Scielo RSS <![CDATA[Atenea (Concepción)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-046220170001&lang=pt vol. num. 515 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[PRESENTACIÓN]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622017000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[POETIC CREATIVITY. THE SYMBOLIST PRACTICE]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622017000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo pretende desvelar el modo de escritura de un libro simbolista, entendien do que se genera desde él mismo, poema a poema, y no como el desarrollo de un plan teamiento previo del contenido. Para ello se estudian los primeros poemas del que se puede considerar el libro simbolista más pleno: Piedra y cielo de Juan Ramón Jiménez.<hr/>ABSTRACT This article intends to reveal the writing style and structure of a symbolist book, under standing that it is generated from itself, poem to poem, and not as the development of a previous approach to the content. For this purpose, the first poems of Piedra y cielo by Juan Ramón Jiménez, which can be considered as the most symbolist book. <![CDATA[THE NEW NOVEL, PARADIGM OF TEXTUAL POLYMORPHISM]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622017000100029&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN A través de la técnica reescritural, basada en la acumulación barroquizante de frag mentos textuales previamente des(cons)truidos, parcialmente descontextualizados y, en ocasiones, reducidos a la anonimia, Martínez construye un texto que aglutina los contenidos necesarios para su propia lectura. Este texto denominado, nada azarosa mente, La nueva novela, es capaz de provocar una inabarcable cantidad de lecturas, mayor o menormente complejas, en función del aparataje teórico, crítico, histórico y artístico que maneje el lector, convertido, a la manera cortazariana, en un agente activo necesario en la construcción del relato final de este texto polimórfico, para cuyo análisis ha sido creada la teoría que aquí se presenta.<hr/>ABSTRACT Through the rewriting technique, based on the accumulation of textual fragments in baroque previously des(cons)tructed, partly decontextualised and sometimes reduced to anonymity, Martinez constructs a text that brings together the necessary content for its own reading. This text called, nothing haphazardly, The New Novel, is capable of eliciting an unmanageable number of readings, more or less complex, depending on the theoretical, critical, historical and artistic devices that the reader handles, who becomes in the Cortazarean way, in an active agent needed in the construction of the final account of this polymorphic text, for whose analysis the theory here presented has been crated. <![CDATA[MUSEUM, NOVEL, ARCHIVE. APPROACH TO PAPER MUSEUMS]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622017000100047&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Por medio de este trabajo pretendemos reparar sobre cierta sensibilidad museal pre sente en un buen número de novelas latinoamericanas del siglo XX. La posibilidad del diálogo entre literatura e imagen museo nos motiva a leer en conjunto estas dos "ex periencias" que en la tradición europea, fundamentalmente francesa, ha tenido un de sarrollo especialmente interesante desde el realismo y el naturalismo. Pensar el museo desde la literatura nos permite, entonces, relativizar los criterios de autoridad de aque llas instituciones que se han instalado como organismos republicanos sostenedores de un proyecto de nación, como la gran institución del quehacer cultural, a la vez que comprender la noción de archivo como constructora de memoria, la cual se inscribe en bloques curatoriados y montados por medio del acto de narrar.<hr/>ABSTRACT In this work we intend to observe certain museum dimension among a good number of Latin American novels from the 20th century. The possibility of dialogue between literature and museum image motivates us to read these two "experiences" together that, in European tradition and the French one in particular, have had an especially interesting development from realism naturalism. To see the museum from the point of view of literature allows us, then, to play down the criteria of authority of those in stitutions that have been set up as republican organisations sustaining a nation project, such as the great institution of cultural task. It also allow us to comprehend the notion of archive as memory constructor which is, therefore, built with blocks of curatorship archives and assembled by story telling. <![CDATA[HIGH TIDE OF DESIRE IN SALVADOR REYES'S NARRATIVE]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622017000100063&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo propone un estudio del crecimiento y la ampliación del deseo femenino en los textos que conforman la narrativa porteña de Salvador Reyes: El café del puerto (1926), Piel nocturna (1936), Mónica Sanders (1951) y Valparaíso, puerto de nostalgia (1955). Para esto, se plantea estudiar la transformación de los personajes femeninos, quienes pasan de ser objetos de deseo a sujetos deseantes, lo que, a todas luces, contra viene la mirada androcéntrica del Chile de la primera parte del siglo XX. Asimismo, se analiza una triada de escenas lésbicas en Piel nocturna -soslayadas por la crítica literaria anterior- que anticipan el desarrollo de ciertos componentes lésbicos en la literatura chilena.<hr/>ABSTRACT This article proposes the study of the growth and expansion of female desire in Sal vador Reyes's narrative of Valparaíso: El café del puerto (1926), Piel nocturna (1936), Mónica Sanders (1951), and Valparaíso, puerto de nostalgia (1955). The transformation of female characters in these texts has been studied. We propose that these character change from objects of desire to desiring subjects, which clearly opposes the androcen tric perspective of Chile in the first part of the 20th century. Likewise, the study analyzes a triad of lesbian scenes in Piel nocturna, which have not been studied in previous liter ary research. These scenes anticipate the development of certain lesbian components in Chilean literature. <![CDATA[DANCE OF THE INVISIBLE: JOSÉ LEZAMA LIMA'S IMAGE THEORY]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622017000100081&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo constituye una exploración del rendimiento estético, filosófico e histórico del concepto de 'imagen' en la obra del poeta cubano José Lezama Lima. Mediante el concepto de 'imagen-danza', en el primer apartado se intenta explicar de qué manera la obra de Lezama Lima se distanció conscientemente de la metafísica de Occidente para ensayar una nueva aproximación a la realidad -un paso de lo óptico a lo acústico. En el segundo apartado se muestra cómo este giro filosófico permitió montar una reflexión sobre América que discute abiertamente con la historia del Espíritu de Hegel.<hr/>ABSTRACT This article explores the philosophical, aesthetic and historical bearings of the concept of 'image' in the works of the Cuban poet José Lezama Lima. Through the concept of 'dance-image, the first part of the article explains how Lezama Lima managed to set himself apart from Western metaphysics in order to develop a new approach to real ity -a movement away from the traditional privilege given to the eye towards a sort of acoustic logic. The second part shows how this philosophical turn inaugurated a new interpretation of America that rivaled with Hegel's History of the Spirit. <![CDATA[AN APPROACH TO THE FIGURE OF JUAN DE OCHOA: SPANISH ARCHITECT AND HYDRAULIC ENGINEER FROM THE 16TH CENTURY]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622017000100097&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Juan de Ochoa Méndez (1554-1606) fue un arquitecto renacentista español que vivió en el tránsito del siglo XVI al XVII. Afincado en Córdoba, se trata de uno de los prin cipales difusores del Manierismo arquitectónico en la geografía andaluza. Como su padre, Martín de Ochoa, fue un eficiente ingeniero, con una amplia labor en el cam po de la hidráulica; y, en el ámbito de la arquitectura residencial, supo interpretar las necesidades de las élites cordobesas. No obstante, fue la arquitectura religiosa la que le concedió un particular reconocimiento, gracias a su cargo de maestro mayor de la catedral, el cual le permitió afrontar el cierre del proyecto quinientista para el templo, con la erección de la cúpula que preside el crucero y el cañón rebajado del coro.<hr/>ABSTRACT Juan de Ochoa Méndez (1554-1606) was a Spanish renaissance architect who lived from the second half of the 16th century to the beginning of the 17th. Based in Cór doba, he is one of the major disseminators of architectural Mannerism in the peninsu lar area. Like his father, Martín de Ochoa, he was an efficient engineer with extensive work in the field of hydraulics; and in the field of residential architecture, he was able to interpret the needs of the Córdoba elites. However, it was religious architecture that granted him special recognition, thanks to his position as grand master of the Córdoba cathedral, which allowed him to face the closing of the temple project which the erec tion of the dome presiding transept and choir lowered canyon. <![CDATA[SOME FLEMISH OIL ON COPPER PAINTINGS FROM THE 17TH CENTURY IN TALCA (CHILE)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622017000100115&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En este estudio presentamos cuatro pinturas sobre cobre de ascendencia flamenca, una de ellas firmada por Willem van Herp (1614-1677), a quien también atribuimos las restantes. Obras tal vez de la segunda mitad del siglo XVII e inspiradas en Rubens y Teniers el Viejo que, en su mayoría, pertenecieron a Eusebio Lillo y hoy se custodian en el Museo O'Higginiano y de Bellas Artes de Talca (Chile).<hr/>ABSTRACT In this study we present four oil on copper paintings of Flemish descent, one by Wil lem van Herp (1614-1677), whom we also attribute the remaining ones. His works may date back to the second half of the 17th century and are inspired by Rubens and Teniers the Elder: Most of them belonged to Eusebio Lillo and nowadays they are kept at the O'Higgins' and Fine Arts Museum in Talca (Chile). <![CDATA[<em>COURT PORTRAIT</em> OF 18TH CENTURY CHILEAN ELITE: ARTISTIC TASTE, STYLE, AND ICONOGRAPHY OF A CHANGING SOCIETY]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622017000100129&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN A partir del siglo XVIII Chile experimentó un cambio de gustos y de tendencias artísti cas, bien testimoniado por el desarrollo del retrato de ostentación como género autóno mo respecto del retrato de temática religiosa. Se difundió en particular entre aquellas élites de intelectuales, eclesiásticos y políticos que querían manifestar su individualidad frente a la Monarquía Española, y que vieron en el retrato el vehículo a través del cual proclamar su emancipación.<hr/>ABSTRACT Starting in the 18th century, Chile experienced a change in taste and artistic trends, well attested by the development of court portrait as genre independent from religious por trait. It spread particularly among those elites of intellectuals, clerics, and politicians who wanted to express their individuality in relation to the Spanish Monarchy, and who found in portrait painting a vehicle to proclaim their emancipation. <![CDATA[PANORAMA OF THE CHILEAN ARTS DURING THE SECOND HALF OF THE 19TH CENTURY: DEBATES, INSTITUTIONALITY, AND MAIN FIGURES]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622017000100147&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El escenario estético-visual chileno durante la segunda mitad del siglo XIX se caracterizó por la presencia de algunos artistas que ejercieron un fuerte liderazgo y ascendiente. A este respecto los ejemplos más paradigmáticos fueron José Miguel Blanco y Pedro Lira, en cuya relación es posible advertir un trasfondo de disputas y protagonismos que alinean a artistas y otros actores de la institucionalidad cultural. De este modo, en un escenario estético estrecho, relativamente estandarizado por una impronta grosso modo académica, las desavenencias ocuparon un lugar no menor, tanto en los procesos insti tucionales como en el registro escritural. En este contexto de confrontaciones pesaron tanto las visiones y protagonismos personales, como las diferencias ideológico-estéticas.<hr/>ABSTRACT The Chilean visual-aesthetics scenario during the second half of 19th century was char acterised by the presence of some artists of strong leadership and influence. In this regard, the most paradigmatic examples were José Miguel Blanco and Pedro Lira, in whose relation it is possible to perceive the background of arguments and prominence that line up artists as well as other actors of the cultural institutionality. Thus, in under a narrow aesthetic scenario, relatively standardised by an academic grosso modo im pression, the disagreements took an important place both in the institutional processes as well as in the writing record. In the context of confrontations, the visions and per sonal prominence were as important as the aesthetic-ideological differences. <![CDATA[ALEIJADINHO, A UNIQUE SCULPTOR: VICTOR IN THE FACE OF ARTS' INTRICACIES, SLAVERY, AND HANDICAP]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622017000100163&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo trata de algunos aspectos de la obra escultórica del artista brasileño Antônio Francisco Lisboa, apodado Aleijadinho ("el pequeño estropeado") debido a las deformaciones físicas que tenía. Protagonizó el arte colonial brasileño, con sus proyectos de iglesias, tallas y estatuas, todas ellas de carácter religioso. Hijo de un portugués blanco y de una esclava negra, Aleijadinho es metáfora viva de la mezcla de razas que tanto influyó y todavía influye en el proceso de formación cultural no sólo de Brasil, sino que de América en su totalidad.<hr/>ABSTRACT This article deals with some aspects of the sculptural work of the Brazilian artist Antônio Francisco Lisboa, dubbed Aleijadinho ("the small cripple") due to the physical deformations he had. He starred in Brazilian colonial art, with his projects of churches, his carvings and statues, all of them of religious nature. Slave by birth, Aleijadinho is a living metaphor of the mix of races that influenced and still influences the process of cultural development not only of Brazil, but of America as a whole. <![CDATA[WHAT RECORDS TELL: WRITING THE HISTORY OF COLONIAL CHILEAN SPANISH]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622017000100173&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Si bien cada vez más el concepto de 'español atlántico' ha ido ganando fuerza como de finición caracterizadora de un tipo de habla con isoglosas comunes, también es cierto que dentro del contexto hispanoamericano el enfoque no ha estado puesto en el Chile colonial precisamente, atención que sí han tenido otros países americanos. Una dificul tad no menor ha sido la formación en lo que se consideraban 'ciencias auxiliares de la historia', pero que también forman parte del campo de la filología: paleografía y diplo mática, principalmente. El empoderarse de una sociolinguística histórica, para la com prensión del rol característico de la comunidad hablante en el desarrollo del español del Chile colonial, resulta fundamental si queremos dar cuenta no sólo de las 'reglas' que ¡ rigen el cambio lingüístico en nuestra variante dialectal a través del tiempo, si no que, más importante aún, para recobrar la memoria. Trataré aquí de hacer una revisión de los trabajos que sirven de base para esta sociolinguística histórica del español de Chile, con algunas recomendaciones que pueden servir como punto de partida a la hora de recorrer la historia lingüística colonial, así como las dificultades que se presentan y de qué manera, desde mi experiencia, éstas pueden resolverse.<hr/>ABSTRACT While increasingly the concept of 'Atlantic Spanish language' has been gaining strength as characterising definition of a type of speech with common isoglosses, it is also true that, within the Latin American context, colonial Chile has not enjoyed the same atten tion drawn to other countries. Training in paleography and diplomatics, once consid ered 'auxiliary sciences of history', but which are also part of the field of philology, has not been a minor problem. Knowledge of historical sociolinguistics for understanding the distinctive role of the speech community in the development of the Spanish lan guage of colonial Chile, is essential if we are to account not only for the 'rules' govern ing linguistic change in our dialectal variant through time, but more importantly, to recover memory. In this article I try to review the works that are the basis for this his torical sociolinguistics of the Spanish language in Chile, with some recommendations that can serve as a starting point when going over the colonial linguistic history, as well as the difficulties encountered and how, from my experience, they can be solved. <![CDATA[LEXICAL POLYSEMY ACCORDING TO CHILEAN NINETEENTH CENTURY GRAMMARIANS AND LEXICOGRAPHERS: LINGUISTIC ATTITUDES AND IDEOLOGIES]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622017000100189&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente trabajo analiza las actitudes hacia la polisemia léxica sostenidas por gramá ticos y lexicógrafos chilenos hispanohablantes del siglo XIX. Las actitudes son princi palmente negativas: los autores estudiados consideran que las palabras deberían tener solo un significado (el que les es "propio"). Esta creencia se explica en el marco de la ideología de la lengua estándar, que tiene como meta la reducción de la variación lin güística: la polisemia es objeto de valoración negativa porque implica variación sema siológica, lo cual además es asociado con un desmedro de la función comunicativa del lenguaje. Adicionalmente, destacamos la motivación glotopolítica de dicha ideología y actitudes hacia la polisemia: la estandarización lingüística forma parte del proceso de consolidación del Estado nacional chileno.<hr/>ABSTRACT This paper analyzes the attitudes towards lexical polysemy in the works of Chilean Spanish-speaking grammarians and lexicographers from the 19th century. The atti tudes are mainly negative: the authors consider that words should have only one meaning (the "proper" meaning). Such a belief can be best understood within the frame of standard language ideology. As this language ideology aims for reduction of variation, semasiological variation (i.e., polysemy) becomes the subject of negative evaluation, which also undermines the communicative function of language. Moreover, we under line the political motivations of such ideology and attitudes towards polysemy: linguis tic standardization is part of the consolidation process of the national Chilean State. <![CDATA[PHENOMENOLOGICAL ANALYSIS OF THE TROPE PASAR A LLEVAR (TOUCH, DRAG, PUSH, ETC. ACCIDENTALLY)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622017000100203&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo da cuenta de los hallazgos de una investigación etnográfica cuyo objeti vo era apreciar algunos tropos definitorios de las preocupaciones existenciales que se construyen en la vida cotidiana de una familia que habita una zona rururbanizada. Desde aquí profundizamos en el tropo pasar a llevar que resultó ser un parámetro de investigación muy fecundo a la hora de ilustrar diversos aspectos, especialmente el de la fenomenología de la desigualdad y de la exclusión, desde su uso como dato incues tionable en la serie de argumentaciones que se desvelan en sus narrativas, conformando un saber que se configura en diversas prácticas.<hr/>ABSTRACT This article reports the findings of an ethnographic study whose objective was to ap preciate some defining tropes of the existential concerns that are constructed in every day life of a family that inhabits an urbanised rural area. From here we delve into the trope pasar a llevar which proved a very fruitful research parameter when illustrating various aspects, especially the phenomenology of inequality and exclusion, from its use as unquestionable data in the series of arguments that are revealed in their narratives, building knowledge that is configured in various practices. <![CDATA[FORMATION OF LEXICAL FROTO-DOUBLETS: CONTRIBUTIONS FROM THE ANALISYS OF DOSTOR, GÜENA, JUERTE, ÚRTIMO AND HUMIRDE, FROM CHILEAN SPANISH]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622017000100221&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo presenta las principales conclusiones de la tesis doctoral "Neutralización fonémica como mecanismo de innovación léxica: el caso de las formas dostor, güena, juerte, úrtimo y humirde del español de Chile" (Cifuentes, 2016). Dos focos que se exploraron en dicha investigación son: a) la consciencia del valor distintivo de los fonemas consonánticos en posición de neutralización en el español (de Chile), y b) las evidencias de bifurcación léxica, extraídas a través de la distribución morfosintáctica de las formas que componen los proto-dobletes, la opinión de un focus group respecto de los significa dos de dichas formas y los resultados de una encuesta, aplicada a 200 hablantes, respecto del mismo tópico. En la presentación que nos ocupa, se analizan los cambios semánticos que ocurren en los casos de estudio, con el objeto de determinar la participación que en estos cambios pudieron tener los factores fonológicos y socioestilísticos. Así, las diferen cias situacionales y dialectales entre las formas estándares y las formas marcadas pueden explicar la separación de los significados: la alta frecuencia con que se realizan las infe rencias necesarias para extraer estas connotaciones produce la convencionalización de estos significados; es decir, las connotaciones peyorativas de dostor, úrtimo y humirde, y las sensoriales de güena y juerte, pasan a formar el significado habitual de las expresiones, se convencionalizan. Se plasman, además, conclusiones generales que emergen de todos los aspectos considerados en la investigación mayor señalada.<hr/>ABSTRACT This article introduces the main conclusions of the doctoral thesis "Phonemic neutrali sation as an lexical innovation mechanism in the forms dostor, güena, juerte, úrtimo and humirde of Chilean Spanish" (Cifuentes, 2016). Said investigation focused on two main aspects: a) the awareness of the distinctive value of consonant phonemes on neu tralization position in (Chilean) Spanish; and b) the evidences of lexical bifurcation, extracted from the morphosyntactic distribution of proto-doublet forms; the opin ions of a focus group on the meanings of those forms; and the results obtained from a survey applied to 200 speakers on the same topic. In this presentation, we analyse the semantic changes that take place in the cases studied, in order to determine the role those changes could have had on phonological and sociostylistic factors. Thus, the situ-ational and dialectal differences among the standard forms and the marked forms can account for the meaning gap: the high frequency with which the required inferences are made in order to extract those connotations produces the conventionalisation of those meanings. Thus, the derogatory connotations of dostor, úrtimo and humirde, and the sensory connotations of güena and juerte, become the regular meaning of expressions, i.e. they are conventionalised. In addition, general conclusions which emerge from all the aspects considered in the major research are expressed.