Scielo RSS <![CDATA[Chungará (Arica)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0717-735620040002&lang=es vol. 36 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<b>EDITORIAL</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<B>QUEBRADA TACAHUAY</B>: <B>UN SITIO MARÍTIMO DEL PLEISTOCENO TARDÍO EN LA COSTA SUR DEL PERÚ</B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Presentamos un sumario de los trabajos arqueológicos realizados en la Quebrada Tacahuay, ubicada en el extremo sur de la costa peruana. Luego de una catastrófica inundación a consecuencia de un evento de El Niño que selló el primer nivel cultural fechado ca. 10.700 años a.p., se descubrieron reocupaciones menores del sitio, indicadas por desechos de moluscos acumulados en tres depósitos de poca profundidad. Eventos subsecuentes de inundaciones y depósitos geológicos de arena eólica sellaron los depósitos culturales. Tres temporadas de trabajo de campo han producido abundantes restos de subsistencia de la ocupación de 10.700 años a.p., instrumentos líticos, desechos de talla y rasgos relacionados con la preparación de alimentos, particularmente fogones. Estos contextos materiales indican una especialización en el procesamiento de aves marinas, principalmente cormoranes y piqueros, que fueron procesados, preparados y desechados. Otros tipos de restos de alimentos marinos incluyen huesos de pescado y conchas, que fueron también recolectados. No se ha encontrado evidencias de caza terrestre ni de la adquisición de material lítico de fuentes externas a la zona. El sitio provee datos sobre la antigüedad de las adaptaciones costeras de la región y el papel que jugó el fenómeno de El Niño en los asentamientos tempranos y colonización andina<hr/>We present a summary of the archaeological work that has been completed at Quebrada Tacahuay located on the far southern coast of Peru. Following a catastrophic El Niño flood event that sealed the earliest cultural layer dated to more than 10,700 years ago, there was minor reoccupation of the site as indicated by shellfish refuse and thin midden deposits. Subsequent flood events and geological deposits of aeolian sand sealed the cultural deposits. Three seasons of field work have produced abundant subsistence remains, lithic tools and debitage, and features related to food preparation, particularly hearths. These excavations indicate that the site was a specialized marine bird processing locale where large numbers of seabirds, primarily cormorants and boobies, were processed, prepared, and discarded. Some other marine foods including bony fishes and shellfish were also collected. There is no indication of terrestrial hunting nor of the acquisition of lithic material from non-local sources. The site provides data on the antiquity of coastal adaptations in the region and probable role of El Niño phenomena in early Andean colonization and settlement <![CDATA[<B>OCUPACIONES HUMANAS DEL HOLOCENO TARDÍO EN LOS VILOS (IV REGIÓN, CHILE)</B>: <B>ORIGEN Y CARACTERÍSTICAS CONDUCTUALES DE LA POBLACIÓN LOCAL DE CAZADORES RECOLECTORES DE LITORAL </B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se presenta una propuesta interpretativa al registro arqueológico generado por grupos de recolectores cazadores durante el Holoceno tardío (~4.000 y 2.000 años cal. a.p.) en la Comuna de Los Vilos (IV Región, Chile). Se propone un modo particular de aproximación al medio litoral por parte de grupos humanos que habitaron la zona vinculado a la apropiación de alimentos a nivel diario y la movilidad residencial en función de la disponibilidad de los recursos. Se plantea la factibilidad de discriminarlos analíticamente de poblaciones más nortinas, junto con establecer vínculos más certeros con los desarrollos culturales meridionales<hr/>We present an interpretative model for the late Holocene hunter-gatherer archaeological record at Los Vilos (Region IV, Chile). We suggest that the human groups that inhabited this region between ca. 4,000 and 2,000 cal. B.P. had a specific manner of utilizing the littoral environment. The proposed model, based on hypothesized daily food procurement rounds, takes into account residential mobility as well as resource distribution. Our analysis suggests that there were significant differences between populations of this zone and those further to the north, while at the same time demonstrating closer connections with groups existing further to the south <![CDATA[<B>VARIACIONES CULTURALES EN EL VALLE DE LIMA DURANTE LA OCUPACIÓN INCAICA</B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente trabajo busca dar cuenta de los profundos cambios culturales en el área de Lima, durante la conquista Inka. Partimos del estudio de uno de los centros urbanos más importantes de ese período, conocido actualmente como Armatambo y del cementerio arqueológico denominado La Rinconada. Se precisan los elementos culturales característicos del señorío Ichma, unidad política que administraba la región de Lima antes de la llegada de los Incas y que gobernó desde el centro religioso Pachacamac. En este contexto, segregaremos el material cultural de las poblaciones locales, en los sitios antes mencionados, para compararlos con los patrones culturales incaicos, y a partir de lo cual se establecen los rasgos básicos Ichma e Inka, expresados en la arquitectura, la presencia de elementos extra regionales, la cerámica y el patrón funerario<hr/>This study explores the profound cultural changes that occurred in the Lima area during the Inca conquest. We investigated one of the most important urban centers currently known as Armatambo, and the cemetery La Rinconada. We describe the cultural elements that characterize the señorio Ichma, the political unit that had governed the Lima region from the religious center of Pachacamac since before the Inca conquest. We differentiate the cultural material of the local Ichma group, and compare it with Inka cultural patterns. We focus upon the following attributions: architecture, extra-regional elements, ceramics, and funeral patterns <![CDATA[<B>EL <I>USHNU</I> INKA Y LA ORGANIZACIÓN DEL ESPACIO EN LOS PRINCIPALES <I>TAMPUS</I> DE LOS <I>WAMANI </I>DE LA SIERRA CENTRAL DEL CHINCHAYSUYU</B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es El ushnu Inka tuvo gran importancia en la dominación ideológica en los Wamani de la sierra central del Chinchaysuyu. Sobre la base de nuevas evidencias obtenidas, principalmente, en los Tampus de Huanuco Pampa, Taparaku, Chakamarka y Pumpu, propongo que el ushnu al comienzo sólo tuvo funciones de recepción de ofrendas, especialmente líquidos, en ceremonias programadas de acuerdo a un calendario instituido. Posteriormente los Inkas superpusieron funciones de observación astronómica, trato de demostrar que estos Tampus Inka fueron planificados considerando la ubicación del Ushnu así como determinados alineamientos astronómicos, basados en un posible modelo de organización espacial radial astronómica<hr/>The Inka ushnu was of great importance in the ideological domination of the Wamani in the Central Sierra of the Chinchaysuyu during the expansion of the empire. Based on my recent researches of the tampus of Huanuco Pampa, Taparaku, Chakamarka and Pumpu. I propose that the ushnu initially served to receive offerings, specially liquids following a ceremonial calendar. Later, the Inka superimposed astronomical observation functions, which demonstrates that several of the Inka great tampu were planned according to both the location of the ushnu and specific astronomical alignments following a possible model of radial astronomical space organization <![CDATA[<B>EL INKA Y EL PODER COMO PROBLEMAS DE LA ARQUEOLOGÍA DEL NORTE GRANDE DE CHILE</B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los avances en la historia cultural de las poblaciones circumpuneñas del desierto de Atacama, en especial aquellas de los períodos Intermedio Tardío (950-1.450 d.C.) y Tardío (1.450-1.550 d.C.), han permitido profundizar y problematizar la expansión del Imperio Incaico. A la luz de sus diversas evidencias materiales y paralelo al surgimiento de críticas a los modelos e interpretaciones en boga, se ha generado la necesidad de innovar en el entendimiento de las relaciones entre el Tawantinsuyo y las poblaciones locales del Norte Grande de Chile, a partir de un caso concreto como aquellas de Atacama y centrándonos en el concepto de "ideología". Para ello, recurrimos a las propuestas teóricas y metodológicas de las corrientes estructuralistas, marxistas y simbólicas de la arqueología contemporánea, las cuales contexualizamos en el estudio de San Pedro de Atacama<hr/>The advance in the cultural history of circumpuna peoples at the Atacama Desert, during Late Intermediate (A.D. 950-1450) and Late periods (A.D. 1450-1550), have allowed us to develop new ideas about the expansion in of the Inka Empire. Based on different cultural materials and new critical views about current model and interpretation, of the relationships between Tawantinsuyo and local peoples of Northern Chile. In this context we focuss on the concept of "ideology", based on the theory and methodology of structuralism, marxism and symbolic of postprocessual archaeology <![CDATA[<B>EL TAWANTINSUYU EN ACONCAGUA (CHILE CENTRAL)</B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Presentamos una interpretación de la materialidad del Tawantinsuyu, en el curso superior del río Aconcagua. Exploramos las relaciones que se establecieron entre las culturas locales y el Inka, y las estrategias que éste utilizó para acceder a esta periférica área de su "imperio". Adscribimos a la conceptualización del Tawantinsuyu, como un estado temprano (<A HREF="#Ziolkowski">Ziólkowski 1996</A>) y a la hipótesis de que en esta área se produce un proceso de interdigitación cultural<hr/>This article presents an interpretation of material expression of Tawantinsuyu in the upper basin of the Aconcagua river in Central Chile. It explores the relationships between local cultures and the Inca as well as the strategies employed by the State to access this peripheral area of the "empire". I conceptualize Tawantinsuyu as an early state (<A HREF="#Ziolkowski">Ziólkowski 1996</A>) to frame the hypothesis that there was a process of cultural interdigitation in this area <![CDATA[<B>RECONFIGURACIÓN DE UN ESPACIO SAGRADO</B>: <B>LOS INKAS Y LA PIRÁMIDE PUMAPUNKU EN TIWANAKU, BOLIVIA</B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Las crónicas dan cuenta que Tiwanaku fue una sede de gran importancia política para el imperio Inka, pues en ésta residía un gobernador imperial, suyoyoc apu; de igual forma hacen mención a la existencia de un palacio real, en el cual presumiblemente nació Manco Capac, hijo de Huayna Capac. Los Inkas consideraron a Tiwanaku un sitio sagrado de gran relevancia, a la par con la Isla del Sol y Pachacamac. Según uno de los relatos Inkas referidos a la Creación, Tiwanaku fue el sitio en el que Viracocha dio origen a las parejas primigenias de todas las etnias. Los edificios y esculturas existentes en el sitio constituían pruebas concretas de estos sucesos, y es en este marco que proponemos discutir el rol de Tiwanaku en la ideología Inka. El presente artículo se enfoca en la pirámide de Pumapunku, con el objetivo de entender la razón que impulsó a los Inkas en la elección de esta estructura como el núcleo ritual de su asentamiento en la región, y demostrar a la vez cómo modificaron dicho complejo de acuerdo a su cosmología y su historia mítica. Se propone, además, un marco interpretativo para ayudar a comprender cómo la materialización y manifestación de dicha historia mítica, sumada a las actividades efectuadas en el espacio reconfigurado, ayudaban a legitimizar el dominio ejercido por los Inkas sobre las poblaciones andinas<hr/>Spanish chronicles tell us that Tiwanaku was an important political center for the Inka Empire. One of the two imperial governors (suyoyoc apu) lived there, and the site contained an Inka royal palace, where Huayna Capac planned the suppression of the Quito rebellion and where his son, Manco Capac, was born. The sacred character of Tiwanaku complemented and contributed to the site's political importance. One Inka creation narrative holds that Viracocha created the primordial couples for all Andean ethnic groups at Tiwanaku before sending them out to populate their respective homelands. The abandoned Middle Horizon buildings and sculptures constituted physical proof of these creative acts, which made Tiwanaku a sacred center on a par with the Island of the Sun and Pachacamac. In this paper, we discuss the role of Tiwanaku in Inka imperial ideology, focusing on the Pumapunku pyramid and associated structures. We discuss the reasons that the Inkas chose the Pumapunku over other monumental structures to be the ritual focus of their settlement, and then examine the ways in which they modified the Pumapunku to correspond with their cosmology, their mythic history, and the specific requirements of Inka ritual practice. We conclude with a discussion of the ways in which the materialization of Inka cosmology and history at Tiwanaku through architecture and ritual practice was one tool in Inka imperial strategies to legitimate the extension of Inka political sovereignty over other Andean peoples <![CDATA[<B>LA EXPLOTACIÓN DEL ALFAR DE LA TROYA EN EL TIEMPO</B>: <B>CASUALIDAD O MEMORIA (DEPARTAMENTO TINOGASTA, CATAMARCA, ARGENTINA)</B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es La oralidad es el mecanismo principal de transmisión de conocimientos y creencias en las sociedades tradicionales donde la memoria cumple un papel destacado. Diferentes investigaciones llevadas a cabo en la región de los Andes demostraron que diversas prácticas culturales son mantenidas a través de la memoria social. En este trabajo se presentan y discuten los resultados del análisis por activación neutrónica realizados sobre tiestos y depósitos arcillosos, los que establecen que el alfar de La Troya, localizado en el Bolsón de Fiambalá, fue explotado para la manufactura de artefactos cerámicos que abastecieron a las instalaciones puneñas y otras localizadas en la amplia cuenca del Abaucán (Departamento Tinogasta, Catamarca, Argentina) desde las sociedades Formativas hasta el arribo de los Inkas a la región. Con base en esos resultados pensamos que la explotación y apropiación en el tiempo de un mismo alfar no es casualidad sino que obedece a la memoria que reproduce la práctica social en el tiempo. Asimismo, evaluamos los datos arqueológicos y analíticos obtenidos para comprender el proceso propio de desarrollo cultural del valle de Abaucán y su relación con el área puneña meridional<hr/>Oral tradition is an important mechanism for transmission of knowledge and belief in prehistoric societies where memory has an outstanding role. Different investigations carried out in the Andean region have demonstrated that diverse cultural practices are maintained through social memory. We present and discusses the results from a neutron activation analysis of potsherds and clay deposits which demonstrate that clay raw material from La Troya, located at the Bolsón de Fiambalá, was used for the manufacture of ceramic artifacts. These artifacts supplied Puna instalations as well as others at the Abaucán basin (Tinogasta Department, Catamarca, Argentina) from the Formative epoch to the Inka arrival in the region. Based on these results, we think that exploitation and appropriation of the same clay for a long period of time is not fortuitous, but rather is the consequence of a long process of social memory reproduction <![CDATA[<B>LA ALFARERÍA IMPERIAL INKA</B>: <B>UNA COMPARACIÓN ENTRE LA CERÁMICA ESTATAL DEL ÁREA DE CUZCO Y LA CERÁMICA DE LAS PROVINCIAS</B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se presentan los resultados preliminares obtenidos mediante el estudio en curso de vasijas incaicas depositadas en colecciones de museos de diferentes partes del mundo. A partir de este análisis se plantea que el complejo cerámico estatal del imperio Inka no es tan homogéneo, ni estuvo tan uniformemente distribuido a través del Tawantinsuyu, como tradicionalmente se ha pensado. En este artículo se comparan las frecuencias, los tamaños y las variantes estilísticas de la cerámica imperial recuperada en el centro estatal del Tawantinsuyu de Cuzco y su vecindad con materiales procedentes de las provincias. El significado de las similitudes y diferencias registradas entre el complejo cerámico del centro versus el de las provincias será discutido en el marco del contexto de la política del estado imperial<hr/>An on-going study of complete Inka vessels found in museum collections suggests that the imperial assemblage is not as homogeneous or as evenly distributed throughout the empire as commonly thought. In this paper I compare frequencies, sizes, and stylistic variants of imperial Inka pottery from the Cuzco heartland region to materials found in the provincial districts of the empire. The significance of the differences and similarities noted between core and provincial assemblages are explored within the context of imperial state politics <![CDATA[<B>ARTE VISUAL, ESPACIO Y PODER</B>: <B>MANEJO INCAICO DE LA ICONOGRAFÍA CERÁMICA EN DISTINTOS ASENTAMIENTOS DE LA FASE DIAGUITA INKA EN EL VALLE DE ILLAPEL</B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este trabajo se discute la estructura de los diseños cerámicos Diaguita Inka así como la distribución de estos materiales en varios sitios del río Illapel (Norte Semiárido Chileno). Este análisis revela una clara diferencia entre sitios con relación a la presencia de iconografía cuzqueña. La distribución diferencial de los patrones decorativos Inkas versus Diaguitas aporta información acerca de procesos relacionados con la vida cotidiana, así como diferencias locales en las estrategias políticas del Imperio Inka. Estrategias políticas diferenciales también son discernidas a un nivel regional a través de la comparación de los materiales procedentes del valle de Illapel en relación a los del área Diaguita nuclear (valles de Elqui y Limarí). Adicionalmente a la introducción de elementos Inkas, se perciben cambios significativos en el rol jugado por el arte visual Diaguita durante este período<hr/>In this paper, I discuss the structure of Diaguita-Inka ceramic design as well as the distribution of this material among several sites in the Illapel valley of north-central Chile. The analysis reveals a clear difference between sites with respect to the Cuzco materials. The differential distribution of Diaguita vs. Inka decorative patterns in this valley provides information about processes of daily life as well as local differences in the political strategies of the imperial Inka state. Different political strategies can also be discerned at the regional level through the comparison of the Illapel materials with those from the Diaguita nuclear area (Elqui and Limari river valleys). In addition to the introduction of Inka elements, significant changes in Diaguita visual art are also noted <![CDATA[<B>DOMINACIÓN, RESISTENCIA Y TECNOLOGÍA</B>: <B>LA OCUPACIÓN INCAICA EN EL NOROESTE ARGENTINO</B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es La anexión al Tawantinsuyu implicó profundas transformaciones para las organizaciones sociales que poblaban el noroeste argentino. Es probable que las aspiraciones del estado cuzqueño por imponer sus pautas políticas, económicas e ideológicas hayan colisionado con los principios vigentes en la región, en particular en aquellas áreas en donde se habían desarrollado sociedades complejas con eficientes sistemas de producción material y simbólica. En el presente trabajo exploramos la articulación de la administración estatal con las organizaciones del sur del valle de Yocavil, a partir de los cambios y continuidades en la producción de alfarería y de metales y en las prácticas ceremoniales. Al respecto, planteamos que la dominación incaica en la región de estudio adquirió matices resultantes no sólo de los intereses específicos del poder cuzqueño, sino también de las cualidades organizativas de los sistemas locales y de las estrategias de resistencia desplegadas en el proceso<hr/>The annexation to Tawantinsuyu involved deep transformations of northwestern Argentine social organizations. It is likely that the Cuzqueñan state aspirations to impose its own political, economical, and ideological rules had clashed with current regional principles, particularly in those areas where complex societies with efficient material and symbolical production systems were developed. In this study we explore the articulation of state administration and southern Yocavil valley organizations through the changes and continuities in ceramic and metal production as well as ceremonial practices. We propose that Inka domination in the study area was not only the consequence of the specific interests of Cuzqueñan power, but also of the conditions of the local systems' organizational qualities and resistance strategies that were deployed during this process <![CDATA[<B>MOTIVOS DE FLORES EN<I> KEROS</I> COLONIALES</B>: <B>IMAGEN Y SIGNIFICADO</B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Presentamos los resultados de un estudio de los motivos de flores en los keros coloniales. En nuestro estudio proponemos una similitud semántica entre los motivos de keros y unkus de este período. Basándonos en estudios etnobotánicos y etnohistóricos encontramos que las flores fueron incorporadas en diferentes actos rituales vinculados a la organización social. En nuestro análisis postulamos vinculaciones entre el calendario ritual y el calendario floral. Proponemos que las flores en los keros coloniales son metáforas polisémicas, relacionadas con conceptos significativos de mediación y orden<hr/>This study presents the results of an analysis of the floral motif found on colonial keros. In the paper, I note a semantic similarity between the motifs observed on keros and unkus (male tunics) of this period. Ethnobotanical and ethnohistorical data indicate that the same flowers represented on these objects were utilized in various ritual acts linked to social organization. A possible relationship between the ritual calendar and the growing cycle of these plants is also suggested. I conclude that the flowers depicted on the colonial keros were polisemic metaphors associated with concepts of order and mediation <![CDATA[<B>ARTE RUPESTRE EN ASENTAMIENTOS DEL PERÍODO TARDÍO EN LOS VALLES DE LLUTA Y AZAPA, NORTE DE CHILE</B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabajo busca contribuir a la discusión sobre el proceso de expansión del estado Inka hacia las áreas periféricas del sur de los Andes, particularmente en los valles costeros Lluta y Azapa del extremo norte de Chile. Este proceso es analizado explorando el rol del arte rupestre -como soporte material de transmisión de ideología- en el proceso de integración que experimentaron las poblaciones locales de los valles de Lluta y Azapa ante el arribo de la influencia incaica. Se busca responder si existe en el área de estudio un arte rupestre que pueda ser reconocido como Inka, y cómo éste se relaciona con el proceso de expansión del estado Inka. Se analizan tres sitios habitacionales con presencia de bloques grabados, ocupados durante el período Tardío o Inka (1.400-1.530 d.C.): Millune y Vinto en el valle de Lluta y Achuyo en el valle de Azapa. Sobre la base de diferencias formales del arte rupestre relacionadas con variaciones en la composición de componentes cerámicos, arquitectura y organización del espacio de los sitios, postulamos la existencia de un patrón de arte rupestre de origen local pre-Inka, que es transformado y utilizado por el Inka de acuerdo a los intereses imperiales de expansión ideológica y control de esta provincia. Concluimos que uno de los cambios más notorios provocados por el orden Inka ocurre en la transformación formal del arte rupestre local y su uso en espacios públicos<hr/>This paper intends to contribute to discussion of the Inka state expansion toward the peripheral areas of the southern Andes, including the Lluta and Azapa coastal valleys, northern Chile. This process is analysed through exploration of the role of rock art -as a material medium for ideological transmission- in the Inka integration of local populations. We try to demonstrate whether it is possible to recognize an Inka rock art and how this was related to the Inka expansion. We analyse three small residential sites, which include engraved stones and were occupied, at least, during the Late period (ca. 1300-1450 A.D.). Millune and Vinto are in the Lluta valley and Achuyo is in the Azapa valley. Based on differences in the formal attributes of the rock art, and associated features such as decorated pottery, architecture and spatial organization of the rock art, we postulate the existence of a local and pre-Inka rock art style. This style was transformed and utilized by the Inka state as an ideological tool, based on their imperial interest, for the conquest and control of this province. We conclude that the most remarkable change took place in the conversion of formal aspects of the local rock art style to more standardized, Inka style, and in the relocation of the rock art scenario from private to public spaces <![CDATA[<B>ESQUEMAS VISUALES Y EMPLAZAMIENTO DE LAS REPRESENTACIONES RUPESTRES DE CAMÉLIDOS DEL LOA SUPERIOR EN TIEMPOS INCAICOS</B>: <B>¿UNA NUEVA ESTRATEGIA DE INCORPORACIÓN DE ESTE TERRITORIO AL TAWANTINSUYU?</B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se presentan los resultados obtenidos del estudio del arte rupestre adscrito al período Tardío (1.450- 1.540 d.C.), correspondiente a la presencia Inka en la región del Loa Superior. En particular, se analizan las representaciones de camélidos de varios sitios de la cuenca del río Salado, en comparación con algunas del Alto Loa. Este trabajo expone, por un lado, un análisis de las formas anatómicas representadas, definidas como esquemas visuales; y, por otro, algunas observaciones acerca de los emplazamientos de estas manifestaciones rupestres, ligados a distintas actividades de la vida cotidiana. Las características enunciadas para el arte rupestre del período Tardío sugieren una estrecha relación con la expansión incaica en la región. A modo de hipótesis, se amplía una de las interpretaciones anteriores planteadas en la cuenca del río Salado, que considera que el arte rupestre sería utilizado por el Inka como una estrategia de dominación e integración al Tawantinsuyu, ejercida de modo diferencial en el Loa Superior<hr/>I present the results of study rock art dated to the Late period (1.450- 1.540 A.D.), which corresponds to the Inka presence in the upper Loa region. Particularly, I analized camelid representations from several sites of the Salado river basin and compared them with representation from the upper Loa river. I present an analysis of anatomical forms defined as visual schemaes, along with observations about the location of the rock art, related to different activities of everyday life. The described characteristics of Late period rock art suggest a tight relation to the Inka expansion in the region. My hypothesis, expands on previous interpretations, for the Salado river basin, which consider that the rock art was used by the Inka as a strategy for domination and integration into Tawantinsuyu, carried out in a different fashion in the upper Loa basin <![CDATA[<B>EL ARTE DE LA DOMINACIÓN</B>: <B>ARTE RUPESTRE Y PAISAJE DURANTE EL PERÍODO INCAICO EN LA CUENCA SUPERIOR DEL RÍO ACONCAGUA</B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Considerando las características formales y espaciales del arte rupestre en la Cuenca Superior del río Aconcagua, Chile central, se aborda la comprensión de la presencia incaica en la zona de estudio y, en especial, el papel jugado por este sistema de representación visual en el proceso de dominio estatal. Para ello, se define la función social del arte rupestre durante el período Intermedio Tardío. Seguidamente, considerando el sentido de esta expresión material y los cambios que lo afectaron durante tiempos incaicos, se analiza el arte rupestre como un agente activo en los procesos sociales de ocupación espacial y dominación implantados por el Tawantinsuyu en la Cuenca Superior del río Aconcagua<hr/>Considering the formal and spatial characteristics of the rock art in the upper basin of Aconcagua river, central Chile, I attempt to understand the Inka presence in this region and, particularly, the social role played by this system of visual representation. For this purpose, the social function of rock is defined for the Late Intermediate period. Next, considering the meaning of the material statement and the changes that affected it during Inka times, I analize it as an active agent in the social process of spatial occupation and domination imposed by the Tawantinsuyu in the upper basin of the Aconcagua river <![CDATA[<B>PRINCIPIOS ORIENTADORES Y METODOLOGÍA PARA EL ESTUDIO DEL <I>QHAPAQÑAN</I> EN ATACAMA</B>: <B>DESDE EL PORTEZUELO DEL INKA HASTA RÍO GRANDE</B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se presentan principios teóricos y metodología aplicados al estudio de una parte del "Camino del Kollau" en la Puna de Atacama, Chile. Se propone el uso de la tradición oral de los pueblos andinos y los estudios toponímicos, todo ello dentro del marco de la teoría de "paisajes culturales". Se dan a conocer los instrumentos creados para el registro y caracterización de diferentes tipos de caminos y senderos, así como la integración de estos datos dentro del Sistema de Información Geográfico (SIG)<hr/>Theoretical and methodological principles are applied in investigating a segment of the Inka Road in the Atacama Puna. We incorporate Andean oral traditions and toponymic studies, framed within the broader constructs of "cultural landscape" theory. The instruments created to register and characterize different types of roads and paths are illustrated, as well as the integration of these data into a geographical information system (GIS) <![CDATA[<B>MEDIR, AMOJONAR, REPARTIR</B>: <B>TERRITORIALIDADES Y PRÁCTICAS DEMARCATORIAS EN EL CAMINO INCAICO DE ATACAMA (II REGIÓN, CHILE)</B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200018&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir del registro arqueológico de los caminos incaicos de la antigua región de Atacama (II Región, Chile), se desarrolla un análisis etnohistórico interpretativo de los denominados hitos, mojones o topus, identificados como un rasgo característico de la vialidad estatal. Desde los antecedentes aportados por la literatura colonial y los vocabularios indígenas, se incursiona en los contenidos semánticos asociados a este tipo de estructuras, estableciendo que estos aparentes señalizadores de ruta podrían estar expresando la aplicación de complejos mecanismos andinos de medición o de regulación de prácticas de desplazamiento en el Capac Ñan, así como de organización de territorialidades o espacios sociales<hr/>Starting from archaeological records of Inka roads in the old Atacama region (2nd Region, Chile), I develop an interpretative ethnohistoric analysis concerning the so called landmarks, mojones or topus, which are been identified as typical traits of the Inka road system. Information obtained from Colonial literature and native vocabularies is used to explore semantic contents related to this kind of stone structures. It is proposed that these road-markers expressed either the application of complex, Andean mechanisms of measuring, the regulation of mobility practices through the Capac Ñan or some organizational principles of social territoriality <![CDATA[<B>REYES DEL SOL Y SEÑORES DE LA LUNA</B>: <B>INKAS E YCHSMAS EN PACHACÁMAC</B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200019&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los Inkas en la cima de su potencia dominaban un imperio que integraba cerca de 100 etnias diferentes. Las crónicas nos enseñan que la estrategia de conquista se adaptaba según los casos y que los Inkas usaban tanto de la fuerza militar como de la negociación diplomática o de la alianza provisional. Varios autores han mostrado que la organización y la administración de los territorios y pueblos conquistados dependían de su propio grado de organización y administración antes de la conquista, así como del interés económico (u otro) a ojos de los Inkas. Para apreciar la índole de la inversión de los Inkas en las diferentes partes de su imperio, es importante conocer esas regiones antes de su integración. &iquest;Cómo se pueden percibir los cambios y manipulación de la identidad a través de las fuentes arqueológicas y etnohistóricas? &iquest;Qué nos dicen esos cambios respecto al proceso de integración imperial? Propongo debatir estas cuestiones en base a los datos disponibles a propósito de Pachacamac y de las investigaciones llevadas a cabo bajo mi dirección en este sitio y su comarca desde hace casi diez años<hr/>At the climax of their power the Inkas dominated an empire that included some 100 different ethnic groups. Chronicles indicate that strategies of conquest, adapted to specific circumstances, included military force, as well as diplomacy and provisionary alliance. Various authors have demonstrated that the organization and administration of conquered peoples and territories depended on preconquest organizational complexity as well as perceived economic value. To appreciate the nature of Inka investment in different parts of their empire, it is important to understand preconquest conditions. How can one perceive changes and manipulations of the identity through archaeological and ethnohistorical records? What do these changes tell us about the process of imperial integration? I consider these issues for Pachacamac, including my own investigations at this site and its vicinity during the last 10 years <![CDATA[<B>DISCURSOS DE ALTERIDAD Y CONJUNTOS SIGNIFICANTES ANDINOS</B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200020&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se muestra la existencia de distintos discursos y prácticas identitarias entre las sociedades andinas, todos los cuales funcionaban de manera simultánea al interior del Tawantinsuyu. En los Andes de los siglos XV y XVI es posible reconocer que las personas podían ser portadoras de varias identidades simultáneas. Se postula que la idea acerca de la existencia de un sistema único para expresar las identidades y las alteridades es resultado de procesos coloniales que reunieron en uno solo los distintos relatos recogidos<hr/>I show the existence of different discourses and identity practices among Andean societies, all of which functioned simultaneously during Tawantinsuyu. During the 15Th and 16th centuries in the Andes, it is possible recognize that people could bear different but simultaneous identities. I postulate that the existence of a unique system for expressing identity and otherness is the result of colonial practices that brought together the different collected tales <![CDATA[<B>EL CONTROL INKA DE LAS FRONTERAS ÉTNICAS</B>: <B>REFLEXIONES DESDE EL VALLE DE RICRÁN EN LA SIERRA CENTRAL DEL PERÚ</B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200021&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se presenta un sitio de probable filiación Inka identificado como Guayoay Vilca, huaca principal de la etnia Tarama (<A HREF="#Albornoz">Albornoz 1967:30</A>) en la montaña de Apohuayhuay, sierra central del Perú. Se revisa el panorama étnico durante el período Intermedio Tardío confrontando evidencias etnohistóricas y arqueológicas, con miras a identificar una posible zona de frontera entre las etnias Tarama y Xauxa. Se muestra que la ubicación del macizo de Apohuayhuay está en clara asociación con dos zonas de frontera, una cultural entre estas dos entidades étnicas, y otra natural que separa la sierra de Ricrán y la selva de Monobamba, ambas de profunda connotación simbólica para las poblaciones locales. Finalmente, se plantea la posible manipulación de esta doble frontera por parte de los Inka con fines de dominio ideológico mediante la edificación del sitio de Otorongo<hr/>This article deals with a possible Inka site known as Guayoay Vilca located near the main huaca of the Tarama ethnic group (<A HREF="#Albornoz">Albornoz 1967:30</A>) on Mt. Apohuayhuay in the central highlands of Peru. First I provide an overview of the ethnic groups found in this area during the Late Intermediate period utilizing both ethnohistorical and archaeological data. The evidence suggests that an ethnic boundary existed in this area between the Tarama and Xauxa. The snow-capped Mt. Apohuayhuay is clearly associated with two kinds of frontiers. The first is cultural, marking the division between the Xauxa and Tarama ethnic groups; the second is natural insofar as it stands at the nexus of two distinct landscapes: the highlands of Ricrán and the tropical forests of Monobamba. Both types of frontiers would have been of considerable symbolic significance to the local populations. I then discuss how the Inka may have attempted to manipulate this border in order to consolidate their ideological and political control over the native societies through their construction of the site of Otorongo <![CDATA[<B><I>Historia Andina en Chile</I>, Jorge Hidalgo L., Editorial Universitaria, Santiago, 2004, pp. 705.</B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200022&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se presenta un sitio de probable filiación Inka identificado como Guayoay Vilca, huaca principal de la etnia Tarama (<A HREF="#Albornoz">Albornoz 1967:30</A>) en la montaña de Apohuayhuay, sierra central del Perú. Se revisa el panorama étnico durante el período Intermedio Tardío confrontando evidencias etnohistóricas y arqueológicas, con miras a identificar una posible zona de frontera entre las etnias Tarama y Xauxa. Se muestra que la ubicación del macizo de Apohuayhuay está en clara asociación con dos zonas de frontera, una cultural entre estas dos entidades étnicas, y otra natural que separa la sierra de Ricrán y la selva de Monobamba, ambas de profunda connotación simbólica para las poblaciones locales. Finalmente, se plantea la posible manipulación de esta doble frontera por parte de los Inka con fines de dominio ideológico mediante la edificación del sitio de Otorongo<hr/>This article deals with a possible Inka site known as Guayoay Vilca located near the main huaca of the Tarama ethnic group (<A HREF="#Albornoz">Albornoz 1967:30</A>) on Mt. Apohuayhuay in the central highlands of Peru. First I provide an overview of the ethnic groups found in this area during the Late Intermediate period utilizing both ethnohistorical and archaeological data. The evidence suggests that an ethnic boundary existed in this area between the Tarama and Xauxa. The snow-capped Mt. Apohuayhuay is clearly associated with two kinds of frontiers. The first is cultural, marking the division between the Xauxa and Tarama ethnic groups; the second is natural insofar as it stands at the nexus of two distinct landscapes: the highlands of Ricrán and the tropical forests of Monobamba. Both types of frontiers would have been of considerable symbolic significance to the local populations. I then discuss how the Inka may have attempted to manipulate this border in order to consolidate their ideological and political control over the native societies through their construction of the site of Otorongo <![CDATA[<B><I>Culturas, Enfermedades y Medicinas. Reflexiones sobre la Atención de la Salud en Contextos Interculturales de Argentina</I>,<I> </I>Anatilde Idoyaga Molina, Ediciones IUNA, Buenos Aires 2003</B>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562004000200023&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se presenta un sitio de probable filiación Inka identificado como Guayoay Vilca, huaca principal de la etnia Tarama (<A HREF="#Albornoz">Albornoz 1967:30</A>) en la montaña de Apohuayhuay, sierra central del Perú. Se revisa el panorama étnico durante el período Intermedio Tardío confrontando evidencias etnohistóricas y arqueológicas, con miras a identificar una posible zona de frontera entre las etnias Tarama y Xauxa. Se muestra que la ubicación del macizo de Apohuayhuay está en clara asociación con dos zonas de frontera, una cultural entre estas dos entidades étnicas, y otra natural que separa la sierra de Ricrán y la selva de Monobamba, ambas de profunda connotación simbólica para las poblaciones locales. Finalmente, se plantea la posible manipulación de esta doble frontera por parte de los Inka con fines de dominio ideológico mediante la edificación del sitio de Otorongo<hr/>This article deals with a possible Inka site known as Guayoay Vilca located near the main huaca of the Tarama ethnic group (<A HREF="#Albornoz">Albornoz 1967:30</A>) on Mt. Apohuayhuay in the central highlands of Peru. First I provide an overview of the ethnic groups found in this area during the Late Intermediate period utilizing both ethnohistorical and archaeological data. The evidence suggests that an ethnic boundary existed in this area between the Tarama and Xauxa. The snow-capped Mt. Apohuayhuay is clearly associated with two kinds of frontiers. The first is cultural, marking the division between the Xauxa and Tarama ethnic groups; the second is natural insofar as it stands at the nexus of two distinct landscapes: the highlands of Ricrán and the tropical forests of Monobamba. Both types of frontiers would have been of considerable symbolic significance to the local populations. I then discuss how the Inka may have attempted to manipulate this border in order to consolidate their ideological and political control over the native societies through their construction of the site of Otorongo