Scielo RSS <![CDATA[Revista musical chilena]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0716-279020120001&lang=pt vol. 66 num. 217 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[<strong><i>Carmen Luisa Letelier-Valdés</i></strong>: <strong><i>her versatile Contribution to the Communication of Chilean Music both in Chile and Abroad</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-27902012000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Sobre la base de los conceptos de "sociabilidad" e "institución" este trabajo considera el importante aporte que Carmen Luisa Letelier Valdés ha realizado en pro de la comunicación de la música chilena, tanto en Chile como en el extranjero, y por la vida musical del país.<hr/>This article deals with the important contribution that Carmen Luisa Letelier-Valdés has made to the communication ofChilean music both in Chile and abroad as well as her important rôle in Chilean musical life. The study is based on the concepts of"sociability" and "institution". <![CDATA[<strong><i>Carmen Luisa Letelier-Valdés, Winner of the National Arts Award in Music 2010</i></strong><strong> </strong>: <strong><i>her Work as Professor of the Art of Singing</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-27902012000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A partir de su experiencia personal como discípulo de Carmen Luisa Letelier Valdés en la Facultad de Artes de la Universidad de Chile, el autor evoca la cualidad vocal de la artista, su aporte al desarrollo de la vida musical chilena y su labor como formadora de importantes cantantes chilenos.<hr/>The author ofthe article studied singing with Carmen Luisa Letelier-Valdés at the Faculty ofArts ofthe University ofChile. On the basis ofhis direct contact with the artist the author presents a personal view ofthe vocal quality of the artist as well as her contribution to the development ofChilean musical activity and her work as teacher of important Chilean singers. <![CDATA[<strong><i>Diva</i></strong><b><i> <strong>Carmen Luisa Letelier Valdés, contralto</strong></i></b>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-27902012000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Carmen Luisa Letelier Valdés y Valene Georges son fundadoras del célebre Ensemble Bartok Chile. En este trabajo Valene Georges presenta un recuerdo tanto de los titánicos logros que ambas han alcanzado con el Ensemble Bartok Chile en el país como en el extranjero, como de la estrecha amistad que las ha unido durante más de treinta años.<hr/>Both Carmen Luisa Letelier-Valdés and Valene Georgesfounded the renowned Ensemble Bartok Chile. In this article Valene Georges presents a retrospective view ofthe titanic achievements that both have shared with this ensemble in Chile and abroad. Besides, the author presents a personal view ofher close friendship with Carmen Luisa during more than thirty years. <![CDATA[<strong><i>Opiniones sobre Carmen Luisa Letelier Valdés</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-27902012000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Carmen Luisa Letelier Valdés y Valene Georges son fundadoras del célebre Ensemble Bartok Chile. En este trabajo Valene Georges presenta un recuerdo tanto de los titánicos logros que ambas han alcanzado con el Ensemble Bartok Chile en el país como en el extranjero, como de la estrecha amistad que las ha unido durante más de treinta años.<hr/>Both Carmen Luisa Letelier-Valdés and Valene Georgesfounded the renowned Ensemble Bartok Chile. In this article Valene Georges presents a retrospective view ofthe titanic achievements that both have shared with this ensemble in Chile and abroad. Besides, the author presents a personal view ofher close friendship with Carmen Luisa during more than thirty years. <![CDATA[<strong><i>Apéndice documental</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-27902012000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Carmen Luisa Letelier Valdés y Valene Georges son fundadoras del célebre Ensemble Bartok Chile. En este trabajo Valene Georges presenta un recuerdo tanto de los titánicos logros que ambas han alcanzado con el Ensemble Bartok Chile en el país como en el extranjero, como de la estrecha amistad que las ha unido durante más de treinta años.<hr/>Both Carmen Luisa Letelier-Valdés and Valene Georgesfounded the renowned Ensemble Bartok Chile. In this article Valene Georges presents a retrospective view ofthe titanic achievements that both have shared with this ensemble in Chile and abroad. Besides, the author presents a personal view ofher close friendship with Carmen Luisa during more than thirty years. <![CDATA[<strong><i>The </i></strong><strong><i>"</i></strong><strong><i>Sacred Contriving" of April 19th, 1810</i></strong>: <strong><i>or the Ecclesiastical Conspiracy of Andrés Bello (1781-1865)</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-27902012000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El concierto sacro delJueves Santo, 19 de abril de 1810, marcó el inicio del movimiento independentista de Venezuela. La fecha no fue escogida al azar, sino que a propósito de las ventajas que la "función eclesiástica" de ese día proporcionaba para el control social y la difusión de la información en torno a los hechos políticos que se buscaba alcanzar. El presente ensayo se propone examinar la confluencia musical y eclesiástica (hasta ahora no estudiada) que habría sin duda sido necesaria establecer para el positivo resultado de esta empresa, supeditada a las redes sociales, musicales e intelectuales en torno al editor entonces de la Gazeta de Caracas, hijo del músico y abogado Bartolomé Bello (1758-1804), el humanista Andrés Bello (1781-1865).<hr/>The sacred contriving on Maundy Thursday, April 19th, 1810, marked the beginning of the independence of Venezuela. The date was not chosen at random but on the basis ofthe advantages that the "ecclesiasticalfunction" had regarding both the social control and the dissemination ofthe information about the political goals to be achieved. The purpose ofthis essay is the analysis ofthe hitherto unknown confluence ofthe musical and ecclesiastical elements that made it possible this enterprise to succeed. These elements in turn are related to the social, intellectual and musical networks ofthe humanist Andrés Bello (1781-1865), editor ofthe Gazeta de Caracas and son ofthe musician and lawyer Bartolomé Bello (1758-1804). <![CDATA[<strong><i>Medio siglo del Centro de Música Latinoamericana en los Estados Unidos</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-27902012000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El concierto sacro delJueves Santo, 19 de abril de 1810, marcó el inicio del movimiento independentista de Venezuela. La fecha no fue escogida al azar, sino que a propósito de las ventajas que la "función eclesiástica" de ese día proporcionaba para el control social y la difusión de la información en torno a los hechos políticos que se buscaba alcanzar. El presente ensayo se propone examinar la confluencia musical y eclesiástica (hasta ahora no estudiada) que habría sin duda sido necesaria establecer para el positivo resultado de esta empresa, supeditada a las redes sociales, musicales e intelectuales en torno al editor entonces de la Gazeta de Caracas, hijo del músico y abogado Bartolomé Bello (1758-1804), el humanista Andrés Bello (1781-1865).<hr/>The sacred contriving on Maundy Thursday, April 19th, 1810, marked the beginning of the independence of Venezuela. The date was not chosen at random but on the basis ofthe advantages that the "ecclesiasticalfunction" had regarding both the social control and the dissemination ofthe information about the political goals to be achieved. The purpose ofthis essay is the analysis ofthe hitherto unknown confluence ofthe musical and ecclesiastical elements that made it possible this enterprise to succeed. These elements in turn are related to the social, intellectual and musical networks ofthe humanist Andrés Bello (1781-1865), editor ofthe Gazeta de Caracas and son ofthe musician and lawyer Bartolomé Bello (1758-1804). <![CDATA[Alejandro Caviedes Jeria, Felipe Hidalgo Cavieres, Marcelo Troncoso Vergara y Pablo Vernal Hurtado. <i>La dinámica del discurso improvisado</i>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-27902012000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El concierto sacro delJueves Santo, 19 de abril de 1810, marcó el inicio del movimiento independentista de Venezuela. La fecha no fue escogida al azar, sino que a propósito de las ventajas que la "función eclesiástica" de ese día proporcionaba para el control social y la difusión de la información en torno a los hechos políticos que se buscaba alcanzar. El presente ensayo se propone examinar la confluencia musical y eclesiástica (hasta ahora no estudiada) que habría sin duda sido necesaria establecer para el positivo resultado de esta empresa, supeditada a las redes sociales, musicales e intelectuales en torno al editor entonces de la Gazeta de Caracas, hijo del músico y abogado Bartolomé Bello (1758-1804), el humanista Andrés Bello (1781-1865).<hr/>The sacred contriving on Maundy Thursday, April 19th, 1810, marked the beginning of the independence of Venezuela. The date was not chosen at random but on the basis ofthe advantages that the "ecclesiasticalfunction" had regarding both the social control and the dissemination ofthe information about the political goals to be achieved. The purpose ofthis essay is the analysis ofthe hitherto unknown confluence ofthe musical and ecclesiastical elements that made it possible this enterprise to succeed. These elements in turn are related to the social, intellectual and musical networks ofthe humanist Andrés Bello (1781-1865), editor ofthe Gazeta de Caracas and son ofthe musician and lawyer Bartolomé Bello (1758-1804). <![CDATA[Gina Allende Martínez. <i>Manualpara la práctica integrada del ritmo en la clase de solfeo. Puro ritmo</i>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-27902012000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El concierto sacro delJueves Santo, 19 de abril de 1810, marcó el inicio del movimiento independentista de Venezuela. La fecha no fue escogida al azar, sino que a propósito de las ventajas que la "función eclesiástica" de ese día proporcionaba para el control social y la difusión de la información en torno a los hechos políticos que se buscaba alcanzar. El presente ensayo se propone examinar la confluencia musical y eclesiástica (hasta ahora no estudiada) que habría sin duda sido necesaria establecer para el positivo resultado de esta empresa, supeditada a las redes sociales, musicales e intelectuales en torno al editor entonces de la Gazeta de Caracas, hijo del músico y abogado Bartolomé Bello (1758-1804), el humanista Andrés Bello (1781-1865).<hr/>The sacred contriving on Maundy Thursday, April 19th, 1810, marked the beginning of the independence of Venezuela. The date was not chosen at random but on the basis ofthe advantages that the "ecclesiasticalfunction" had regarding both the social control and the dissemination ofthe information about the political goals to be achieved. The purpose ofthis essay is the analysis ofthe hitherto unknown confluence ofthe musical and ecclesiastical elements that made it possible this enterprise to succeed. These elements in turn are related to the social, intellectual and musical networks ofthe humanist Andrés Bello (1781-1865), editor ofthe Gazeta de Caracas and son ofthe musician and lawyer Bartolomé Bello (1758-1804). <![CDATA[<strong>Gustavo Goldman. <i>Lucamba. Herencia africana en el tango.1870-1890</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-27902012000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El concierto sacro delJueves Santo, 19 de abril de 1810, marcó el inicio del movimiento independentista de Venezuela. La fecha no fue escogida al azar, sino que a propósito de las ventajas que la "función eclesiástica" de ese día proporcionaba para el control social y la difusión de la información en torno a los hechos políticos que se buscaba alcanzar. El presente ensayo se propone examinar la confluencia musical y eclesiástica (hasta ahora no estudiada) que habría sin duda sido necesaria establecer para el positivo resultado de esta empresa, supeditada a las redes sociales, musicales e intelectuales en torno al editor entonces de la Gazeta de Caracas, hijo del músico y abogado Bartolomé Bello (1758-1804), el humanista Andrés Bello (1781-1865).<hr/>The sacred contriving on Maundy Thursday, April 19th, 1810, marked the beginning of the independence of Venezuela. The date was not chosen at random but on the basis ofthe advantages that the "ecclesiasticalfunction" had regarding both the social control and the dissemination ofthe information about the political goals to be achieved. The purpose ofthis essay is the analysis ofthe hitherto unknown confluence ofthe musical and ecclesiastical elements that made it possible this enterprise to succeed. These elements in turn are related to the social, intellectual and musical networks ofthe humanist Andrés Bello (1781-1865), editor ofthe Gazeta de Caracas and son ofthe musician and lawyer Bartolomé Bello (1758-1804). <![CDATA[<strong>Michel Bert. <i>Dodici Studi per chitarra</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-27902012000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El concierto sacro delJueves Santo, 19 de abril de 1810, marcó el inicio del movimiento independentista de Venezuela. La fecha no fue escogida al azar, sino que a propósito de las ventajas que la "función eclesiástica" de ese día proporcionaba para el control social y la difusión de la información en torno a los hechos políticos que se buscaba alcanzar. El presente ensayo se propone examinar la confluencia musical y eclesiástica (hasta ahora no estudiada) que habría sin duda sido necesaria establecer para el positivo resultado de esta empresa, supeditada a las redes sociales, musicales e intelectuales en torno al editor entonces de la Gazeta de Caracas, hijo del músico y abogado Bartolomé Bello (1758-1804), el humanista Andrés Bello (1781-1865).<hr/>The sacred contriving on Maundy Thursday, April 19th, 1810, marked the beginning of the independence of Venezuela. The date was not chosen at random but on the basis ofthe advantages that the "ecclesiasticalfunction" had regarding both the social control and the dissemination ofthe information about the political goals to be achieved. The purpose ofthis essay is the analysis ofthe hitherto unknown confluence ofthe musical and ecclesiastical elements that made it possible this enterprise to succeed. These elements in turn are related to the social, intellectual and musical networks ofthe humanist Andrés Bello (1781-1865), editor ofthe Gazeta de Caracas and son ofthe musician and lawyer Bartolomé Bello (1758-1804). <![CDATA[<strong>Fernando Araque Gil. <i>Música de cámara de compositores colombianos</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-27902012000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El concierto sacro delJueves Santo, 19 de abril de 1810, marcó el inicio del movimiento independentista de Venezuela. La fecha no fue escogida al azar, sino que a propósito de las ventajas que la "función eclesiástica" de ese día proporcionaba para el control social y la difusión de la información en torno a los hechos políticos que se buscaba alcanzar. El presente ensayo se propone examinar la confluencia musical y eclesiástica (hasta ahora no estudiada) que habría sin duda sido necesaria establecer para el positivo resultado de esta empresa, supeditada a las redes sociales, musicales e intelectuales en torno al editor entonces de la Gazeta de Caracas, hijo del músico y abogado Bartolomé Bello (1758-1804), el humanista Andrés Bello (1781-1865).<hr/>The sacred contriving on Maundy Thursday, April 19th, 1810, marked the beginning of the independence of Venezuela. The date was not chosen at random but on the basis ofthe advantages that the "ecclesiasticalfunction" had regarding both the social control and the dissemination ofthe information about the political goals to be achieved. The purpose ofthis essay is the analysis ofthe hitherto unknown confluence ofthe musical and ecclesiastical elements that made it possible this enterprise to succeed. These elements in turn are related to the social, intellectual and musical networks ofthe humanist Andrés Bello (1781-1865), editor ofthe Gazeta de Caracas and son ofthe musician and lawyer Bartolomé Bello (1758-1804). <![CDATA[<i>Creación musical chilena</i>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-27902012000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El concierto sacro delJueves Santo, 19 de abril de 1810, marcó el inicio del movimiento independentista de Venezuela. La fecha no fue escogida al azar, sino que a propósito de las ventajas que la "función eclesiástica" de ese día proporcionaba para el control social y la difusión de la información en torno a los hechos políticos que se buscaba alcanzar. El presente ensayo se propone examinar la confluencia musical y eclesiástica (hasta ahora no estudiada) que habría sin duda sido necesaria establecer para el positivo resultado de esta empresa, supeditada a las redes sociales, musicales e intelectuales en torno al editor entonces de la Gazeta de Caracas, hijo del músico y abogado Bartolomé Bello (1758-1804), el humanista Andrés Bello (1781-1865).<hr/>The sacred contriving on Maundy Thursday, April 19th, 1810, marked the beginning of the independence of Venezuela. The date was not chosen at random but on the basis ofthe advantages that the "ecclesiasticalfunction" had regarding both the social control and the dissemination ofthe information about the political goals to be achieved. The purpose ofthis essay is the analysis ofthe hitherto unknown confluence ofthe musical and ecclesiastical elements that made it possible this enterprise to succeed. These elements in turn are related to the social, intellectual and musical networks ofthe humanist Andrés Bello (1781-1865), editor ofthe Gazeta de Caracas and son ofthe musician and lawyer Bartolomé Bello (1758-1804). <![CDATA[<strong><i>Compositores chilenos a través de ellos mismos</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-27902012000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El concierto sacro delJueves Santo, 19 de abril de 1810, marcó el inicio del movimiento independentista de Venezuela. La fecha no fue escogida al azar, sino que a propósito de las ventajas que la "función eclesiástica" de ese día proporcionaba para el control social y la difusión de la información en torno a los hechos políticos que se buscaba alcanzar. El presente ensayo se propone examinar la confluencia musical y eclesiástica (hasta ahora no estudiada) que habría sin duda sido necesaria establecer para el positivo resultado de esta empresa, supeditada a las redes sociales, musicales e intelectuales en torno al editor entonces de la Gazeta de Caracas, hijo del músico y abogado Bartolomé Bello (1758-1804), el humanista Andrés Bello (1781-1865).<hr/>The sacred contriving on Maundy Thursday, April 19th, 1810, marked the beginning of the independence of Venezuela. The date was not chosen at random but on the basis ofthe advantages that the "ecclesiasticalfunction" had regarding both the social control and the dissemination ofthe information about the political goals to be achieved. The purpose ofthis essay is the analysis ofthe hitherto unknown confluence ofthe musical and ecclesiastical elements that made it possible this enterprise to succeed. These elements in turn are related to the social, intellectual and musical networks ofthe humanist Andrés Bello (1781-1865), editor ofthe Gazeta de Caracas and son ofthe musician and lawyer Bartolomé Bello (1758-1804). <![CDATA[<strong><i>Otras noticias</i></strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-27902012000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El concierto sacro delJueves Santo, 19 de abril de 1810, marcó el inicio del movimiento independentista de Venezuela. La fecha no fue escogida al azar, sino que a propósito de las ventajas que la "función eclesiástica" de ese día proporcionaba para el control social y la difusión de la información en torno a los hechos políticos que se buscaba alcanzar. El presente ensayo se propone examinar la confluencia musical y eclesiástica (hasta ahora no estudiada) que habría sin duda sido necesaria establecer para el positivo resultado de esta empresa, supeditada a las redes sociales, musicales e intelectuales en torno al editor entonces de la Gazeta de Caracas, hijo del músico y abogado Bartolomé Bello (1758-1804), el humanista Andrés Bello (1781-1865).<hr/>The sacred contriving on Maundy Thursday, April 19th, 1810, marked the beginning of the independence of Venezuela. The date was not chosen at random but on the basis ofthe advantages that the "ecclesiasticalfunction" had regarding both the social control and the dissemination ofthe information about the political goals to be achieved. The purpose ofthis essay is the analysis ofthe hitherto unknown confluence ofthe musical and ecclesiastical elements that made it possible this enterprise to succeed. These elements in turn are related to the social, intellectual and musical networks ofthe humanist Andrés Bello (1781-1865), editor ofthe Gazeta de Caracas and son ofthe musician and lawyer Bartolomé Bello (1758-1804).