Scielo RSS <![CDATA[Chungará (Arica)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0717-735620170001&lang=pt vol. 49 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<em><b>PRESENCE OF A FORMATIVE CEREMONIAL CENTER IN ATACAMA'S CIRCUMPUNA</b></em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562017000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente trabajo se discuten las evidencias del sitio Tulán-54 con especial énfasis en el templete central. Este sitio es parte de un sistema de tres grandes asentamientos formativos tempranos sincrónicos (3450 a 2370 años cal. a.p.), dispuestos en el transecto Tulán, en un tramo de 15 km en el SE de la cuenca del salar de Atacama. Cada uno presenta funciones diferenciadas asociadas a la caza, pastoreo, recolecta y horticultura subsidiaria. En este contexto, el sitio Tulán-54 se perfila como el eje religioso con un marcado componente local orientado a los grupos que ocuparon la quebrada dentro de un contexto de redes macrorregionales. El templete no solo se caracteriza por su arquitectura monumental y los entierros de infantes, sino también por sus ofrendas, la incorporación de arte rupestre y por la reiteración de eventos rituales en su interior, cuyos restos lograron colmatar el templete en un lapso de ca. 200 años. La reiteración de eventos ceremoniales habría estado orientada a la cohesión social de grupos con una amplia movilidad que ocuparon recurrentemente los asentamientos de la quebrada Tulán, donde el comienzo de la desigualdad y las distintas formas productivas habrían sido conducidas por medio de la hegemonía ritual del liderazgo local.<hr/>Archaeological evidence of the Tulán-54 site is discussed with a special emphasis on the central temple. Situated in the Tulán transect, which stretches over 15 km southeast of the Salar de Atacama basin, this site is part of a system of three large synchronous Early Formative settlements (3450 to 2370 BP cal.). Each settlement presents different functions associated with hunting, herding, gathering and subsidiary horticulture. The Tulán-54 site emerges as a religious axis with a strong local component oriented to the groups who occupied the ravine within a context of macro regional networks. The temple is not only characterized by its monumental architecture and children's burials, but also by the funerary offerings, the incorporation of rock art as well as by the repetition of ritual events, the remains of which filled the temple in a span of 200 years. The reiteration of ceremonial events would have been oriented towards the social cohesion of groups with a wide mobility that recurrently occupied the settlements in the Tulán ravine, where the beginning of inequality and the different forms of production would have been driven through the ritual hegemony of local leadership. <![CDATA[<em><b>WHEN THE MYTH BECOMES STONE</b></em>: <em><b>MEMORIES ABOUT PUKARA STELES IN THE NORTH OF TITICACA, PERU</b></em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562017000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se describe y rastrea un mito, ampliamente conocido en todos los Andes Centrales, y que los autores han registrado en el valle del Ramis, cuenca norte del lago Titicaca, Perú. El mito relata una historia sobre la destrucción de un pueblo y la transformación en piedra de los pocos que intentaron huir. Lo que resalta en este relato es que involucra materialidad de la sociedad Pukara, y da explicaciones antropológicas, políticas y ecológicas de ellos mismos, de su entorno y del devenir histórico que incluso los trasciende. A partir de una lectura hermenéutica del texto, planteamos que el relato se trata de la materialización -petrificación- de un modo como los pobladores explicaron -y aún explican- sus orígenes, su discurso de poder y ordenan el paisaje a lo largo de la historia del altiplano.<hr/>This article describes a myth widely known throughout the Central Andes and documented by the authors in the Ramis Valley of northern Lake Titicaca Basin, Peru. The myth tells of the destruction of a people and how the few who tried to flee were transformed into stone. This story relates to the materiality of Pukara society and offers anthropological, political and ecological explanations for Pukara material, environment and of the historical future that even transcends them. From a hermeneutic reading of the text, we propose that the story is a discourse ofpower and materialization -petrification- of how modern and ancient people explain their origins, their discourse of power and order the land scape through out the history of the plateau. <![CDATA[<strong>ALERO CUEVAS SITE, PUNA OF SALTA, ARGENTINA</strong>: <strong>SEQUENCE OF CHANGEIN LITHIC ARTIFACTS AND MACRO-REGIONAL CHRONOLOGICAL RESOLUTION DURING THE EARLY AND MIDDLE HOLOCENE</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562017000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo analiza y discute la presencia y/o ausencia de clases de artefactos líticos con potencial tiempo-sensitivo en el sitio Alero Cuevas, Puna de Salta, Noroeste argentino, comparativamente con registro semejante de otras áreas en las tierras altas del norte de Argentina. Se busca contribuir al estudio de la persistencia temporal, la resolución cronológica y la dispersión espacial de estos artefactos en escala macrorregional entre ca. 11.000 y 3.500 a.p. Los resultados del análisis de la evidencia del sitio Alero Cuevas permitieron distinguir clases cronológicamente diagnósticas. Por su alta representación en este sitio y su comparabilidad macrorregional se destacan las puntas triangulares apedunculadas del Holoceno Temprano y los artefactos "Saladillo" sobre forma base de hojas fechados a fines del Holoceno Medio, entre otras clases como puntas lanceoladas y puntas pedunculadas. Estos estudios contribuyen a caracterizar los procesos de cambio que ocurrieron en una escala de largo plazo no solo en el sitio Alero Cuevas sino en distintas áreas de la Puna argentina.<hr/>This paper analyzes and discusses the presence and/or absence of time-sensitive lithic artifacts at the Alero Cuevas site, Puna of Salta, Northwest of Argentina, in a comparative perspective with similar records of the highlands in northern Argentina. Our aim is to contribute to the study of the temporal persistence, chronological resolution and spatial dispersion of these artifacts in macro-regional scale between ca. 11,000 and 3,500 BP. Evidence from the Alero Cuevas site allowed to distinguish time-sensitive classes. The presence of Early Holocene unstemmed triangularpoints and "Saladillo" artifacts on blade blanks dated to the Late Middle Holocene, among other classes such as lanceolate points and stemmed points, are highlighted for their high representation at this site and their macro-regional comparability. These studies contribute to characterize the processes of change that occurred in a long-term scale not only at the Alero Cuevas site but also in other areas of the Argentinian Puna. <![CDATA[<strong>PLANIMETRIC SURVEYAND LICHENOMETRIC ANALYSISIN CAMPO DE CHENQUES SITE, NORTHERN COAST OF SANTA CRUZ (ARGENTINIAN PATAGONIA)</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562017000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se presentan los resultados de dos vías metodológicas desarrolladas en el sitio Campo de Chenques, las que resultan novedosas para la arqueología de cazadores recolectores que habitaron la Patagonia. El sitio se ubica en la costa atlántica de la provincia de Santa Cruz, Argentina, y presenta una concentración de estructuras de entierro humanas de tipo chenque. Se realizó el levantamiento planimétrico de las estructuras de rocas que conforman el sitio a partir del uso de un GPS diferencial. Además, se desarrollaron estudios liquenométricos con el fin de obtener cronologías de las estructuras. Para ello se midieron líquenes del género Rhizocarpon subgénero Rhizocarpon que crecen sobre las rocas. A partir de estos estudios se realizó un plano georreferenciado del sitio, se determinó el número y morfología de las estructuras y se obtuvo por liquenometría una edad mínima para la construcción de las mismas de 770 años, aproximadamente, la que es concordante con las edades radiocarbónicas obtenidas para el sitio. De este modo, Campo de Chenques es el contexto arqueológico más antiguo de Patagonia en el que se han aplicado análisis liquenométricos hasta el momento. Los resultados se discuten en relación con la dinámica de ocupación del área por las poblaciones cazadoras recolectoras durante el Holoceno tardío.<hr/>This paper presents the results obtained from theplanimetric survey and lichenometric analyses conducted for the first time in the hunter-gatherer archaeology of Patagonia. Campo de Chenques site is a concentration of chenque-type human burial structures located on the Atlantic coast of the province of Santa Cruz, Argentina. A planimetric survey of the structures that make up the site was performed using a differential GPS. In addition, lichenometric studies were undertaken in order to obtain minimum estimated ages for the structures. To this end, lichen genus Rhizocarpon (subgenus Rhizocarpon) that grow on the rocks were measured. Based on these studies, a georeferenced map of the site was made, the number and morphology of the structures were determined, and a minimum age of approximately 770 years for the chenque construction was obtained by lichenometry, which is consistent with radiocarbon ages obtained for the site. Thus, Campo de Chenques becomes the oldest archaeological context of Patagonia in which a lichenometric technique was applied for the first time. The results are discussed in relation to the dynamics of occupation of the area by hunter-gatherer populations during the late Holocene. <![CDATA[<strong><i>BECOMING HUMAN</i></strong>: <strong><i>ANALYSIS OF A SCIENTIFIC EXHIBITION IN</i></strong><strong> ARGENTINA</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562017000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se analiza la exhibición "Evolución: Haciéndonos Humanos" presentada en la megaferia de ciencias de Argentina, TECNÓPOLIS, desde la perspectiva de la comunicación pública de la ciencia. Para su contextualización se realizan algunas apreciaciones generales acerca del surgimiento de las exposiciones de ciencias y su vinculación con los Estados nacionales y el evolucionismo. El abordaje metodológico se basó en los estudios de público que combinan el análisis del guión y la opinión de los visitantes. Este relevamiento se complementó con entrevistas a diferentes actores sociales involucrados en la organización de la muestra, lo que posibilitó un abordaje integral acerca de los procesos de comunicación que esta propone. A partir de los resultados se señalan fortalezas y debilidades de la misma y plantean cuestiones que podrían contribuir a la discusión de la comunicación de contenidos científicos en diferentes contextos.<hr/>In this article, the exhibition "Evolution: Making us Human" presented in the TECNOPOLIS science megafair in Argentina is analyzed from the perspective of the public communication of science. To contextualize it, a general assessment about the rise of science fairs and their link with the state and evolutionism is made. The methodological approach was based on studies that combine public script analysis and the opinion of visitors. This survey was supplemented by interviews with various stakeholders involved in the organization of the exhibition, enabling a comprehensive analysis of its communication processes. From the results, strengths and weaknesses are identified and they raise issues that could contribute to the discussion of the communication of scientific content in different contexts. <![CDATA[<i>MEANINGS AND CULTURAL PRACTICES OF MENSTRUATION IN AYMARA WOMEN IN NORTHERN</i> CHILE: <i>A CONTRIBUTION FROM A GENDER PERSPECTIVE TO THE ANTHROPOLOGICAL STUDIES OF THE MENSTRUAL BLOOD</i>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562017000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo busca aportar a un mayor conocimiento respecto de los significados que las distintas sociedades le dan a la sangre menstrual. Para dar cuenta de lo anterior, se realiza un recorrido histórico acerca de los estudios antropológicos que han profundizado respecto de esta temática y se presentan resultados de investigación que describen y explican las prácticas y significaciones culturales de la menstruación desde una perspectiva de género en tres generaciones de mujeres aymaras del norte de Chile, ahondando en las prohibiciones, creencias, tradiciones orales y tabúes sexuales propios de esta cultura.<hr/>This article aims to contribute to a better understanding of the meanings that different societies give to menstrual blood. To achieve this, a historical overview of in-depth anthropological studies on the subject was carried out; in addition, research results which describe and explain cultural practices and meanings of menstruation are presented from a gender perspective in three generations of Aymara women in northern Chile, delving into prohibitions, beliefs, oral traditions and sexual taboos characteristic of this culture. <![CDATA[<strong>HIV/AIDS SITUATION AMONG THE WAYUU IN COLOMBIA</strong>: <strong>SEEKING TO UNDERSTAND THEIR VIEWPOINT</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562017000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Han aumentado las evidencias de la expansión del VIH/sida en indígenas en países como Canadá, EE.UU., Australia, Nueva Zelanda y en menor magnitud en países latinoamericanos. En Colombia, aunque se tienen casos identificados, hay pocos estudios que den cuenta de ello. Este artículo presenta un análisis de las principales percepciones emergentes en los wayuu a partir de sus realidades socioculturales y del conocimiento acerca del virus. Es un estudio cualitativo de tipo etnográfico que contó con nueve grupos focales y de discusión y 29 entrevistas semiestructuradas. Los participantes se refieren al VIH/sida como "la enfermedad" y le asocian calificativos como: incurable, mortal, de alijunas, no wayuu, entre otros, que les ayuda a reconocerla sin nombrarla. Es una enfermedad que como otras escapa a su comprensión y pone en riesgo su "estar-bien". Los wayuu viven hoy el VIH/sida de la forma como la sociedad occidental vivía el mismo VIH/sida y otras epidemias en tanto enfermedades desconocidas o incomprendidas.<hr/>HIV/AIDS has become visible among indigenous peoples in countries such as Canada, the United States, Australia, New Zealand, and, to a lesser extent, in Latin American countries. In Colombia, even though cases have been identified, the epidemiology and the perception indigenous communities have of HIV/AIDS have been scarcely studied. This article analyzes the Wayuu people’s perception of and response to HIV/AIDS from their socio-cultural realities and the knowledge they have about the virus. Our qualitative study presents the results of nine focus groups and 29 semi-structured interviews. The participants perceive HIV/AIDS as a "disease", and associate it with words such as: "incurable", "fatal", proper to "alijunas", not Wayuu, among others which help them to recognize the disease without naming it. In sum,for the Wayuu HIV/AIDS is still a disease beyond their understanding and which puts their "well-being" at risk. They live today with HIV/AIDS similarly to the way Western societies lived through it and other, at the time, unknown or misunderstood epidemics. <![CDATA[<strong>IMAGE AND EXPERIENCE</strong>: <strong>THE CARNIVAL OF ARICA AS FESTIVE SELF-REPRESENTATION</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562017000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Tras las migraciones aymara, desde la cordillera de los Andes hacia las ciudades costeras del Norte Grande de Chile, que se iniciaron en la década de 1960; los actores andinos no solo mantuvieron nexos festivos con los lugares de origen, sino que buscaron reactualizar sus manifestaciones expresivas (fiestas, ritos, danzas y música) en los espacios urbanos. En Arica, la preponderacia de estos procesos se manifiesta con vigor en la realización del Carnaval "Inti Ch'amampi, Con La Fuerza del Sol", fiesta que ha demostrado constituir una alternativa de comunicación e interacción social en escenarios heterogéneos; y cuya exploración guía a revisar la invisibilidad y supuesta atemporalidad de los actores andinos. En este escenario, recogemos el concepto de performance -como vehículo teórico y metodológico- que permite comprender estas prácticas expresivas como estrategias o recursos culturales de comunicación social y simbólica, a través de la cuales los actores andinos buscan autorrepresentarse en un espacio público local y transfronterizo. A la vez que subrayarlas como fenómenos o expresiones corpóreas que permiten transmitir y exhibir los marcos de referencia imagética, estética e identitaria desde la experiencia vivida de sus actuantes: bailarines y bailarinas andinas.<hr/>After the Aymara migrations from the Andes mountains to the coastal cities of the Chilean Far North, which started in the 1960s, the Andean actors not only maintained festive links with their places of origin, but they also sought to reenact their expressive manifestations (festivals, rituals, dances and music) in urban areas. In Arica, the prevalence of these processes is manifested strongly in the celebration of the "Inti Ch'amampi, with the strength of the sun" carnival, a celebration that has shown to be an alternative form of communication and social interaction in heterogeneous scenarios, the exploration of which calls for a revision of the invisibility and alleged timelessness ofAndean actors. In this scenario, we draw on the concept ofperformance -as a theoretical and methodological construct- which allows us to understand these expressive practices as strategies, or cultural resources, of social and symbolic communication, through which the Andean actors seek to represent themselves at a local and cross-border public space. At the same time, we underline them as corporeal phenomena or expressions that allow the transmission and display of image, esthetic and identity reference frameworks, from the lived experience of participants: Andean dancers. <![CDATA[<strong><i>SPIRITUAL CORDS, IDENTITY TIES</i></strong>: <strong>MISAS DE INVESTIGACIÓN <i>IN</i> ESPIRITISMO CRUZAO <i>IN</i> CALI (COLOMBIA)</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562017000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo se enfoca en la práctica del espiritismo cruzao de origen cubano en la ciudad de Cali (Colombia) y el lugar de las misas espirituales que son las ceremonias por excelencia dentro de este sistema de referencia. Específicamente, en las llamadas misas de investigación que buscan determinar el cordón espiritual de la persona, esto es, el conjunto de espíritus que se piensa la acompañan desde su nacimiento. El argumento apunta a señalar la relevancia de los muertos y el mundo espiritual, en la reintroducción de los órdenes clasificatorios de los sujetos que itineran dentro de este sistema religioso, el cual a su vez se articula con otros sistemas religiosos como la santería y el palo monte. Adicionalmente, se muestra la incidencia de los espíritus en la cotidianidad, en la reconformación y el entendimiento del ser persona de los practicantes. El análisis del espiritismo y las misas espirituales se origina en el trabajo de campo realizado en la ciudad de Cali entre 2012 y 2015, a través de la etnografía y las narrativas se recrean y analiza la dinámica de estas prácticas religiosas en su proceso de diáspora dentro del contexto nacional.<hr/>This paper focuses on the Afro-Cuban religious practice of Espiritismo Cruzao in Cali (Colombia), and on the ceremonies called spiritual masses. Although there are different types of spiritual masses, this work will only discuss the misa de investigación (mass of inquiry). This is a ceremony performed by an espiritista (medium), and it aims to determine the spiritual cord of the person. The spiritual cord or spiritual cadre is the group of spirits that is believed to accompany a person from their birth. Accordingly, the argument emphasizes the relevance of the dead and of the spiritual world, as well as the influence of these on the everyday life of believers. In this respect, I suggest that the spiritual cord has an influence on the condition of being a person, and that the spirit's personalities reconfigure the personhood of the practitioners. Finally, since this paper arises from my fieldwork in Cali between 2012 and 2015, the phenomenon of these diasporic religious practices in the national context is analyzed through ethnographic and narrative work. <![CDATA[<strong>HERITAGE CONSUMPTION</strong>: <strong>BETWEEN MARKET AND CULTURE</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562017000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El protagonismo del patrimonio en la sociedad contemporánea resulta indiscutible. Su concurrencia es capital en temáticas aparentemente tan dispares como la convivencia multicultural o el desarrollo económico. Nuestro objetivo en este artículo es mostrar la oportunidad de integrar la perspectiva del consumo en el estudio del patrimonio. Partimos de una consideración dinámica y abierta de lo patrimonial que se centra en los procesos de patrimonialización antes que en la naturaleza de los objetos patrimoniales; en el concurso de los sujetos en esos procesos antes que en el carácter normativo, estético o político de los bienes patrimoniales; y en el efecto cultural del patrimonio antes que en su papel como reflejo de la cultura. Se propone un acercamiento teórico al consumo patrimonial desde la experiencia proporcionada por dos casos de estudio etnográfico muy distintos en su naturaleza y casuística -Agua Blanca (Ecuador) y Riotinto (España)-.<hr/>The role of heritage in contemporary society is indisputable. Its relevance is crucial in seemingly disparate topics such as multiculturalism or economic development. Our goal in this article is to show the opportunity of integrating the perspective of consumption into the study of heritage. We start from a dynamic and open consideration of heritage that focuses on processes rather than on the nature of heritage objects; on the contribution of the items subject to those processes rather than the regulatory, aesthetic or political nature of the patrimonial assets; and on the cultural impact of heritage rather than its role as a reflection of culture. We propose a theoretical approach to heritage consumption from the experience provided by two very different ethnographic case-studies in their nature and particularities: Agua Blanca (Ecuador) and Riotinto (Spain).