Scielo RSS <![CDATA[Historia (Santiago)]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0717-719420100001&lang=es vol. 43 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<b>PARRALES, BRACEROS Y CEPAS DE CABEZA</b>: <b>EL ARTE DE CULTIVAR LA VIÑA EN MENDOZA Y SAN JUAN (1561-1869)</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los parrales, los braceros y las cepas de cabeza fueron las tres modalidades más utilizadas para el cultivo de la vid en Mendoza y San Juan, desde la fundación de la capital de la provincia de Cuyo del Reino de Chile por los conquistadores españoles (1561) hasta la modernización y el afrancesamiento de la viticultura argentina, en la década de 1870. El tema es relevante porque Argentina es actualmente la mayor potencia vitivinícola de América Latina y la quinta del mundo. El trabajo se ha realizado a partir de fuentes originales de los archivos de las ciudades de Mendoza, San Juan y Santiago de Chile, con el procesamiento de más de 400 mil datos sobre viñas, parrales y cepas. En el estudio se detectó que el 97% de las cepas se cultivaban en viñas y el solo 3% en parrales encatrados. Dentro de las primeras, el cultivo de las tres cuartas partes se hacía mediante el sistema en vaso, gobelet o cepas de cabeza (como se llamaba en América), mientras que el cuarto restante era embracerado: los sarmientos se conducían con varillas de sauce y álamo. Por lo general, las variedades de uva negra se cultivaban en cepas de cabeza y los moscateles en bracero o parrales encatrados.<hr/>Parrales, braceros and gobelet were the three most utilized methods to cultivate grapevines in Mendoza and San Juan, since the founding of the capital of Cuyo Province in Chile´s Reign. These methods prevailed from the Spanish conquest of the area, in 1561, until the impact of French-like methods in Argentina’s vine-growing in the 1870s. This topic is relevant because Argentina is today the main wine producer in Latin America and the fifth largest producer in the world. This work has been prepared based on original sources from archives located in Mendoza, San Juan and Santiago, with the processing of more than 400,000 data regarding vineyards, vines and stocks of wine. This study demonstrates that 97 percent of the stocks of wine were cultivated in vineyards and only 3 percent by using parrales encatrados. Among the former, three fourths used the sistema de vaso, gobelet or cepas de cabeza, as it was called in America; The rest used an embracerado system, where vine shoots were led with willow and poplar sticks. In general, black grapes were cultivated with cepas de cabeza and muscatel wine using the bracero or parral encatrado system. <![CDATA[<b>LA SOCIEDAD BALLENERA DE MAGALLANES</b>: <b>DE CAZADORES DE BALLENAS A "HÉROES" QUE MARCARON LA SOBERANÍA NACIONAL, 1906-1916</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo investiga la historia de la Sociedad Ballenera de Magallanes, desde su formación en 1906 hasta su disolución en 1916. Una primera parte está destinada a la descripción de la Sociedad, utilizando fuentes primarias como periódicos de la época de la región de Magallanes y diarios de viaje de exploradores o viajeros extranjeros. La segunda parte reflexiona en torno a los significados de la empresa ballenera en estudio, destacándose su rol económico y geopolítico. Se aborda la ausencia de un concepto de sustentabilidad aplicable a la cacería antártica de la ballena a principios de siglo, fenómeno palpable en el caso de estudio. Finalmente se reflexiona en torno al imaginario de heroicidad presente en la época y en una variada literatura de la segunda mitad del siglo XX, en relación a la cacería de ballenas y específicamente a la Sociedad Ballenera de Magallanes.<hr/>The article deals with the history of the Whaling Society of Magallanes since its formation in 1906 until its dissolution in 1916. The first part describes the Society using primary sources including newspapers from Magallanes and travel accounts written by explorers and foreign travelers during the period. The second part reflects on the significance this whaling company had in economic and geopolitical terms. There is consideration of the absence of the idea of a sustainable exploitation of whales in the Antarctic region at the beginning of the Twentieth Century. Finally, the article reflects about the heroic imaginary elaborated during the period and years later in the varied literature about the Whaling Society of Magallanes. <![CDATA[<b>EL COMERCIO TACNOARIQUEÑO DURANTE LA PRIMERA DÉCADA DE VIDA REPUBLICANA EN PERÚ, 1824-1836</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo analiza las transformaciones experimentadas por el comercio de la región Tacna-Arica después de la independencia peruana. El aspecto más relevante de este proceso es el masivo arribo de mercaderes extranjeros, especialmente británicos, quienes intensificaron la integración de la economía regional a la economía mundial. Además, se examina la posición que ocuparon en este nuevo escenario los actores económicos provenientes del período colonial, como los mercaderes criollos y los arrieros.<hr/>This article analyzes the transformations of commerce in the Tacna-Arica region after Peru’s independence. The most relevant aspect of this process was the massive arrival of foreign merchants, especially British, who intensified the integration of the regional economy to world-wide economic networks. Moreover, the article examines the role economic actors from the colonial period, such as Creole merchants and muleteers had, under the new scenario generated after Peru’s independence. <![CDATA[<b>THE BRITISH WORLD AND ITS ROLE IN THE RELATIONSHIP BETWEEN NEW ZEALAND AND THE SOUTHERN CONE COUNTRIES OF SOUTH AMERICA, 1820-1914</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabajo de investigación se refiere a las poco conocidas relaciones existentes entre Nueva Zelanda y los países del Cono Sur americano entre 1820 y la Primera Guerra Mundial. Aunque encontramos muchos neozelandeses trabajando en las más diversas ocupaciones en toda América Latina, lo que sin duda fue posible gracias a la presencia británica ya establecida, los lazos que se dieron en el Cono Sur fueron intensos. La base de la relación, que en ese entonces parecía ser permanente, fue el movimiento tanto de barcos, mercaderías, personas, animales, plantas, know-how, y tecnología, como de capitales que cruzaban el Pacífico de un lado al otro, más que relaciones entre países propiamente tales.<hr/>This research article traces the little-known relationship between New Zealand and the Southern Cone countries of South America that existed between 1820 and the First World War. While New Zealanders were found throughout Latin America in many occupations, undoubtedly because of the established British presence in the region, the links with the Southern Cone were particularly extensive. The basis of the relationship, which promised then to be on-going, was the movement of ships, goods, people, animals, plants, know-how, technology and capital across the Pacific, rather than any inter-state relationship. <![CDATA[<b>¡ESTAMOS EN GUERRA, SEÑORES!</b>: <b>EL RÉGIMEN MILITAR DE PINOCHET Y EL "PUEBLO", 1973-1980</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo analiza la relación del régimen militar del general Augusto Pinochet con los sectores populares durante la década de 1970, poniendo en cuestión las afirmaciones de un entendimiento excluyente con la alta burguesía. La hipótesis sostiene que el régimen se propuso cooptar al mundo popular, históricamente asociado al centro y la izquierda política y que, por lo tanto, su relación con el “pueblo” no se remitió exclusivamente a la represión. Ello se habría debido a que la “guerra” declarada al marxismo tenía un carácter ideológico y, por ende, requería la resocialización de dichos grupos sociales. El contexto internacional y la crisis económica, asimismo, devolvieron su importancia política al pueblo como agente legitimador del régimen. Desde un punto vista conceptual, este trabajo busca repensar la categoría de Estado burocrático autoritario que se ha aplicado a las dictaduras militares del Cono Sur americano, dentro de las cuales se ha incluido el caso chileno.<hr/>This article analyzes the relationship between the military regime of General Augusto Pinochet and Chile’s popular sectors during the 1970’s, questioning the common view that posits an exclusionary understanding between that government and the high bourgeoisie. The thesis sustains that Pinochet’s dictatorship set out to co-opt the popular milieu, historically associated with center and left-wing politics, and that, therefore, its relationship with the “people” was not based solely on repression. The reason for this is that the “war” waged against Marxism had an ideological foundation, and thus required the re-socialization of those social actors. The international context and the economic crisis, likewise, reinforced people’s political centrality as a legitimizing agent. From a conceptual standpoint, this article seeks to reconsider the model of the “Bureaucratic-Authoritarian State” applied to the military dictatorships of Latin America’s Southern Cone, including the Chilean case. <![CDATA[<b>DEVOCIONES DE INMIGRANTES</b>: <b>INDÍGENAS ANDINOS Y PLURIETNICIDAD URBANA EN LA CONFORMACIÓN DE COFRADÍAS COLONIALES (SANTIAGO DE CHILE, SIGLO XVII)</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los orígenes de Chile colonial nos encontramos con numerosos indígenas andinos que sirvieron a los españoles, se asentaron y se integraron en los espacios laborales y sociales de este “nuevo mundo” periférico; formaron redes y parentescos locales, tuvieron descendencia, varios se transformaron en artesanos y algunos dictaron testamentos o dejaron huellas en documentos eclesiásticos y notariales que nos permiten observar su participación en las cofradías de la capital chilena. Estas corporaciones, por su parte, si bien remiten a una finalidad eminentemente religiosa, también actúan como un canal privilegiado para la inserción y movilidad de población diversa. Bajo esta perspectiva, nuestro artículo analiza las principales cofradías en las cuales participaron estos inmigrantes, vinculando prácticas religiosas, redes sociales y espacios laborales. Las cofradías estudiadas se revelan, entonces, como instancias representativas de la diversidad de orígenes geográficos y étnicos de sus integrantes, así como de la pluralidad de referentes identitarios que circulaban e interactuaban en un escenario urbano colonial como Santiago de Chile.<hr/>In the origins of colonial Chile it is possible to find numerous Andean Indians who worked for Spaniards, settled and were integrated in labor and social spaces of this peripheral “new world”. They established local nets and relationships, and had descendants. Many became craftmen and some left wills or traces on ecclesiastic and notarial documents that allow us to observe their participation in brotherhoods created in Chile’s capital. These corporations had a religious aim, but worked as privileged channels for the insertion and mobility of diverse people. Under this premise, this article analyzes the main brotherhoods in which these immigrants participated, linking religious practices with their social nets and working spaces. The brotherhoods studied reveal themselves as instances that represent the diversity of geographic and ethnic origins of its members, as well as the multiple points of reference for their identities, that circulated and interacted in a colonial urban space such as Santiago of Chile. <![CDATA[<b><i>La</i></b><b><i> Iglesia Hispanoamericana</i></b><b><i>, de la colonia a la república</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los orígenes de Chile colonial nos encontramos con numerosos indígenas andinos que sirvieron a los españoles, se asentaron y se integraron en los espacios laborales y sociales de este “nuevo mundo” periférico; formaron redes y parentescos locales, tuvieron descendencia, varios se transformaron en artesanos y algunos dictaron testamentos o dejaron huellas en documentos eclesiásticos y notariales que nos permiten observar su participación en las cofradías de la capital chilena. Estas corporaciones, por su parte, si bien remiten a una finalidad eminentemente religiosa, también actúan como un canal privilegiado para la inserción y movilidad de población diversa. Bajo esta perspectiva, nuestro artículo analiza las principales cofradías en las cuales participaron estos inmigrantes, vinculando prácticas religiosas, redes sociales y espacios laborales. Las cofradías estudiadas se revelan, entonces, como instancias representativas de la diversidad de orígenes geográficos y étnicos de sus integrantes, así como de la pluralidad de referentes identitarios que circulaban e interactuaban en un escenario urbano colonial como Santiago de Chile.<hr/>In the origins of colonial Chile it is possible to find numerous Andean Indians who worked for Spaniards, settled and were integrated in labor and social spaces of this peripheral “new world”. They established local nets and relationships, and had descendants. Many became craftmen and some left wills or traces on ecclesiastic and notarial documents that allow us to observe their participation in brotherhoods created in Chile’s capital. These corporations had a religious aim, but worked as privileged channels for the insertion and mobility of diverse people. Under this premise, this article analyzes the main brotherhoods in which these immigrants participated, linking religious practices with their social nets and working spaces. The brotherhoods studied reveal themselves as instances that represent the diversity of geographic and ethnic origins of its members, as well as the multiple points of reference for their identities, that circulated and interacted in a colonial urban space such as Santiago of Chile. <![CDATA[<b><i>Banco Central de Chile 1925-1964. Una Historia Institucional</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los orígenes de Chile colonial nos encontramos con numerosos indígenas andinos que sirvieron a los españoles, se asentaron y se integraron en los espacios laborales y sociales de este “nuevo mundo” periférico; formaron redes y parentescos locales, tuvieron descendencia, varios se transformaron en artesanos y algunos dictaron testamentos o dejaron huellas en documentos eclesiásticos y notariales que nos permiten observar su participación en las cofradías de la capital chilena. Estas corporaciones, por su parte, si bien remiten a una finalidad eminentemente religiosa, también actúan como un canal privilegiado para la inserción y movilidad de población diversa. Bajo esta perspectiva, nuestro artículo analiza las principales cofradías en las cuales participaron estos inmigrantes, vinculando prácticas religiosas, redes sociales y espacios laborales. Las cofradías estudiadas se revelan, entonces, como instancias representativas de la diversidad de orígenes geográficos y étnicos de sus integrantes, así como de la pluralidad de referentes identitarios que circulaban e interactuaban en un escenario urbano colonial como Santiago de Chile.<hr/>In the origins of colonial Chile it is possible to find numerous Andean Indians who worked for Spaniards, settled and were integrated in labor and social spaces of this peripheral “new world”. They established local nets and relationships, and had descendants. Many became craftmen and some left wills or traces on ecclesiastic and notarial documents that allow us to observe their participation in brotherhoods created in Chile’s capital. These corporations had a religious aim, but worked as privileged channels for the insertion and mobility of diverse people. Under this premise, this article analyzes the main brotherhoods in which these immigrants participated, linking religious practices with their social nets and working spaces. The brotherhoods studied reveal themselves as instances that represent the diversity of geographic and ethnic origins of its members, as well as the multiple points of reference for their identities, that circulated and interacted in a colonial urban space such as Santiago of Chile. <![CDATA[<b><i>Las Ciencias Económico Sociales Latinoamericanas en África Sudsahariana</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los orígenes de Chile colonial nos encontramos con numerosos indígenas andinos que sirvieron a los españoles, se asentaron y se integraron en los espacios laborales y sociales de este “nuevo mundo” periférico; formaron redes y parentescos locales, tuvieron descendencia, varios se transformaron en artesanos y algunos dictaron testamentos o dejaron huellas en documentos eclesiásticos y notariales que nos permiten observar su participación en las cofradías de la capital chilena. Estas corporaciones, por su parte, si bien remiten a una finalidad eminentemente religiosa, también actúan como un canal privilegiado para la inserción y movilidad de población diversa. Bajo esta perspectiva, nuestro artículo analiza las principales cofradías en las cuales participaron estos inmigrantes, vinculando prácticas religiosas, redes sociales y espacios laborales. Las cofradías estudiadas se revelan, entonces, como instancias representativas de la diversidad de orígenes geográficos y étnicos de sus integrantes, así como de la pluralidad de referentes identitarios que circulaban e interactuaban en un escenario urbano colonial como Santiago de Chile.<hr/>In the origins of colonial Chile it is possible to find numerous Andean Indians who worked for Spaniards, settled and were integrated in labor and social spaces of this peripheral “new world”. They established local nets and relationships, and had descendants. Many became craftmen and some left wills or traces on ecclesiastic and notarial documents that allow us to observe their participation in brotherhoods created in Chile’s capital. These corporations had a religious aim, but worked as privileged channels for the insertion and mobility of diverse people. Under this premise, this article analyzes the main brotherhoods in which these immigrants participated, linking religious practices with their social nets and working spaces. The brotherhoods studied reveal themselves as instances that represent the diversity of geographic and ethnic origins of its members, as well as the multiple points of reference for their identities, that circulated and interacted in a colonial urban space such as Santiago of Chile. <![CDATA[<b><i>Historia Social de la Música Popular en Chile, 1950-1970</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los orígenes de Chile colonial nos encontramos con numerosos indígenas andinos que sirvieron a los españoles, se asentaron y se integraron en los espacios laborales y sociales de este “nuevo mundo” periférico; formaron redes y parentescos locales, tuvieron descendencia, varios se transformaron en artesanos y algunos dictaron testamentos o dejaron huellas en documentos eclesiásticos y notariales que nos permiten observar su participación en las cofradías de la capital chilena. Estas corporaciones, por su parte, si bien remiten a una finalidad eminentemente religiosa, también actúan como un canal privilegiado para la inserción y movilidad de población diversa. Bajo esta perspectiva, nuestro artículo analiza las principales cofradías en las cuales participaron estos inmigrantes, vinculando prácticas religiosas, redes sociales y espacios laborales. Las cofradías estudiadas se revelan, entonces, como instancias representativas de la diversidad de orígenes geográficos y étnicos de sus integrantes, así como de la pluralidad de referentes identitarios que circulaban e interactuaban en un escenario urbano colonial como Santiago de Chile.<hr/>In the origins of colonial Chile it is possible to find numerous Andean Indians who worked for Spaniards, settled and were integrated in labor and social spaces of this peripheral “new world”. They established local nets and relationships, and had descendants. Many became craftmen and some left wills or traces on ecclesiastic and notarial documents that allow us to observe their participation in brotherhoods created in Chile’s capital. These corporations had a religious aim, but worked as privileged channels for the insertion and mobility of diverse people. Under this premise, this article analyzes the main brotherhoods in which these immigrants participated, linking religious practices with their social nets and working spaces. The brotherhoods studied reveal themselves as instances that represent the diversity of geographic and ethnic origins of its members, as well as the multiple points of reference for their identities, that circulated and interacted in a colonial urban space such as Santiago of Chile. <![CDATA[<b><i>La elite piurana y la independencia del Perú. La lucha por la continuidad en la naciente república (1750-1824)</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los orígenes de Chile colonial nos encontramos con numerosos indígenas andinos que sirvieron a los españoles, se asentaron y se integraron en los espacios laborales y sociales de este “nuevo mundo” periférico; formaron redes y parentescos locales, tuvieron descendencia, varios se transformaron en artesanos y algunos dictaron testamentos o dejaron huellas en documentos eclesiásticos y notariales que nos permiten observar su participación en las cofradías de la capital chilena. Estas corporaciones, por su parte, si bien remiten a una finalidad eminentemente religiosa, también actúan como un canal privilegiado para la inserción y movilidad de población diversa. Bajo esta perspectiva, nuestro artículo analiza las principales cofradías en las cuales participaron estos inmigrantes, vinculando prácticas religiosas, redes sociales y espacios laborales. Las cofradías estudiadas se revelan, entonces, como instancias representativas de la diversidad de orígenes geográficos y étnicos de sus integrantes, así como de la pluralidad de referentes identitarios que circulaban e interactuaban en un escenario urbano colonial como Santiago de Chile.<hr/>In the origins of colonial Chile it is possible to find numerous Andean Indians who worked for Spaniards, settled and were integrated in labor and social spaces of this peripheral “new world”. They established local nets and relationships, and had descendants. Many became craftmen and some left wills or traces on ecclesiastic and notarial documents that allow us to observe their participation in brotherhoods created in Chile’s capital. These corporations had a religious aim, but worked as privileged channels for the insertion and mobility of diverse people. Under this premise, this article analyzes the main brotherhoods in which these immigrants participated, linking religious practices with their social nets and working spaces. The brotherhoods studied reveal themselves as instances that represent the diversity of geographic and ethnic origins of its members, as well as the multiple points of reference for their identities, that circulated and interacted in a colonial urban space such as Santiago of Chile. <![CDATA[<b><i>Picturing Indians. Photographic encounters and tourist fantasies in H. H. Bennett's Wisconsin Dells</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los orígenes de Chile colonial nos encontramos con numerosos indígenas andinos que sirvieron a los españoles, se asentaron y se integraron en los espacios laborales y sociales de este “nuevo mundo” periférico; formaron redes y parentescos locales, tuvieron descendencia, varios se transformaron en artesanos y algunos dictaron testamentos o dejaron huellas en documentos eclesiásticos y notariales que nos permiten observar su participación en las cofradías de la capital chilena. Estas corporaciones, por su parte, si bien remiten a una finalidad eminentemente religiosa, también actúan como un canal privilegiado para la inserción y movilidad de población diversa. Bajo esta perspectiva, nuestro artículo analiza las principales cofradías en las cuales participaron estos inmigrantes, vinculando prácticas religiosas, redes sociales y espacios laborales. Las cofradías estudiadas se revelan, entonces, como instancias representativas de la diversidad de orígenes geográficos y étnicos de sus integrantes, así como de la pluralidad de referentes identitarios que circulaban e interactuaban en un escenario urbano colonial como Santiago de Chile.<hr/>In the origins of colonial Chile it is possible to find numerous Andean Indians who worked for Spaniards, settled and were integrated in labor and social spaces of this peripheral “new world”. They established local nets and relationships, and had descendants. Many became craftmen and some left wills or traces on ecclesiastic and notarial documents that allow us to observe their participation in brotherhoods created in Chile’s capital. These corporations had a religious aim, but worked as privileged channels for the insertion and mobility of diverse people. Under this premise, this article analyzes the main brotherhoods in which these immigrants participated, linking religious practices with their social nets and working spaces. The brotherhoods studied reveal themselves as instances that represent the diversity of geographic and ethnic origins of its members, as well as the multiple points of reference for their identities, that circulated and interacted in a colonial urban space such as Santiago of Chile. <![CDATA[<b><i>Brides of Christ. Conventual Life in Colonial Mexico</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los orígenes de Chile colonial nos encontramos con numerosos indígenas andinos que sirvieron a los españoles, se asentaron y se integraron en los espacios laborales y sociales de este “nuevo mundo” periférico; formaron redes y parentescos locales, tuvieron descendencia, varios se transformaron en artesanos y algunos dictaron testamentos o dejaron huellas en documentos eclesiásticos y notariales que nos permiten observar su participación en las cofradías de la capital chilena. Estas corporaciones, por su parte, si bien remiten a una finalidad eminentemente religiosa, también actúan como un canal privilegiado para la inserción y movilidad de población diversa. Bajo esta perspectiva, nuestro artículo analiza las principales cofradías en las cuales participaron estos inmigrantes, vinculando prácticas religiosas, redes sociales y espacios laborales. Las cofradías estudiadas se revelan, entonces, como instancias representativas de la diversidad de orígenes geográficos y étnicos de sus integrantes, así como de la pluralidad de referentes identitarios que circulaban e interactuaban en un escenario urbano colonial como Santiago de Chile.<hr/>In the origins of colonial Chile it is possible to find numerous Andean Indians who worked for Spaniards, settled and were integrated in labor and social spaces of this peripheral “new world”. They established local nets and relationships, and had descendants. Many became craftmen and some left wills or traces on ecclesiastic and notarial documents that allow us to observe their participation in brotherhoods created in Chile’s capital. These corporations had a religious aim, but worked as privileged channels for the insertion and mobility of diverse people. Under this premise, this article analyzes the main brotherhoods in which these immigrants participated, linking religious practices with their social nets and working spaces. The brotherhoods studied reveal themselves as instances that represent the diversity of geographic and ethnic origins of its members, as well as the multiple points of reference for their identities, that circulated and interacted in a colonial urban space such as Santiago of Chile. <![CDATA[<b><i>Comercio de la sal y redes de poder en Tehuantepec durante la época colonial</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los orígenes de Chile colonial nos encontramos con numerosos indígenas andinos que sirvieron a los españoles, se asentaron y se integraron en los espacios laborales y sociales de este “nuevo mundo” periférico; formaron redes y parentescos locales, tuvieron descendencia, varios se transformaron en artesanos y algunos dictaron testamentos o dejaron huellas en documentos eclesiásticos y notariales que nos permiten observar su participación en las cofradías de la capital chilena. Estas corporaciones, por su parte, si bien remiten a una finalidad eminentemente religiosa, también actúan como un canal privilegiado para la inserción y movilidad de población diversa. Bajo esta perspectiva, nuestro artículo analiza las principales cofradías en las cuales participaron estos inmigrantes, vinculando prácticas religiosas, redes sociales y espacios laborales. Las cofradías estudiadas se revelan, entonces, como instancias representativas de la diversidad de orígenes geográficos y étnicos de sus integrantes, así como de la pluralidad de referentes identitarios que circulaban e interactuaban en un escenario urbano colonial como Santiago de Chile.<hr/>In the origins of colonial Chile it is possible to find numerous Andean Indians who worked for Spaniards, settled and were integrated in labor and social spaces of this peripheral “new world”. They established local nets and relationships, and had descendants. Many became craftmen and some left wills or traces on ecclesiastic and notarial documents that allow us to observe their participation in brotherhoods created in Chile’s capital. These corporations had a religious aim, but worked as privileged channels for the insertion and mobility of diverse people. Under this premise, this article analyzes the main brotherhoods in which these immigrants participated, linking religious practices with their social nets and working spaces. The brotherhoods studied reveal themselves as instances that represent the diversity of geographic and ethnic origins of its members, as well as the multiple points of reference for their identities, that circulated and interacted in a colonial urban space such as Santiago of Chile. <![CDATA[<b><i>Vida de un soldado. Desde la toma de Valdivia a la victoria de Yungay, Antonio Barrena Lopetegui</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los orígenes de Chile colonial nos encontramos con numerosos indígenas andinos que sirvieron a los españoles, se asentaron y se integraron en los espacios laborales y sociales de este “nuevo mundo” periférico; formaron redes y parentescos locales, tuvieron descendencia, varios se transformaron en artesanos y algunos dictaron testamentos o dejaron huellas en documentos eclesiásticos y notariales que nos permiten observar su participación en las cofradías de la capital chilena. Estas corporaciones, por su parte, si bien remiten a una finalidad eminentemente religiosa, también actúan como un canal privilegiado para la inserción y movilidad de población diversa. Bajo esta perspectiva, nuestro artículo analiza las principales cofradías en las cuales participaron estos inmigrantes, vinculando prácticas religiosas, redes sociales y espacios laborales. Las cofradías estudiadas se revelan, entonces, como instancias representativas de la diversidad de orígenes geográficos y étnicos de sus integrantes, así como de la pluralidad de referentes identitarios que circulaban e interactuaban en un escenario urbano colonial como Santiago de Chile.<hr/>In the origins of colonial Chile it is possible to find numerous Andean Indians who worked for Spaniards, settled and were integrated in labor and social spaces of this peripheral “new world”. They established local nets and relationships, and had descendants. Many became craftmen and some left wills or traces on ecclesiastic and notarial documents that allow us to observe their participation in brotherhoods created in Chile’s capital. These corporations had a religious aim, but worked as privileged channels for the insertion and mobility of diverse people. Under this premise, this article analyzes the main brotherhoods in which these immigrants participated, linking religious practices with their social nets and working spaces. The brotherhoods studied reveal themselves as instances that represent the diversity of geographic and ethnic origins of its members, as well as the multiple points of reference for their identities, that circulated and interacted in a colonial urban space such as Santiago of Chile. <![CDATA[<b><i>Historia de Cuba</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los orígenes de Chile colonial nos encontramos con numerosos indígenas andinos que sirvieron a los españoles, se asentaron y se integraron en los espacios laborales y sociales de este “nuevo mundo” periférico; formaron redes y parentescos locales, tuvieron descendencia, varios se transformaron en artesanos y algunos dictaron testamentos o dejaron huellas en documentos eclesiásticos y notariales que nos permiten observar su participación en las cofradías de la capital chilena. Estas corporaciones, por su parte, si bien remiten a una finalidad eminentemente religiosa, también actúan como un canal privilegiado para la inserción y movilidad de población diversa. Bajo esta perspectiva, nuestro artículo analiza las principales cofradías en las cuales participaron estos inmigrantes, vinculando prácticas religiosas, redes sociales y espacios laborales. Las cofradías estudiadas se revelan, entonces, como instancias representativas de la diversidad de orígenes geográficos y étnicos de sus integrantes, así como de la pluralidad de referentes identitarios que circulaban e interactuaban en un escenario urbano colonial como Santiago de Chile.<hr/>In the origins of colonial Chile it is possible to find numerous Andean Indians who worked for Spaniards, settled and were integrated in labor and social spaces of this peripheral “new world”. They established local nets and relationships, and had descendants. Many became craftmen and some left wills or traces on ecclesiastic and notarial documents that allow us to observe their participation in brotherhoods created in Chile’s capital. These corporations had a religious aim, but worked as privileged channels for the insertion and mobility of diverse people. Under this premise, this article analyzes the main brotherhoods in which these immigrants participated, linking religious practices with their social nets and working spaces. The brotherhoods studied reveal themselves as instances that represent the diversity of geographic and ethnic origins of its members, as well as the multiple points of reference for their identities, that circulated and interacted in a colonial urban space such as Santiago of Chile. <![CDATA[<b><i>Las independencias hispanoamericanas. Interpretaciones 200 años después</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los orígenes de Chile colonial nos encontramos con numerosos indígenas andinos que sirvieron a los españoles, se asentaron y se integraron en los espacios laborales y sociales de este “nuevo mundo” periférico; formaron redes y parentescos locales, tuvieron descendencia, varios se transformaron en artesanos y algunos dictaron testamentos o dejaron huellas en documentos eclesiásticos y notariales que nos permiten observar su participación en las cofradías de la capital chilena. Estas corporaciones, por su parte, si bien remiten a una finalidad eminentemente religiosa, también actúan como un canal privilegiado para la inserción y movilidad de población diversa. Bajo esta perspectiva, nuestro artículo analiza las principales cofradías en las cuales participaron estos inmigrantes, vinculando prácticas religiosas, redes sociales y espacios laborales. Las cofradías estudiadas se revelan, entonces, como instancias representativas de la diversidad de orígenes geográficos y étnicos de sus integrantes, así como de la pluralidad de referentes identitarios que circulaban e interactuaban en un escenario urbano colonial como Santiago de Chile.<hr/>In the origins of colonial Chile it is possible to find numerous Andean Indians who worked for Spaniards, settled and were integrated in labor and social spaces of this peripheral “new world”. They established local nets and relationships, and had descendants. Many became craftmen and some left wills or traces on ecclesiastic and notarial documents that allow us to observe their participation in brotherhoods created in Chile’s capital. These corporations had a religious aim, but worked as privileged channels for the insertion and mobility of diverse people. Under this premise, this article analyzes the main brotherhoods in which these immigrants participated, linking religious practices with their social nets and working spaces. The brotherhoods studied reveal themselves as instances that represent the diversity of geographic and ethnic origins of its members, as well as the multiple points of reference for their identities, that circulated and interacted in a colonial urban space such as Santiago of Chile. <![CDATA[<b><i>La población de la Araucanía en el siglo XX. Crecimiento y distribución espacial</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100018&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los orígenes de Chile colonial nos encontramos con numerosos indígenas andinos que sirvieron a los españoles, se asentaron y se integraron en los espacios laborales y sociales de este “nuevo mundo” periférico; formaron redes y parentescos locales, tuvieron descendencia, varios se transformaron en artesanos y algunos dictaron testamentos o dejaron huellas en documentos eclesiásticos y notariales que nos permiten observar su participación en las cofradías de la capital chilena. Estas corporaciones, por su parte, si bien remiten a una finalidad eminentemente religiosa, también actúan como un canal privilegiado para la inserción y movilidad de población diversa. Bajo esta perspectiva, nuestro artículo analiza las principales cofradías en las cuales participaron estos inmigrantes, vinculando prácticas religiosas, redes sociales y espacios laborales. Las cofradías estudiadas se revelan, entonces, como instancias representativas de la diversidad de orígenes geográficos y étnicos de sus integrantes, así como de la pluralidad de referentes identitarios que circulaban e interactuaban en un escenario urbano colonial como Santiago de Chile.<hr/>In the origins of colonial Chile it is possible to find numerous Andean Indians who worked for Spaniards, settled and were integrated in labor and social spaces of this peripheral “new world”. They established local nets and relationships, and had descendants. Many became craftmen and some left wills or traces on ecclesiastic and notarial documents that allow us to observe their participation in brotherhoods created in Chile’s capital. These corporations had a religious aim, but worked as privileged channels for the insertion and mobility of diverse people. Under this premise, this article analyzes the main brotherhoods in which these immigrants participated, linking religious practices with their social nets and working spaces. The brotherhoods studied reveal themselves as instances that represent the diversity of geographic and ethnic origins of its members, as well as the multiple points of reference for their identities, that circulated and interacted in a colonial urban space such as Santiago of Chile. <![CDATA[<b><i>Del Poder Constituyente de Asalariados e Intelectuales (Chile, siglos XX y XXI)</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100019&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los orígenes de Chile colonial nos encontramos con numerosos indígenas andinos que sirvieron a los españoles, se asentaron y se integraron en los espacios laborales y sociales de este “nuevo mundo” periférico; formaron redes y parentescos locales, tuvieron descendencia, varios se transformaron en artesanos y algunos dictaron testamentos o dejaron huellas en documentos eclesiásticos y notariales que nos permiten observar su participación en las cofradías de la capital chilena. Estas corporaciones, por su parte, si bien remiten a una finalidad eminentemente religiosa, también actúan como un canal privilegiado para la inserción y movilidad de población diversa. Bajo esta perspectiva, nuestro artículo analiza las principales cofradías en las cuales participaron estos inmigrantes, vinculando prácticas religiosas, redes sociales y espacios laborales. Las cofradías estudiadas se revelan, entonces, como instancias representativas de la diversidad de orígenes geográficos y étnicos de sus integrantes, así como de la pluralidad de referentes identitarios que circulaban e interactuaban en un escenario urbano colonial como Santiago de Chile.<hr/>In the origins of colonial Chile it is possible to find numerous Andean Indians who worked for Spaniards, settled and were integrated in labor and social spaces of this peripheral “new world”. They established local nets and relationships, and had descendants. Many became craftmen and some left wills or traces on ecclesiastic and notarial documents that allow us to observe their participation in brotherhoods created in Chile’s capital. These corporations had a religious aim, but worked as privileged channels for the insertion and mobility of diverse people. Under this premise, this article analyzes the main brotherhoods in which these immigrants participated, linking religious practices with their social nets and working spaces. The brotherhoods studied reveal themselves as instances that represent the diversity of geographic and ethnic origins of its members, as well as the multiple points of reference for their identities, that circulated and interacted in a colonial urban space such as Santiago of Chile. <![CDATA[<b><i>Develando el Nuevo Mundo. Imágenes de un proceso</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100020&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los orígenes de Chile colonial nos encontramos con numerosos indígenas andinos que sirvieron a los españoles, se asentaron y se integraron en los espacios laborales y sociales de este “nuevo mundo” periférico; formaron redes y parentescos locales, tuvieron descendencia, varios se transformaron en artesanos y algunos dictaron testamentos o dejaron huellas en documentos eclesiásticos y notariales que nos permiten observar su participación en las cofradías de la capital chilena. Estas corporaciones, por su parte, si bien remiten a una finalidad eminentemente religiosa, también actúan como un canal privilegiado para la inserción y movilidad de población diversa. Bajo esta perspectiva, nuestro artículo analiza las principales cofradías en las cuales participaron estos inmigrantes, vinculando prácticas religiosas, redes sociales y espacios laborales. Las cofradías estudiadas se revelan, entonces, como instancias representativas de la diversidad de orígenes geográficos y étnicos de sus integrantes, así como de la pluralidad de referentes identitarios que circulaban e interactuaban en un escenario urbano colonial como Santiago de Chile.<hr/>In the origins of colonial Chile it is possible to find numerous Andean Indians who worked for Spaniards, settled and were integrated in labor and social spaces of this peripheral “new world”. They established local nets and relationships, and had descendants. Many became craftmen and some left wills or traces on ecclesiastic and notarial documents that allow us to observe their participation in brotherhoods created in Chile’s capital. These corporations had a religious aim, but worked as privileged channels for the insertion and mobility of diverse people. Under this premise, this article analyzes the main brotherhoods in which these immigrants participated, linking religious practices with their social nets and working spaces. The brotherhoods studied reveal themselves as instances that represent the diversity of geographic and ethnic origins of its members, as well as the multiple points of reference for their identities, that circulated and interacted in a colonial urban space such as Santiago of Chile. <![CDATA[<b><i>In the Name of Reason: Technocrats and Politics in Chile</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100021&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los orígenes de Chile colonial nos encontramos con numerosos indígenas andinos que sirvieron a los españoles, se asentaron y se integraron en los espacios laborales y sociales de este “nuevo mundo” periférico; formaron redes y parentescos locales, tuvieron descendencia, varios se transformaron en artesanos y algunos dictaron testamentos o dejaron huellas en documentos eclesiásticos y notariales que nos permiten observar su participación en las cofradías de la capital chilena. Estas corporaciones, por su parte, si bien remiten a una finalidad eminentemente religiosa, también actúan como un canal privilegiado para la inserción y movilidad de población diversa. Bajo esta perspectiva, nuestro artículo analiza las principales cofradías en las cuales participaron estos inmigrantes, vinculando prácticas religiosas, redes sociales y espacios laborales. Las cofradías estudiadas se revelan, entonces, como instancias representativas de la diversidad de orígenes geográficos y étnicos de sus integrantes, así como de la pluralidad de referentes identitarios que circulaban e interactuaban en un escenario urbano colonial como Santiago de Chile.<hr/>In the origins of colonial Chile it is possible to find numerous Andean Indians who worked for Spaniards, settled and were integrated in labor and social spaces of this peripheral “new world”. They established local nets and relationships, and had descendants. Many became craftmen and some left wills or traces on ecclesiastic and notarial documents that allow us to observe their participation in brotherhoods created in Chile’s capital. These corporations had a religious aim, but worked as privileged channels for the insertion and mobility of diverse people. Under this premise, this article analyzes the main brotherhoods in which these immigrants participated, linking religious practices with their social nets and working spaces. The brotherhoods studied reveal themselves as instances that represent the diversity of geographic and ethnic origins of its members, as well as the multiple points of reference for their identities, that circulated and interacted in a colonial urban space such as Santiago of Chile. <![CDATA[<b><i>Chile en los archivos soviéticos</i></b><b>: <i>1922-1991</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100022&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los orígenes de Chile colonial nos encontramos con numerosos indígenas andinos que sirvieron a los españoles, se asentaron y se integraron en los espacios laborales y sociales de este “nuevo mundo” periférico; formaron redes y parentescos locales, tuvieron descendencia, varios se transformaron en artesanos y algunos dictaron testamentos o dejaron huellas en documentos eclesiásticos y notariales que nos permiten observar su participación en las cofradías de la capital chilena. Estas corporaciones, por su parte, si bien remiten a una finalidad eminentemente religiosa, también actúan como un canal privilegiado para la inserción y movilidad de población diversa. Bajo esta perspectiva, nuestro artículo analiza las principales cofradías en las cuales participaron estos inmigrantes, vinculando prácticas religiosas, redes sociales y espacios laborales. Las cofradías estudiadas se revelan, entonces, como instancias representativas de la diversidad de orígenes geográficos y étnicos de sus integrantes, así como de la pluralidad de referentes identitarios que circulaban e interactuaban en un escenario urbano colonial como Santiago de Chile.<hr/>In the origins of colonial Chile it is possible to find numerous Andean Indians who worked for Spaniards, settled and were integrated in labor and social spaces of this peripheral “new world”. They established local nets and relationships, and had descendants. Many became craftmen and some left wills or traces on ecclesiastic and notarial documents that allow us to observe their participation in brotherhoods created in Chile’s capital. These corporations had a religious aim, but worked as privileged channels for the insertion and mobility of diverse people. Under this premise, this article analyzes the main brotherhoods in which these immigrants participated, linking religious practices with their social nets and working spaces. The brotherhoods studied reveal themselves as instances that represent the diversity of geographic and ethnic origins of its members, as well as the multiple points of reference for their identities, that circulated and interacted in a colonial urban space such as Santiago of Chile. <![CDATA[<b><i>Un juez en los infiernos. Benjamín Vicuña Mackenna</i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000100023&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los orígenes de Chile colonial nos encontramos con numerosos indígenas andinos que sirvieron a los españoles, se asentaron y se integraron en los espacios laborales y sociales de este “nuevo mundo” periférico; formaron redes y parentescos locales, tuvieron descendencia, varios se transformaron en artesanos y algunos dictaron testamentos o dejaron huellas en documentos eclesiásticos y notariales que nos permiten observar su participación en las cofradías de la capital chilena. Estas corporaciones, por su parte, si bien remiten a una finalidad eminentemente religiosa, también actúan como un canal privilegiado para la inserción y movilidad de población diversa. Bajo esta perspectiva, nuestro artículo analiza las principales cofradías en las cuales participaron estos inmigrantes, vinculando prácticas religiosas, redes sociales y espacios laborales. Las cofradías estudiadas se revelan, entonces, como instancias representativas de la diversidad de orígenes geográficos y étnicos de sus integrantes, así como de la pluralidad de referentes identitarios que circulaban e interactuaban en un escenario urbano colonial como Santiago de Chile.<hr/>In the origins of colonial Chile it is possible to find numerous Andean Indians who worked for Spaniards, settled and were integrated in labor and social spaces of this peripheral “new world”. They established local nets and relationships, and had descendants. Many became craftmen and some left wills or traces on ecclesiastic and notarial documents that allow us to observe their participation in brotherhoods created in Chile’s capital. These corporations had a religious aim, but worked as privileged channels for the insertion and mobility of diverse people. Under this premise, this article analyzes the main brotherhoods in which these immigrants participated, linking religious practices with their social nets and working spaces. The brotherhoods studied reveal themselves as instances that represent the diversity of geographic and ethnic origins of its members, as well as the multiple points of reference for their identities, that circulated and interacted in a colonial urban space such as Santiago of Chile.