Scielo RSS <![CDATA[Acta literaria]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0717-684820120001&lang=pt vol. num. 44 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<strong>Presentación</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-68482012000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<strong><i>Stratigraphic samples in the critique and work of Roberto Bolaño</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-68482012000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo, mediante cortes estratigráficos, a través de una revisión crítica acotada y desde la estética figural de Jean-François Lyotard, reiteramos la inclusión de la figura y de la obra de Roberto Bolaño en la literatura chilena, relacionando Los detectives salvajes con La nueva novela de Juan Luis Martínez.<hr/>In this article, using stratigraphic samples, through a critical review and specific revision and from the figural aesthetic of Jean-François Lyotard we reiterate the inclusion of the figure and of the work of Roberto Bolaño in the chilean literature, linking Los detectives salvajes with La nueva novela by Juan Luis Martínez. <![CDATA[<strong><i>Digression and subversion of the crime fiction genre in Roberto Bolaño's Estrella distante</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-68482012000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Considerando los vínculos de la obra de Roberto Bolaño con la narrativa policial, este artículo se propone analizar la relación entre el uso de la digresión y la desestructuración del género policial en la novela Estrella distante. La digresión como recurso destinado a interrumpir el hilo narrativo no sólo tendería a desviar y fragmentar la historia, sino también a modificar el enigma policial. De este modo, nos interesa estudiar cómo a través del constante desplazamiento del enigma la digresión opera como una estrategia subversiva que quiebra la estructura e impide una lectura apegada al género.<hr/>Considering the relevance of crime narrative in Roberto Bolaño's work, this article aim at exploring the relation between the use of digression and the deconstruction of the crime fiction genre. Digression as a technique aimed at interrupting the narration not only tends to deflect and fragment the story, but also to change the notion of mystery. Thus, we propose to study how digression operates through a constant shifting of the mystery as a subversive strategy which breaks the structure and impedes a canonical reading of the genre. <![CDATA[<strong><i>En busca de Klingsor by Jorge Volpi</i></strong>: <strong><i>A novel with a hybrid, postmodern and postcolonial narrative format</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-68482012000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo se basa en la hipótesis de que el escritor mexicano Jorge Volpi utiliza en su novela En busca de Klingsor un formato policial híbrido y posmoderno. En el primer capítulo se expone brevemente su concepto de realidad cercano al de los filósofos y escritores existencialistas que la consideran inasible, contradictoria y caótica. En el capítulo dos se analiza primero la inversión posmoderna del esquema policial clásico haciendo fracasar la búsqueda del dúo detectivesco-científico Francis Bacon y Gustav Links que presentan al final dos versiones distintas y contradictorias. Luego se estudia los antecedentes biográficos, el perfil psicológico, la conducta moral y el método de investigación de los dos detectives, mostrándose el primero como un joven norteamericano muy inteligente pero inseguro y sexualmente dependiente de su amante, mientras que su ayudante y guía alemán de edad avanzada, educado en los valores de la disciplina, austeridad y nacionalismo, rompe con virtudes importantes como la fidelidad, sinceridad y el compromiso, actuando ambiguamente en diversos ámbitos.<hr/>This papers is based in the hypothesis the Mexican author Jorge Volpi uses in his novel En busca de Klingsor (In search of Klingsor), a postmodern and hybrid detective narrative format. In the first chapter of this study his concept of reality is briefly presented, a concept of reality close to the existentialist philosophers and writers’ concept of reality, who considered it as an ungraspable, contradictory and chaotic one. In the second chapter the post-modern inversion of the classic detective fiction scheme is analyzed in the first place, where the detective-scientific duo Francis Bacon and Gustav Links fails presenting two diverse and contradictory versions of what really happened. In the second place, the biographic antecedents, the psychological profile, the moral conduct, and the research method of both detectives are studied. The first detective is shown as a North American young man, who is intelligent but insecure, and sexually dependent on his lover, while his German assistant and guide, an elderly man, educated in the values of discipline, austerity and nationalism, breaks up with important virtues like fidelity, sincerity and commitment, acting in an ambiguous manner in many domains. <![CDATA[<strong><i>Michelle Cliff's political writing</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-68482012000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo analiza la obra narrativa de Michelle Cliff, deteniéndose principalmente en las transformaciones que es posible reconocer entre el ciclo formado por las novelas que protagoniza Clare Savage (Abeng y No Telephone to Heaven) y la escritura de Free Enterprise. La publicación de esta última novela corresponde a la etapa en que la autora se identifica como escritora política, con lo que busca construirse un lugar de enunciación menos expuesto a las críticas de quienes no aceptaron su autocaracterización como escritora jamaiquina o escritora negra. El artículo muestra cómo Free Enterprise, además de ser una novela que rescata sujetos e historias subalternas vinculadas a la lucha contra el colonialismo y la esclavitud, constituye también un espacio simbólico para la elaboración de las ansiedades autoriales de Michelle Cliff.<hr/>This article analyses Michelle Cliff´s narrative work in light of the changes between the cycle of novels centered on the character of Clare Savage (Abeng and No Telephone to Heaven) and the writing of Free Enterprise. At the time this last novel was published, Cliff identified herself as a political writer, a label that can be understood as part of the author's attempt to build a place of enunciation less exposed to the criticism of her self-identification as a Jamaican or black writer. The article shows how Free Enterprise, in addition to being a novel that recovers subaltern subjects and stories related to the fight against slavery and colonialism, also constitutes a symbolic space for the elaboration of Cliff's authorial anxieties. <![CDATA[<strong><i>The (im)possibilities of the fantastic and</i></strong><strong><i> </i></strong><strong><i>"the uncanny" in the vanguardist narrative</i></strong><strong><i> </i></strong><strong><i>of Juan Emar and Felisberto Hernández</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-68482012000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo cuestionaré que las obras de Felisberto Hernández y de Juan Emar se inscriban en lo fantástico, como ha sostenido la crítica. Para ello, revisaré la aplicación a la obra de Hernández del concepto de "lo ominoso" o "la inquietante extrañeza" propuesto por Sigmund Freud en su "Das Unheimliche" (1919). A partir de una lectura atenta de este escrito, demostraré, primero, que las razones para cuestionar esta aplicación se encuentran en este mismo escrito y, segundo, que son también las razones que refutarían la aplicación del concepto freudiano a la obra de Juan Emar. Propondré, finalmente, que ambas obras deben leerse en el marco de las poéticas de la vanguardia histórica.<hr/>In this article I will question the idea that the works by Felisberto Hernández and Juan Emar fall within the context of the fantastic, as the critic has held. For this reason, I will examine the use of the concept of "the ominous" or "the uncanny", developed by Sigmund Freud in Das Unheimliche (1919). After an attentive reading of that essay, I will show, first of all, that the reasons for questioning this use can be understood from the text itself and, secondly, that they are also the reasons that would disprove the use of the Freudian concept in Juan Emar's works. Finally, I will put forward that both works should be read within the framework of the poetics of the historical vanguardism. <![CDATA[<em><b>The spatial element in Chilean Vanguardia poems and in Ecuatorial by Huidobro</b></em>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-68482012000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Basado en el estudio y análisis de un grupo acotado de poemas chilenos vanguardistas y mundonovistas (1920-1930) y de Ecuatorial de Vicente Huidobro (1918), este artículo describe las diversas tematizaciones espaciales, especialmente paisajísticas, correspondientes a sensibilidades artísticas aparentemente divergentes, para demostrar que los poemas, tanto los de avanzada y experimentales como los más residuales, evidencian una sensibilidad moderna muy particular y heterogénea respecto del entorno.<hr/>Based on the study and analysis of a delimited number of 'vanguardista' and 'mundonovista' Chilean poems (1920-1939) and from Ecuatorial by Vicente Huidobro (1818), this article describes the diverse spatial themes, especially the ones related to landscaping, which correspond with apparently divergent artistic sensibilities, in order to demonstrate that the poems, both the avant-garde or experimental ones and the more residual ones, evidence a very particular modern sensibility, heterogeneous in the quality of its relation to the environment. <![CDATA[<strong><i>Traditional intelectuals, women education and republican motherhood at the start of the XIX century in Chile</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-68482012000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo se centra en el análisis de dos manuales pedagógicos publicados en los albores del siglo XIX chileno, en cuya elaboración y difusión se plasmó parte del ideario de los intelectuales tradicionales como gestores del itinerario cultural de la emergente república. En este periodo, la educación de las mujeres devino políticamente importante para la construcción de un imaginario nacional aunque pedagógicamente subalterna en relación al acceso a los conocimientos. Mercedes Marín del Solar y Rafael Minvielle configuraron un sujeto femenino bajo la lógica de las diferencias sexo-genéricas que aquí se revisan a partir de la noción dematernidad republicana.<hr/>This article focuses on the analysis of two teaching manuals published at the turn of the 19th century, in whose production and dissemination, part of the thinking of traditional intelectuals was shaped as makers of the cultural itinerary of the emergent republic. At that period, women education became politically important for the shaping of national imaginary, but of secondary importance in terms of access to knowledge. Mercedes Marín del Solar and Rafael Minvielle built up a female subject following the logic of sex-gender differences, here reviewed as from the notion of republican motherhood. <![CDATA[<strong><i>Origin and critical limits of two literary journals</i></strong>: <strong><i>El</i></strong><strong><i> </i></strong><strong><i>Renacimiento (México: 1869-1894) and El Nuevo Tiempo</i></strong><strong><i> </i></strong><strong><i>Literario (Colombia: 1903-1915, 1927-1929)</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-68482012000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objeto del presente estudio es el análisis de dos publicaciones periódicas literarias, de mediados y finales del siglo XIX mexicano la primera, y de inicios del siglo XX colombiano la segunda, en aras de evidenciar la importancia que ambos medios tuvieron en el proyecto cultural de modernización de sus naciones, exactamente en el tema de la concreción de la figura del incipiente crítico literario.<hr/>The purpose of this study is the analysis of two literary journals, mid and late nineteenth century the first Mexican, and early twentieth century Colombia’s second, in order to demonstrate the importance that both media had on the cultural project modernization of their nations, exactly on the issue of the realization of the figure of the nascent literary critic. <![CDATA[<strong><i>Another ethics for a new world</i></strong>: <strong><i>The "responsibility principle"</i></strong><strong><i> </i></strong><strong><i>by Hans Jonas in Mundo del fin del mundo (1994) by</i></strong><strong><i> </i></strong><strong><i>Luis Sepúlveda. Notes for an ecocritical research</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-68482012000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objeto del presente estudio es el análisis de dos publicaciones periódicas literarias, de mediados y finales del siglo XIX mexicano la primera, y de inicios del siglo XX colombiano la segunda, en aras de evidenciar la importancia que ambos medios tuvieron en el proyecto cultural de modernización de sus naciones, exactamente en el tema de la concreción de la figura del incipiente crítico literario.<hr/>The purpose of this study is the analysis of two literary journals, mid and late nineteenth century the first Mexican, and early twentieth century Colombia’s second, in order to demonstrate the importance that both media had on the cultural project modernization of their nations, exactly on the issue of the realization of the figure of the nascent literary critic. <![CDATA[<strong><i>The construction of the city and the citizen's body</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-68482012000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objeto del presente estudio es el análisis de dos publicaciones periódicas literarias, de mediados y finales del siglo XIX mexicano la primera, y de inicios del siglo XX colombiano la segunda, en aras de evidenciar la importancia que ambos medios tuvieron en el proyecto cultural de modernización de sus naciones, exactamente en el tema de la concreción de la figura del incipiente crítico literario.<hr/>The purpose of this study is the analysis of two literary journals, mid and late nineteenth century the first Mexican, and early twentieth century Colombia’s second, in order to demonstrate the importance that both media had on the cultural project modernization of their nations, exactly on the issue of the realization of the figure of the nascent literary critic.