Scielo RSS <![CDATA[Atenea (Concepción)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0718-046220130002&lang=en vol. num. 508 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<strong>PRESENTACION</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622013000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong><i>Filming against the grain</i></strong>: <strong><i>the cinema of helvio Soto during the popular Unity Government</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622013000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Helvio Soto mantuvo una relación problemática con sus colegas cineastas identificados con el Nuevo Cine Chileno al terminar la década de 1960. En los años venideros rodó tres largometrajes argumentales sobre la Unidad Popular. Con los dos primeros pareció distanciarse de los realizadores comprometidos con el gobierno de Salvador Allende, ya que exhibía algunas contradicciones de éste. Sin embargo, ese distanciamiento no fue tal y tuvo que ver con una intención política de llegar a otro público. Asimismo, las objeciones que suscitó la obra de Soto provinieron de la experimentación formal en la que se sustentó, al poner en tensión los terrenos del cine de ficción y del documental.<hr/>Helvio Soto had a strained relationship with his fellows filmmakers identified with the New Chilean Cinema at the end of the 1960s. In the following years he shot three fiction feature-length films about the Popular Unity. The first and the second ones seemed to put some distance from his colleagues committed to Salvador Allende’s government because they exposed some of its contradictions. However, this distance was only apparent, and was due to a political intention to reach another audience. Similarly, the objections that Soto’s work provoked came from his formal experimentation, which created a tension between the territories of fiction and documentary cinema. <![CDATA[<strong><i>Jewish fundamentalisms and the holocaust</i></strong>: <strong><i>Divergent and contrasting opinions</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622013000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo pretende ilustrar acerca de la concepción que tienen los fundamentalismos judíos sobre el Holocausto (o Shoá en hebreo). El Holocausto se presenta como uno de los mayores genocidios de la Historia y acontecido, principalmente, al pueblo judío. Sin embargo, en un contexto de desaprobación a este acontecimiento, parte de los movimientos fundamentalistas judíos conciben este suceso como la aplicación de un castigo divino. Dentro de estos movimientos, hay claras divergencias con respecto a la concepción del Holocausto y a su vinculación con la modernidad; los movimientos aquí estudiados Neturei Karta y Gush Emunim, que se enmarcan dentro de la ultraortodoxia y el sionismo religioso, respectivamente, muestran divergencias con respecto a la concepción del Holocausto y a la asimilación a la modernidad y también con respecto al sionismo.<hr/>This article attempts to illustrate the concept that Jewish fundamentalisms have about the Holocaust (Shoah in Hebrew). The Holocaust is presented as one of the greatest genocides in history and occurring primarily to the Jewish people. However, in a context of disapproval of the event, part of the Jewish fundamentalist movements conceived this event as the application of divine punishment. Within Jewish fundamentalism movements there are differences regarding the design of the Holocaust and its relationship to modernity. The movements studied here, Neturei Karta and Gush Emunim, which are part of ultra-Orthodoxy, and religious Zionism, respectively, show differences regarding the concept of Holocaust and assimilation to modernity and also regarding Zionism. <![CDATA[<strong><i>Popular taste and its aesthetic expression</i></strong><strong><i> </i></strong><strong><i>in the Asunción Chapel</i></strong>: <strong><i>lavalle, Mendoza '(Argentina)</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622013000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En la capilla y fiesta de la Asunción en Lavalle, Mendoza (Argentina), se manifiestan las características propias de las producciones populares latinoamericanas, sus particularidades estéticas son factibles de valoración a partir de parámetros propios latinoamericanos. Las minusvaloradas expresiones populares constituyen parte fundamental de nuestro acervo cultural, estético e identitario, y deben ser estudiadas y difundidas para su correcta valoración. Encontrando parámetros estéticos comunes se contribuirá al diálogo entre los países latinoamericanos y se evidenciarán estratos culturales comunes.<hr/>In the Chapel and celebration of the Asunción in Lavalle, Mendoza (Argentina), characteristics of Latin American popular productions are present and a particular aesthetics can be valued in terms of Latin American parameters. These undervalued popular expressions constitute a fundamental part of our cultural heritage, aesthetics and identity. They should be studied and disseminated in order to appreciate their real value. Finding common aesthetic parameters and cultural strata will contribute to a dialogue between Latin American countries. <![CDATA[<strong><i>“The word belongs to you, I am silent because</i></strong><strong><i> </i></strong><strong><i>of my modesty”</i></strong>: <strong><i>Anti-intellectualism and the emergence of testimony in Cuba</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622013000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo señala y analiza la presencia del testimonio como función no conceptualizada en los debates sobre el papel del intelectual revolucionario en la Cuba de los años sesenta. Algunas canciones de la Nueva Trova Cubana aludían explícitamente a la enunciación testimonial como una forma de superar el descrédito que la voz intelectual había sufrido en esos debates, ligando la emergencia del testimonio al auge del antiintelectualismo. Esa relación se hallaba ya presente, como demuestra el artículo, en los textos de Castro o Guevara, y continuaría estándolo en la instauración del premio testimonio de Casa de las Américas en 1970.<hr/>The author shows and analyzes the presence of testimony as a non-conceptualised function in the cultural debates about the role of intelligentsia in Cuban Revolution. Some songs of the Nueva Trova Cubana refered to testimonioas a way for overcoming the difficulties of these debates and linked the emergence of testimonio to the rise of 'antiintelectual' imagination. This relationship was already present, as the article aims to show, in the texts written by Castro or Guevara and in the main discourses which accompanied the creation of the testimonio prize by Casa de las Américas. <![CDATA[<strong><i>Pharmacies and drug addicts</i></strong>: <strong><i>The origins and regulation of drug control in Chile, 1900-1940</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622013000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en A partir de inicios del siglo XX, en Chile se verificó una discusión pública en torno a la presencia del consumo extramédico de sustancias como el opio y sus derivados, la cocaína y el cáñamo indiano. Con preocupación fueron los farmacéuticos quienes en , primer lugar manifestaron la necesidad de someter a control la distribución y el consumo de tales productos, control que consideraron debía quedar de forma exclusiva bajo su propia responsabilidad. Polemizando contra los médicos y las autoridades centrales -en particular la Dirección General de Sanidad- los dueños de farmacias colaboraron activamente en la formulación de las primeras normativas destinadas a reglamentar el expendio y consumo de sustancias posibles de ser utilizadas de forma recreacional. Así, junto a los toxicómanos nacía la reglamentación que los perseguía.<hr/>Since the beginning of the 20th century in Chile, a public debate was initiated regarding the extra medical consumption of substances such as opium and its derivatives, cocaine and cannabis. It was the pharmacists who first expressed the need establish controls on the distribution and consumption of such products. They considered that this control should be under their exclusive responsibility. Arguing against physicians and central authorities -in particular the General Health Direction- the owners of pharmacies actively cooperated in the formulation of the first normative destined to regulate the sales and consumption of substances that might be used for recreational purposes. In this manner, together with the rise of the drug abuser, the regulation that would pursue them was born. <![CDATA[<strong><i>The ethnographic text and indigenous issues</i></strong>: <strong><i>The possibilities of a handwriting differentiated</i></strong><strong><i> </i></strong><strong><i>in the anthropological research by Anne Chapman</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622013000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El texto etnográfico fue preponderante a fines del siglo XIX, donde el vencido es (re) posicionado como objeto de estudio, para dar muestra al mundo de una realidad que se fragmentaba a pedazos. Son discursos que se manifiestan mediante recursos formales que constituyen las convenciones del género. Según lo anterior, el objetivo de este trabajo es revisar el discurso de la antropóloga Anne Chapman, en relación a la etnografía tradicional, y la incorporación de otras mecánicas textuales que permitan entrever una escritura diferenciada.<hr/>The ethnographic text was predominant in the late nineteenth century, where the defeated were re-positioned as an object of study to show the world a reality which was fragmented into pieces. These are discourses, manifested through formal resources,that constitute the conventions of the genre. According to the above, the objective of this paper is to review the discourse of anthropologist Anne Chapman and compare it to traditional ethnographic discourse as well as to the incorporation of other textual mechanics in order to glimpse a differentiated writing. <![CDATA[<strong><i>The Tri-Border as a pole of attraction</i></strong><strong><i> </i></strong><strong><i>for unlawful activities</i></strong>: <strong><i>Endogenous institutional conditions and illegality</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622013000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo tiene por fin identificar las características particulares que hacen de la Triple Frontera -entre Paraguay, Brasil y Argentina- un espacio transfronterizo singular en el contexto suramericano, constituido como un "polo de atracción de actividades ilícitas", punto de convergencia de diversos actores (individuos y organizaciones) locales y transnacionales que llevan a cabo tales emprendimientos, y -en consecuencia-epicentro continental de las llamadas "nuevas amenazas a la seguridad". Se señalan tres factores que determinan la especificidad de esta zona trifronteriza: una infraestructura física y de servicios notablemente más desarrollada que la mostrada por áreas fronterizas similares en el ámbito regional; una ubicación geográfica que posibilita el fluido intercambio y estrecha vinculación con los más importantes mercados del continente; y -el factor considerado determinante para entender el problema- un contexto de debilidad estatal y condiciones institucionales (caracterizadas por altos grados de corrupción, considerando fundamentalmente la realidad paraguaya) especialmente favorables que permiten que las actividades ilícitas fructifiquen.<hr/>The article's aim is to identify the specific characteristics that make the Tri-Border area -between Paraguay, Brazil and Argentina- a peculiar cross-border space in the South American context, constituted as a "pole of attraction for unlawful activities", a convergence point of different local and transnational actors (individuals and organizations) who carry out such undertakings and -as a consequence- a continental epicenter of the so-called "new threats to security". Three factors are pointed out that determine the specificity of this tri-border area: a physical and services infrastructure which is notably more developed than that of "similar" border areas in the region; a geographic location that makes possible the fluent exchange and close connection with the continent's most important markets; and -the factor that is considered determinant for the understanding of the problem- an especially favourable context of institutional and State weakness (characterised by high levels of corruption, especially in the case of Paraguay) that allows unlawful activities to be fruitful. <![CDATA[<strong><i>Relational and symbolic dimensions of educational systems</i></strong>: <strong><i>A hypothesis for the Chilean case</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622013000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Utilizando algunos de los conceptos centrales de la teoría sociológica de Pierre Bourdieu, se conceptualizan los sistemas educativos actuales y el chileno en particular como espacios sociales en los cuales operan distinciones simbólicas sobre la base de la exis- , tencia relacional de sus componentes. Se analizan aspectos particulares de tales distinciones para el caso chileno y se sostiene que los análisis político-públicos de tal sistema no lo han concebido de esa manera sino que, por el contrario, lo han estudiado como unidades no relacionadas.<hr/>By using some of the central concepts of Bourdieu’s sociological theory, current educational systems are conceptualized, and the Chilean case in particular, as social spaces where different symbolic distinctions are produced on the basis of the relational existence of its components. Particular aspects of such distinctions are analysed for the Chilean case and it is maintained that the political-public analysis of such a system has not been conceived in this way; on the contrary, the system has been studied as containing non related units. <![CDATA[<strong><i>Learning difficulties in first year university students</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622013000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los estudiantes exitosos se caracterizan por poseer estrategias de autorregulación y adoptar un enfoque profundo de aprendizaje. El desarrollo de tales habilidades se hace especialmente notorio en el primer año de estudios universitarios. En el presente trabajo se examina las relaciones entre estos aspectos en la situación de estudiantes de primer año de diversas carreras de la Universidad de Concepción, Concepción, Chile. Los resultados muestran importantes vínculos entre la adopción de un enfoque de aprendizaje profundo y el empleo de estrategias de autorregulación del aprendizaje. Se discute la conveniencia de enseñar estrategias de autorregulación en el contexto propio del currículum.<hr/>First year at university challenges students in developing autonomous skills of learning behavior to attain successful academic outcomes. Successful students are recognized by their self-regulated learning strategies and by the adoption of a deep approach to learning. Relations between these variables are examined in frst year students of eight courses at Universidad de Concepción, Province of Concepción, Chile. Outcomes show a significant relation between these variables. Implications and projections in search of self-regulated learning strategies fostering programs are discussed. <![CDATA[<strong><i>Feminism and femininity</i></strong>: <strong><i>writing and gender</i></strong><strong><i> </i></strong><strong><i>in the first feminist writers in Chile</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622013000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los inicios del siglo XX fueron el escenario de las primeras movilizaciones feministas en Chile, que desembocan en 1949 en la obtención del voto femenino. Un número importante de las pioneras en la lucha por los derechos civiles y políticos de la mujer fueron escritoras, aunándose su labor literaria con reivindicaciones políticas en figurase como Inés Echeverría de Larraín (Iris), Delia Rojas (Delie Rouge), Elvira Santa Cruz Ossa (Roxane), Amanda Labarca y la más joven Marta Vergara. En el presente artículo se revisa una serie de textos de las autoras nombradas, a fin de dilucidar la comprensión que desplegaran acerca de la escritura, el ser mujer y el feminismo. En el análisis se evidenciarán las principales formas discursivas en que estas categorías son pensadas, así como las tensiones y contradicciones que las atraviesan, en una arena simbólica que recién comienza a ensayar sus posibilidades de significación.<hr/>The first decades of the 20th century witnessed the first feminist mobilizations in Chile, which culminated in obtaining the feminine vote in 1949. Pioneering figures in the fight for civil and political rights of women were writers such as Inés Echeverría de Larraín (Iris), Delia Rojas (Delie Rouge), Elvira Santa Cruz Ossa (Roxane), Amanda Labarca and the younger Marta Vergara, who combined their literary work with political demands. The present article analyzes a series of texts written by these authors, in an effort to elucidate the understanding of their literary activity, as well as the status of being a woman and a feminist. The principal discursive forms in which these categories are conceived, as well as their tensions and contradictions will be reviewed. These texts make up a symbolic arena where the possibilities of meanings are rehearsed. <![CDATA[<strong><i>Authority and authoritarianism in Chile</i></strong>: <strong><i>Reflections on the Portalian ideal-type</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622013000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Sobre la base del análisis de un extenso corpus de textos de interpretación histórica y científico social, el artículo analiza la tesis de la cultura del autoritarismo en Chile a partir del ideal-tipo portaliano. Presenta los cinco elementos constituyentes de este ideal-tipo y discute las consecuencias teóricas que un tal modelo tiene para la conceptualización sobre autoridad y los límites que revela como herramienta interpretativa de la sociedad chilena en el momento actual.<hr/>Based on the analysis of an extensive corpus of historic and social science contributions, this paper analyzes the thesis of the authoritarian culture in Chile focusing on th portalian ideal-type. After describing its five constitutive elements, the paper discusses the theoretical consequences of this model for the conceptualization of authority as well as its limits as an interpretative tool of Chilean society today. <![CDATA[<strong><i>The ‘exalted cosmos’ of Ternura</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622013000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los poemas de Ternura se construyen con imágenes de infancia permanente, en el sentido explicado por Bachelard: imágenes de la soledad impregnadas de ensoñación, que hacen ver el mundo en sus primicias. En este estado todos los arquetipos (el fuego, el aire, el agua, la luz, la tierra) se manifiestan en tanto “cosmos exaltado” y se vinculan raigalmente con el ser humano en una profunda y feliz comunión: el mundo exterior es un aspecto del ser interior. Se suscita así una percepción animista de la existencia, una gran conciencia en la que todo existe y se interrelaciona. Porque en la raíz de esa contemplación expresada en poesía hay una fuerza que permite aceptar la vida con todas sus contradicciones íntimas: “síntesis sentimental de los contrarios” (Bachelard) en el instante imaginario, devenido en palabra.<hr/>The poems of Ternura are constructed from images of a permanent childhood in the sense explained by Bachelard: images of solitude impregnated by dream states that allow us to see the world in its beginnings. In this state, all archetypes (fire, air, water, light, earth) are manifested as “exalted cosmos” and are profoundly linked to human beings in a deep and happy communion: the exterior world is an aspect of the inner being. An animistic perception of existence is called up, a great consciousness in which everything exists and interrelates. This is because at the root of this contemplation as expressed in poetry there is a force that allows us to accept life with its intimate contradictions: “synthesis of sentiments that are contraries” (Bachelard) in the imaginary instant that it becomes word. <![CDATA[Enrique Molina Garmendia: <em><b>Lo que ha sido el vivir (Recuerdos y reflexiones)</b></em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622013000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los poemas de Ternura se construyen con imágenes de infancia permanente, en el sentido explicado por Bachelard: imágenes de la soledad impregnadas de ensoñación, que hacen ver el mundo en sus primicias. En este estado todos los arquetipos (el fuego, el aire, el agua, la luz, la tierra) se manifiestan en tanto “cosmos exaltado” y se vinculan raigalmente con el ser humano en una profunda y feliz comunión: el mundo exterior es un aspecto del ser interior. Se suscita así una percepción animista de la existencia, una gran conciencia en la que todo existe y se interrelaciona. Porque en la raíz de esa contemplación expresada en poesía hay una fuerza que permite aceptar la vida con todas sus contradicciones íntimas: “síntesis sentimental de los contrarios” (Bachelard) en el instante imaginario, devenido en palabra.<hr/>The poems of Ternura are constructed from images of a permanent childhood in the sense explained by Bachelard: images of solitude impregnated by dream states that allow us to see the world in its beginnings. In this state, all archetypes (fire, air, water, light, earth) are manifested as “exalted cosmos” and are profoundly linked to human beings in a deep and happy communion: the exterior world is an aspect of the inner being. An animistic perception of existence is called up, a great consciousness in which everything exists and interrelates. This is because at the root of this contemplation as expressed in poetry there is a force that allows us to accept life with its intimate contradictions: “synthesis of sentiments that are contraries” (Bachelard) in the imaginary instant that it becomes word. <![CDATA[Ángel Herrero:  <em><b>Una voz como Lázaro</b></em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-04622013000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los poemas de Ternura se construyen con imágenes de infancia permanente, en el sentido explicado por Bachelard: imágenes de la soledad impregnadas de ensoñación, que hacen ver el mundo en sus primicias. En este estado todos los arquetipos (el fuego, el aire, el agua, la luz, la tierra) se manifiestan en tanto “cosmos exaltado” y se vinculan raigalmente con el ser humano en una profunda y feliz comunión: el mundo exterior es un aspecto del ser interior. Se suscita así una percepción animista de la existencia, una gran conciencia en la que todo existe y se interrelaciona. Porque en la raíz de esa contemplación expresada en poesía hay una fuerza que permite aceptar la vida con todas sus contradicciones íntimas: “síntesis sentimental de los contrarios” (Bachelard) en el instante imaginario, devenido en palabra.<hr/>The poems of Ternura are constructed from images of a permanent childhood in the sense explained by Bachelard: images of solitude impregnated by dream states that allow us to see the world in its beginnings. In this state, all archetypes (fire, air, water, light, earth) are manifested as “exalted cosmos” and are profoundly linked to human beings in a deep and happy communion: the exterior world is an aspect of the inner being. An animistic perception of existence is called up, a great consciousness in which everything exists and interrelates. This is because at the root of this contemplation as expressed in poetry there is a force that allows us to accept life with its intimate contradictions: “synthesis of sentiments that are contraries” (Bachelard) in the imaginary instant that it becomes word.