras y miembros de equipos directivos de centros educativos de educación parvularia respecto del uso de recursos tecnológicos como herramientas de aprendizaje]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudio da cuenta del análisis de los resultados de un cuestionario diseñado para explorar las creencias de educadoras de párvulos y miembros de equipos directivos respecto del uso de recursos tecnológicos como herramientas de aprendizaje. Los resultados indican que tanto educadoras como miembros de equipos directivos presentan creencias favorables respecto del uso de herramientas tecnológicas, y que estas se relacionan con funciones comunicativas, recreativas, instruccionales y organizativas, y son estas últimas las de mayor frecuencia entre los participantes. Por otra parte, las creencias respecto de los principales motivos que explicarían la escasa implementación tecnológica en la educación preescolar estarían asociadas mayormente con factores externos al aula, tales como la subvaloración del nivel y la falta de asignación de recursos. Además se observa un alto grado de alineamiento entre educadoras de párvulos y miembros de equipos directivos.<hr/>This study reports the analysis of results of a questionnaire designed to explore the beliefs of educators and members of management teams of early childhood schools about the use of technological resources as learning tools. The results indicated that the participants beliefs about the use of technology in the classroom are mainly positive and that are associated to organizational, communicational, instructional and recreational uses. The participant beliefs about the reasons that explain the lack of technological implementation in preschool classrooms are associated with external factors, related with the importance that schools and government agencies grant to early childhood education. Besides the beliefs of educators and management teams members are aligned. <![CDATA[Introyección de saberes metodológicos transpuestos en los trabajos de titulación de grado]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Con el objetivo de describir los introyectos identificados a partir del análisis de contenido aplicado a las secuencias operativas de investigación subyacentes en los trabajos de titulación presentados en la Unidad Académica de Ciencias Sociales de la Universidad Técnica de Machala, Ecuador, se emprendió la presente investigación descriptivo-documental, cuya unidad de análisis fueron 220 trabajos de titulación presentados en la precitada unidad académica durante el año 2014, corpus al que se realizó análisis de contenido. Se concluyó que los trabajos de titulación son el resultado físico de los siguiente introyectos metodológicos: a) El método está por encima de las diferencias estructurales y funcionales del objeto, b) Imposición arquetípica de la dirección de las variables, c) Los datos se deben evaluar estadísticamente para garantizar cientificidad en el estudio, d) Valoración sesgada del paradigma, toda investigación debe llevar aparejada una propuesta.<hr/>The following descriptive and documental research was undertaken in order to describe the introjections identified from content analysis applied to the operational sequences underlying research works presented to get the degree at the Social Sciences Academic Unit of the Technical University of Machala, Ecuador. The unit of analysis consisted of 220 degree works presented in the aforementioned academic unit during 2014. We made content analysis of the corpus. It was concluded that the research degree works are the physical result of the following methodological introjections: a) The method is above the structural and functional differences of the object, b) Archetypal imposition of the orientation of the variables, c) Data must be statistically evaluated to guarantee scientific quality in the study, d) Biased paradigm evaluation, all research must be accompanied by a proposal. <![CDATA[Percepción del profesorado español sobre el alumnado con altas capacidades]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Actualmente se estima que en España entre un 95% y un 99% de los estudiantes con altas capacidades intelectuales están sin identificar. El presente trabajo, sensible a esta realidad, constituye una aproximación a las percepciones que el profesorado de Secundaria manifiesta respecto a este alumnado. Para ello, se diseñó un cuestionario que completaron 637 docentes de Educación Secundaria de todo el territorio español, de los cuales 176 afirmaron poseer formación específica respecto a estos estudiantes. Los datos obtenidos revelan que una parte considerable de los participantes posee escasos conocimientos sobre este alumnado y sigue incurriendo en los típicos mitos acerca de ellos, resultando alarmante que incluso los profesores con formación específica sobre AACI muestren dichas carencias y confusiones. Todo ello dificulta la correcta detección y atención educativa de estos alumnos, por lo que convendría averiguar en qué está fallando la formación docente, a fin de reforzarla desde su inicio.<hr/>Nowadyas, it is estimated that between 95% and 99% of gifted students are unidentified. This paper, sensitive to this reality, constitutes an approach to perceptions that secondary school teachers manifested regarding these students. To do this, we designed a questionnaire which was completed by 637 teachers of Secondary Education of the whole Spanish territory, of which 176 have stated specific training regarding these students. These results show that a significant part of participants has limited knowledge about these students and continues to follow common myths regarding these students. It results alarming that even teachers with specific training on gifted students show those shortcomings and confusion. This complicates the correct detection and educational attention to these students, so it would be desirable to find out what is wrong with this teacher training, in order to strengthen it since its inception. <![CDATA[El currículo en contextos de estudiantes migrantes: Las complejidades del desarrollo curricular desde la perspectiva de los docentes de aula]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Las estadísticas actuales indican que Chile es uno de los principales destinos migratorios dentro de la región. El aumento de la población migrante ha generado una transformación en la cultura educacional del país, ampliando la diversidad que comúnmente debía atender la escuela. Sin embargo, las investigaciones que han indagado sobre los procesos de integración de niños y niñas migrantes, revelan la presencia de conductas discriminatorias y racistas por parte de la comunidad educativa. Por otro lado, se vislumbra que el currículo implementado en estos establecimientos es descontextualizado. Además, a nivel gubernamental existe una ausencia de políticas educativas, que fomenten propuestas curriculares interculturales para abordar la diversidad étnica-cultural de la migración. Por lo tanto, el objetivo de esta investigación es "describir el desarrollo curricular de docentes que trabajan en dos establecimientos educativos municipales con estudiantes migrantes de la comuna de Santiago".<hr/>Current statistics indicate that Chile is one of the main migration destinations within the region. The increase in the migrant population has generated a transformation in the educational culture of the country, expanding the diversity that was commonly attended at the school. However, studies investigating the processes of integration of migrant children reveal the presence of discriminatory and racist behavior by the educational community. On the other hand it can be seen that the curriculum implemented in these establishments is decontextualized. In addition, at the government level there is a lack of educational policies that foster intercultural curriculum proposals to address the ethnic-culture diversity of migration. Therefore, the objective of this research is to "describe the curricular development of teachers working in two urban schools with migrant students in the district of Santiago". <![CDATA[Evaluación de la escritura de estudiantes sordos bilingües]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es La perspectiva de Derechos de las Personas con Discapacidad concibe la Educación de Sordos en el marco de un Modelo Educativo Intercultural Bilingüe (EIB), donde la Lengua de Señas Chilena (LSCh) es la lengua natural y primera lengua (L1) de las personas sordas y el español la lengua de contacto con la comunidad oyente y segunda lengua (L2). Este cambio paradigmático se articula en este estudio en concepciones que dan sentido y sistematizan la práctica pedagógica. Se propone una rúbrica para evaluar 57 producciones escritas realizadas por 43 estudiantes sordos de 1° a 4° año básico, con el objetivo de monitorear la enseñanza del español como L2. Se evalúan siete criterios en cuatro niveles de desempeño. Las conclusiones muestran que los textos producidos por estudiantes sordos bilingües presentan características similares a las de los producidos por aprendices de segundas lenguas.<hr/>Legal perspective regarding people with disabilities conceives the education of deaf people in the Intercultural Bilingual Educational Model (EIB), where the Chilean Language of Signs (LSCh) is the natural language and the first language (L1) and the Spanish is the language of contact with the community and second language (L2). This perspective is expressed in this study in conceptions that give sense and systematize the pedagogic practice. It proposes a rubric to evaluate 57 written productions developed by 43 deaf students in 1st to 4th grades of primary school, with the aim being to monitor the instruction of Spanish as L2. Seven criteria are evaluated in four levels of performance. The conclusions show that the texts produced by deaf bilingual students present similar characteristics to those produced by second languages learners. <![CDATA[Liderazgo directivo y condiciones para la innovación en escuelas chilenas: el que nada hace, nada teme]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Hoy la innovación es un imperativo en los sistemas educativos y la gestión educativa es crucial en el modo en que se desarrollan los procesos en las organizaciones. La relación entre liderazgo e innovación ha sido poco estudiada, en particular en el contexto chileno. Dentro de los elementos de gestión se ha identificado el liderazgo, describiéndose tres tipos con efectos diferentes: transaccional, transformacional y pasivo-evitativo. Se administró cuestionarios de liderazgo directivo y condiciones para la innovación a 127 profesores y profesoras de 14 establecimientos secundarios de Iquique, Chile. Predominaron los liderazgos transformacional y transaccional, que también mostraron alta correlación entre sí y correlacionaron positivamente con condiciones para la innovación. El liderazgo pasivo-evitador correlacionó negativamente con condiciones para la innovación. Tolerancia hacia el fracaso y disponibilidad de recursos fueron las condiciones menos frecuentes. Se discuten estos resultados a la luz de elementos de la cultura escolar y la cultura nacional chilena.<hr/>Today innovation is an imperative in education systems, and management is crucial in how the processes develop in organizations. The relationship between leadership and innovation has been little studied, particularly in the Chilean context. Among elements of management, leadership has been identified as relevant, and three types with different effects have been described: transactional, transformational and passive-avoidant. Questionnaires of managerial leadership and conditions for innovation were administered to 127 teachers from 14 secondary schools in Iquique, Chile. High transformational and transactional leadership were observed, which also show high correlation with each other and with conditions for innovation. The passive-avoidant leadership negatively correlated with conditions for innovation. Tolerance to failure and resources availability were the least frequent conditions. These results are discussed in light of elements of school culture and the Chilean national culture. <![CDATA[El consejo escolar del Instituto Nacional (José Miguel Carrera) desde una perspectiva de deliberación curricular]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es La constitución de consejos escolares, órgano que por ley posee carácter informativo, propositivo y consultivo, es obligatoria desde 2004. Sin embargo, y en un contexto de aguda y prolongada presión social demandando transformaciones en educación, en 2013 el Consejo municipal de la comuna de Santiago resuelve otorgarle carácter resolutivo a los consejos escolares del municipio en tres de las seis materias que establece la ley, las cuales pueden considerarse de interés curricular. En esta indagación se analiza al consejo escolar del Instituto Nacional José Miguel Carrera (CEIN) y su dinámica en la construcción de curriculum con el propósito de develar si se constituye en un espacio democrático de diálogo y deliberación curricular. La presencia de consejeros con intereses, prácticas y jerarquías distintas o el establecimiento del CEIN como una política 'desde arriba', permiten discutir acerca de las condiciones de deliberación en el marco de este órgano.<hr/>The constitution of a school council, authority that legally has an informative, propositional and consultative role, is compulsory since 2004. However, in a context of strong social pressure regarding educational changes, in 2013 the city council of Santiago commune determined to grant an operative character to the school councils of the municipality in three out of six points established by the law as of curricular importance. This inquiry leads to the analysis of the school council from Instituto Nacional José Miguel Carrera (CEIN) and its dynamics in the setting of the curriculum with the purpose of revealing if it is constituted in a democratic setting of dialogue and curricular deliberation. The presence of councilors with different interests, practices and hierarchies or the establishment of CEIN as a policy "from above" allow to discuss about the conditions of deliberation in the framework of this organization. <![CDATA[Teorías subjetivas de los apoderados de un colegio particular subvencionado de Antofagasta respecto a su participación en el ámbito académico de sus hijos]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Esta investigación tuvo como objetivo describir e interpretar las Teorías Subjetivas que tienen los apoderados de un colegio particular subvencionado de Antofagasta respecto a su participación en el ámbito académico de sus hijos. Para esto, se realizaron 5 grupos de discusión a un total de 23 apoderados de 1° y 2° básico. La recolección y análisis de los resultados se realizó a través de la Grounded Theory, dando cuenta de Teorías Subjetivas relativas a la importancia que se asignan los padres respecto a su rol en el proceso de enseñanza aprendizaje de sus hijos. Describen y distinguen los roles que, a su parecer, deben tener los actores del sistema, destacando que el profesor debe poseer características personales específicas para lograr la optimización del aprendizaje de sus estudiantes; finalmente, se profundiza en las concepciones acerca de su participación en el ámbito académico de sus hijos, tanto dentro como fuera del hogar.<hr/>This research is aimed at describing and interpreting the Subjective Theories of parents regarding their participation in the academic context of their children. For this purpose, five focus groups, including 23 parents whose children attend 1st and 2nd grades of primary school, were conducted. Data collection and analysis were carried out through the Grounded Theory, which showed Subjective Theories related to the importance of parents in the children's learning process. These theories describe and distinguish the roles that, in parents' opinions, the actors in the educational system should have. Also, they emphasize the specific personal characteristics that the teacher must have for improving students' learning. Finally, the Subjective Theories about parents' participation in their children's academic context, both inside and outside home, are analyzed. <![CDATA[Una propuesta para el desarrollo de modelos geométricos en las Educadoras de Párvulos: El caso del polígono]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es El desarrollo del pensamiento matemático en los párvulos es fundamental para enfrentar los desafíos de su desarrollo escolar; el tipo de experiencia que tengan con la matemática puede determinar su desempeño escolar futuro. Desafortunadamente, en Chile, la formación de educadores de párvulos en matemáticas se desarrolla en una forma tradicional y además débil. La investigación que presentamos muestra un camino viable de construcción de conocimiento geométrico en educadoras/es de párvulos, de manera tal que estas podrían replicarlo con sus propios estudiantes. El trabajo se desarrolla bajo la teoría Socioepistemológica; la argumentación gráfica ayuda la construcción de los modelos geométricos, en este caso, los polígonos.<hr/>The development of Mathematical Thinking in preschool kids is essential for them to meet the challenges of their school development; the kind of mathematical experience that they get may determine their future school performance. Unfortunately, in Chile, mathematics nursery teacher training develops in a traditional and also weak form of teaching and learning. This paper shows a viable means of knowledge building in geometry for preschool teachers, in a way that they may replicate with their own students. The research is conducted under the Socioepistemologic theory; graphical argumentation helps in the building of geometric models, in this case, polygons. <![CDATA[Identidad Profesional Docente: Práctica Pedagógica en Contexto Mapuche]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo explora la construcción de la identidad profesional de docentes formados en Pedagogía Básica Intercultural para trabajar en contexto mapuche. La construcción y reconstrucción de su identidad presenta desafíos que están asociados a los contextos de desempeño, así como a las características sociales, históricas y territoriales que dan al docente formas particulares de conceptualizarse, de conceptualizar la educación y su labor como profesional. Se implementó un diseño descriptivo y comparativo, utilizando la metodología educativa. Participaron docentes que respondieron una encuesta de identidad profesional. El análisis empleado consideró elementos cuantitativos y cualitativos. Los resultados identifican ejes sobre los cuales se organizan los procesos de identidad docente, entre los que destacan el contexto, la lengua y la identidad étnica. Asimismo, la construcción de la identidad docente intercultural implica un desafío permanente para superar el racismo latente, junto con el desprecio epistemológico hacia conocimiento mapuche.<hr/>This article explores the construction of professional identity of teachers trained in Basic Intercultural Pedagogy to work in a Mapuche context. The construction and re-construction of identity presents challenges that are associated with the contexts of performance, as well as social, historical and territorial characteristics that provide the teacher some particular ways of conceptualizing him/herself, conceptualizing the education and the work as professionals. A descriptive and comparative design was implemented using educational method-ology. The involved teachers responded to a survey of professional identity. The analysis employed considered quantitative and qualitative factors. The results identify axes upon which the processes of teaching identity are organized; among these context, language and ethnicity highlight. Also, the construction of intercultural teaching identity implies a constant challenge to overcome the latent racism, as the disdain for Mapuche's epistemological knowledge. <![CDATA[La organización retórica del resumen o abstract del artículo de investigación en educación]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es El estudio de la organización-estructura del género discursivo abstract es esencial para la adecuada alfabetización académica y la consecuente divulgación de conocimiento académico-científico. Este estudio describe la organización retórica de abstracts de artículos de investigación en el área de educación. Para ello se analiza la estructura genérica de 50 textos pertenecientes a la revista Estudios Pedagógicos de la Universidad Austral de Chile, a partir de un enfoque descendente (movidas retóricas de Swales y Feak, 2009). Los resultados muestran dos patrones básicos en el 46% de los textos que conforman el corpus (M2, M3, M4, (M5)), mientras que el resto no sigue un patrón prefijado consistente. Esto sugiere que es necesario fortalecer las competencias discursivas al interior de las comunidades académico-científicas.<hr/>The study of organization-structure of abstracts as an academic genre is essential for proper academic literacy and the consequent dissemination of scientific knowledge. This study describes the rhetorical organization of abstracts of research articles in the area of education. In order to do this, the generic structure of 50 texts from Estudios Pedagógicos magazine from Universidad Austral de Chile, is analyzed using a top-down approach (Rhetorical Moves of Swales and Feak, 2009). The results show two basic patterns in 46% of the texts that make up the corpus (M2, M3, M4, (M5), while the rest do not follow a consistent preset pattern. This suggests the need to strengthen the discourse skills within the academic and scientific communities. <![CDATA[Preferencias académicas y laborales en la adolescencia: Una perspectiva de género]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Es importante que en la adolescencia puedan trazar de forma consciente su recorrido vital para afianzar paulatinamente sus aspiraciones académicas y laborales, de las que debe ser conocedor el profesorado y progenitores. En este trabajo, se trata de descubrir las preferencias académicas y profesionales del alumnado del último curso de la educación obligatoria en España. La investigación se ha abordado a través de la vertiente cualitativa, a partir de un estudio de casos múltiples. Como resultados y conclusiones cabe resaltar que se detectan diferencias por género en cuanto a la inclinación revelada por el alumnado hacia asignaturas de ciencias experimentales o de "lenguas". Los y las adolescentes se decantan principalmente por las profesiones relacionadas con el sector servicios.<hr/>It is important for teens during adolescence to plan conscientiously their vital route to gradually strengthen academic and career aspirations, and this must be known by teachers and progenitors. The aim of this paper is to discover the academic and working preferences of students in their final year of compulsory education in Spain. The investigation was developed through qualitative analysis of multiple case studies. As results and conclusions, it should be noted that differences by gender were detected regarding the inclination shown by students towards experimental sciences and language subjects. Teens opt for professions mainly related to services sector. <![CDATA[Mejora educativa a partir de asesoría externa: el complejo camino hacia la sostenibilidad]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200018&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente artículo presenta un estudio que en una primera fase buscó relevar los logros que se han sostenido en cuatro liceos municipales, que recibieron asesoría técnica, desde los significados de los actores escolares luego de tres años de finalizado dicho asesoramiento. Como segunda etapa, se incluye el seguimiento realizado un año después a la institución que presentó sostenibilidad de la mejora. Se trata de un estudio cualitativo, que utilizó entrevistas y grupos de discusión a directivos y docentes. Los resultados muestran que en la instituciones donde se visualiza sostenibilidad de la mejora, es clave es el liderazgo directivo, la autonomía, la sistematización de la labor, el clima laboral positivo y el trabajo colaborativo. La falta de recursos, la despreocupación por la sucesión del liderazgo, el clima negativo, la escasa apropiación de la propuesta de la asesoría y las expectativas negativas sobre los estudiantes, representaron obstaculizadores de una mejora sostenible.<hr/>This article shows a study which, firstly, attempts to reveal the achievements of four public high-schools receiving technical consultancy from the perception of school actors, three years after the assistance took place. Secondly, it includes the monitoring made a year later to the institution presenting improvement sustainability. This is a qualitative study which used interviews and focus groups with teachers and directive teams. Results show that institutions showing a sustainable improvement had directive leadership, autonomy, systematization of work, positive work environment and collaborative work as the key of their success. The lack of resources, the negative work environment, the indifference of leadership succession, the lack of commitment with the proposal, and the negative expectation on the students represented hinders for a sustainable improvement. <![CDATA[Inserción Profesional Docente: problemas y éxitos de los profesores principiantes]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200019&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudio presenta los resultados del análisis de los problemas y éxitos en el desempeño profesional de profesores de educación básica y educación media durante los primeros años de inserción laboral, egresados de seis universidades chilenas. Los resultados describen las dimensiones del desarrollo profesional que son percibidas como dificultades y éxitos por parte de los profesores que se insertan al mundo laboral de la docencia, así como la visión de directivos de los colegios. Basado en los hallazgos se concluyó que hay dimensiones del desempeño que constituyen fortalezas, en cambio otras vinculadas con Manejo de recursos de aprendizaje diferenciados, Interacciones con otros actores, Inserción institucional, Realización de tareas simultáneas y Manejo de problemas sociales son percibidas como dificultades. Además, se encontró que los éxitos obtenidos evolucionan a través de los primeros años de inserción.<hr/>This study presents the results of an analysis of the problems and achievements in the professional performance of elementary and secondary education teachers, who graduated from six Chilean universities, in the early years of employment. The results describe the dimensions of professional development that are perceived as challenges or achievements by teachers who are inserted into the world of teaching, as well as the vision of school manager teams. Based on the findings, it was concluded that there are dimensions of performance that are considered as strengths; however, those related to the management of differentiated learning resources, interaction with other actors, institutional insertion, performing simultaneous tasks, and handling social problems are perceived as difficulties. Furthermore, it was found that achievements evolve through the early years of insertion. <![CDATA[Aprendizaje como participación durante el prácticum en un aula de Educación Infantil]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200020&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo de este trabajo es analizar las formas de actividad conjunta que crean los implicados en las prácticas propias de una comunidad de aula, teniendo como finalidad conocer las oportunidades de aprendizaje y formación que le ofrecen al futuro maestro durante el prácticum. Adoptando una perspectiva sociocultural (Vigotsky, 1983), se explica el aprendizaje como participación en prácticas sociales y situadas (Lave & Wenger, 1991). Mediante un estudio de caso, donde participan una maestra tutora, una maestra practicante y 18 alumnos/as durante 15 jornadas de aula, se analizan distintas formas de organización de la actividad conjunta (Coll, 1990) que soportan este aprendizaje. Los resultados muestran la estructura de participación que compone la actividad conjunta característica del aula y su variación a lo largo del transcurrir temporal, así como los grados de implicación de los participantes y, en consecuencia, las diferentes oportunidades de aprendizaje que le ofrece al estudiante de maestro.<hr/>The aim of this work is to analyze the forms of joint activity that are created by those involved in practices of a classroom community, with the purpose of knowing the opportunities of learning and training that are offered to future teachers during their practicum. Adopting a sociocultural perspective (Vigotsky, 1983), learning is explained as participation in social and situated practices (Lave & Wenger, 1991). Through a case study, where one tutor-teacher, one student-teacher and 18 pupils participate during 15 school days, the different forms of organization of joint activity (Coll, 1990) that support this learning are analyzed. The results show the participation structure comprising the featured joint activity of the classroom and the temporal variations, as well as the degree of involvement of the participants and, consequently, the different learning opportunities offered to the student-teacher. <![CDATA[Revisión sistemática sobre habilidades de pensamiento en el aula (2000-2013)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200021&lng=es&nrm=iso&tlng=es Desde la segunda mitad del siglo XX, hay un interés creciente por el uso de metodologías de aprendizaje que evalúen y estimulen el desarrollo de habilidades de pensamiento en el aula, en vez de la transmisión vertical de contenidos específicos. El presente estudio retoma 60 artículos académicos publicados entre 2000 y 2013 que tenían como tema central las habilidades de pensamiento, analizando su nivel de evidencia y grado de recomendación según los lineamientos del Scottish Intercollegiate Guidelines Network (SIGN). Como hallazgos principales se encontró que la mayoría de estudios siguen enfoques empírico-analíticos y diseños cuasi experimentales. Hay una gran variedad de programas de estimulación y de instrumentos de recolección de información que dificultan un análisis sistemático de los programas. Son muy diversas las muestras utilizadas y la población intervenida y, finalmente, la mayoría de estudios se ubican en niveles moderados de evidencia y grados de recomendación.<hr/>Since the second half of the twentieth century, there has been a growing interest in the use of learning methods to assess and encourage the development of thinking skills in the classroom instead of the vertical transmission of a specific content. This study takes 60 academic articles published between 2000 and 2013 which had thinking skills as the central topic and analyzes their level of evidence and grade of recommendation following the Scottish Intercollegiate Guidelines Network (SIGN). The main findings were: most studies are developed with empirical analytical approaches and quasi-experimental designs; there are a variety of stimulation programs and data collection instruments that hinder a systematic analysis of programs; there are very different samples and intervened population used; and, finally, most studies are located at average levels of evidence and grades of recommendation. <![CDATA[<strong>Composición de género en establecimientos escolares chilenos</strong>: <strong>¿Afecta el rendimiento académico y el ambiente escolar?</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200022&lng=es&nrm=iso&tlng=es El estudio analiza las diferencias en rendimiento académico y el ambiente social escolar de una característica particular de la composición de los establecimientos: el género de sus estudiantes. Considerando la discusión sobre eficiencia y eficacia de establecimientos mixtos y no mixtos en Norteamérica y Europa, la investigación analiza los efectos en aspectos académicos y sociales de establecimientos con distinta composición de género en Chile. Para analizar las diferencias netas de la composición de género, se realiza un modelamiento mediante Propensity Score Matching (PSM). Los resultados indican que no existen diferencias significativas en rendimiento académico y convivencia escolar entre establecimientos mixtos y no mixtos en distintos grados (4to Básico, 8vo Básico y 2do Medio), aunque sí se aprecian diferencias estadísticas en algunos grados en autoestima académica a favor de los establecimientos no mixtos. Este conjunto de evidencia plantea nuevos desafíos para las políticas educativas nacionales y la investigación en el área.<hr/>This study analyzes the differences in academic achievement and school environment of a special feature of school composition: the gender of the students. Regarding the discussion about efficiency and effectiveness in co-educational and single-sex schools in the USA and Europe, this paper examines the effects on academic and social outcomes of schools with different gender composition in Chile. To analyze net differences of gender composition, a Propensity Score Matching (PSM) method was used. The results show no statistical differences in academic achievement and school environment between co-education and single-sex schools in different grades (4th, 8th in primary and 10th in secondary), although we found statistical differences in some grades in academic self-esteem in favor of single-sex schools. This evidence suggests new challenges to the national educational policy and future research in this area. <![CDATA[<strong>Políticas de responsabilización por desempeño escolar</strong>: <strong>Un debate a partir de la literatura internacional y el caso chileno</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200023&lng=es&nrm=iso&tlng=es Con la instalación del Sistema Nacional de Aseguramiento de la Calidad, Chile ha entrado en una etapa que consolida un modelo de responsabilización por desempeño. Este artículo ofrece un análisis conceptual de los supuestos y componentes en juego de este enfoque, así como de los principales resultados de investigaciones, tanto a nivel internacional como nacional. Para este fin se realizó una revisión de publicaciones en revistas científicas (Scopus, ISI) de los últimos 10 años y de libros y otros textos de autores clave; en total se consideraron 171 documentos. El artículo concluye que, a pesar de las altas expectativas de las políticas referidas, hay significativos nudos críticos que ponen en cuestión los beneficios esperados. Adicionalmente, se propone una diversificación de las concepciones sobre "rendición de cuentas", con el fin de ampliar los imaginarios políticos en educación y repensar el sistema de aseguramiento de la calidad en Chile.<hr/>Chile has entered into a stage that consolidates a model of high-stake accountablity through the setup of the National Quality Assurance System. This paper offers a conceptual analysis of the assumptions and components at play in the mentioned policy. In addition, the analysis of a relevant body of international and national research is presented as a review of publications in scientific journals (Scopus, ISI) for the past 10 years, plus books and other works by key authors. In total 171 documents were considered. The paper concludes that, despite the high expectations of accountability policies, there are critical issues that challenge the expected benefits. Additionally, the notion of "accountability" is opened and diversified, in order to rethink the Quality Assurance schema in Chile and, hence, expand the policy imaginary in education for future transformations. <![CDATA[<strong>Educación patrimonial</strong>: <strong>retrospectiva y prospectivas para la próxima década</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200024&lng=es&nrm=iso&tlng=es El papel de la educación en los procesos de puesta en valor y socialización del patrimonio está siendo internacionalmente reconocido, hasta el punto que algunos países, como es el caso de España, se han dotado en la última década de instrumentos eficaces para la gestión educativa de su legado. Proponemos un recorrido que comienza por definir el estado de la educación patrimonial en el ámbito internacional, acercándonos al caso de Europa y, dentro de este continente, España. Todo ello nos va a permitir conocer algunas características de los programas educativos en materia de patrimonio, para sí poder definir modelos y estándares que guíen las acciones de los diferentes países en educación patrimonial para la próxima década.<hr/>The role of education is very important in the processes of appreciation and socialization of heritage. In the last decade, some countries -as Spain- have even created some effective instruments for the educational management of its legacy. We propose an article that starts defining the condition of heritage education in the international scope, approaching to the European case and, inside the continent, the Spanish one. All these will allow the recognition of the characteristics of educational programs regarding heritage to be able to define models and standards that can guide the actions of the different countries in heritage education for the next decade. <![CDATA[<strong>TBL - Aprendizaje Basado en Equipos</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200025&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente artículo describe las etapas de la estrategia instruccional de Aprendizaje Basado en Equipos o TBL (del inglés "Team-Based Learning") y una visión general de los resultados de su aplicación en el aula. La evidencia indica que TBL es una estrategia instruccional práctica, económica y efectiva que genera aprendizaje activo en equipos de estudiantes, incrementa la motivación estudiantil, facilita el logro de resultados de aprendizajes, y tiende a mejorar indicadores académicos que impactan en la acreditación de las carreras.<hr/>This article describes the steps of the instructional strategy Team-Based Learning or TBL, and a general view of the results of its application in the classroom. Evidence shows that TBL is a practical, economical and effective instructional strategy that generates active learning in teams of students, increases student motivation, facilitates the achievement of student's learning outcomes, and tends to increase academic indicators that impact in the accreditation of careers. <![CDATA[<strong>Estrategias para promover la participación de los padres en la educación de sus hijos</strong>: <strong>el potencial de la visita domiciliaria</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052016000200026&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo se postula la necesidad de pensar en nuevas estrategias para promover la participación de los padres en la educación de sus hijos. En este ámbito, se plantea la necesidad de mirar los aportes de otras disciplinas bajo el entendido que desde la propia escuela las prácticas de vinculación familia-escuela parecen estar actualmente agotadas. Con este propósito, se analizan los aportes del School Social Work como especialidad del Trabajo Social que tiene por objetivo ayudar al aprendizaje del estudiante desde un enfoque amplio que considera las familias como un actor estratégico. Dentro de las posibles nuevas estrategias, se destaca el aporte que tiene la técnica de visita domiciliaria para incentivar la participación de los padres en la educación de sus hijos y la vinculación con la escuela.<hr/>This paper proposes the need to think about new strategies to promote the participation of parents in the education of their children. In here, also, appears the need to look at the contributions of other disciplines understanding that, at school, the practices of bonding between family and school seem to be, nowadays, exhausted. With this intention, the contributions of the School Social Work are analyzed as a specialization of the Social Work Degree that has as aim helping the learning process of students from a wide approach where families are considered as a strategic actor. Among the possible new strategies, the contribution of the home visit technique is highlighted as stimulates the participation of parents in the education of their children and the bonding with school.