Scielo RSS <![CDATA[Cinta de moebio]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0717-554X20130003&lang=pt vol. num. 48 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<b>Towards an ontology of social reality based on John Searle’s philosophy</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-554X2013000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This paper critically reviews the principal elements of Searle’s proposed social ontology which is scattered in different books and papers. It discusses the philosophical and conceptual affinities between his philosophy of social reality and sociological theory, and proposes some solutions to dilemmas arising from the strong mentalism of his proposal, using tools from classical sociological theory and the sociology of knowledge. The main objective is to help lay the foundation for a comprehensive social ontology, whose structure is supported by the complementarity between the proposed Searle's social ontology and sociological theory.<hr/>Este artículo revisa de manera crítica los elementos fundamentales de la propuesta de ontología social de Searle que se encuentra diseminada en sus diversos libros y artículos, abordando analíticamente aquellos aspectos que dan cuenta de las afinidades filosóficas y conceptuales entre su filosofía de la realidad social y la teoría sociológica, utilizando herramientas provenientes de la teoría sociológica clásica y de la sociología del conocimiento. El objetivo principal es contribuir a sentar las basespara una ontología social comprensiva, cuya estructura esté sustentada por la complementariedad entre la propuesta de ontología social de Searle y la teoría sociológica. <![CDATA[<b>Naivety as a form of social classification in art</b>: <b>a sociological analysis</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-554X2013000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The notion of naivety is a form of classification and explanation of the social world. By applying Erving Goffman’s expression games model, it is observed that the notion of naivety corresponds to a situation in which an observer assumes that the observed subject does not accommodate his behavior to the presence of the observer, in the assumption that the latter might take advantage from what he learns from it. This article explores this model’s explanatory power in reference to the diverse forms in which the notion of naivety is used in contexts where transinteractive structures of the art world have to be taken into account.<hr/>La noción de ingenuidad es una forma cotidiana de clasificación y explicación del mundo social. Usando el modelo de juegos de expresión de Erving Goffman, se observa que ella corresponde a la situación en que un actor asume que otro no modifica su comportamiento teniendo en cuenta lo que el primero aprende de él para alcanzar sus propios objetivos. En este artículo se explora la utilidad de este modelo para explicar el uso de la noción de ingenuidad en referencia a estructuras transinteractivas de mundos del arte. <![CDATA[<b>History, Historiology and Historiography of U.S. Cross-Cultural Studies</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-554X2013000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article explains the History (past reality), the Historiology (the theories and methods to study the past), and the Historiography (the academic literature) about Cross-Cultural Studies in the U.S.A., from traditional and native subjects (i.e. American Studies), until the current version. It pays attention to religion, as a relevant factor in the evolution of U.S. culture and its model of social relations.<hr/>En este artículo se explica la Historia (la realidad pasada), la Historiología (las teorías y métodos con los que se estudia dicho pasado), y la Historiografía (la literatura académica al respecto) de los estudios interculturales en los EE.UU., desde las primeras disciplinas tradicionales y nativistas (e.g. Estudios Estadounidenses), hasta los actuales estudios interculturales. Se presta especial atención al factor religioso, pues ha sido muy influyente en el devenir de la cultura estadounidense y en sus relaciones sociales. <![CDATA[<b>Anti-humanism or autonomy of the individual vis-a-vis social structures</b>: <b>The individual-society relationship in Niklas Luhmann’s theory</b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-554X2013000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The individual-society relationship remains a central issue in the social sciences which has not yet reached a consensual explanation. This article presents the way in which Niklas Luhmann’s theory of social systems deals with the subject. I discuss some of the critical approaches this theory has arises. Then I present social system’s concepts and partial theories that describe the individual-society relationship. I conclude with some reflections about what we consider to be "theoretical advantages" regarding Luhmann’s theory vis-a-vis common explanations in sociology. This, because in Luhmann’s theory of social systems -contrary to critical judgments-, individuals are theoretically placed in society’s environment, thus maintaining a relative autonomy which allows them to consider without idealism their actual possibilities to influence society.<hr/>La relación individuo-sociedad continúa siendo un problema central en las ciencias sociales, sin haber encontrado aún una solución teórica que alcance un mínimo consenso. Este artículo discute el abordaje al tema por parte de la teoría de sistemas sociales propuesta por Niklas Luhmann, considerando algunas de las críticas que ha suscitado. Se presentan los conceptos y teorías parciales con que la teoría de sistemas sociales describe la relación individuo-sociedad. Se concluye con una reflexión sobre lo que se pueden considerar "ventajas teóricas" respecto de la teoría luhmanniana en oposición a explicaciones tradicionales de la sociología, por cuanto, contrario a los juicios críticos, en la teoría de sistemas sociales los individuos concebidos teóricamente en el entorno de la sociedad conservan una autonomía relativa que les permite evaluar, sin idealizaciones, sus posibilidades concretas de influir en ella.