Scielo RSS <![CDATA[Chungará (Arica)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0717-735620140002&lang=pt vol. 46 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<strong><i>OPENING THE DEBATE ABOUT HERITAGE IN CHUNGARA</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562014000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<strong><i>EARLY EVIDENCE FOR OPEN SEA NAVIGATION AND FISHING ON THE PACIFIC COAST OF SOUTH AMERICA</i></strong><strong> (TALTAL, <i>~7,000 CAL BP)</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562014000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se presentan bioindicadores de prácticas de navegación y caza de especies oceánicas durante el Holoceno Medio (ca. 7.000 cal a.p.) en la costa árida del Norte Grande de Chile. A partir del análisis de los restos ictiológicos provenientes de excavaciones arqueológicas realizadas en el sitio Agua Dulce (Taltal, II Región) se identificó la presencia de peces epipelágicos de gran tamaño: pez espada (Xiphias gladius), marlín (Istiophoridae) y dos especies de tiburones (Notorynchus cepedianus y Galeorhinus galeus), registrados en cuatro momentos ocupacionales de la secuencia estratigráfica del Arcaico Medio de la costa árida. Evidencias similares han sido detectadas también en otros sitios contemporáneos del área (Zapatero, Caleta Bandurrias, Cachinales). Esto implicaría que las poblaciones costeras desde tiempos tempranos tuvieron acceso a nuevos espacios ecoantrópicos mediante el uso de algún tipo de embarcación, como parte de un sistema de adaptación especializado en la explotación de los recursos marinos. La caza de grandes especies oceánicas se habría iniciado en un contexto de creciente complejidad social por parte de las poblaciones locales.<hr/>We present bio-indicators of navigation and oceanic hunting practices during the Middle Holocene (ca. 7,000 cal BP) in the arid coast of Taltal, northern Chile. Based on the analyses of ichthyologic remains from the Agua Dulce site we identified large-sized epipelagic fish: swordfish (Xiphias gladius), marlin (Istiophoridae), and two shark species (Notorynchus cepedianus and Galeorhinus galeus), recorded at four occupational moments of the stratigraphic sequence of the Middle Archaic in the arid coast. Similar evidence has been detected at other local contemporary sites (Zapatero, Caleta Bandurrias, Cachinales). This would imply that, since early times, coastal populations had access to new eco-anthropic spaces by means of some sort of vessel, as part of their specialized adaptive system for exploitation of marine resources. Open sea hunting of large epipelagic fish would have developed in the context of increasing social complexity of local hunter-gatherer-fisher populations. <![CDATA[<b>TECNOLOGÍA ÓSEA EN EL OESTE DE LA REGIÓN PAMPEANA</b>: <b>IDENTIFICACIÓN DE LAS TÉCNICAS DE MANUFACTURA A PARTIR DE EVIDENCIAS ARQUEOLÓGICAS Y EXPERIMENTALES</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562014000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este trabajo se presentan los resultados del estudio de huesos vinculados con la tecnología, provenientes del sitio arqueológico Laguna de los Pampas (LLP), localizado en la subregión Pampa Húmeda de Argentina. Los especímenes fueron estudiados aplicando el enfoque tecnológico al análisis de los instrumentos óseos por secuencias de operaciones, en el sentido de cadenas operativas de la manufactura. El objetivo fue identificar el proceso de manufactura de las formas base en el sitio LLP, a través del estudio de los restos arqueológicos, así como de trabajos experimentales. Se reconstruyó la cadena operativa teórica para la manufactura de las formas base en tibias y metapodios de guanaco. En general, los resultados indican que los instrumentos óseos habrían sido confeccionados en el sitio para el caso de la tibia y que este elemento fue seleccionado como núcleo para la obtención de astillas.<hr/>This paper presents the results of a study of bone specimens related to bone technology from the Laguna de los Pampas (LLP) archaeological site, located in the Humid Pampean subregion in Argentina. The bone tools were analyzed using a technological approach examining sequences of operations, that is, chaìnes opératoires of manufacture. The objective was to identify the manufacturing process of bone tools at the LLP site by analyzing the archaeological remains and through experimental studies. The hypothetical sequences for manufacturing bone tools were reconstructed using the tibia and metapodial bones of guanaco, a native camelid. The results indicate that tibia bone tools were crafted at the LLP site, and that this particular bone was favored as a core for the production of shaft splinters. <![CDATA[<strong>ARCHITECTURE AND EMPIRE AT LATE PREHISPANIC TARAPACÁ VIEJO, NORTHERN CHILE</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562014000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Imperial conquest and subsequent strategies of integration can be detected in changes to regional infrastructure, such as road systems and the architectural layout and construction techniques of provincial settlements. Located in the Tarapacá Valley of northern Chile, the site of Tarapacá Viejo underwent significant architectural remodeling when the valley was incorporated into the Inka empire in the XV century AD. This article examines (1) how Tarapacá Viejo fit into the overall network of Inka or Inka-influenced sites in northern Chile; (2) how the construction techniques and architectural layout were transformed upon conquest of the valley by the Inka; and (3) what changes and continuities characterized the Early Colonial period (AD 1,532-1,700) occupation of the site. These data provide insight into the strategies of provincial incorporation employed by the Inka in this arid and sparsely populated region and how they were shaped by pre-existing settlement patterns, infrastructure, and economic conditions.<hr/>Las conquistas imperiales y las subsecuentes estrategias de integración pueden ser detectadas arqueológicamente a partir de los cambios en la infraestructura regional, como los sistemas de caminos, el urbanismo y las técnicas constructivas en los asentamientos provinciales. Localizado en el valle de Tarapacá, actual norte de Chile, el sitio Tarapacá Viejo sufrió remodelaciones arquitectónicas significativas mientras el valle era incorporado al Tawantinsuyo en el siglo XVd.C. Este artículo examina (1) cómo Tarapacá Viejo fue inserto, y articulado, dentro de la red de instalaciones Inka y asentamientos bajo su influencia en el norte de Chile, (2) cómo las técnicas de edificación y el diseño arquitectónico fueron transformados en el valle bajo la presencia Inka y, finalmente, (3) qué cambió o se mantuvo en la ocupación del asentamiento durante el período Colonial Temprano (1.5321.700 d.C.). La información entrega nociones precisas sobre las estrategias de incorporación provincial utilizadas por el Inka en esta árida y dispersamente habitada región, y cómo dichas estrategias fueron modeladas por los patrones de asentamiento, infraestructura y condiciones económicas previas a la expansión del Tawantinsuyo. <![CDATA[<strong><i>INDIGENOUS COMMUNITIES AND HISTORICAL CONSTRUCTION OF SPACE AMONG THE</i></strong><strong> AYMARA <i>OF NORTHERN</i> CHILE</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562014000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo tiene como objetivo mostrar cómo los aymaras del norte de Chile han realizado distintas "construcciones" de sus espacios de reproducción desde el período colonial hasta la actualidad. Considerando que el ambiente físico se ha mantenido prácticamente inalterado, se postula que las distintas modalidades de apropiación del espacio están relacionadas con los contextos históricos que han debido enfrentar.<hr/>In this paper we show how Aymara communities of northern Chile have created various "constructions" of their spaces of social reproduction from the colonial period to the present. Since environmental conditions have remained practically unchanged, we propose that the different spatial constructions are strongly linked to historical and temporal contexts. <![CDATA[<strong><i>BETWEEN TWO WATERS</i></strong>: <strong><i>MORAL IDENTITY IN THE RELATIONS BETWEEN MINING CORPORATIONS AND THE INDIGENOUS COMMUNITY OF</i></strong><strong> TOCONCE <i>IN THE</i> ATACAMA <i>DESERT</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562014000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El propósito de este trabajo es exponer resultados acerca de los impactos de la identidad moral en la relación entre minería y comunidades atacameñas en la cuenca del río Loa en el norte de Chile con especial énfasis en la comunidad de Toconce. Se trata de un estudio etnográfico sobre los vínculos establecidos entre minería y comunidades basándose en la descripción de tres aspectos de dicha relación: (a) la percepción de los impactos sociales y medioambientales que tienen los toconceños acerca de la minería; (b) la memoria social de los toconceños en la que establecen un fuerte contraste entre la relación con la minería en los tiempos en que los americanos eran dueños de la industria y la minería en la actualidad; y (c) se analiza un contrato económico formal de arrendamiento de agua firmado entre una empresa y una comunidad indígena. Este material indica entre otras cosas, que el impacto de la identidad moral esencialmente negativa asociada a la minería en la región define en gran medida las expectativas que tienen comunidades atacameñas rurales como Toconce sobre aquello que ven como las obligaciones morales que debieran cumplir las empresas mineras en el desierto de Atacama.<hr/>This paper presents research results concerning the impact of moral identity on the relations between the mining industry and the Atacameño community of Toconce in the Loa river basin in northern Chile. This is an ethnographic study of the connections between the mining industry and indigenous communities based in the analysis of three aspects of this relationship: (a) the perception that Atacameños have of the social and environmental impact of mining; (b) the social memory of Atacameños from Toconce wherein they contrast the period when the mines were owned by Anaconda Company and mining in the present day; and, (c) the formal economic contract of a water lease agreed upon by a mining company and an indigenous community. The analysis indicates that the impact of an essentially negative moral identity attributed to the mining industry in the region defines, to a great extent, the expectations that Atacameño communities like those of Toconce have about what they view as the moral obligations of mining companies in the Atacama desert. <![CDATA[<strong><i>THE PLACE OF CULTURE AND THE CULTURE OF PLACE</i></strong>: <strong><i>PRACTICES AND KNOWLEDGE OF CAMELID BREEDERS FROM SOUTHERN PERU</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562014000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Para analizar la importancia de la cultura local en procesos de modernización y desarrollo local, se estudiaron las prácticas y conocimientos que caracterizan el proceso de crianza y comercialización realizada por criadores de camélidos en la provincia de Caylloma, Perú, a través de cinco estudios de casos, uno por distrito o anexo. Los resultados muestran que la crianza de camélidos domésticos se caracteriza por ser rotatoria y trashumante, por ser un proceso holístico donde converge la comunidad, la naturaleza y lo sobrenatural, expresado en creencias, prácticas y rituales, que es soslayada en procesos de desarrollo. La crianza de camélidos y comercialización de fibra, es practicada con participación familiar y a menudo en asociatividad con vecinos de la estancia, con evidente liderazgo de la mujer. Entre los sistemas de comercialización practicada por criadores tenemos la individual a través de intermediarios y la asociada a través de centros de acopio. La comercialización asociada es un modelo arraigado a la cooperación familiar y asociatividad practicada en la cultura local, que implica participar en estrategias colectivas. Esto demuestra que las prácticas y conocimientos locales tienen viabilidad y son esenciales en procesos de modernización local, cuya sostenibilidad se basa en la diversidad cultural y ecológica.<hr/>In order to analyze the importance of local culture in the processes of modernization and local development, we researched the knowledge and practices that typify the breeding and commercialization process employed by breeders of camelids in Caylloma province, Peru, through five case studies, one for each town or district. Our results indicate that breeding of domestic camelids is a rotational and migratory activity, as well as a holistic process which brings together the community, nature and even the supernatural, which is manifested in beliefs, practices and rituals that are usually overlooked in development processes. The breeding of camelids and the commercialization of their fiber involve the participation of the entire family, often with the collaboration of neighbours of the grazing territory, and openly conducted under the leadership of the women. Among the systems of commercialization used by breeders, we observed: the individual through intermediaries, and partnership through storage centers. The partnership system is a model based on family cooperation and principles of strategic collaboration as carried out in the local culture, which involve participating in collective strategies. This demonstrates that the practices and local knowledge are viable and essential for processes of local modernization, the sustainability of which is based on cultural and ecological diversity. <![CDATA[<strong>MAPUCHE <i>EDUCATION KNOWLEDGE</i></strong>: <strong><i>EPISTEMIC CONTRIBUTIONS FOR AN INTERCULTURAL EDUCATIONAL APPROACH</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562014000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo expone saberes educativos mapuches que forman parte de la educación familiar. El objetivo es contribuir con el debate epistémico de contenidos educativos indígenas de educación intercultural, para superar su desconocimiento en escuelas situadas en los contextos de vida mapuche de hoy día. Se observa que el desconocimiento de los saberes educativos mapuches dificulta la implementación de un enfoque educativo más adaptado a los conocimientos socioculturales, para los alumnos de origen tanto mapuche como no mapuche. En efecto, la escolarización de niños mapuches y no mapuches se ha basado casi exclusivamente en un curriculum monocultural de la sociedad occidental. La metodología se fundamenta en la investigación educativa, desde una perspectiva cualitativa mediante una muestra de 16 kimches (sabios). Los resultados revelan categorías de conocimiento vinculadas a conceptos de tiempo y espacio del ciclo anual, conceptos de procedencia geográfica-territorial (tuwün) y ascendencia parental (küpan). Cada uno de estos aspectos es incorporado por la familia mapuche en el proceso de formación de los niños y jóvenes. Se concluye que estos conocimientos pueden constituirse en un aporte epistémico que favorezca una educación contextualizada y potencie la formación de los alumnos a partir del diálogo de saberes desde un enfoque intercultural.<hr/>This article presents Mapuche education knowledge that forms part of a family's education. The aim is to contribute to the epistemic debate on the indigenous educational content of intercultural education for the purpose of overcoming ignorance of this content in schools located within contemporary Mapuche life. Ignorance of the Mapuche's educational knowledge hinders the implementation of an educational approach best suited to the sociocultural knowledge, for both Mapuche and non- Mapuche students. In fact, the schooling of both Mapuche and non-Mapuche children has been based almost exclusively on the monocultural curriculum of Western society. The methodology is based on educational research from a qualitative perspective through interviews with a sample of 16 kimches (sages). The results reveal categories of knowledge linked to concepts of time and space in the annual cycle, concepts of geographical-territorial origin (tuwün), and parental descent (küpan). The Mapuche family incorporates each of these aspects into the education of children and adolescents. It is concluded that this knowledge may constitute an epistemic contribution that favors a contextualized education and strengthens the education of students through the dialogue of knowledge systems from an intercultural approach. <![CDATA[<strong><i>METRIC PARAMETERS FOR SEX DETERMINATION OF MODERN CHILEAN SKELETAL REMAINS</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562014000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La determinación de sexo en restos esqueletales es uno de los pilares fundamentales al construir el perfil biológico de un individuo. Los métodos que incluyen la cintura pélvica han demostrado ser los más precisos; sin embargo, no son siempre aplicables y en su reemplazo los métodos métricos de otros elementos del esqueleto son una alternativa. Múltiples estudios han demostrado que los métodos métricos son específicos a la población analizada y que son afectados por cambios seculares. Se investigó el dimorfismo sexual de la escápula, clavícula, húmero, radio, ulna, fémur, tibia y fíbula, en una muestra de 131 (69 de sexo masculino y 62 de sexo femenino) esqueletos adultos de la Colección Subactual de Santiago, Chile. Los datos fueron sujetos al análisis discriminante obteniendo una precisión entre 70% y 90,5% en la determinación de sexo. Simultáneamente se investigó la presencia de asimetría bilateral inter e intraindividuos, siendo significativa solo a nivel de individuos. Los resultados de este estudio contribuyen a la caracterización de una parte de la población chilena moderna y son de aplicación en el área forense.<hr/>The determination of sex in skeletonised remains is one of the fundamental pillars of the construction of a biological profile for an individual. Methods that use the pelvic girdle have been reported to be the most accurate, but this approach is are not always applicable, thus making metric methods on other skeletal elements an important alternative. Several studies have shown that metric methods are population specific and can be affected by secular change. The present study investigates the sexual dimorphism in the scapula, clavicle, humerus, radius, ulna, femur, tibia and fibula from a sample of 131 skeletons (69 male and 62 female) of the Santiago Subactual Collection, Chile. The data were subjected to discriminant function analysis yielding accuracy of 70% to 90.5% in sex determination. The presence of bilateral asymmetry within and between individuals was also investigated, achieving significance only at the individual level. The results of this study contribute not only to the characterization of part of the modern Chilean population but are also relevant to forensic analysis. <![CDATA[<strong>THE INCREASED FEMORAL NECK ANTEVERSION IN MEDIEVAL CEMETERY OF PECENJEVCE</strong>: <strong>AETIOLOGY AND DIFFERENTIAL DIAGNOSIS IN ARCHAEOLOGICAL CONTEXT</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562014000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The femoral neck anteversion (FNA) is defined as the angle between the longitudinal axis of the neck of a femur and the axis passing horizontally through femoral condyles. However, there is no data regarding this feature in archaeological populations. Therefore, the aim of this study was to investigate FNA in a medieval skeletal population from Serbia. According to the results the analysed angle ranged from 11 to 24 degrees in adults, apart from only one individual with significantly increased femoral neck anteversion of nearly 60 degrees. The discussion of the present paper is focused on the differential diagnosis of this condition and its aetiology, especially outlining diagnostic limitations when dealing with dry bones. Finally, the most probable aetiology of increased FNA in our case is the asymmetric form of cerebral palsy. Overall, the traces of various orthopaedic and neuromuscular disorders in past human populations could be revealed by systematic recording of the femoral neck anteversion during anthropological analyses.<hr/>Anteversión femoral se define como el ángulo entre el eje cérvico-cefálico y la tangente posterior bicondílea que pasa por el plano horizontal. Dado que no hay datos sobre el diagnóstico diferencial de esta característica en las poblaciones arqueológicas, la intención de este estudio fue investigar anteversión femoral (FNA) en los esqueletos de una población medieval de Serbia. Los resultados demostraron valores de este ángulo de 11 a 24 grados en adultos, pero una persona tenía el ángulo de anteversión femoral significativamente aumentada (casi 60 grados). En la discusión hemos enfocado en el diagnóstico diferencial de alta FNA causada por diferente etiología, así como sobre las limitaciones diagnósticas en los huesos secos. La más probable etiología de aumento de FNA en nuestro caso es la forma asimétrica de parálisis cerebral. Revisión sistemática de la anteversión femoral puede demostrar las huellas de diversos trastornos ortopédicos y neuromusculares en las poblaciones humanas del pasado.