Scielo RSS <![CDATA[Atenea (Concepción)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-046220110002&lang=pt vol. num. 504 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[PRESENTACIÓN]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622011000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Reigning over death: The case of Violeta parra]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622011000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Muerte y poesía, como es siempre en literatura, aparecen profundamente aliados en la antología de la gran lírica chilena. Observamos continuidades y discontinuidades; estilos, subgéneros, modos de designación y apelación, revelaciones, ocultamientos, procedimientos antropomorfizantes, máscaras, ficciones, el poema convertido en cadáver, aceptación, androginia. En este contexto, el caso Violeta Parra, casi en la mitad de gran serie, es inquietante y consolador; exacto y múltiple. Este artículo estudia la dolorosa trayectoria del cuerpo de Violeta Parra y, como parte de éste, la obra, regida por la presencia de la muerte, cuya textualidad permite entender el último gesto físico y comprender que mantiene las cosas en su ser, y su función consiste en permanecer, pero también hacer "pasar", franquear los obstáculos, alborotar las cárceles y los secretos. Todo en esta obra, creo, cumple así las dos funciones míticas: unir y recuperar.<hr/>Death and poetry, as always in Literature, appear deeply linked in the anthology of great Chilean poets. We can observe continuities and discontinuities; styles, subgenres, forms of designation and appellation, revelations, disguising, anthropomorphizing procedures, masks, fictions, the poem converted in cadaver, acceptance, androgeny. In this context, in the case of Violeta Parra, almost in the middle of this great poetic series, it is unsettling and consoling; exact and multiple. This article studies the painful trajectory of Violeta Parra's body and, as a part of it, her work, ruled by the presence of death, whose textuality permits us to understand her last physical gesture and understand that she keeps things in her being and that her function is to prevail but also to "pass", overcome the obstacles that stir up her prisons and secrets. Everything in this work, I believe, fulfills two mythic functions: to unite and to recover. <![CDATA[Popular Chilean poetry: Imaginaries and cultural mestizajes]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622011000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo busca analizar los imaginarios que circulan en la poesía popular chilena a la luz del concepto de mestizaje cultural propuesto por François Laplantine y Alexis Nouss. Considerando las múltiples herencias de este arte practicado en América Latina desde la época colonial, así como las sucesivas reapropiaciones de las cuales ha sido objeto, se profundizará en el imaginario puesto en escena por los poetas populares en el presente. A partir de un trabajo de observación directa de diversos encuentros de payadores en Chile, se tendrán en cuenta distintas dimensiones para el análisis: imaginario sonoro (voz, instrumentos musicales), teatralidad (tipos de escenificación, lugares de espectáculo, relación con el público), textualidad (contenidos, personajes, situaciones evocadas), a fin de aprehender la complejidad de este fenómeno artístico, asumiéndolo como un "hecho social total".<hr/>This article seeks to analyse the imaginaries that are featured in popular Chilean poetry in the light of the concept of cross-cultural mixing ("mestizaje") put forward by Fran-çois Laplantine and Alexis Nouss. By considering the various legacies of this art as practised in Latin America since the colonial era, as well as the successive re-appropriations of which they have been object, we will probe into the imaginary staged by the popular poets of the present. Starting from direct observational work of various encounters of popular singers ("payadores") in Chile, several dimensions will be taken into account in the analysis: sound imaginary (voice, musical instruments), theatrical (types of staging, places of the spectacle, relation with the audience) and textuality (contents, characters, invoked situations), in order to comprehend the complexity of this artistic phenomenon, to approach it as a "whole social event". <![CDATA[VALPARAÍSO AS SPACE OF ADVENTURE IN THE IMAGINARY OF IMAGISTIC NARRATIVE]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622011000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo se orienta a revelar la configuración de Valparaíso como espacio de la aventura en la novela Piel nocturna (1936) de S. Reyes, destacando que la propuesta de un imaginario local urbano desvincula al imaginismo de la dependencia opositiva con el criollismo que normalmente había considerado la crítica. Recogiendo las reflexiones Simmel y de Katchandjian en relación a la experiencia de la aventura y la propuesta de Michel Foucault sobre los espacios otros, se revisan los emplazamientos asociados por una travesía que los revelan como elementos formantes de un imaginario de Valparaíso que se va asumiendo tras la crisis del proyecto modernizador oligárquico.<hr/>This article aims to reveal the configuration of Valparaíso as space of adventure in the novel Piel nocturna (1936) by S. Reyes, stressing the proposal of an urban local imaginary that dissociates imaginismo from its oppositional dependence on Criollismo which had normally been assumed by critics. Gathering the reflections of Simmel and Katchandjian in relation to the experience of adventure and the proposal of Michel Foucault on other spaces, we review the emplacements linked to each other by a voyage that reveals them as the formative elements of an imaginary of Valparaíso that was becoming accepted after the crisis of the oligarchic modernization project. <![CDATA[Modernity imaginaries in Chaco Province photography: Argentina 1900-1978]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622011000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este trabajo es abordar la incidencia de las imágenes fotográficas de tres autores (Juan Bautista Simoni, Pablo Boschetti y Pedro Luis Raota) en la conformación de imaginarios de modernidad en la provincia de Chaco, Argentina, entre 1900 y 1978. Analizar por un lado, la función y significación de estas imágenes, entendidas como expresiones culturales del proceso de modernización argentina y, por otro, su anclaje en la memoria regional y nacional. Esta articulación entre fotografía, imaginario y memoria nos permite identificar algunos de los conflictos, utopías y transformaciones sociales, materiales y culturales del Chaco en el siglo XX. Para ello consideramos como criterio historiográfico la complementariedad de la relación imagen fotográfica / cultura histórica regional, perspectiva sobre la que se orienta el modelo metodológico propuesto y según el cual se indaga en la significación de las producciones fotográficas mencionadas.<hr/>The study undertakes the incidence that photographic images of three authors - Juan Bautista Simoni, Pablo Boschetti and Pedro Luis Raota - had in the shaping of modernity imaginaries in Chaco Province, Argentina between 1900 and 1978. It analyses on the one hand, the function and meaning of these images as cultural expressions of the modernization process in Argentina, and its regional and national memory anchorage on the other. The link between photography, imaginary, and memory allows us to identify some of the tensions, conflicts, utopias and social transformations, both material and cultural, of Chaco Province in the 20th Century. For that we take as historiographic criteria the complementarities in the relationship between photographic images / regional cultural history, as a perspective guiding the methodological model we propose by which the meaning of the mentioned photographic productions is investigated. <![CDATA[To put truth in place: Emile Zola and the social novel in Chile]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622011000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Emile Zola, fundador del naturalismo, como autor moderno, genera un proyecto ambicioso que es recepcionado en Chile a nivel de crítica literaria, ubicándolo en el contexto de la "novela social". Su propuesta, consistente en reflejar la realidad en la literatura y dar cuenta de los vicios sociales, es recibida en Chile de distintas maneras y siempre vinculándola a la personalidad y los compromisos del escritor. Desde Balmaceda Toro hasta Augusto D'Halmar, testigos incuestionados de la época, y revisando algunas revistas literarias de inicios del siglo XX, se presenta, en tres fases, el panorama general de dicha recepción con la finalidad de definir la importancia que en el campo literario chileno tuvo el escritor francés.<hr/>Emile Zola, as a modern writer and the founder of naturalism, generated an ambitious project that was received in Chile on the level of literary criticism, which placed it in the context of the "social novel". His proposal, consistent with the reflection of reality in literature and the revelation of social vice was received in Chile in different ways but always linked to the personality and commitments of the writer. From Balmaceda Toro to Augusto D'Halmar, witnesses of the period, and on revision of some literary magazines of the early 20th century, we find presented in three phases a general panorama of Zola's reception allowing us to define the importance of the writer on the Chilean literary scene. <![CDATA[From Bentham to Le Corbusier: Vigilance and discipline in modern Latin American social housing. <strong>The Pedregulho Housing Complex, Río de Janeiro, Brasil (1947-1958)</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622011000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este ensayo explora la relación entre las instituciones de poder que encargaron los primeros proyectos de vivienda social moderna en Latinoamérica, su arquitectura y sus habitantes. Como caso de estudio se escoge el Complejo Habitacional Pedregulho construido entre 1947 y 1952, en Brasil. La arquitectura de las nuevas viviendas modernas en Latinoamérica se concibió como el vehículo para la "transformación social". La relación entre la arquitectura, sus ocupantes y el poder se plantea como "panóptica", ya que podemos hallar referencias a formas de "encarcelamiento" propuestas desde la Ilustración estudiadas por el filósofo francés Michel Foucault (como el Panopticon del filósofo inglés Jeremy Bentham), y que hacen eco en las ideas del urbanismo moderno propuestas por el arquitecto y urbanista Le Corbusier.<hr/>This article explores the relationship between the institutions of power that commissioned the first projects of modern social housing in Latin America, its architecture and inhabitants. The Pedregulho Housing Complex is an exemplary case study, built between 1947 and 1952 in Brazil. The new architecture of the modern social housing projects in Latin American was conceived as a vehicle for "social transformation". For this aim, the relationship between power, architecture and tenants is established in "panoptic" terms, with clear references to forms of imprisonment proposed since the Enlightenment as studied by the philosopher Michel Foucault (such as Bentham's Panopticon) and that will resonate with Le Corbusier's ideas for the new modern city. <![CDATA[Criticism of author copyrights in the digital age of the informatization of production]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622011000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo principal del texto es interpretar el fenómeno del derecho de autor en nuestra era actual desde la crítica a la propiedad privada desplegada por Marx en los Manuscritos económico-filosóficos de 1844. En el estado actual de la información digital, la posibilidad de reproducción y distribución del material protegido por el derecho de autor es puesto en crisis, revelando el conflicto fundamental sobre el que se sostiene toda ilusión de propiedad. Por último, el texto indaga las posibilidades críticas de estas nuevas condiciones de producción desde la distinción entre policía y política establecí-da por Jacques Rancière.<hr/>The main aim of this text is to analyze the concept of copyright in our present society using the Marxist critique of private property located in his 1844 manuscripts. In the present state of digital information, reproduction and distribution capabilities throw into crisis the traditional concept of copyright, thus revealing the conflict upon which it is built. Finally, the text inquires about the reflexive possibilities of this new age appealing to Rancière's distinction between police and politics. <![CDATA[Reconversion, damage and abandonment in the city of lota]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622011000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Lota es una ciudad minera y monoproductora de riqueza energética, la que desde el siglo XIX y hasta la mitad del siglo XX tuvo impacto en el desarrollo económico y territorial de Chile. En ella se expresa la versión local de la Revolución Industrial y las relaciones sociales capitalistas de producción; se constituye un sujeto histórico con identidad laboral y de clase, el cual se distingue por su forma de trabajo subterráneo, lo que da origen a una cultura laboral y una épica singular; y se forja una tradición organizativa y sindical que denunció las condiciones de trabajo y de vida de la población local. Será la decadencia del valor del mineral y el aumento de los costes de producción lo que impuso el cierre de los piques, después de casi 150 años de explotación, configurando un proceso de anulación definitiva de la actividad y del saber que, por una parte, obliga Ê a la formulación de un Plan de Reconversión y, por otra, deja a los cesados y a la ciudad en una condición marginal y residual. Este trabajo explora argumentativamente las dificultades para el reemprendimiento productivo postcarbón en un mundo patriarcal y aprecia antropológicamente la pérdida, los problemas ligados a la autoimagen y los vacíos rituales propios de un mundo experto, social y económicamente precario, de baja calificación, planteando que la reescritura biográfica trata de un problema simbólico más que técnico.<hr/>Lota is a mining city and mono-producer of energy wealth which, from the nineteenth century up to the middle of the twentieth century, had an impact on the economic and territorial development of Chile. It expresses the local version of the Industrial Revolution and capitalist social relations of production. A historical subject with labor and class identity, distinguished by the form of working underground was constituted, giving rise to a singular workplace culture and epic, and forging a union and organizing tradition that denounced the unfair conditions of work and life of the local population. The decline of the value of coal and increased production costs dictated the closure of the mining shafts after nearly 150 years of operation. This obliged on the one hand, the formulation of a Plan of Conversion and on the other, would leave the newly unemployed workers and the city itself to be dismissed as marginal and residual. This paper explores the difficulties for the resumption of post coal production in a patriarchal world and appreciates anthropologically the loss, the problems associated with self-image and the rituals associated with precarious social and economic conditions and low-skilled workers. It is proposed that a biographical rewriting is more of a symbolic problem than a technical one. <![CDATA[Animal certainty: a third Wittgenstein?]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622011000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Discuto en este trabajo algunas de las interpretaciones que en este último tiempo se han hecho de Sobre la certeza de Ludwig Wittgenstein con el objeto de distinguir hasta qué punto se puede hablar de un tercer Wittgenstein. Los temas discutidos son: la novedad e importancia atribuida a esta obra; la supuesta subversión de la perspectiva tradicional sobre las creencias básicas; y el 'nuevo' anti-escepticismo que superaría el sentido común de Moore como respuesta al escepticismo radical. La discusión intenta ser de ayuda para diferenciar estas claves que, como otras de Wittgenstein, pueden tener repercusión en distintas áreas del saber.<hr/>In this paper some of the latest interpretations of Ludwig Wittgenstein's On Certainty are analysed in order to distinguish to what extent it is possible to talk about a 'third' Wittgenstein. The topics discussed are: the novelty and importance attributed to On Certainty; the subversion of the traditional perspective about basic beliefs; and the 'new' anti-scepticism which exceeds Moore's common sense as an answer to radical scepticism. Furthermore, this discussion tries to offer some support in differentiating these keys that, like others of Wittgenstein, could have consequences in different fields of knowledge. <![CDATA[Visual Arts in Chile during the first half of the xx century: a look at the theoretical field]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622011000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo analiza el escenario de la crítica de arte en el país, desde las últimas décadas del siglo XIX hasta la mitad de la pasada centuria. Revisa las voces y discursos iniciales, estableciendo sus modelos, estilos y formas de expresión y difusión. Profundiza en algunos autores tales como Ricardo Richon-Brunet, Antonio Romera y Jean Emar, vinculando sus discursos teóricos con aquellos momentos y contenidos más importantes del arte nacional. Analiza también la gravitación que tuvieron algunas exposiciones de arte realizadas en Chile, concluyendo con una revisión a la historiografía de la escultura en el país.<hr/>This work analyses the scene of critics of Art in the country from the last decades of the XIX century up through the last half of the XX century. It reviews the voices and initial speeches, establishing models, styles and forms of expression and diffusion. It goes deeper into some authors such as Ricardo Richon-Brunet, Antonio Romera y Jean Emar, relating their theoretical speeches with the most important moments and contents of national art. It also analyses the importance that some of the art expositions had in the country, concluding with a revision of the local sculpture historiography. <![CDATA[Schopf, Federico. <i>El desorden de las imágenes. Huidobro, Neruda, Parra</i>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622011000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo analiza el escenario de la crítica de arte en el país, desde las últimas décadas del siglo XIX hasta la mitad de la pasada centuria. Revisa las voces y discursos iniciales, estableciendo sus modelos, estilos y formas de expresión y difusión. Profundiza en algunos autores tales como Ricardo Richon-Brunet, Antonio Romera y Jean Emar, vinculando sus discursos teóricos con aquellos momentos y contenidos más importantes del arte nacional. Analiza también la gravitación que tuvieron algunas exposiciones de arte realizadas en Chile, concluyendo con una revisión a la historiografía de la escultura en el país.<hr/>This work analyses the scene of critics of Art in the country from the last decades of the XIX century up through the last half of the XX century. It reviews the voices and initial speeches, establishing models, styles and forms of expression and diffusion. It goes deeper into some authors such as Ricardo Richon-Brunet, Antonio Romera y Jean Emar, relating their theoretical speeches with the most important moments and contents of national art. It also analyses the importance that some of the art expositions had in the country, concluding with a revision of the local sculpture historiography. <![CDATA[Fernández de Oviedo, Gonzalo. <i>Sumario de la Natural Historia de las Indias.</i> Estudio, edición y notas de Álvaro Baraibar]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622011000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo analiza el escenario de la crítica de arte en el país, desde las últimas décadas del siglo XIX hasta la mitad de la pasada centuria. Revisa las voces y discursos iniciales, estableciendo sus modelos, estilos y formas de expresión y difusión. Profundiza en algunos autores tales como Ricardo Richon-Brunet, Antonio Romera y Jean Emar, vinculando sus discursos teóricos con aquellos momentos y contenidos más importantes del arte nacional. Analiza también la gravitación que tuvieron algunas exposiciones de arte realizadas en Chile, concluyendo con una revisión a la historiografía de la escultura en el país.<hr/>This work analyses the scene of critics of Art in the country from the last decades of the XIX century up through the last half of the XX century. It reviews the voices and initial speeches, establishing models, styles and forms of expression and diffusion. It goes deeper into some authors such as Ricardo Richon-Brunet, Antonio Romera y Jean Emar, relating their theoretical speeches with the most important moments and contents of national art. It also analyses the importance that some of the art expositions had in the country, concluding with a revision of the local sculpture historiography.