Scielo RSS <![CDATA[Estudios filológicos]]> http://www.scielo.cl/rss.php?pid=0071-171320140002&lang=pt vol. num. 54 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.cl/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.cl <![CDATA[Analysis of protocol discourse: production and conceptualization]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0071-17132014000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo presenta un estudio de algunos mecanismos lingüísticos que regulan la elaboración del discurso y los efectos conseguidos. Se han examinado cinco discursos pronunciados entre los años 2005 y 2011, pertenecientes a diferentes ámbitos. El propósito es analizar el discurso como un acto lingüístico, exponer los procesos implicados en esta actividad y describir los mecanismos empleados en la construcción del texto. Los resultados indican que el discurso como acto comunicativo es una actividad cognitiva compleja. Los recursos de la lengua y las condiciones socioculturales y psicolingüísticas facilitan al redactor y al receptor las tareas de codificar y descodificar, respectivamente, mensajes coherentes, emotivos y perdurables.<hr/>This article presents a study about several linguistic mechanisms that regulate the production of discourse and the effects achieved. Five discourses which have been delivered between 2005 and 2011 are examined about different areas. Our purpose is to analyse discourse as a linguistic act, to outline the processes involved in this activity and to describe the mechanisms employed in the construction of the text. The results indicate that the discourse, as a communicative act is a complex cognitive activity. The language resources and the sociocultural and psycholinguistic conditions help the writer and the receiver with the tasks of encoding and decoding, respectively, coherent messages, both lasting and emotional. <![CDATA[The "accommodation" in the sermons by Luis de Valdivia (1621)]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0071-17132014000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Con el fin de facilitar la evangelización de los mapuches, Luis de Valdivia imprime, en 1621, en Valladolid, Sermón en lengua de Chile, obra "acomodada a la capacidad" de los indígenas. Dicha acomodación corresponde a un proceso de diferenciación del receptor en el cual este se construye como un otro determinado por su cultura tanto en el ámbito de sus creencias como en su capacidad cognitiva para la comprensión del discurso. Esto queda de manifiesto con las estrategias que el hablante despliega y que revisamos en este trabajo.<hr/>In order to facilitate the Mapuche people evangelization, Luis de Valdivia printed in 1621, in Valladolid, Sermón en lengua de Chile, a work "adapted to the capacity" of the indigenous. This "accommodation" corresponds to a differentiation process in which the listeners are constructed as others determined by their culture both in the scope of their beliefs as in their cognitive capacity for the discourse comprehension. This is demonstrated through the strategies deployed by the speaker and are reviewed in this paper. <![CDATA[Martín Rivas: Mimetic violence and utopian thought]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0071-17132014000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo examina, fundamentalmente, los efectos del deseo mimético y la emergencia de una ventana utópica en la novela Martín Rivas de Alberto Blest Gana.<hr/>This article examines, fundamentally, the effects of mimetic desire and the emergence of a utopian window in the novel Martín Rivas by Alberto Blest Gana. <![CDATA[Lexical availability study in the field of mathematics]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0071-17132014000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La disponibilidad léxica (DL) es el área de investigación lingüística que tiene como objetivo la recogida y el posterior análisis del léxico disponible en una determinada comunidad de hablantes. En este estudio, se presenta los resultados de un proyecto de investigación, que tiene como objetivos cuantificar y describir el léxico disponible en matemáticas de los alumnos de enseñanza media de la ciudad de Concepción-Chile. Para este fin, se utiliza el modelo de disponibilidad léxica a través de un análisis cuantitativo, considerando tres índices: promedio de respuestas (XR), total de palabras diferentes (PD), y el índice de cohesión (IC). La muestra está constituida por 1557 alumnos de la ciudad de Concepción-Chile. Los resultados evidencian un crecimiento del léxico disponible por parte de los alumnos a medida que estos aumentan su nivel de escolaridad.<hr/>Lexical availability (LA) is the area of linguistic research that aims at the collection and subsequent analysis of the available lexicon of a given speech community. In this study we present the results of a research project, which has among its general objectives to quantify and describe the lexicon in high school math students from the city of Concepción-Chile. To this end, the lexical availability model will be used, through a quantitative analysis, considering three indexes: response average (XR), total of different words (PD), and cohesion index (CI). The sample consists of 1,557 students in Concepción. The results show an increase of vocabulary available for the students as they increase their level of education. This was also observed in students of educational institutions of higher socioeconomic status. <![CDATA[To believe and not to believe: appellative modality and assertion in language]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0071-17132014000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Basándonos principalmente en datos suministrados por el CREA (Corpus de Referencia del Español Actual), describimos los usos “metadiscursivos” de los imperativos créeme y no creas. A partir del análisis de estos usos, consideramos las relaciones semánticas y funcionales que se observan entre ellos así como las transformaciones formales y semánticas que se detectan en algunos casos. Propiedades como la fijación formal, idiomaticidad, carácter extrapredicativo,… propician una reflexión sobre las relaciones que, en el plano del discurso, se dan entre los procedimientos léxicos y aquellos que se adscriben a la categoría de los marcadores del discurso. El análisis de créeme y no creas muestra que el paso entre estos dos polos es gradual y que, junto a usos que se acercan al prototipo de los marcadores, hay otros que solo de manera tangencial se adscriben a esa categoría funcional.<hr/>The present study is based on empirical data extracted from the CREA corpus (Corpus de Referencia del Español Actual). The aim is to describe the metadiscursive uses of two imperative forms -créeme and no creas-. These communicative uses are analyzed, and the semantic and functional relationships established between the two, as well as the formal and semantic changes observed in some cases, are studied in detail. Properties such as the formal fixedness, idiomaticity, extra-predicative character, etc. prompt an analysis of the relationships (on the dimension of discourse) between lexical processes and those processes ascribed to the category of discourse markers. The analysis of créeme and no creas illustrates that the difference between these two extremes is gradual. Some uses are close to the prototypical use of discourse markers, whereas others are only marginally similar to that functional category. <![CDATA[Project of national and liberal discourse in spanish novels]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0071-17132014000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El propósito principal de este trabajo es establecer una comparación entre dos novelas históricas españolas que tratan el periodo de la guerra de la Independencia y las Cortes de Cádiz. Éstas son Un siglo llama a la puerta (1963) de Solís y El asedio (2010) de Pérez Reverte. En la primera de ellas se exalta la noción heroica y unitaria de España, actualizada por el contexto franquista. Al mismo tiempo, esta misma visión nacional entronca con el pensamiento liberal del siglo XIX, hacia el que Solís manifiesta simpatías. Por su parte, Pérez Reverte escribe El asedio en un periodo en que esa visión idealizada ya ha entrado en crisis, por lo que su novela manifiesta un escepticismo afín a las corrientes de la posmodernidad.<hr/>This article deals with a comparison between two Spanish Historical Novels about the Peninsular War and the first Spanish Constitution, established on 19 March 1812 by the Cádiz Cortes. These are Un siglo llama a la puerta (1963) by Ramón Solís and El asedio by Perez Reverte. According to Solís, an heroic and unitary notion of Spain is exalted, updated by the pro-Franco context. At the same time, the same national vision is connected with the liberal thought of the 19th century. On the other side, Perez Reverte writes El asedio in a very different time. Now idealized point of view about the Cadiz Cortes and liberalism has entered crisis in contemporary Spain, for what his novel demonstrates skepticism and it is related with postmodernist culture. <![CDATA[Literature and heteronomy: Myth and archive]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0071-17132014000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente ensayo realiza una lectura crítica del libro Mito y archivo. Una teoría de la narrativa latinoamericana, de Roberto González Echevarría, y cuya primera edición data de 1990. Nuestro objetivo es revisar de manera detenida la noción de archivo de Michel Foucault, con la empleada en este libro, dado que el autor señala que su trabajo se encuentra en deuda con la noción de archivo elaborada por el pensador francés. Nuestra conclusión nos lleva a señalar que González Echevarría, quizá sin percibirlo, confundió biblioteca con archivo, lo que le permitió realizar afirmaciones que aquí ponemos en discusión.<hr/>The present essay makes a critical reading about Roberto Gonzalez Echevarría's master book: Myth and Archive: A Theory of Latin American Narrative, whose first edition was published in 1990. Our aim is to read it carefully paying attention on Michel Foucault's definition of archive so that we can confront the notion of this term adopted in Myth and Archive, because the author indicates that his work has a strong relationship with the notion of archive elaborated by the French thinker. Our conclusion lead us to indicate that Gonzalez Echevarría -probably without perceiving it-, confused library with archive, and this fact allowed him to make statements that here we put under discussion. <![CDATA[Cognition and communicative style: postverbal subject and syntactic object]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0071-17132014000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este trabajo se atribuyen distintos grados de prominencia y de informatividad textual a las tres variantes posicionales posibles del sujeto posverbal y del objeto verbal expreso (VSO, VOS y OVS) desde un punto de vista cognitivo para determinar el significado que con ellas se crea en el enunciado. Estas se analizan y se cuantifican en textos de naturaleza oral del Corpus Conversacional del Español de Canarias (CCEC). Los resultados indican que VSO y OVS son las más frecuentes en los medios de comunicación y en los textos conversacionales respectivamente. La primera conlleva un significado epistémico, que crea un estilo tendente a la objetividad, mientras que la variante OVS aporta un significado deóntico que es utilizado en los textos conversacionales para crear un estilo más subjetivo.<hr/>Cognitive salience and textual informativeness are tools revealed as very important in determinating the meaning created by syntactic variants in discourse. According to that we analyze three possible constructions of postverbal subject and object (VSO, VOS and OVS) in some oral texts from the Corpus Conversacional del Español de Canarias which comprises both mass media genres and spontaneous conversations. Results indicate that the most frequent variants are VSO and OVS being respectively used in mass media texts and spontaneous conversations. The former conveys an epistemic meaning helping to shape an objective style more suitable to be performed in mass media genres. Contrarily, the OVS variant showed up a deontic meaning which tends to create a more subjective style. <![CDATA[Anomaly and Disease in Women Writers of the early 20th century]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0071-17132014000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Frente a los cada vez más legitimados y popularizados estudios científicos sobre las patologías femeninas y la naturalización de la enfermedad en la mujer, las escritoras del periodo introducen en sus ficciones agudas críticas contra la ciencia médica. A partir del análisis de la obra de cuatro autoras, proponemos tres ejes fundamentales en que ellas realizarían su denuncia. Mediante: 1) una nueva interpretación respecto de la "enfermedad" que cuestiona el sistema social y cultural que la produce; 2) el rechazo del diagnóstico de "enferma" y con ello las bases teóricas, presupuestos, métodos, en síntesis, la ciencia que lo fundamenta; y 3) a partir de la misma diferencia "natural" de los sexos, la formulación de modelos de mujer que se constituyen "superiores" moral y emocionalmente (sanas y estables) frente a sus pares masculinos más débiles e influenciables.<hr/>As a reaction against the increasingly legitimized and popularized studies about Chilean women's pathologies and the common acceptance of women's diseases, the female writers of the period acutely criticize medical science in their work. Based on the analysis of four female authors' writing, three ways to condemn this reality are suggested: 1) posing a new interpretation of the "disease" that denounces the social and cultural system that produces it; 2) rejecting the diagnose of "ill", together with the theoretical basis, presuppositions and methods of the science that supports the illness; and 3) based on the "natural" difference between genders, formulating models of women who are seen as morally and emotionally "superior" to their masculine peers (healthier and more stable), who are represented as weaker and more gullible. <![CDATA[<strong>Human and non-human in Poemas y antipoemas of Nicanor Parra</strong>]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0071-17132014000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se realiza una lectura interdisciplinaria, desde la literatura y la antropología, de la obra Poemas y antipoemas de Nicanor Parra. Se postula que en la obra existe una crítica de la relación que establece el ser humano con lo no-humano, ya sea este creado por el ser humano o elemento de la naturaleza; esta crítica se presenta a través de estrategias textuales propias de la antipoesía y del mensaje.<hr/>This article offers an interdisciplinary reading, from literature and anthropology, the work Poemas y antipoemas is Nicanor Parra. We hypothesize that in the work there is criticism of the relation that man with the non-human, whether it is created by man or nature element, this criticism is presented through their own textual strategies of antipoetry and message. <![CDATA[Clemente Riedemann Vásquez y Claudia Arellano Hermosilla. Suralidad. Antropología poética del sur de Chile]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0071-17132014000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se realiza una lectura interdisciplinaria, desde la literatura y la antropología, de la obra Poemas y antipoemas de Nicanor Parra. Se postula que en la obra existe una crítica de la relación que establece el ser humano con lo no-humano, ya sea este creado por el ser humano o elemento de la naturaleza; esta crítica se presenta a través de estrategias textuales propias de la antipoesía y del mensaje.<hr/>This article offers an interdisciplinary reading, from literature and anthropology, the work Poemas y antipoemas is Nicanor Parra. We hypothesize that in the work there is criticism of the relation that man with the non-human, whether it is created by man or nature element, this criticism is presented through their own textual strategies of antipoetry and message. <![CDATA[Willem J. Levelt. A history of psycholinguistics: the pre-chomskian era]]> http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0071-17132014000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se realiza una lectura interdisciplinaria, desde la literatura y la antropología, de la obra Poemas y antipoemas de Nicanor Parra. Se postula que en la obra existe una crítica de la relación que establece el ser humano con lo no-humano, ya sea este creado por el ser humano o elemento de la naturaleza; esta crítica se presenta a través de estrategias textuales propias de la antipoesía y del mensaje.<hr/>This article offers an interdisciplinary reading, from literature and anthropology, the work Poemas y antipoemas is Nicanor Parra. We hypothesize that in the work there is criticism of the relation that man with the non-human, whether it is created by man or nature element, this criticism is presented through their own textual strategies of antipoetry and message.