Scielo RSS <![CDATA[Atenea (Concepción)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-046220160001&lang=en vol. num. 513 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<strong></strong><strong>PRESENTACIÓN</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622016000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<em>WHEN OCTAVIO PAZ READ SOR JUANA</em>: <em>THE TRAPS OF FAITH AND ITS ANSWERS</em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622016000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Pasados más de treinta años de la primera edición del ambicioso ensayo de Octavio Paz Sor Juana Inés de la Cruz o Las trampas de la fe, el objetivo del presente trabajo es plantear algunas cuestiones que permitan contextualizar y explicar más cabalmente la significación de este libro en la ya inabarcable tradición crítica sobre sor Juana Inés de la Cruz, e intentar aportar asimismo una breve interpretación de su papel en el conjunto de la producción del poeta y ensayista mexicano.<hr/>After over thirty years since the first edition of Octavio Paz's ambitious essay, Sor Juana, Or the Traps of Faith, this paper raises some questions to better contextualize and explain the significance of this book within the vast critical tradition of Sor Juana Inés de la Cruz, as well as to try to contribute with a brief interpretation of its role in the overall production of the Mexican poet and essayist. <![CDATA[<em>THE ENIGMA, ¿STRATEGY OR AUTHENTICITY?</em>: <em>AN APPROACH TO SILVIA OCAMPO'S NARRATIVE</em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622016000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en En esta investigación se pretende reflexionar en torno a algunos aspectos que caracterizan la escritura de Silvina Ocampo y que en su momento parecen ser estrategias de la autora para legitimar su proyecto creador ante el canon, pero no a partir de aceptar los parámetros que éste impone, sino de construir unos que permitan acercarse más a la expresión propia del sujeto femenino, de la mujer. Lo fragmentario, lo disruptivo, el silencio, el enigma son elementos que entran en juego y desde los que la autora no sólo construye en su narrativa personajes que proponen líneas de fuga ante cualquier intento de imposición (impostura) identitaria, sino que erige ella misma su particular condición de escritora. Así, los bordes entre ficción y realidad se hacen difusos y el enigma como estrategia parece revelarse como autenticidad.<hr/>The aim of this research is to reflect on some aspects that characterize Silvina Oc-ampo's writing, aspects that seem to function as Ocampo's strategies to legitimize her creative project before the canon, although not through the acceptance of parameters that the canon imposes but through building new ones that allow approaching the expression proper of the feminine subject, the woman. The fragmentary, the disruptive, the silence, the enigma are elements that come into play in her writing and from which not only does she configure characters that embody lines of flight in the face of any imposition (imposture) of identities, but also herself in her peculiar condition as a writer. Thus, the limits between fiction and reality become blurred and the enigma as a strategy seems to reveal itself as authenticity. <![CDATA[<em>SIMÓN BOLÍVAR WHIT NO "THEOLOGY"</em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622016000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Un rumor persistente -y luego confirmado- en los años 80 del siglo pasado aseguraba que el argumento de El general en su laberinto, los últimos días de Bolívar, se lo hubiera "regalado" a García Márquez su compatriota y amigo de toda la vida Álvaro Mutis. Con anterioridad, Mutis había publicado un fragmento autónomo de aquel proyecto inconcluso, el breve relato "El último rostro", incluido en el volumen La mansión de Araucaíma (1978). La existencia del tema común con variaciones de uno y otro lado representa un caso patente de diálogo intertextual entre ambas obras. Es más: la inter-textualidad propiamente filológica está inserta dentro de otra, que abarca el "texto del mundo". Al explorar estas dos intertextualidades concéntricas he tratado de sorprender cómo, a través de una "poética de la derrota", Mutis y Márquez deconstruyen la (para) mitología y sobre todo la "teología" bolivarianas, instrumentadas tanto desde la derecha como desde la izquierda, restituyendo a su personaje su dimensión auténticamente histórica y a la vez humana.<hr/>A persistent, subsequently confirmed, rumor spread in the 1980s claimed that the argument of The General in His Labyrinth, the final days of Bolivar, "might have been given as a present" to García Márquez by his fellow countryman and long-time friend Alvaro Mutis. Previously, Mutis had published an autonomous fragment of his unfinished project, the short story "El último rostro", in the volume La mansión de Araucaíma (1978). The existence of a common theme with variations on either side represents a clear case of intertextual dialogue between the two works. What is more, the properly philological intertextuality is within another, which covers the "text of the world". In exploring these two concentric intertextualities, I have tried to descry, through a "poetics of defeat", the way Mutis and Márquez deconstruct the Bolivarian (para) mythology and "theology" in particular, implemented from both the right and the left, and restore their hero's truly historical dimension and human character. <![CDATA[<em>ARGUEDAS AND TAKI UNQUY</em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622016000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las narraciones de José María Arguedas pueden leerse como un sistema de representaciones que evoca las estrategias del Taki Onqoy, movimiento indígena de resistencia cultural en el siglo XVI. Como aquel movimiento, Arguedas busca recuperar, en sus relatos, las visiones tradicionales del hombre andino y sus vínculos religiosos con las montañas ('apus', 'wamanis'), los ríos ('mayus') y establecer una especie de 'negociación' con la modernidad, como forma de resistencia cultural. En efecto, los textos ar-guedianos privilegian una oralidad ficticia, e incorporan pasajes no narrativos (líricos y prosísticos) e, incluso, discursos no verbales (melodías, cantos, danzas, tejidos, vestuarios, etc.) con los que se construyen visiones heterogéneas. El eje de la relación entre la práctica semiótico-religiosa de los taki onqoi y la práctica narrativa de Arguedas es la figura de los danzantes que, en ambos casos, se vinculan con las divinidades y encarnan la supervivencia cultural del antiguo mundo andino.<hr/>José María Arguedas' narrations can be read as a representation system that evokes the strategies of 'Taki Unquy', a 16th century indigenous movement of cultural resistance. Like the movement, Arguedas seeks to recover in his tales the traditional views of the Andean man and their religious relations with the mountains ('apus', 'wamanis'), rivers ('mayus'), and establish a sort of 'negotiation' with modernity as a form of cultural resistance. In fact, Arguedas' texts privilege a fictive orality and incorporate non-narrative texts (prose and poetry), and even non-verbal discourses (melodies, songs, dances, fabrics and garments) with which heterogeneous visions are constructed. The axis of the relationship between Taki Unquy's semiotic-religious practice and Arguedas' narrative practice is the figure of the dancers who, in both cases, are able to establish links with their divinities and embody the cultural survival of the old Andean world. <![CDATA[<em>THE PHILOSOPHER'S PHYSIOGNOMY</em>: <em>LAUGHTER AND ANECDOTE IN NIETZSCHE</em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622016000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo procura dilucidar el modo en que el "proyecto" nietzscheano concede a la risa y a la anécdota un lugar preeminente en su pensamiento, actuando así a contrapelo de una tradición filosófica que ha tendido a situarlas en el exterior de su propio ejercicio. La risa y la anécdota convergen, en Nietzsche, como potencias dislocadoras de la filiación ascética y del temple de seriedad que han definido hasta ahora la grave fisonomía del filósofo. Por medio de una transfiguración de este pathos, la filosofía es llamada, con este pensador, a ganar la liviandad de la ciencia jovial.<hr/>The purpose of this essay is to elucidate the way in which the Nietzschean "project" gives laughter and anecdote a preeminent place in its thinking, thus acting against a philosophical tradition that has tended to locate them outside its own exercise. Laughter and anecdote converge, in Nietzsche, as dislocating powers of the ascetic filiation and the temperament of seriousness that have so far defined the grave philosopher's physiognomy. By means of a transfiguration of this pathos, the philosophy is called, through this thinker, to gain the levity of the gay science. <![CDATA[<em>CIVIC HUMANISM"</em>: <em>AN EPISODE IN THE SPANISH AMERICAN REPUBLICANISM</em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622016000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Procuramos en este trabajo repensar las relaciones de la literatura y la política a través del republicanismo hispanoamericano. La literatura clásica formó parte del interés de una buen parte de la "ciudad letrada" de la primera mitad del siglo XX. La obra del uruguayo José Enrique Rodó inaugura más sistemáticamente la dicotomía entre la mesura griega y el caos político americano. El arielismo tendrá larga descendencia. Uno de los grupos que recogió su legado fue el de los jóvenes mexicanos del Ateneo de la Juventud dirigidos por Pedro Henríquez Ureña, entre los que se destacaba Alfonso Reyes. Este grupo repensó la cultura antigua en relación con los problemas del momento. La sumatoria de estas corrientes ha dado como resultado una vocación humanística que idealmente aspiró a un nuevo republicanismo: la República de las letras.<hr/>In this paper, we attempt to rethink the relationship of literature and politics through the Spanish-American Republicanism. Classical literature was one of the interests of a good part of the "literate city" in the first half of the 20th century. The work of the Uruguayan José Enrique Rodó opens more systematically the dichotomy between Greek restraint and American political chaos. Arielism would have a long line of successors. Besides others, the Mexican group "Ateneo de la Juventud" (Atheneum of Youth) took up Rodó's legacy under the leadership of Pedro Henríquez Ureña. From among its young members, Alfonso Reyes stands out. The group rethought the ancient culture in relation to the problems of the time. The sum of these currents has resulted in a humanistic vocation that ideally aspired to a new republicanism: the Republic of Letters. <![CDATA[<em>POLITICS AND DEMOCRACY AS IMAGINARY CREATIONS</em>: <em>OF THE GREEKS TO US</em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622016000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Nuestro trabajo está articulado en tres partes: En la primera, empleando el marco categorial de la teoría de la imaginación de Cornelius Castoriadis, dilucidamos en qué sentido la política y la democracia son creaciones imaginarias, cómo entender la imaginación y el elemento imaginario que hay en la creación humana, qué son las significaciones imaginarias sociales y qué función cumplen para la cohesión social. En la segunda parte tematizamos los aspectos que nos permiten diferenciar el imaginario político griego respecto del imaginario político moderno, mostrando en qué sentido el régimen democrático es la realización política del proyecto de autonomía. En la parte final, mostramos cómo los aspectos sustantivos de la democracia están escamoteados en las concepciones procedimentalistas e instrumentalistas de la misma. Concluimos proponiendo nuestra idea de una educación para la democracia como teoría crítica.<hr/>This article is developed in three parts. In the first, using the categorial framework of the theory of the imagination by Cornelius Castoriadis, we elucidate the sense in which politics and democracy are imaginary creations, how to understand the imagination and the imaginary element that there is in human creation, what the social imaginary meanings are and what function they fulfill for social cohesion. In the second part, we focus on the aspects that allow us to differentiate the Greek political imaginary with respect to the modern political imaginary, showing in what sense the democratic regime is the political realization of the project of autonomy. In the final part, we show how the substantial aspects of democracy are concealed in its very proceduralist and instrumentalist conceptions. We conclude by proposing our idea of education for democracy as critical theory. <![CDATA[<em>ROMAN DIPLOMACY DURING THE MONARCHY</em>: <em>A SCHOOL FOR MODERN DIPLOMACY</em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622016000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo tiene como principal objetivo destacar cómo en el período de la monarquía romana ya se pueden ver importantes iniciativas de parte de los reyes, con el fin de mantener buenas relaciones con sus vecinos. Los mecanismos empleados, como las embajadas, los acuerdos y tratados, todos ellos amparados y avalados por el derecho y los dioses, nos permiten distinguir ya fórmulas de carácter diplomático, que se convertirán en las bases de la convivencia de Roma con otros pueblos y culturas, como también, en un sistema para las relaciones exteriores que, en muchos de sus aspectos, los encontramos en la diplomacia actual.<hr/>The main objective of this article is to highlight that during the Roman Monarchy the kings had already introduced major initiatives in order to maintain good relations with their neighbors. The mechanisms used, such as embassies, agreements and treaties, all protected and guaranteed by the law and the gods, allow us to distinguish diplomatic formulas that will become the foundations of the coexistence of Rome with other peoples and cultures, as well as a system for foreign relations that, in many ways, can be found in current diplomacy <![CDATA[<em>THE LEONESE AND CASTILIAN CHURCH IN THE REIGN OF ALFONSO VII</em>: <em>THE RELATIONSHIPS WITH THE CENTERS OF ECCLESIASTICAL POWER IN THE PENINSULA: SANTIAGO DE COMPOSTELA AND TOLEDO</em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622016000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Capitales fueron las políticas y los esfuerzos diplomáticas que el emperador Alfonso VII tuvo que desplegar para poder congeniar de mejor manera la jerarquía episcopal en el reino de León y Castilla con elImperium alfonsino. Roma estaba presente por sus agentes en la península ibérica, y por esta misma presencia el emperador y sus prerrogativas se hacían presentes en la ciudad del Papa; elementos tradicionales y nuevos confluyeron en las relaciones entre León y la Sede de Pedro.<hr/>Huge were the political and diplomatic efforts that Emperor Alfonso VII had to deploy in order to improve relations with the episcopal hierarchy in the kingdom of León and Castile. The presence of Rome was established by its servants in the Iberian Peninsula, and through them the emperor's prerogatives were present in the papal city. Traditional and new elements converged in the relations between León and the See of St. Peter. <![CDATA[<em>THE APORIAS OF MODERN CONSTITUTIONALISM</em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622016000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en El constitucionalismo moderno se ha asentado sobre una pretensión fuerte: el control del arbitrio para el resguardo de la libertad. Se trata de una pretensión construida en un continuo que va desde la oposición entre estado de naturaleza y sociedad política formulado, entre otros, por Suárez y Locke, pasando por la pregunta de la legitimidad de las restricciones de las libertades individuales asentada por Rousseau, y terminando en la conjunción entre constitucionalismo y democracia ensayada por Pettit. En este ensayo se recrea dicho trazado, resaltando la aporía fundamental que parece residir en el corazón del constitucionalismo moderno, a saber: el desplazamiento pero nunca extinción del arbitrio del soberano. Pero si es sólo al retraso del arbitrio a lo que podemos aspirar en el constitucionalismo, entonces son las condiciones de posibilidades del no-arbitrio las que se hacen urgente de repensar.<hr/>Modern constitutionalism has established itself on a strong assumption: the control of arbitrariness to safeguard freedom. This is an assumption built on a continuum starting from the opposition between the state of nature and political society formulated, amongst others, by Suárez and Locke, going through the question of the legitimacy of the restrictions of individual freedoms developed by Rousseau, and ending in the conjunction of constitutionalism and democracy by Pettit. In Pettit's essay, this evolution is traced by highlighting the fundamental aporia that seems to exist in the heart of modern constitutionalism, thas is: the displacement but not the extinction of the sovereign's arbitrariness. But if the displacement of arbitrariness is the only thing to which we can aspire within constitutionalism, then it is the conditions of the possibilities of non-arbitrariness what urgently needs to be rethought. <![CDATA[<em>FOR A HISTORY OF LAW THEORY</em><em> </em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622016000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo hace una reflexión teórica sobre la Historia del Derecho, su sentido, objetivos y fines que la determinan como disciplina autónoma e independiente tanto de la historia como del derecho, considerando el trabajo de autores anteriores. Primero se hace un alcance con respecto a qué se entiende por cada una de estas disciplinas y para luego entrar en la Historia del Derecho propiamente tal. Se extiende la reflexión a algunos ámbitos específicos de análisis, como el tiempo y el espacio, entre otros, para así poder completar el esbozo teórico y científico del tema, planteando un mejor entendimiento del quehacer en cuestión.<hr/>This article, drawing on the work of other authors, is a theoretical reflection on the History of Law, its sense, objectives and goals that establish it as an autonomous discipline independent of History and Law. Firstly, we address what each one of these features/ aspects means, and then History of Law itself. We expand this reflection to cover some specific points, such as time and space, among others, so as to complete the theoretical and scientific analysis of the subject by offering a better understanding of the task <![CDATA[<em>ACTION, TRUTH AND MEANING</em>: <em>THE POWER AND LIMITATIONS OF PERFORMANCE IN HISTORIOGRAPHICAL</em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622016000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en La pregunta por qué es la historia y cómo conocerla y contarla está lejos de estar resuelta. Partiendo de la distinción que hace Arendt (2002) entre pensamiento y razón, se propone aquí una reevaluación de la utilidad de la performance para el ejercicio de investigación historiográfica, insistiendo, no en su novedad, sino en la pertinencia de su formalización en la academia.<hr/>What is history and how should it be studied and told? these are questions for which answers are yet to be found. Starting from the distinction between reason and thinking proposed by Arendt (2002), this article proposes a reevaluation of the usefulness of performance in historiographical research, insisting not on his novelty but on the relevance of its formalization in the academic world. <![CDATA[VALUE-BASED ETHICAL CONCEPTIONS UNDERLYING ENVIRONMENTAL LAW TRAINING: A THEORETICAL REFLECTION ON THEIR INCLUSION IN UNDERGRADUATE PROGRAMS IN CHILEAN AND COLOMBIAN UNIVERSITIES]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622016000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Chile y Colombia cuentan con una moderna institucionalidad ambiental. Para el caso específico de Chile, se cuenta con el ejercicio de Tribunales especiales de competencia exclusiva en lo ambiental desde el año 2012. Durante este periodo de funcionamiento, la información existente respecto de la formación de los abogados que tramitan ante esos órganos jurisdiccionales es escasa y aún no se ha estudiado respecto de si estos profesionales litigantes tuvieron o no formación ético valórica en el área de la especialidad para posicionarse en la litigación ambiental o si el contar con ello ha influido o determinado en alguna medida los resultados obtenidos en causas ambientales, lo que se convierte en una real necesidad para un área donde el poder decisional genera un alto impacto social y económico para el país. Para el caso de Colombia, país que ha llevado a cabo un modelo de institucionalidad ambiental con alto control ciudadano, son numerosas las opciones procedimentales y los tribunales para accionar frente al daño ambiental; sin embargo es necesaria una ambientalización de la legislación y del derecho, es decir, de todas las relaciones del derecho y el medio ambiente, que integre los valores de respeto responsabilidad y solidaridad con los ecosistemas. Por esta razón se revisa la institucionalidad ambiental de Chile y Colombia para obtener fundamentos teóricos que permitan visualizar las necesidades que más allá de las diferencias culturales, políticas o económicas, implica repensar el concepto de Universidad como soporte ético y eje rector del futuro de los pueblos en el contexto latinoamericano, bajo el paradigma de la sustentabilidad ambiental, llevándonos a un cuestionamiento epistemológico de lo que se enseña en las universidades; para avanzar a responder preguntas como: ¿qué concepciones ético valóricas subyacen en la formación en derecho ambiental ?, por otro lado, ¿qué visión del mundo se promueve en las aulas universitarias? y ¿qué tipo de ciencia y conciencia, se ofrece a los estudiantes de derecho ambiental?<hr/>Chile and Colombia have modern environmental institutions. Chile, in particular, has established special courts with exclusive jurisdiction over environmental matters. Since their creation in 2012, the existing information regarding the training of lawyers who practice in these courts is limited. Whether these professional litigants had any value-based ethical training in this area of expertise to exercise in environmental litigation is yet to be studied and the same holds true for whether having such training has influenced or determined in any degree the results of environmental cases. the need for studies that address these issues is of utmost importance in an area where the power for decision-making has a great social and economic impact for the country. In the case of Colombia, a country that has implemented a model of environmental institutions with high citizen control, there are numerous procedural options and courts to operate against environmental damage. However, there is the need of greening the legislation and law, i.e. all the law-environment relations, which incorporates the values of respect and responsibility for, and solidarity with ecosystems. For this reason, the Chilean and Colombian environmental institutions are reviewed in order to draw the theoretical foundations that allow visualizing the needs that, beyond cultural, political and economic differences, imply rethinking the concept of university as an ethical basis and governing core of the peoples' future in the Latin American context under the paradigm of environmental sustainability, leading to an epistemological questioning of what is taught in universities so that we can then provide answers to questions such as: what value-based ethical conceptions underlie training in environmental law?, on the one hand; and what world view is promoted in university classrooms?, and what kind of science and conscience are environmental law students offered?, on the other one. <![CDATA[THE CLASS PLAN, A PROFESSIONAL GENRE: HOW BEGINNING TEACHERS NARRATE AND LEGITIMATE IT FROM THE MULTIMODALITY PARADIGM]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622016000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en El estudio describe, desde un modelo de investigación cualitativa fenomenográfica, cómo un grupo de estudiantes terminales de la carrera de Pedagogía en Español de la universidad de Concepción percibe la naturaleza y función del plan de clases como género discursivo profesional. En la arquitectura del discurso destaca el hipertexto que opera con un metalenguaje conformado por códigos multimodales, conectando una serie de discursos disciplinarios/pedagógicos en un proceso de compleja intertextualidad. El análisis permite observar la configuración del plan como un activo factor cultural, que hace variar la tradicional interacción simbólica liceo/universidad, resignifican-do la construcción del fenómeno del aprendizaje, esencia de la praxis docente.<hr/>This study describes from a qualitative phenomenographic research model how a group of students finishing their training program in Spanish teaching at the universidad de Concepción, Chile, perceives the nature and function of the class plan as a professional discursive genre. In speech framework, hypertext stands out, which operates with a metalanguage made up of multimodal codes, linking a series of pedagogic/disciplinary speeches in a process of complex intertextuality. The analysis enables us to see the plan configuration as an active cultural factor that makes the traditional symbolic school-university interaction change, thus providing a new meaning to the construction of the learning phenomenon, which is the essence of the teaching praxis. <![CDATA[<em>CORRELATIONAL STUDY ON IMPLICIT AND EXPLICIT PREJUDICE AND DISCRIMINATION IN A MAGELLAN SAMPLE</em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622016000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en La presente investigación tuvo como objetivo conocer la manera en que se manifiestan diferentes tipos de prejuicio hacia individuos de origen aborigen (mapuche) en la región magallánica chilena. Se adaptó la escala de prejuicio sutil y manifiesto de Pettigrew y Meertens (1995) y el experimento de Snyder, Kleck, Strenta y Mentzer (1979), para observar diferentes expresiones de prejuicio en situaciones ambiguas. La muestra, no probabilística intencionada, estuvo conformada por estudiantes universitarios (N=63). Los resultados del estudio indican la presencia de mayor prejuicio sutil que manifiesto. Los resultados del experimento no muestran diferencias entre las condiciones estudiadas. Al comparar a los altos y bajos en prejuicio general, en su comportamiento durante el experimento, fue posible observar que los que discriminaron en una situación ambigua mostraron mayor cantidad de prejuicio hacia los mapuches que quienes lo hicieron en una situación explícita. Las posibles implicancias de estos hallazgos son discutidos en el marco de las relaciones intergrupales y de la deseabilidad social.<hr/>The purpose of this research was to learn the way in which prejudice is shown towards individuals of native origin (Mapuche) in the Magellan region in Chile. The subtle and blatant prejudice scale by Pettigrew and Meertens (1995) was adapted as well as the experiment by Snyder, Kleck, Strenta and Mentzer (1979), and both were used to observe different expression of prejudice in ambiguous situations. The sample, intentional non-probabilistic, was made up of university students (N=63). The results show the presence of more subtle than blatant prejudice, but they do not show differences between the conditions studied. When comparing high and low overall prejudice in their behaviour during the experiment, it was observed that those who discriminated against in an ambiguous situation showed more prejudice towards the Mapuche people than those who did in an explicit situation. Possible implications of these findings are discussed in the context of intergroup relations and social desirability. <![CDATA[<em>TENSIONS IN TEACHING AND LEARNING HISTORY IN AN INTERETHNIC CONTEXT</em>: <em>SIGNIFICANCE FOR AND SCHOOL EXPERIENCES OF PEHUENCHE YOUNG STUDENTS</em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622016000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo presenta resultados de una investigación que tuvo como propósito indagar en el significado y valoración que respecto de la enseñanza de la historia posee el estudiantado pehuenche de la comuna de Alto Biobío, en el contexto de las nuevas finalidades de la enseñanza de la historia y los derechos educativos de los pueblos originarios. El estudio se realizó desde la metodología cualitativa con un diseño de estudio de casos, utilizándose como técnica de recogida de información el grupo de discusión. Los resultados evidencian aprendizajes relevantes asociados a la cultura de referencia, la presencia de conflictividad y discriminación en su enseñanza y una escasa valoración de la historia como disciplina escolar.<hr/>This article presents results of a qualitative study whose purpose was to find out the meaning and value that Pehuenche students from the Alto Biobío commune give to the teaching of history in the context of the new goals of the teaching of history and the educational rights of the indigenous peoples. the study was conducted using a case study design and the information was collected through the discussion group technique. The results show relevant learning associated with the reference culture, the presence of conflict and discrimination in their education and little appreciation of history as a school subject.